מי שהשקיע במניה הישראלית הזו שילש את כספו מתחילת השנה

המחצית הראשונה של 2024 האירה פנים למדדי הדגל בוול סטריט, בעוד שבבורסה המקומית התמונה פחות זוהרת • אילו מניות ישראליות כיכבו בוול סטריט, איזו מניה אכזבה במדד ת"א 125, ומה היה התחום הלוהט בשוק המניות?

סיכום מחצית בשוק המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter
סיכום מחצית בשוק המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

המחצית הראשונה של השנה, שמסתיימת היום (א'), הייתה מצוינת למשקיעים במניות בוול סטריט. המדדים המובילים המשיכו את המגמה החיובית של השנה שעברה ושברו שיאים - חלקם מספר פעמים. מתחילת השנה מדד נאסד"ק טיפס ב-17%, מדד S&P 500 עלה בכ-15% ומדד דאו ג'ונס הסתפק בעלייה צנועה יותר, של 3.7%.

עופר גלבוע הודח מקורס טיס. היום הוא בעלי חברת תעופה שמוערכת בכמיליארד דולר 
המיליארדר דן לואב מצא דרך ליהנות מהעליות בבינה המלאכותית בלי להשקיע באנבידיה 
חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל 
הם פרשו מהרווארד וגייסו 120 מיליון דולר כדי להתחרות באנבידיה 

ומה לגבי הבורסה בת"א? שם התמונה פחות זוהרת בהשוואה למדדי הדגל של וול סטריט. נכון לסיום המסחר ביום חמישי האחרון (27 ליוני), מדד ת"א 35 עלה מתחילת השנה בכ-6% בעוד ת"א 90 השיל מערכו כ-3.6%. מדד ת"א 125 עלה ב-3.2%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א רשתות שיווק הציג תשואה מרשימה של כ-15% מתחילת השנה, לצד מדד הטכנולוגיה שטיפס בכ-10%. מנגד, ת"א נדלן איבד מערכו כ-10%. במקביל, מדד הבנקים הישראלי הוסיף לערכו כ-4% מתחילת השנה.

רגע לפני סיום המחצית הראשונה של שנת 2024, אלה סיפורי ההצלחה הבולטים והאכזבות הגדולות של המחצית הראשונה.

הישראלית המובילה בוול סטריט

משקיע שרכש בסוף 2023 מניה של חברת הטכנולוגיה בימר אימג'ינג  יותר משילש את השווי של החזקתו במחצית הראשונה - מחיר המניה זינק ב-260% מ-1.45 דולר ל-5.22 דולר. עם זאת, המניה כבר נגעה במחירים גבוהים משמעותית במהלך התקופה.

בימר מהרצליה, בניהולו של המייסד שרון כרמל, מספקת פתרונות לשידור ווידאו באיכות ויעילות גבוהות. בפברואר היא עלתה לכותרות כשדיווחה על שיתוף פעולה עם ענקית השבבים אנבידיה , במסגרתו השתיים יסייעו במעבר לפורמט וידאו חדש. תוך ימים ספורים המניה זינקה פי 8 במחזורי מסחר עצומים. החברה ניצלה את הגאות לביצוע גיוס הון בהיקף של 12 מיליון דולר, לפי מחיר של 7 דולר למניה. מאז, המניה נחלשה כאמור, אך היא עדיין נסחרת במחיר גבוה ממחיר ההנפקה הראשונית שלה בנאסד"ק ב-2023. שווי החברה עומד כיום כל כ-73 מיליון דולר, לעומת 48 מיליון דולר בהנפקה ומעל 200 מיליון דולר בשיא של פברואר.

עוד מניה מישראל שבלטה לטובה ברבעון היא חברת התובלה הימית צים , שהתאוששה מהשפל של סוף 2023 ועלתה מתחילת השנה ב-124%, על רקע עלייה במחירי התובלה הימית וחזרה לרווח ולחלוקת דיבידנד.

הישראלית המאכזבת בוול סטריט

אחרי ירידה של כ-63% ב-2023, נראה שמניית לייבפרסון  עוד לא הגיעה לתחתית, ומתחילת השנה היא נפלה בעוד 83.1%, ושווי החברה צלל לשפל של שני עשורים. לייבפרסון היא חברת תוכנה אמריקאית שנסחרת בנאסד"ק ובת"א ופועלת גם בישראל. היא מספקת פתרונות SaaS לארגונים, לניהול שירות הלקוחות שלהם. בשנה שעברה הועזב המנכ"ל-המייסד רוברט לוקאסיו ובמקומו מונה ג'ון סבינו. החברה צופה השנה ירידה של מעל 20% בהכנסות ושל עד 42% ב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות).

עוד מניות מאכזבות מתחילת השנה הן חברת הטכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, סולאראדג' , שמתקשה לחזור לצמיחה, וחברת האדטק פריון נטוורק  שנפגעה משינויי מדיניות של מיקרוסופט  - שתיהן איבדו מעל 70%. אך את הירידה החדה ביותר בין הישראליות בוול סטריט רשמה החברה הזעירה Jeff's Brands מתחום המסחר המקוון, שמחקה מעל 90% משוויה לשווי נוכחי של 2.6 מיליון דולר.

