דורי נאוי הפך למתעמת סדרתי עם הרגולטור: "בנק ישראל הוא אויב התחרות"

בעשור האחרון התנגש בעל השליטה בחברת המימון החוץ־בנקאי מספר פעמים עם הבנק המרכזי • השבוע בנק ישראל ביטל גיוס של החברה • נאוי: "הם באו כשקיבלנו את הכסף, בדקה ה־90"

דורי נאוי / צילום: איל יצהר
דורי נאוי / צילום: איל יצהר

עימות נוסף, רביעי במספר בעשור האחרון, התרחש השבוע בין דורי נאוי, בעל השליטה בחברת האשראי החוץ־בנקאי נאוי גרופ  לבין בנק ישראל. נאוי גרופ, מחברות המימון הגדולות בישראל, השלימה ביום שני גיוס של 100 מיליון שקל בהנפקת ניירות ערך מסחריים (נע"מ) - סוג של איגרת חוב לזמן קצר של עד שנה. אלא שלאחר השלמת הגיוס, פנה בנק ישראל לרשות ניירות ערך בבקשה כי זו תבטל את ההנפקה, משום שהיא עוברת על חוק הבנקאות (רישוי). הרשות אכן התערבה, ונאוי גרופ הודיעה על ביטול הגיוס והחזרת את הכסף למשקיעים. 

מהלך חריג בשוק ההון: בנק ישראל פנה, ורשות ניירות ערך הובילה לביטול גיוס חוב של אחים נאוי
ענקית הסייבר פאלו אלטו במגעים להשתלט על מגדל שלם בת"א 
לאמיצים בלבד: אפיק ההשקעה שמאפשר להרוויח מאות אחוזים בשנה אבל גם להפסיד עשרות בשעה 

דורי נאוי: "יש לנו מפקח, זו רשות שוק ההון"

בעקבות הביטול, דורי נאוי עלה למתקפה נגד הרגולטור. בשיחה עם גלובס הוא טען: "האויב של התחרות החופשית זה בנק ישראל. יש לנו מפקח, וזו רשות שוק ההון. אם רוצים לפקח עלינו (בנק ישראל), תיזמו חוק, וגם אנחנו נפוקח. איפה התחרות? הרי בלי 'חוק נאוי' (תיקון לחוק שאומץ באמצע העשור הקודם) לא יכולנו גם להנפיק אג"ח".

נאוי הוסיף כי החברה שהוא עומד בראשה, מציגה נתוני רווחיות עקביים: "יש לנו 830 מיליון שקל בהון העצמי (בדומה לשווי השוק של החברה, ח"ש). רצינו לגוון את המקורות שלנו, כי זה טוב לתחרות. באמצעות גיוס הנע"מ היינו מוזילים את העלויות במערכת הבנקאית. אני לא מצליח להבין את בנק ישראל. תגידו לנו במהלך ההנפקה, אבל כלום. הם באו (לבטל) כשקיבלנו את הכסף, בדקה ה-90, כמו שעשו בפעם הקודמת". לנאוי יש שלוש סדרות של נע"מים לא סחירים בהיקף של כ-230 מיליון שקל אשר הונפקו לגופים מוסדיים.

איזו "פעם קודמת"? למעשה, מדובר בשידור חוזר לצעד דומה שביצעה החברה (שנקראה אז אחים נאוי) בשנת 2016 כשגם אז התערב הבנק המרכזי וגרם לביטול הגיוס לאחר שבוצע. שנה קודם לכן ב-2015. בלם בנק ישראל גיוס אג"ח שביקשה החברה לבצע, גם אז בטענה כי הוא מפר את חוק הבנקאות. בעקבות אותה התערבות, חוקק בזמנו מה שזכה לכינוי "חוק נאוי" שמותיר לחברות אשראי חוץ־בנקאי לגייס אג"ח בשוק ההון, אך עדיין לא מאפשר להן לגייס באמצעות נע"מ.

חיכוך נוסף בין דורי נאוי לבנק ישראל נרשם בחודשים האחרונים, לאחר שנאוי גרופ ביקשה להגיע לשליטה בישראכרט עם החזקות בשיעור של 20% עד 25% בלבד ממניות חברת כרטיסי האשראי (בה החזיקה כבר 5% מהמניות). אלא שבסוף מרץ הבהירו בבנק ישראל כי החברה לא תוכל להחזיק בשליטה בשיעור נמוך מהמתחייב בחוק (30%), מה שסיכל את המהלך.

לא מתכוונים לוותר על הגיוס

השבוע כאמור הודיעה נאוי גרופ כי הנפקה של ניירות ערך מסחריים (סדרה 8) בסכום של 100 מיליון שקל בוטלה לבקשת רשות ניירות ערך, לאחר התערבות של בנק ישראל שטען הגיוס אינו עומד בהוראות חוק הבנקאות.

החברה ציינה כי לעמדתה ועל פי ייעוץ משפטי שקיבלה ערב הגיוס, "ההנפקה עומדת בהוראות חוק הבנקאות וכמו כן עומדת בכוונת המחוקק בתיקון חוק הבנקאות רישוי". נאוי גרופ לא מתכוונת לוותר. החברה ציינה כי בכוונתה למצות את התהליך ולהסדיר את המחלוקת ואז לפעול לגייס מחדש את ניירות הערך המסחריים.

מקורה של המחלוקת היא בתיקון לחוק הבנקאות (רישוי) שמאפשר לחברות שאינן בנקים, כמו חברות ביטוח וחברות מפוקחות אחרות, לגייס ניירות ערך מסחריים - המונפקים בעיקר לגופים מוסדיים, לתקופה קצרה של עד שנה. אותו תיקון בחוק אוסר על חברות שאינן בנקים, כמו חברות האשראי החוץ־בנקאי, אשר הפיקוח עליהן חלש יותר, לגייס באמצעות ניירות ערך מסחריים בבורסה. הוא עדיין מתיר לאותן חברות לגייס אגרות חוב בבורסה, כפי שאחים נאוי אכן עשתה בעבר.