גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי שהשקיע במניה הישראלית הזו שילש את כספו מתחילת השנה

המחצית הראשונה של 2024 האירה פנים למדדי הדגל בוול סטריט, בעוד שבבורסה המקומית התמונה פחות זוהרת ● אילו מניות ישראליות כיכבו בוול סטריט, איזו מניה אכזבה במדד ת"א 125, ומה היה התחום הלוהט בשוק המניות?

סיכום מחצית בשוק המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter
סיכום מחצית בשוק המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

המחצית הראשונה של השנה, שמסתיימת היום (א'), הייתה מצוינת למשקיעים במניות בוול סטריט. המדדים המובילים המשיכו את המגמה החיובית של השנה שעברה ושברו שיאים - חלקם מספר פעמים. מתחילת השנה מדד נאסד"ק טיפס ב-17%, מדד S&P 500 עלה בכ-15% ומדד דאו ג'ונס הסתפק בעלייה צנועה יותר, של 3.7%.

עופר גלבוע הודח מקורס טיס. היום הוא בעלי חברת תעופה שמוערכת בכמיליארד דולר 
המיליארדר דן לואב מצא דרך ליהנות מהעליות בבינה המלאכותית בלי להשקיע באנבידיה 
חגיגה בחברה הביטחונית: חמישה בכירים התחלקו ב-350 מיליון שקל 
הם פרשו מהרווארד וגייסו 120 מיליון דולר כדי להתחרות באנבידיה 

ומה לגבי הבורסה בת"א? שם התמונה פחות זוהרת בהשוואה למדדי הדגל של וול סטריט. נכון לסיום המסחר ביום חמישי האחרון (27 ליוני), מדד ת"א 35 עלה מתחילת השנה בכ-6% בעוד ת"א 90 השיל מערכו כ-3.6%. מדד ת"א 125 עלה ב-3.2%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א רשתות שיווק הציג תשואה מרשימה של כ-15% מתחילת השנה, לצד מדד הטכנולוגיה שטיפס בכ-10%. מנגד, ת"א נדלן איבד מערכו כ-10%. במקביל, מדד הבנקים הישראלי הוסיף לערכו כ-4% מתחילת השנה.

רגע לפני סיום המחצית הראשונה של שנת 2024, אלה סיפורי ההצלחה הבולטים והאכזבות הגדולות של המחצית הראשונה.

הישראלית המובילה בוול סטריט

משקיע שרכש בסוף 2023 מניה של חברת הטכנולוגיה בימר אימג'ינג  יותר משילש את השווי של החזקתו במחצית הראשונה - מחיר המניה זינק ב-260% מ-1.45 דולר ל-5.22 דולר. עם זאת, המניה כבר נגעה במחירים גבוהים משמעותית במהלך התקופה.

בימר מהרצליה, בניהולו של המייסד שרון כרמל, מספקת פתרונות לשידור ווידאו באיכות ויעילות גבוהות. בפברואר היא עלתה לכותרות כשדיווחה על שיתוף פעולה עם ענקית השבבים אנבידיה , במסגרתו השתיים יסייעו במעבר לפורמט וידאו חדש. תוך ימים ספורים המניה זינקה פי 8 במחזורי מסחר עצומים. החברה ניצלה את הגאות לביצוע גיוס הון בהיקף של 12 מיליון דולר, לפי מחיר של 7 דולר למניה. מאז, המניה נחלשה כאמור, אך היא עדיין נסחרת במחיר גבוה ממחיר ההנפקה הראשונית שלה בנאסד"ק ב-2023. שווי החברה עומד כיום כל כ-73 מיליון דולר, לעומת 48 מיליון דולר בהנפקה ומעל 200 מיליון דולר בשיא של פברואר.

עוד מניה מישראל שבלטה לטובה ברבעון היא חברת התובלה הימית צים , שהתאוששה מהשפל של סוף 2023 ועלתה מתחילת השנה ב-124%, על רקע עלייה במחירי התובלה הימית וחזרה לרווח ולחלוקת דיבידנד.

הישראלית המאכזבת בוול סטריט

אחרי ירידה של כ-63% ב-2023, נראה שמניית לייבפרסון  עוד לא הגיעה לתחתית, ומתחילת השנה היא נפלה בעוד 83.1%, ושווי החברה צלל לשפל של שני עשורים. לייבפרסון היא חברת תוכנה אמריקאית שנסחרת בנאסד"ק ובת"א ופועלת גם בישראל. היא מספקת פתרונות SaaS לארגונים, לניהול שירות הלקוחות שלהם. בשנה שעברה הועזב המנכ"ל-המייסד רוברט לוקאסיו ובמקומו מונה ג'ון סבינו. החברה צופה השנה ירידה של מעל 20% בהכנסות ושל עד 42% ב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות).

