גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך בונים אסטרטגיה של חדשנות בעסקים משפחתיים

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים מפירמת LGA, שיהיה הדובר המרכזי בכנס גלובס בנושא, מסביר איך חברות משפחתיות צריכות לפעול כדי לאמץ טכנולוגיות AI. ומה אפשר ללמוד מהמקרים של הניו יורק טיימס ונינטנדו?

ג׳ף מלנסון / צילום: באדיבות המצולם
ג׳ף מלנסון / צילום: באדיבות המצולם

לפני כשנה הודיעה חברת IBM על החלפת 8,000 משרות בטכנולוגיית AI, בעיקר משרות משרדיות כמו מתחום משאבי האנוש. "לבינה מלאכותית גנרטיבית יש פוטנציאל לייעל תהליכים", הסביר מנכ"ל החברה ארבינד קרישנה את הרציונל למהלך, בראיון שנתן לרשת CNBC. "זה אומר שאפשר לייצר את אותה העבודה עם פחות אנשים. אני מאמין שהמשרות הראשונות שיתייתרו הן 'משרות משרדיות'; עבודות של צווארון לבן".

כנס החברות המשפחתיות |איך מטמיעים חדשנות בעסקים משפחתיים? 
הפקולטה | למה חברות משפחתיות משקיעות פחות בחדשנות?
הפקולטה | אולי הגיע הזמן שסטארט־אפים ילמדו מחברות משפחתיות על שמרנות ותכנון לטווח ארוך

יש להניח שבשנה החולפת חברות רבות כבר הלכו בדרכה של IBM, והחליפו משרות בטכנולוגיית AI, תהליך שעוד יואץ בשנים הקרובות. איך הסוגיה הזו - והסתגלות לחדשנות בכלל - רלוונטית באופן ספציפי לעסקים משפחתיים? "חדשנות רלוונטית לכל עסק, אך בעסקים משפחתיים יש נטייה להתנגד לשינוי בגלל הרצון לדבוק בפרקטיקות מהעבר", הסביר באחרונה בראיון ל"גלובס", המומחה לחדשנות ולליווי עסקים משפחתיים מפירמת LGA, ג'ף מלנסון. מלנסון יישא את ההרצאה המרכזית בכנס החברות המשפחתיות של גלובס, שייערך זו השנה השנייה בתל-אביב ביום חמישי הקרוב.

 

איך באה לידי ביטוי הנטייה של עסקים משפחתיים לדבוק במה שהכירו מן העבר?
"בני המשפחה, שהם הבעלים ולפעמים גם המתפעלים, הגיעו להצלחה עצומה על בסיס מה שעשו ובנו בעבר, והם רוצים לשמר את הנכסים האלה. זה הגיוני בהחלט, וזה גם מקור להתנגדות לשינוי. ענין נוסף הוא מעברים בינדוריים, כששם אפשר לראות למשל דור צעיר שנכנס לעסק ומחזיק רעיונות שונים בהשוואה לדור הוותיק, מה שיכול ליצור מתח. יש עוד עניין: לפעמים, בגלל שהמשפחה כל כך מושקעת במה שנבנה, העובדים מהססים להעלות רעיונות חדשים".

מה אתה עושה כיועץ במקרים כאלה?
"אנחנו מזכירים לאנשים ששינוי הוא חיים. תראי, כשמסתכלים אחורה על חברות פורצ'ן 500 (דירוג 500 החברות האמריקאיות הגדולות של מגזין פורצ'ן, ה"ו) מלפני 20 שנה, יותר מ-50% נרכשו או כבר לא קיימות. אם נחזור ל-1955, קרוב ל-90% מהחברות נעלמו. זאת אומרת, 440 מתוך 500 חברות שהיו בטופ, כבר לא קיימות בטווח של 70 שנים.

