בפחות מ-200 אלף שקל: החשמלית שאי אפשר להתעלם ממנה, לטוב ולרע

העיצוב של החשמלית הגדולה מבית GWM הסינית לא מותיר אנשים אדישים. יש לה באגים, כמו תא מטען קטנטן, אבל היא מציעה תמורה לא רעה למחיר • מבחן דרכים

ORA 07 PRO+ / צילום: יח''צ
ORA 07 PRO+ / צילום: יח''צ

היוזמה של האיחוד האירופי להטיל מכסים כבדים על ייבוא כלי רכב חשמליים מתוצרת סין מתקרבת לנקודת הכרעה, לקראת כניסתה לתוקף בתחילת יולי. במקביל גוברת הביקורת מבית על הטלת המכסים.

השבוע בענף הרכב | במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק
שאלות ותשובות | מכסי האיחוד האירופי על רכב סיני: הזדמנות בטווח הקצר, סיכון בטווח הארוך

בימים האחרונים פרסם מוסד מחקר כלכלי בגרמניה תחזית ולפיה המהלך, אם יתממש, "יעלה" לאיחוד האירופי מיליארדי דולרים. להערכת החוקרים הוא יביא להקטנת יצוא הרכב החשמלי מסין לאירופה בכ-125 אלף יחידות בשנה, והרכישות יוסטו לכלי רכב מתוצרת אירופה, היקרים יותר משמעותית, מה שיתרום ליצירת לחצים אינפלציוניים באירופה.

ההתייקרות גם תרחיק מהפלח החשמלי את בעלי ההכנסה הנמוכה ותדרוש להגדיל את הסבסוד הממשלתי לרכב חשמלי. היא גם תעכב את השגת יעדי המעבר לחשמל שהציב האיחוד האירופי.

קל להבין את הטענה הזו כשבוחנים את החשמלית החדשה ORA 07 החדשה מבית GWM הסינית. זו מכונית גדולה מטסלה 3 באורך של 4.87 מ' ובסיס גלגלים של 2.87 מ'. היא מציעה טווח של 440 עד 570 ק"מ ואבזור תקני עשיר מאוד, וכל זה עם תג מחיר שמתחיל ב-195 אלף שקל, אחרי מס הקנייה הישראלי בגובה 35%. אפשר להניח, שאם יצרן רכב מאירופה, יפן או קוריאה היה מנסה לייצר דגם מקביל, הוא היה עולה לצרכן לפחות שליש יותר.

עיצוב חיצוני

האטרקציה העיקרית של אורה 07 הוא עיצובה החיצוני, שמהווה מעין מחווה לפורשה. בחזית פגוש ענק שמשולב במכסה מנוע גלי, כנפיים מורמות ופנסים עגולים ונטויים בנוסח פורשה 911 המהוללת. פרופיל הצד הזורם עם הגג הקמור נועד להזכיר את פורשה פנאמרה, מינוס הכנפיים המנופחות. רק הזנב הקצר עם הפנסים המשונים וחופת הזכוכית העצומה שובר את הרצף ונראה לא פרופורציונלי.

לגבי העיצוב, הדעות מקוטבות. יש שרואים בו מחווה "הומוריסטית" של יצרן סיני אלמוני, שמנסה "להנגיש" את העיצוב של פורשה למעריצים דלי תקציב. אחרים מתייחסים אליו כאל עלבון למקור בנוסח החיקויים הזולים של "רולקס", שנמכרים בשווקים בסין. בשורה התחתונה, אף אחד לא נשאר אדיש למראה המכונית.

פנים הרכב

אם מישהו החמיץ את הרמזים החיצוניים לפורשה הוא יוכל למצוא אותם בשפע גם בתא הנוסעים: לוח מחוונים דיגיטלי, שמחולק לכמה עיגולים שקועים נוסח דגמי פורשה הקלאסיים, העיצוב הספורטיבי של המושבים וכמובן ההגה, שנראה כאילו שוכפל מהגה של פורשה במדפסת תלת-ממד.

עיצוב מערך המתגים המרכזי דווקא מזכיר את מרצדס GT, ורק מסך המולטימדיה המלבני מחזיר אותנו לשפת העיצוב של תעשיית הרכב הסינית. חומרי הדיפון ורמת הגימור מותירים רושם חזותי של מכונית יקרה משמעותית מכפי שהיא באמת בזכות עור תפור על המושבים, בידוד רעשים טוב ודיפוני פלסטיק רך על הקונסול והדלתות בגוונים תואמים לריפוד המושבים. העיצוב נראה הרמוני ורק בחינה מעמיקה חושפת "קיצורי דרך" כמו עזרים ומתגים עשויי פלסטיק, דלת תא כפפות קלילה וזולה ומשטחי דיפון מחוספסים מתחת למפלס הריפוד.