המניה המובילה במדד 125

מניית אלקטריאון  רושמת את התשואה הגבוהה ביותר במדד ת"א 125 מתחילת השנה, 91.5%, וזאת למרות שנסחרה בירידה בשבועות האחרונים. חברת החלום, שרוצה להטעין כלי רכב חשמליים תוך כדי נסיעה שלהם על הכביש, נכנסה למדד בעדכון האחרון לאחר שמנייתה עלתה בחדות. כיום שווי השוק שלה מגיע לכ-1.9 מיליארד שקל. דיווחים אחרים של אלקטריאון היו בנוגע לבחירתה כ"ספק יחיד" של חוצה ישראל לפרויקט טעינה אלחוטית במטרונית, ומנגד על הגשת תובענה ייצוגית נגדה בטענה לעיכוב בדיווח על הקמת פארק תעשייה בסין.

עוד כוכבת בבורסה היא החברה הביטחונית נקסט ויז'ן , שעלתה מתחילת השנה ב-83.1% ובכיריה ניצלו את העליות למכירת מניות.

המניה המאכזבת במדד 125

המניה המאכזבת של המדד הוזכרה גם כאחת הישראליות המאכזבות בוול סטריט - מדובר בחברת האדטק הדואלית פריון נטוורק , שנפלה בת"א ב-72.2%. מיקרוסופט, לקוחה בולטת בשנים האחרונות, הודיעה על שני שינויים שפגעו בתוצאות פריון - הראשון נוגע לתמחור הפרסום במנוע החיפוש בינג והשני להסרת פבלישרים מרשת ההפצה שלה. כתוצאה, פריון הפחיתה את התחזית שלה וצפויה לסיים את 2024 עם ירידה בהכנסות וב-EBITDA. בשל הירידה בפעילות, פריון מפטרת מעל 5% מעובדיה - כ-35 עובדים, רובם בישראל.

עוד תשואה שלילית בולטת במדד היא של מיטרוניקס , יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה. המניה נפלה 65% מתחילת השנה.

המניות שהדהימו את העולם

מדד S&P 500 שבר שיאים השנה, ואת העליות במדד מובילה חברת סופר מיקרו קומפיוטר  שמציגה תשואה של מעל 188% מתחילת השנה. החברה מסן חוזה מפתחת שרתים ייחודיים ליישומי AI והיא נסחרת בשווי נוכחי של 45.9 מיליארד דולר. העליות במניה מגיעות על רקע העובדה שהחברה מספקת תשתיות חומרה שנדרשות לטכנולוגיות AI, כך שהיא אחת מהנהנות מההייפ סביב הנושא.

המייצגת המרכזית של ה-AI היא ענקית השבבים אנבידיה, שגם היא בלטה עם זינוק של 149% מתחילת 2024 על רקע העלייה בתוצאות. לאחרונה הפכה לזמן מה לחברה הגדולה ביותר בוול סטריט, כשעקפה את מיקרוסופט ואפל ועלתה מעל שווי של 3 טריליון דולר. עם זאת בשוק עולים כיום סימני שאלה עד כמה תוכל אנבידיה להצדיק את העלייה בשווי לאורך זמן.

התחום לוהט, המניה צוללת

תעשיית השבבים היא אחת החזקות בשוק ההון השנה, אך דווקא מי שהייתה ענקית התחום בעבר - אינטל  - מציגה את אחת התשואות החלשות במדד S&P 500. מניית אינטל נחלשה מתחילת 2024 ב-38.8% ושווי השוק של אינטל עומד כיום על 131 מיליארד דולר. החברה פועלת בשנים האחרונות באסטרטגיה של ייצור גם לצדדים שלישיים ומבצעת שינויים ארגוניים שמכבידים על התוצאות הפיננסיות שלה. אינטל היא המעסיקה הגדולה בהייטק הישראלי, אך לאחרונה נודע על עיכוב של אינטל בהקמת מפעל הייצור החדש שלה בקריית גת.

מלבד אינטל בלטו לרעה עוד שתי מניות במדד האמריקאי: רשת בתי המרקחת Walgreens  שנפלה ב-53.7% וחברת האופנה לולומון  עם ירידה של 41.6%.

הסקטור הכי חם בוול סטריט

בזמן שמדד S&P 500 עלה בכ-15% במחצית הראשונה של השנה, מדד נאסד"ק המזוהה עם מניות הטכנולוגיה עלה בשיעור גבוה יותר. תמונה דומה עולה גם מהסתכלות על המדדים הסקטוריאליים של S&P (כפי שמתפרסמים על-ידי פידליטי) - הסקטור שהניב את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת 2024 הוא הטכנולוגיה, עם עלייה של 28.4% (עלייה של מעל 200% בחמש השנים האחרונות).

בכל סקטור יש תעשיות/תתי סקטורים והבולט בין כולם היה השבבים וציוד השבבים - עם עלייה של 72.3% מתחילת השנה (וכ-494% בחמש השנים האחרונות). תעשיית השבבים נהנית מעליית ה-AI, והצורך הגובר בשבבים שיתמכו ביישומי ה-AI השונים מגדילים את הביקוש בה.

מהכיוון השני בלט לרעה המדד הסקטוריאלי של ענף הנדל"ן בארה"ב, שהיה היחיד שהציג תשואה שלילית בתקופה זו עם ירידה של 5.6%.