"לכן", מדגיש מלנסון, "משפחות שרוצות שהעסק שלהן יאריך ימים, צריכות לשים לב לזה וצריכות להיות מודעות לאיך בונים אסטרטגיית חדשנות בתוך המערכות שלהן. בהרצאות שאני מעביר אני הרבה פעמים שואל את הקהל: כמה מכם עושים בדיוק את אותו הדבר שעשיתם לפני 20 שנה? רק מעטים ירימו את היד", אומר מלנסון, שמוביל ב-LGA את תחום החדשנות והאסטרטגיה. זה כשלוש שנים ל-LGA יש גם נציגות בישראל, שאותה מובילות מיקה מזור וגלית פילוסוף.

קושי להסתגל לשינויים

אם נחזור לבינה המלאכותית, והעובדה שהיא תחייב כנראה חשיבה מחדש על מבנים ארגוניים ומשרות בארגונים - ייתכן שדווקא בעסקים משפחתיים הקושי בפיטורי עובדים גדול מהרגיל, בגלל האווירה המשפחתית וההיכרות האינטימית.
"יש אתגרים רבים במעבר לעולם חדש, אבל זה בלתי נמנע. אנחנו חיים בעולם תחרותי. והמציאות היא שאם לא תתאים או תאמץ אסטרטגיה של AI בחברה, אז המתחרה שלך יעשה זאת ואתה עלול להיעלם. אפשר להקביל זאת לתקופה שבה הומצא החשמל, ומנהל מפעל אמר לעצמו: 'אולי לא אעשה בזה שימוש'. האמירה שלי למנהלים, בחברות משפחתיות ולא משפחתיות, היא: למדו את הנושא. חשבו על איך AI יכול לעזור לכם לפתור בעיות היום".

לגבי חברות משפחתיות והקושי בפיטורים - מלנסון חושב שמנהלים צריכים להכניס את העובדים שלהם לתהליך האסטרטגי הזה. "זו סוגיה שהיא מעבר לעסקים משפחתיים אלא היא ברמה של ממשלות, שיצטרכו לחשוב על פיתוח שוק העבודה בסביבה משתנה", הוא אומר.

נינטנדו מצליחה לחדש

אילו עסקים משפחתיים גלובליים הוכיחו לאורך השנים הסתגלות מרשימה לשינוי? מלנסון מצביע על שניים: העיתון "ניו יורק טיימס", של משפחת סולזברגר האמריקאית, וחברת המשחקים היפנית "נינטנדו" של משפחת יאמאוצ'י. שני העסקים נוסדו בשלהי המאה ה-19 ושרדו עד היום, תוך אימוץ משמעותי של חדשנות.

מהלך דיגיטלי פורץ דרך של ניו יורק טיימס התרחש בשנת 2011, כאשר היה בין כלי התקשורת הראשונים בעולם לייסד "חומת תשלום" באתר האינטרנט של העיתון. עד אז היו תכני האתר נגישים לכל, ללא תשלום, ואילו החומה חייבה את הגולשים לשלם בעבור התכנים במודל של מנוי דיגיטלי. המהלך זכה להצלחה, הגדיל את רווחיו של העיתון והפך לסטנדרט במרבית גופי התקשורת כיום. "ההימור שם היה: האם אנשים היו מוכנים לשלם עבור תוכן איכותי וכיסוי מעמיק. וזו שאלה שהיא עדיין רלוונטית ככל שכושר הריכוז של אנשים כל הזמן הולך ומתקצר", אומר מלנסון.

נינטנדו היפנית הייתה חברת קלפים ששינתה את עיסוקה למשחקי מחשב בשנות ה-70 של המאה שעברה, ופיתחה קונסולות כמו "גיים-בוי" ומשחקים כמו "סופר מריו". "נינטנדו שמרה על המורשת המקורית של החברה, דמויות שונות שהופיעו על משחקי הקלפים, והוסיפה את שכבת הטכנולוגיה. היה רגע שבו חברי המשפחה תהו אם הם מפרקים את החברה או אם היא בדרך להיעלם. למרבה המזל, הם הצליחו לעשות 'פיבוט'".