המושבים קדמיים תומכים היטב בגוף בפניות ולא מכבידים על הגב התחתון בנסיעות ארוכות. מרווח הרגליים והכתפיים טוב מלפנים ומאחור. מרווח הראש מאחור לא ידידותי לגבוהים והוא מציב את הראש מתחת לחופת הזכוכית הענקית, שיוצרת אפקט חממה.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש יעילה עם כמות סבירה של מתגים פיזיים לשליטה על מערכות חיוניות, ולוח המחוונים קריא ושימושי למרות עיצובו החריג. מסך המולטימדיה קטן ביחס לפלח אך מערכת ההפעלה די ידידותיות.

תא מטען

תא המטען מתהדר בדלת אחורית עם פתיחה חשמלית אבל נפחו, 333 ליטר בלבד, מוגבל אפילו בהשוואה למכוניות קטנות משמעותית. לא אידיאלי למשפחה פעילה. חבילת האבזור הבטיחותי כוללת לא מעט יכולות סמי-אוטונומיות, אם כי גם לוקה בעודף התרעות טורדניות.

מנוע

יחידת ההנעה די בסיסית ומסתפקת במנוע בודד בהספק 204 כ"ס, שמאיץ את המכונית מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.2 שניות. זהו נתון צנוע ביחס לגרסאות הבסיס של XPENG P7, טסלה 3 וכו', אם כי הוא עונה על רוב הצרכים הטיפוסיים בישראל. עם 34 קג"מ של מומנט אין בעיה לצאת לעקיפת חרום או להאיץ בעלייה עם ארבעה נוסעים.

לטובת תחושת הביצועים יש גם "צליל מנוע" ספורטיבי, שמסונכרן עם המהירות. זו אמנם רק אפליקציה אבל היא משעשעת את הדור הצעיר ולבטח פחות משעממת מהשקט המונוטוני של רכב חשמלי.

על הכביש

את הדגם הבכיר, עם סוללה של 86 קילוואט, לקחנו למבחן בסוף השבוע החם ביותר השנה, עם מזגן בעוצמה מלאה מסביב לשעון. בתנאים כאלה התרשמנו שאפשר להשיג טווח של מעל 450 ק"מ, שאמנם רחוק מ-570 ק"מ המוצהרים, אבל משקף יעילות אנרגטית מכובדת בהתחשב בתנאים. יש גם מערכת למיחזור אנרגיית הבלימה שמאפשרת "נהיגה בדוושה אחת", אם כי היא פחות חזקה מאלה שפגשנו אצל המתחרות.

מומלץ למתן את הציפיות באגף התנהגות הכביש. ה-07 מספקת את המינימום ההכרחי בפרק הדינמי, כלומר התנהגות בטוחה וצפויה שאינה מאתגרת את הנהג הממוצע. המתלים משחררים נטיית גוף בולטת בפניות הדוקות, ההגה מתקשח במצב הספורטיבי אבל הוא עדיין לא חד והמתלים הרכים נכנעים למהמורות גדולות, אם כי מנטרלים היטב שיבושים עירוניים מקובלים. הבלמים לעומת זאת יעילים והדרגתיים.

מחיר

במחיר של 195 אלף שקל מקבלים את גרסת הבסיס, שאמנם מרווחת ומאובזרת מאוד אך מסתפקת בסוללה של 67 קילוואט ובטווח של 440 ק"מ. הגרסה עם הסוללה הגדולה והטווח המשודרג עולה 25 אלף שקל יותר ומגיעה עם אבזור עוד יותר מקיף, כך שספק אם כדאי לטרוח על גרסת הבסיס. כך או כך מדובר בהרבה מכונית ואבזור תמורת לא הרבה כסף, ומי שיצליח להתחבר לעיצוב, ולהתעלם מנפח תא המטען, יקבל מכונית שמצליחה להתבלט בתוך ההמון. מ-0 ל-100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

XPENG P7 לונג ריינג'

210 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של XPENG P7, ולה מנוע בודד בהספק 276 כ"ס, סוללה של 83 קילוואט וטווח עד 576 ק"מ. לרכב עיצוב זורם ויכולת דינמית טובה.

XPENG P7 לונג ריינג' / צילום: יח''צ
 XPENG P7 לונג ריינג' / צילום: יח''צ

טסלה 3 הנעה אחורית

212 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של טסלה מודל 3 עם הנעה אחורית, ולה מנוע בודד בהספק 283 כ"ס וסוללה של 60 קילוואט-שעה וטווח עד 554 ק"מ ב-WLTP.

טסלה 3 הנעה אחורית / צילום: יח''צ
 טסלה 3 הנעה אחורית / צילום: יח''צ