ג'סטין סופרסטאר (לשעבר) מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

צווי מעצר נגד נשיאים, שרי הגנה ורמטכ"לים • מפגינים מציתים את הפרלמנט של קניה והנשיא חוזר בו ממסים חדשים • מואצים חילופי המשמרות הפוליטיים בדמוקרטיות • השימוש בנשק באמריקה מוכרז "משבר בריאות ציבורי" • הדציבלים הורגים צבאים • חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / חומרים: AP- Sputnik, Kremlin, Dan Kitwood עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1 צווים, צווים

הזירה הפלילית הבינלאומית רחשה השבוע פעילות נגד בכירים. בית המשפט בהאג הוציא צווי מעצר נגד שר ההגנה לשעבר של רוסיה ונגד הרמטכ"ל שלה על פגיעה מכוונת במטרות אזרחיות באוקראינה, בייחוד בתשתית.

כותרות העיתונים בעולם | לא חיזבאללה ולא חמאס, זה כנראה האיום הגדול ביותר על ישראל
יואב קרני, פרשנות | ביידן נגד טראמפ: הערב מגיע ויכוח הטלוויזיה הראשון בין השניים
יואב קרני, פרשנות | בין נתניהו לצ'רצ'יל: איך ישפיע ביקור ראש הממשלה הישראלי על הבחירות בארה"ב?

בית משפט לערעורים בפריז סמך השבוע את ידיו על צו מעצר נגד נשיא סוריה אסד, שהוציאו שופטים צרפתיים בנובמבר שעבר בגין שימוש בנשק כימי. הוא הרג אלף בני אדם ויותר לפני תשע שנים, במהלך מלחמת האזרחים.

השבוע הודיע הדובר הראשי לענייני חוץ של מפלגת הלייבור הבריטית, כי אם היא תעלה לשלטון בעוד שבועיים, כצפוי, היא לא תהסס לאכוף צו מעצר נגד בנימין נתניהו.

עוד בפלילים הבינלאומיים: בית משפט בארה"ב גזר 45 שנות מאסר על נשיא הונדורס לשעבר בגין הברחת סמים. זה אותו הנשיא שהעביר את שגרירות ארצו לירושלים ב-2021.

2 ניירובי בוערת

הממשלה רצתה לחוקק. הציבור התקומם. ההמון התנפל על בניין הפרלמנט, והעלה את חלקו באש. הנשיא הכריז שהאספסוף תקף את יסודות המשטר הדמוקרטי. המשטרה ירתה. 22 מפגינים נהרגו. תדהמה כללית נפלה. הנשיא נאם לאומה. הוא מאזין לרצון העם, הוא אמר, והוא חוזר בו. הפרלמנט אמנם השלים את החקיקה, אבל הוא לא יחתום עליה. קול המון כקול שדי.

זה קרה השבוע בקניה, אחת הארצות החזקות והחשובות ביותר ביבשת אפריקה, בעלת ברית של המערב וידידה של ישראל. לשונות האש בניירובי בשל חקיקה שנועדה להגדיל את עול המסים, כדי לפרוע את החוב החיצוני העצום, 78 מיליארד דולר, 70% מן התמ"ג.

22 מפגינים נהרגו. המחאה בניירובי, קניה / צילום: Reuters, Gerald Anderson
 22 מפגינים נהרגו. המחאה בניירובי, קניה / צילום: Reuters, Gerald Anderson

בתולדות קניה כבר היו התנגשויות אלימות, והיא נגררה אל סף מלחמת אזרחים. אבל הפעם ההתקוממות חצתה גבולות מסורתיים של שבטים ושל קלאנים. כניעת הנשיא לרצון הרחוב עשויה לשנות את המשוואה הפוליטית בכל אפריקה.

3 "השניים האלה?"

קצב חילופי המשמרות בעולם הדמוקרטי מתגבר והולך. ערב בחירות דרמטיות בצרפת ובבריטניה, שבהן כמעט ללא ספק יתחלף השלטון, גם קנדה מתקרבת לקפוץ על העגלה. מפלגת השלטון נחלה השבוע תבוסה מהממת בבחירות-משנה. היא איבדה מושב שבו החזיקה 30 שנה ויותר. נראה שמלאו ימיו של ג'סטין טרודו, ראש הממשלה זה תשע שנים, שלפנים נהנה מהילת כוכב רוק בינלאומי. לא עוד.

הילת כוכב הרוק התפוגגה. ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה / צילום: ap, Andrew Kasuku
 הילת כוכב הרוק התפוגגה. ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה / צילום: ap, Andrew Kasuku

השבוע היו ויכוחי טלויזיה בין המועמדים היריבים להנהגת בריטניה (ביום ד') ולהנהגת ארה"ב (ביום ה'). זה האחרון התנהל לאחר כתיבת הטור הזה. הוויכוח הבריטי עמד בסימן שאלתו של אחד הצופים, "אם השניים האלה הם הטובים ביותר שיכולנו למצוא?". זו שאלה שתישאל בחודשים הבאים גם בארה"ב ואולי בעוד איזה שלוש-ארבע, שלושים-ארבעים ארצות.

יואב קרני, פרשנות | שחקני הפוקר שהוליכו שולל רק את עצמם

4 אל תירו

קצין הרפואה הראשי של ארה"ב העניק השבוע לאלימות באמצעות כלי ירייה את המעמד הנכסף של "משבר בריאות הציבור". תווית כזאת התחילה לפני 60 שנה את המאבק נגד עישון.

"אנשים רוצים להתהלך בשכונותיהם באין מפריע", אמר הקצין, ד"ר ויווק מורטי, "על אמריקה להיות מקום שבו הכול יוכלו ללכת לבית הספר, לעבודה, לקניות, למקום תפילה מבלי לחשוש שחיינו יועמדו בסכנה".

בסוף השבוע הראשון של הקיץ נורו תריסר אנשים בשלוש ערים בארה"ב. במדינת אלבמה נורו 350 קליעים לעבר מסיבה. בעיר במדינת אוהיו נפתחה אש על מסעדה בשעות הבוקר המוקדמות של יום א'.

ד"ר מורטי רוצה לאסור מכירת נשק אוטומטי עם מחסניות גדולות. אבל חוקים להגבלת סחר בנשק הם כמעט חסרי סיכוי בפוליטיקה האמריקאית. בעיני חלקים גדולים של הימין, בעלות על נשק שקולה כנגד חופש אישי ופוליטי.

5 הצבאים והבס

מה עושים כאשר השכנים ממשיכים את המסיבה עד השעות הקטנות, וצלילי הבס מתדפקים על חלונותינו? אנחנו בדרך כלל איננו מתקשרים אל צער בעלי חיים.

צער בעלי חיים פקד השבוע את ספרד: ארבעה צבאים מתו במרכז שימור ליד עיירת הקיט אלמרייה בגלל רעש שבקע מפסטיבל מוסיקה סמוך.

הרעש הפריע את מנוחת הצבאים בו בלילה, אבל רישומו ניכר אפילו יותר למחרת. הם התחילו להתנגש בקירות ולשבור את רגליהם, וחדלו להיניק את עופריהם. השלטונות המקומיים טוענים להגנתם שהרעש לא עלה על 65 דציבלים. ספרו את זה לצבאים.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.