התקדמו עם הטכנולוגיה. נינטנדו / צילום: Shutterstock

האם אתה בעד יצירה של "שדות ניסוי" בתוך חברות, כדי לראות אילו אפיקים חדשים הם בעלי פוטנציאל ואילו לא?
"בהחלט. אני חושב שמנהלים פוחדים לעתים ללכת אל המקומות האלה, של שדות ניסוי בחברה, וזה מצער. ראשית, כי לעשות ניסויים ולהתנסות בחדשנות - זה באמת כיף. שנית, זו תרבות ארגונית טובה יותר, בהשוואה לתרבות ארגונית שאומרת: 'אנחנו מכונת פרודוקטיביות, אנחנו עושים את הדבר הזה בדרך הזו, ופשוט דוחפים כמה שיותר ממנו לשוק'".

אילו תכונות אישיות מאפיינות מנכ"לים שהובילו תהליכי חדשנות מוצלחים בארגון, מהניסיון שלך?
"הייתי אומר: יצירתיות וסקרנות. אלה מנכ"לים ששואלים שאלות מסוג 'מה אם', למשל, 'האם נוכל לנסות גם את זה', או 'האם נוכל לעשות פיבוט בדרך הזו', או 'מהי נקודת נקודת העיוורון באסטרטגיה שלנו?'.

"אתן לך דוגמה, לפעמים כשניגשים להתבונן בתקציב של עסק, שואלים את ההנהלה: איך הגדרתם את התקציב? אז התשובה היא: 'לקחנו את התקציב של השנה הקודמת ועלינו או ירדנו באיקס אחוז'. כשמתחילים לחקור את תקציבי העבר, אין אף אחד שהגדיר את התקציב המקורי. אתה שואל: אילו הנחות הובילו לבניית התקציב המקורי, ואף אחד לא יודע. כך שבעיני, מנהיגים שטובים בחדשנות, מאוד פתוחים ונכונים לאתגר הנחות מוצא מהסוג הזה".

עוד כתבות

באקו, אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock, Vladimir Waldin

החל מ־600 דולר: היעדים החדשים שהישראלים טסים אליהם

מאז שטורקיה ירדה מהמפה, הישראלים מצאו חלופות מפתיעות לחופשה שלהם במדינות כמו אלבניה ואזרבייג'ן ● "למדינות האלה יש אקזוטיות שלא קיימת במקומות אחרים", אומרים בענף, "שילוב בין מזרח ומערב" ● וגם: אלה חברות התעופה שתוכלו לטוס בהן ליעדים האלה

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: יח''צ

האם שר האוצר לפיד הוציא לעבודה 60 אלף תלמידי ישיבה?

האם אילוצים כלכליים מוציאים חרדים לעבוד? כן, אבל לא כמו שח"כ מיקי לוי אמר ● המשרוקית של גלובס

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בחברת פיוניר / צילום: שרון גולדברג

מנהל ההשקעות שממליץ לשמור כעת על כסף נזיל

שמואל בן אריה מפיוניר, שמעיד על עצמו כ"מכור" לשוק ההון, מעדיף להשקיע באג"ח קונצרניות בישראל, ואת רוב הרכיב המנייתי מעבר לים ● "כשיש כזו אי־ודאות בישראל, ומנגד כלכלה כה חזקה בארה"ב, אני מעדיף להיות בעיקר שם" ● ומאיפה להערכתו יגיע המשבר הבא

ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי

ההפסדים שהסבה ביט והמרוץ מול לאומי: מה מחכה למנכ"ל בנק הפועלים החדש

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים הנבחר וחבר ההנהלה הוותיק, החל את דרכו במשרד האוצר לפני 20 שנה ומאז טיפס לצמרת המערכת הבנקאית ● כעת, עם כניסתו לתפקיד, הוא צפוי להתמודד עם שורת אתגרים, בהם השלכות המלחמה על המשק ● 3 הערות על המינוי

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה החלומית במסלולי S&P 500 שוב משאירה אבק ליתר החוסכים בגמל

במחצית הראשונה של 2024 הניבו המסלולים עוקבי מדד המניות האמריקאי תשואה של 18.7% - כמעט כפול מהמסלולים המנייתיים ויותר מפי 3 מאלה הכלליים ● החשיפה הדולרית תרמה אף היא ● וגם: למרות שחזר לפסגת התשואות - אלטשולר שחם ממשיך לאבד כספים למתחרים