עוד מניות מאכזבות מתחילת השנה הן חברת הטכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, סולאראדג' , שמתקשה לחזור לצמיחה, וחברת האדטק פריון נטוורק  שנפגעה משינויי מדיניות של מיקרוסופט  - שתיהן איבדו מעל 70%. אך את הירידה החדה ביותר בין הישראליות בוול סטריט רשמה החברה הזעירה Jeff's Brands מתחום המסחר המקוון, שמחקה מעל 90% משוויה לשווי נוכחי של 2.6 מיליון דולר.

המניה המובילה במדד 125

מניית אלקטריאון  רושמת את התשואה הגבוהה ביותר במדד ת"א 125 מתחילת השנה, 91.5%, וזאת למרות שנסחרה בירידה בשבועות האחרונים. חברת החלום, שרוצה להטעין כלי רכב חשמליים תוך כדי נסיעה שלהם על הכביש, נכנסה למדד בעדכון האחרון לאחר שמנייתה עלתה בחדות. כיום שווי השוק שלה מגיע לכ-1.9 מיליארד שקל. דיווחים אחרים של אלקטריאון היו בנוגע לבחירתה כ"ספק יחיד" של חוצה ישראל לפרויקט טעינה אלחוטית במטרונית, ומנגד על הגשת תובענה ייצוגית נגדה בטענה לעיכוב בדיווח על הקמת פארק תעשייה בסין.

עוד כוכבת בבורסה היא החברה הביטחונית נקסט ויז'ן , שעלתה מתחילת השנה ב-83.1% ובכיריה ניצלו את העליות למכירת מניות.

המניה המאכזבת במדד 125

המניה המאכזבת של המדד הוזכרה גם כאחת הישראליות המאכזבות בוול סטריט - מדובר בחברת האדטק הדואלית פריון נטוורק , שנפלה בת"א ב-72.2%. מיקרוסופט, לקוחה בולטת בשנים האחרונות, הודיעה על שני שינויים שפגעו בתוצאות פריון - הראשון נוגע לתמחור הפרסום במנוע החיפוש בינג והשני להסרת פבלישרים מרשת ההפצה שלה. כתוצאה, פריון הפחיתה את התחזית שלה וצפויה לסיים את 2024 עם ירידה בהכנסות וב-EBITDA. בשל הירידה בפעילות, פריון מפטרת מעל 5% מעובדיה - כ-35 עובדים, רובם בישראל.

עוד תשואה שלילית בולטת במדד היא של מיטרוניקס , יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה. המניה נפלה 65% מתחילת השנה.

המניות שהדהימו את העולם

מדד S&P 500 שבר שיאים השנה, ואת העליות במדד מובילה חברת סופר מיקרו קומפיוטר  שמציגה תשואה של מעל 188% מתחילת השנה. החברה מסן חוזה מפתחת שרתים ייחודיים ליישומי AI והיא נסחרת בשווי נוכחי של 45.9 מיליארד דולר. העליות במניה מגיעות על רקע העובדה שהחברה מספקת תשתיות חומרה שנדרשות לטכנולוגיות AI, כך שהיא אחת מהנהנות מההייפ סביב הנושא.

המייצגת המרכזית של ה-AI היא ענקית השבבים אנבידיה, שגם היא בלטה עם זינוק של 149% מתחילת 2024 על רקע העלייה בתוצאות. לאחרונה הפכה לזמן מה לחברה הגדולה ביותר בוול סטריט, כשעקפה את מיקרוסופט ואפל ועלתה מעל שווי של 3 טריליון דולר. עם זאת בשוק עולים כיום סימני שאלה עד כמה תוכל אנבידיה להצדיק את העלייה בשווי לאורך זמן.

