על יריד צבע טרי שיצר שוק לאמנים מבטיחים והצית ויכוח בעולם האמנות

יריד האמנות השנתי "צבע טרי" ייערך בשבוע הבא בתל אביב ● היריד מאגד בתוכו את השמנא והסלתא של עולם האמנות הישראלי וצבר פופולריות בקרב סוחרי אמנות, אך לאורך השנים חטף ביקורת על התמסחרות ● השנה על רקע המלחמה תוקדש במה מיוחדת לתושבי העוטף

מיטל שטדלר | 29.06.2024

עבודה של איה חיה אלטמן, המוצגת בביתן מכללת ספיר מטעם אום קולטור

עבודה של איה חיה אלטמן, המוצגת בביתן מכללת ספיר מטעם אום קולטור

1

החגיגה השנתית של האמנות הישראלית, יריד צבע טרי, ייפתח בשבוע הבא במרכז הספורט העירוני בהדר יוסף בתל אביב (3-8 ביולי). מאז הקמתו ב-2008 חותר היריד להזרים מבקרים - וגם משאבים - ליוצרים המקומיים. לאורך שנותיו זכה לפופולריות אדירה והפגין יכולת מוכחת להוציא את הקהל הישראלי מהבית. עכשיו הוא חוזר לעוד סיבוב של אמנות, עיצוב וקצת יופי בעיניים, בצל ימים מכוערים מאוד.

על חבורת הפרחחים שעשתה מהפכה והביאה את הכסף הגדול לסרטי נעורים
על המוזיקאיות שחדלו מלהטיל ביצי זהב לאחרים והפכו לבוסיות של עצמן

2

בצד אהדת הקהל זכה היריד גם לחיצי ביקורת. יש שבחרו לנגח אותו ולראות בו אחד מהירידים הבינלאומיים המכפיפים את עולם האמנות להיגיון הקפיטליסטי ומרדדים את האמנות לכדי תרבות צריכה. הציירת מאשה זוסמן כתבה בעבר כי היריד הוא "סופרמרקט לתרבות עם תוספת של מודעות חברתית מדומה". גם קריאות שהיריד נעשה מסחרי מדי נשמעו.

אלא שספק אם המבקר הממוצע בצבע טרי היה נכנס לגלריה אגבית בעירו ורוכש לו יצירה. הפחד הוא בעיקר להיתפס כלא מבין. מה, פשוט להיכנס לגלריה ולשאול כמה זה עולה? היריד מבקש לנטרל את תחושת המבוכה ולהנגיש לקהל קצת אמנות מרחיבת נפש. ובימים כאלה, זה לא מעט.

3

בצד המלעיזים ישנם גם אלה שלא הוכנסו למסיבה. בשנת 2010 נוצרה מיני מהומה כשקבוצת אמנים שלא התקבלה להציג ביריד הקימה כמחאה תערוכת נגד. תחת הקריאה "נדחית? התקבלת!" נאספו פליטי צבע טרי לתערוכה אלטרנטיבית. השם שובה הלב שניתן לה: "סלון הדחויים", המרפרר ל"סלון הדחויים" הצרפתי הנודע מהמאה ה-19, שאיגד את דחויי הסלון הפריזאי.

4

צבע טרי היווה נקודת זינוק לאמנים שקנו להם שם בארץ ובעולם. שמות כמו אדם יקותיאלי (Know Hope) והצייר הריאליסטי מתן בן כנען כיכבו בו. לאורך השנים נחשפו בו לראשונה פרויקטים גדולים של אמניות ידועות כמו סיגלית לנדאו ומיכל רובנר.

היריד יצר שוק לאמנים מבטיחים במסגרת החממה לאמנים ולאמניות בראשית דרכם. מדי שנה נמכרות ביריד יצירות של אמני החממה בשווי 1.5 מיליון שקל.

לאורך השנים חולקו ביריד פרסים בערך כספי לא מבוטל. אחד מהם הוא פרס "בחירת הפטיש" של סותבי'ס , שבמסגרתו עבודה של משתתף ביריד נמכרה בבית המכירות הפומביות. כזו הייתה טל אמיתי, שזכתה ב-2010 על עבודה שרלבנטית במיוחד היום, וכותרתה: "פגיעה ישירה, הבית ברחוב נהלל, חיפה. מלחמת לבנון השנייה".

עד 2013 חולק פרס "אוסף יגאל אהובי לאמן המבטיח" בשווי עשרות אלפי שקלים, תרומת המיליארדר אספן האמנות יגאל אהובי.

השנה יוענקו במסגרת חממת האמנים העצמאים פרס ישראל מקוב (מי שהיה בעבר מנכ"ל חברת טבע), הניתן לאמן מבטיח או לאמנית מבטיחה, וכולל מענק של 20 אלף שקל ותערוכת יחיד ביריד הבא.

5

פרויקט הגלויה הסודית של היריד, שמעורר סקרנות רק משמו, אכן מתאים לקהל שוחר הרפתקאות והפתעות. במסגרתו נמכרות זה שנים יצירות אמנות מקוריות בגדול גלויה - של אמניות ואמנים בעלי שם, יוצרים מבטיחים וסטודנטים - בעילום שם. כל גלויה נמכרת במחיר אחיד של 190 שקל, פיזית ובאתר. רק עם קבלת הגלויה מגלה הרוכש אם נפל על יצירה של אמן מוכר - וענקים כמו רון ארד, זויה צ'רקסקי, סיגלית לנדאו, יאיר גרבוז, ציבי גבע ודוד טרטקובר לקחו חלק בפרויקט במשך השנים - או אולי ישמור היטב על יצירה של אחת התגליות הגדולות הבאות. מה שבטוח, זה יפה על הקיר.

זהו הפרויקט החברתי המוביל של היריד והכסף ששולם עבור הגלויות מתקבל מדי שנה כתרומה. במהלך 14 שנותיו נמכרו כ-12 אלף גלויות מקוריות וגויסו יותר מ-2 מיליון שקל למטרות חברתיות. השנה כל ההכנסות ממכירת הגלויות יועברו במלואן כתרומה לעמותת אום קולטור, המונה 150 אמנים רב-תחומיים מעוטף עזה. הסכום ישמש להקמת מרחבי מרחבי יצירה חינוכיים-קהילתיים ביישובי העוטף.

במה נוספת שמקבלים תושבי עוטף עזה אחרי השנה הנוראית שעברה עליהם (ועלינו) היא בתערוכת העוטף שמציג ביה"ס לאמנות של המכללה האקדמית ספיר. זהו שיתוף פעולה מתמשך עם היריד, ובו יקחו חלק בוגרים ובוגרות, סטודנטים וסטודנטיות שמרכז חייהם בנגב המערבי. העבודות שיוצגו נוצרו לפני המפץ של 7 באוקטובר, אך הן מטילות אור חדש על החיים בחבל הארץ החבול הזה.

הנושאים שמעניינים אותי
תרבות: 5 הערותאמנותתל אביב