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם חיילי מילואים בצפון / צילום: קובי גדעון-לע''מ

נתניהו נגד התדרוך ל"טיימס": "הפסקת מלחמה? זה לא יקרה"

רס"ן במילואים אייל אבניאון ורס"ר במילואים נדב אלחנן נולר נפלו במרכז רצועת עזה • הניו יורק טיימס: צה"ל לא ערוך להרחבת הלחימה אחרי מלחמה כה ארוכה, בכירי הצבא דוחפים להפסקת אש • נתניהו הכחיש את הדיווחים: "זה לא יקרה. אנחנו נסיים את המלחמה רק לאחר שנשיג את כל מטרותיה" • עדכונים שוטפים

דוכן הקורא לעובדי 019 להתאגד / צילום: באדיבות הסתדרות הפועל המזרחי

בית הדין לעבודה: 019 פגעה בהתארגנות העובדים ותשלם 130 אלף שקל

נקבע כי היו שני אירועים שבהם 019 פגעה בהתאגדות: החתמת טפסי ביטול להצטרפות להתאגדות העובדים טרם כינון הארגון היציג; והתבטאויות של גורמים בחברה כלפי העובדים ביום בו פרצה ההתאגדות ● עוד נקבע כי ההסתדרות לא עמדה בדרישת השליש שמקנה לה להיות הארגון היציג

מנכ''ל מבנה, עוזי לוי / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל מבנה עוזי לוי: "ענף המשרדים בעייתי מחוץ לתל אביב"

בכירים מתחום הנדל"ן המניב השתתפו היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ודיברו על מגזרי המסחר והמשרדים ● הראל ויזל, מנכ"ל קבוצת פוקס: "כשהישראלים יחזרו לטוס, רמת הביקוש פה תרד, וחברות בינלאומיות לא ימהרו לפתוח פה חנויות"

בני ביטון, ראש עיריית דימונה. מתנגד לתוכנית / צילום: איל יצהר

התוכנית להפוך את הקיבוצים לעיירות מעוררת התנגדות אצל ראשי הערים

מינהל התכנון ידון מחר בהצעה להגדיל את המושבים והקיבוצים במאות יחידות דיור, במה שיהפוך אותם בפועל למועצות מקומיות ● ראשי הערים של קריית שמונה, דימונה ופורום ה-15 חוששים שהדבר יביא לנהירה של אוכלוסייה חזקה מעיירות פיתוח ליישובים הכפריים השכנים

אריאלה רנדלשטיין, בנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

מנהלת המשכנתאות של בנק הפועלים: "רואים התנהגות יותר נבונה של הצרכנים. כבר לא קונים את דירת החלומות"

מנהלת המשכנתאות בבנק הפועלים אריאלה רנדלשטיין מדברת על האתגרים של שוק הדיור הפועל תחת מלחמה ולאחר שהמחירים חזרו לעלות ● "אמנם התחלות הבנייה לא ירדו אבל אנחנו בפער היסטורי של ביקוש מול היצע"

טיילור ספוויט בהופעה בפריז בחודש מאי. תורמת בכל עיר בה היא מופיעה / צילום: ap, Lewis Joly

תרומה של ארוחות לשנה שלמה: כשכוכבת פופ עוזרת יותר מהממשלה

כוכבת הפופ האמריקאית טיילור סוויפט מופיעה כעת בסיבוב הופעות עולמי ● לפי ארגוני צדקה בערים בהן היא הופיעה, היא משאירה אחריה תרומות נדיבות ● בליברפול לדוגמה, לאחר 3 ימים של הופעות היא תרמה סכום שיממן ארוחות למשך שנה שלמה

מיכל אלרן אלון, מנהלת תכנית חוסן באקדמיה של הקואליציה הישראלית לטראומה / צילום: הקואליציה הישראלית לטראומה

כחמישית מהסטודנטים וחברי הסגל האקדמי בארץ פנו לטיפול נפשי במלחמה

הקואליציה הישראלית לטראומה איגדה כ־20 מוסדות השכלה גבוהה בישראל, במטרה לקדם את תוכנית "חוסן לאקדמיה" ● מנהלת התוכנית: "אנחנו נותנים כלים אופרטיביים לזיהוי נורות אדומות" ● ישראל מתגייסת

ירושלים / צילום: Shutterstock

תכנון המטרו בירושלים יוצא לדרך: איפה יעברו הקווים?