התחום לוהט, המניה צוללת

תעשיית השבבים היא אחת החזקות בשוק ההון השנה, אך דווקא מי שהייתה ענקית התחום בעבר - אינטל  - מציגה את אחת התשואות החלשות במדד S&P 500. מניית אינטל נחלשה מתחילת 2024 ב-38.8% ושווי השוק של אינטל עומד כיום על 131 מיליארד דולר. החברה פועלת בשנים האחרונות באסטרטגיה של ייצור גם לצדדים שלישיים ומבצעת שינויים ארגוניים שמכבידים על התוצאות הפיננסיות שלה. אינטל היא המעסיקה הגדולה בהייטק הישראלי, אך לאחרונה נודע על עיכוב של אינטל בהקמת מפעל הייצור החדש שלה בקריית גת.

מלבד אינטל בלטו לרעה עוד שתי מניות במדד האמריקאי: רשת בתי המרקחת Walgreens  שנפלה ב-53.7% וחברת האופנה לולומון  עם ירידה של 41.6%.

הסקטור הכי חם בוול סטריט

בזמן שמדד S&P 500 עלה בכ-15% במחצית הראשונה של השנה, מדד נאסד"ק המזוהה עם מניות הטכנולוגיה עלה בשיעור גבוה יותר. תמונה דומה עולה גם מהסתכלות על המדדים הסקטוריאליים של S&P (כפי שמתפרסמים על-ידי פידליטי) - הסקטור שהניב את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת 2024 הוא הטכנולוגיה, עם עלייה של 28.4% (עלייה של מעל 200% בחמש השנים האחרונות).

בכל סקטור יש תעשיות/תתי סקטורים והבולט בין כולם היה השבבים וציוד השבבים - עם עלייה של 72.3% מתחילת השנה (וכ-494% בחמש השנים האחרונות). תעשיית השבבים נהנית מעליית ה-AI, והצורך הגובר בשבבים שיתמכו ביישומי ה-AI השונים מגדילים את הביקוש בה.

מהכיוון השני בלט לרעה המדד הסקטוריאלי של ענף הנדל"ן בארה"ב, שהיה היחיד שהציג תשואה שלילית בתקופה זו עם ירידה של 5.6%.

עוד כתבות

בארי שטרנליכט, יו''ר ומנכ''ל של סטרווד קפיטול / צילום: Reuters, MIKE BLAKE

ניצחון לנאמני סטרווד: התביעה נגד המיליארדר בארי שטרנליכט תתברר

ביהמ"ש דחה את בקשתו של איל הנדל"ן האמריקאי-יהודי בארי שטרנליכט, היו"ר והמנכ"ל של ענקית הנדל"ן סטרווד קפיטל, למחוק אותו מתביעה שהוגשה נגדו ע"י נאמני חברת-הבת שגייסה בעבר 910 מיליון שקל בישראל וקרסה כעבור שנתיים ● השופט: "נראה לכאורה כי המבקשים היו מעורבים בהחלטה על ההנפקה"

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: יח''צ

האם שר האוצר לפיד הוציא לעבודה 60 אלף תלמידי ישיבה?

האם אילוצים כלכליים מוציאים חרדים לעבוד? כן, אבל לא כמו שח"כ מיקי לוי אמר ● המשרוקית של גלובס

דוד פתאל, בעלים ומנכ''ל מלונות פתאל, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

דוד פתאל: "אנשים מעדיפים היום חוויות על פני חסכונות"

על אף שחלק מהשלכות ימי הקורונה טרם התפוגגו - דוד פתאל, בעלים ומנכ"ל רשת מלונות פתאל, העריך היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY כי שוק התיירות מתקרב לרמות השיא של שנת 2019

בניית משרדים / צילום: טלי בוגדנובסקי

כל מה שצריך לדעת על החוק החדש שמסעיר את ענף הנדל"ן

השבוע נכנס לתוקף חוק שמאפשר ליזמים לפנות לרשות הארצית לקבלת היתרי בנייה, ולהימנע מהמתנה ממושכת בוועדות המקומיות ● לצד ציפייה לשיפור דרמטי בקיצור לוחות הזמנים ורווחיות הקבלנים, בעיריות מזהירים מפגיעה בעצמאותן

מסירות הרכב נחתכו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן

מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק

הביקוש בשוק הפרטי בנסיגה ומחסני יבואני הרכב הופכים צפופים יותר ויותר - והם נאלצים לצמצם את המלאים באמצעות מבצעים והנחות ● בשוק ה"אפס קילומטר" ההוזלות אפילו יותר עמוקות, כולל על כלי רכב חשמליים ● זו בשורה טובה, אם כי זמנית, למחפשי המציאות

מטוס ללא טייס הרמס 900 / צילום: יח''צ

מדינת הענק שמייצרת עבור ישראל טילים ומל"טים

ברשת אל־ג'זירה פורסם כי הודו מייצרת עבור ישראל טילים ומל"טים אשר משמשים אותה במלחמת "חרבות ברזל" ● לפי הפרסום, בהודו מיוצרים חלקים מהותיים מתוך מנועים רקטיים של אמצעים ישראליים, ולא מן הנמנע כי מדובר במערכות ההגנה האווירית חץ 2 וחץ 3

אריאלה רנדלשטיין, בנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

מנהלת המשכנתאות של בנק הפועלים: "רואים התנהגות יותר נבונה של הצרכנים. כבר לא קונים את דירת החלומות"

מנהלת המשכנתאות בבנק הפועלים אריאלה רנדלשטיין מדברת על האתגרים של שוק הדיור הפועל תחת מלחמה ולאחר שהמחירים חזרו לעלות ● "אמנם התחלות הבנייה לא ירדו אבל אנחנו בפער היסטורי של ביקוש מול היצע"

באקו, אזרבייג'ן / צילום: Shutterstock, Vladimir Waldin

החל מ־600 דולר: היעדים החדשים שהישראלים טסים אליהם

מאז שטורקיה ירדה מהמפה, הישראלים מצאו חלופות מפתיעות לחופשה שלהם במדינות כמו אלבניה ואזרבייג'ן ● "למדינות האלה יש אקזוטיות שלא קיימת במקומות אחרים", אומרים בענף, "שילוב בין מזרח ומערב" ● וגם: אלה חברות התעופה שתוכלו לטוס בהן ליעדים האלה

טיילור ספוויט בהופעה בפריז בחודש מאי. תורמת בכל עיר בה היא מופיעה / צילום: ap, Lewis Joly

תרומה של ארוחות לשנה שלמה: כשכוכבת פופ עוזרת יותר מהממשלה

כוכבת הפופ האמריקאית טיילור סוויפט מופיעה כעת בסיבוב הופעות עולמי ● לפי ארגוני צדקה בערים בהן היא הופיעה, היא משאירה אחריה תרומות נדיבות ● בליברפול לדוגמה, לאחר 3 ימים של הופעות היא תרמה סכום שיממן ארוחות למשך שנה שלמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; תשואות אג"ח ישראל בשיא של 13 שנה

ת"א 35 טיפס ב-0.6%, ת"א 90 הוסיף כ-0.2% ות"א 125 עלה ב-0.5% ● התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עומדת על כ-5.2% ● סיגמא: האג"ח הקונצרניות בישראל מהוות חלופה ראויה לאג"ח ממשלתיות בבחינה של יחסי סיכון-סיכוי ● דיסקונט: "בנק ישראל לא יוריד את הריבית בשבוע הבא ● אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

הדמיית חוות השרתים המתוכננת. בעיגול: שלי לנצמן, מנכ''לית מיקרוסופט ישראל לשעבר / צילום: יח''צ, רמי זרנגר

מנכ"לית מיקרוסופט ישראל לשעבר תקים חוות שרתים בהשקעה של 1.1 מיליארד שקל

שלי לנצמן חברה לקבוצת לוינשטיין ולשותפה בריטית, שיממנו את הקמת חוות השרתים התת-קרקעית בנתניה, על אף שכבלי התקשורת הימיים לא נפרשו באזור ● טרם נמצא לקוח לחווה, שתתפרש על פני 13.5 אלף מ"ר, אך מוערך שהיא מיועדת לענקיות הענן העולמיות

אפי דהאן מנכל פייפאל / צילום: שלומי יוסף

דווקא בזמן הקריאות לחרם על ישראל, יותר עסקים קטנים מוכרים בשוק הגלובלי

כ-60% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל מדווחים על פגיעה כלכלית בעקבות המלחמה - כך עולה מסקר חדש של פייפאל ● כ-40% מאלו שמוכרים אונליין, פונים לזירה הבינלאומית ● ישראל מתגייסת

טלי בן עובדיה (רלוונט), מירי מיכאלי ( i24news), יוליה שמאלוב־ברקוביץ' (חדשות 13) / צילומים: כפיר זיו,  יורי סקוירסקי, איל יצהר, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

3 הערות על שוק התקשורת: חבלי הלידה, סיבוב הפרסה ומאבק העובדים

מה עומד מאחורי שורת המהלכים המתרחשים כעת במפת התקשורת הישראלית: המינוי של יוליה שמאלוב־ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 והמאבק החריף עם העובדים, לוח השידורים החדש של ערוץ i24NEWS בעברית וההחלטה של רלוונט להתמקד בדיגיטל

נושאת המטוסים האמריקאית קרל וינסון שמשתתפת  בתרגיל הימי RIMPAC / צילום: Reuters, Qian Weizhong/VCG

מסר לסין: ישראל משתתפת בתרגיל צבאי בהוואי

בשבוע שעבר נפתח בהוואי התרגיל הימי הנחשב לגדול בעולם - RIMPAC ● בתרגיל משתתפת ישראל לצד מדינות מוסלמיות בולטות כאינדונזיה, מלזיה ובורניי ● התרגיל מהווה מסר לסין ולרוסיה המאיימות על היציבות בעולם

אילוסטרציה: Shutterstock, Igal Vaisman

הדד-ליין של החשכ"ל לחרדים פקע: כך ייראה השינוי הדרמטי ברשתות החינוך של ש"ס ויהדות התורה

היום פקע האולטימטום של החשכ"ל יהלי רוטנברג לרשתות החינוך המשויכות למפלגות החרדיות: עמידה בסטנדרטים ניהוליים מקובלים - או ניתוקן ממערכות הכספים של המדינה והוצאת חשבות האוצר מתוך המוסדות ● בחשכ"ל יבנו יחד עם הרשתות מבנה ארגוני חדש, והן יידרשו למנות מנהל כספים משלהן שייקח אחריות על הפעילות הפיננסית, במקום חשבות האוצר

אילוסטרציה: shutterstock

זה לא יימשך ככה: התחזית הקודרת של ג'יי.פי מורגן למניות בוול סטריט

בג'יי.פי מורגן צופים כי מדד S&P 500 יירד ב-22% עד סוף השנה: "תשכחו מנחיתה רכה" ● בחברת המחקר BCA research חושבים שהירידה תהיה אפילו חדה יותר ● הפעם האחרונה בה נרשמה ירידה דומה הייתה ב-2008, לאחר פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס

בדנמרק מתקשים לעכל את ההפגנות הפרו-פלסטיניות

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחבלים פלסטינים ביו"ש לוקחים דוגמה מחמאס, פורן פוליסי מסבירים איך סמוטריץ' פועל להחלשת הרשות הפלסטינית, וגם: ביקורת בדנמרק על ההפגנות הפרו-פלסטיניות ● כותרות העיתונים בעולם

אחות בתחנת אחיות בבית חולים / צילום: Shutterstock, Andrey Popov

בפעם השנייה: טעויות במערכת ניהול תיקי המטופלים של בתי החולים

בעקבות התקלה במערכת קמיליון של בתי החולים, נרשמה העתקה שגויה של מידע קליני של חלק מהמאושפזים - סוג דם, אבחנות ופרוצדורות ● כרגע משרד הבריאות אינו ממליץ למטופלים על פעולה כלשהי

סיידוף וכהן / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבעלים איבד כ־3 מיליארד שקל משווי מניותיו, והמנכ"ל שתוגמל ב־60 מיליון שקל משלם את המחיר

מניית שיכון ובינוי זינקה במעל 7% בעקבות התפטרותו של המנכ"ל הדומיננטי תמיר כהן, שהוביל מטעם נתי סיידוף את העסקה לרכישת השליטה בחברה ב־2018 מידי שרי אריסון ● פרויקטים יקרים והכפלת נטל החוב הובילו לקריסת המניה בכמעט 70% מהשיא ● כהן, שצבר בשנותיו בשיכון ובינוי תגמולי עתק, הודיע כי יפעל כעת לרכישת השליטה בחברה, אך לטענת סיידוף, "אין בכוונתי למכור"

משה אדרי, גיל גבע ורוני פלמר, בפאנל משותף / צילום: כדיה לוי

ראש מינהלת תקומה: "ארבעת החודשים לאחר 7 באוקטובר היו מהקשים בחיי"

ראש מינהלת תקומה משה אדרי, יו"ר תדהר גיל גבע, ומייסד תנועת אור רוני פלמר, שוחחו בכנס הנדל״ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY על מצב הענף ועל שיקום הנגב לאחר ה־7 באוקטובר ● גבע: "בשביל שתקומת הארץ תהיה - צריך שיהיה מי שיבנה אותה"