הגוף שמתכלל את בניית תשתיות התחבורה בירושלים פרסם מכרז לתכנון ראשוני ולבדיקת היתכנות להקמת קווי מטרו בעיר ● ברקע: הצפי של העירייה ומשרד התחבורה כי בשנת 2030 יגיעו הרכבות הקלות בבירה לסף הקיבולת שלהן ● אלו האזורים בהם מתוכננים הקווים לעבור

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Associated Press, Patrick Post

המחליף של אהרון ברק בבית הדין בהאג: פרופסור רון שפירא

הותר לפרסום: רס"ל (מיל') יהודה גטו נפל במהלך פעילות מבצעית במחנה הפליטים נור א-שמס ● נתניהו: "מתקדמים לסיום שלב חיסול צבא חמאס" ● בלינקן: "כל העולם תומך בהצעה האמריקנית לעסקת חטופים, חוץ מגורם אחד - חמאס" ● ישראל שחררה את מנהל בית החולים שיפא ● עדכונים שוטפים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

אנבידיה מסתבכת בצרפת: ענקית השבבים תואשם בפגיעה בתחרות?

הממונה על ההגבלים העסקיים בצרפת, שנחשב לאקטיביסט במיוחד נגד חברות אמריקאיות, עשוי להאשים את ענקית שבבי הבינה המלאכותית אנבידיה בהתנהגות שנועדה לפגוע בתחרות ● החוק הצרפתי מאפשר להטיל קנסות בגובה עד 10% מהמחזור השנתי העולמי בגין הפרת כללי ההגבלים העסקיים במדינה

דוד אברהם כץ בבית המשפט, ב-2021 / צילום: יוסי כהן

המיליונים התאדו, ומוכר חלומות הנדל"ן בדרך לשימוע לפני כתב אישום

פרקליטת מיסוי וכלכלה החליטה בחודשים האחרונים לערוך שימוע לפני כתב אישום נגד דוד אברהם כץ ועו"ד גיא אבני ● החשד, כפי שנחשף בגלובס: גיוס כספי משקיעים במרמה ועבירות על חוק ניירות ערך ● בפברואר ניתן צו עיכוב הליכים לבקשת כץ

גנרטור. הביקוש זינק / צילום: יח''צ

ההצהרות על פגיעה אפשרית בחשמל הפכו לגנרטור של הענף, שרושם גידול בהכנסות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי החשש מפתיחת חזית צפונית הגדיל את מכירות הגנרטורים והמטענים הניידים

דוד פתאל, בעלים ומנכ''ל מלונות פתאל, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

דוד פתאל: "אנשים מעדיפים היום חוויות על פני חסכונות"

על אף שחלק מהשלכות ימי הקורונה טרם התפוגגו - דוד פתאל, בעלים ומנכ"ל רשת מלונות פתאל, העריך היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY כי שוק התיירות מתקרב לרמות השיא של שנת 2019

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; התשואות על האג"ח הממשלתיות זינקו

מדד נאסד"ק ננעל עם עליה של 0.6% ● נעילה ירוקה באירופה, מדד הקאק זינק ב-1.3% ● התשואות על אג"ח ממשלתיות בארה"ב מזנקות ● המסחר באסיה ננעל בעליות קטנות ● ג'יי.פי מורגן: "מדד S&P 500 ירד במחצית השניה של השנה ב-22%" ● טבע תחת חקירה של ה-FTC

ביטול אג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock

ביטול אג"ח המיועדות: 3 מיליארד שקל חיסכון למדינה, אבל מה יקרה כשהריבית תרד?

על פי מחקר שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל ● המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה