גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כל כך ברור שביידן חייב ללכת, וכל כך לא בטוח שהוא אומנם ילך

ממדי התרסקותו היו גלויים לכל עין. אבל מפיקי מופע־האימים שלו הריצו כמה מילים שנונות על הטלפרומפטר שלו למחרת והקימו אותו לתחיה ● "הוא אנוכי. הוא מעמיד את עצמו לפני ארצנו… יהירותו מעוררת חימה… הוא עושה את זה למען עצמו", נכתב ב"ניו יורק טיימס"

ג'ו ביידן נואם בעצרת בחירות בצפון קרוליינה, למחרת העימות מול טראמפ / צילום: ap, Matt Kelley
ג'ו ביידן נואם בעצרת בחירות בצפון קרוליינה, למחרת העימות מול טראמפ / צילום: ap, Matt Kelley

אילו ג'ו ביידן היה קורס בוויכוח טלוויזיה בשידור חי, נניח, לפני שישה חודשים - אין כל ספק שמועמדותו לנשיאות הייתה מסתיימת בו בלילה. זה היה קורה באופן פשוט מאוד: מקורות המימון שלו היו מסתתמים.

יואב קרני, פרשנות | פאניקה במפלגה הדמוקרטית לאחר כישלון של הנשיא ביידן בעימות הטלוויזיה עם טראמפ
יואב קרני, פרשנות | שחקני הפוקר שהוליכו שולל רק את עצמם
השבוע בעולם | ג'סטין מתקרב אל סוף שלטונו בקנדה, והצבאים השתגעו

מזה שנים, היכולת המוכחת לגייס תרומות מתוארת כשוות ערך של סיבוב ראשון בתהליך הבחירות המקדימות לנשיאות. כמה מן הטוענים הפוטנציאליים הטובים ביותר לנשיאות נשרו מן המרוץ בגלל כסף, עוד לפני שהגיעו אל סיבוב ההצבעה הראשון.

ג'ו ביידן עצמו התנסה בזה ב-1987, כאשר ניסה את כוחו בפעם הראשונה. אז, מסע הבחירות שלו התנפץ לרסיסים לאחר שהואשם בגניבה ספרותית: הוא נשא נאום שהועתק כמעט במלואו מזה של פוליטיקאי בריטי.

אבל קל מאוד לאבד מימון בשדה צפוף. עוד שבעה דמוקרטים התמודדו אז, ותורמים לא התקשו להעתיק את נאמנותם. הפעם, הפסקת התרומות למועמד היחיד, שהוא גם נשיא הרפובליקה, היא אקט של מרד. הסבירות של מרד בקנה מידה כזה היא תמיד נמוכה, אם מפני שמרד מבטא חוסר נאמנות ואם מפני שתוצאותיו מי ישורן.

אף על פי כן, אחד המהלכים הראשונים של אנשי הנשיא בשעות שלאחר השפלתו בוויכוח עם דונלד טראמפ, היה פגישה לא פורמלית עם תורמים בולטים.

בריחת תורמים מן הנשיא לא הייתה מרוקנת מייד את קופתו. הוא אסף הרבה מאוד כסף בחודשים האחרונים. אבל היא הייתה מבשרת רעות. סרטוני תחינה של הנשיא ושל סגניתו לתרומות נוספות נראים ברשתות ללא הרף. הסטטיסטיקה של התרומות חשובה לא פחות מן התרומות עצמן. ככל שהן גבוהות יותר, כך גוברת תנופת המועמד. תרומות הן תחליף לסקרי דעת קהל; וכן, תרומות מעודדות תרומות נוספות.

103 סיבובי הצבעה

החלפת המועמד ביידן לא תהיה פשוטה, אבל היא תהיה הרבה יותר פשוטה אם הוא עצמו יודיע על פרישתו. ועידת המפלגה הדמוקרטית, שעמדה להעניק תוקף פורמלי למועמדותו, מתכנסת ב-19 באוגוסט בשיקאגו.

אילו הודיע עכשיו שהוא פורש, הייתה יכולה להיפתח מערכת בחירות כלשהי: כמובן, לא 50 סיבובים של בחירות מקדימות בכל מדינה, זה פשוט לא מעשי - אבל עצרות בחירות, ויכוחי טלוויזיה, ראיונות עיתונאיים ונשפי התרמה היו יכולים אז להיערך בקצב מסחרר. הייתה מצטיירת תמונה ברורה יותר לקראת הוועידה.

המכניזם של הוועידה הוא פשוט: הצירים נקראים להתחיל להצביע ביום השלישי שלה. מאז 1956, לא היו הפתעות. המועמד נבחר, או נבחרה (פעם אחת), בסיבוב ההצבעה הראשון, על יסוד התחייבותם המוקדמת של הצירים. זה תמיד היה קצת מאכזב, מפני שכך ניטל מן הוועידה הנופך של התמודדות ספורט, שהייתה לפנים לחם חוקה. בוועידה דמוקרטית אחת, בדיוק לפני מאה שנה, בחירת המועמד הצריכה 103 סיבובי הצבעה. אבל זה היה לפני שהתפשט השימוש בבחירות מקדימות, ולפני שהצירים התחילו להתחייב מראש על הצבעתם.

השאלה העיקרית עכשיו היא איזה תוקף יש להתחייבות הצירים. האומנם היא שקולה כנגד חוזה משפטי? האם אפשר להכריח ציר לעמוד בדיבורו? האם אפשר לתבוע אותו/אותה לדין? התשובה לא ברורה. אבוי למפלגה הדמוקרטית, אם היא תגיע לשיקאגו מבלי להקדים וליישב את המחלוקת הנוהלית הזו. או אז, היא תהפוך לזירת התגוששות, שתבטיח אומנם צפיית-שיא בטלוויזיה ובמדיה החברתית, אבל גם תשים אותה ללעג.

״האם ביידן יכול להתאושש?״, שואל עיתון בניו ג׳רזי

ממילא, התקוממות נגד ביידן מדורגת פחות או יותר במקום האחרון בסולם העדיפויות של המפלגה. עצם התוהו־ובוהו הוודאי אם יהיה ניסיון מרד, מבטיח שלא יהיה ניסיון כזה - על כל פנים, לא בממדים שיוכלו לגזול את הרוב מן הנשיא. הוא יכול לאבד אלף צירים מבלי לאבד את הרוב.

מוזכרת, אגב, גם האפשרות שהוא יוותר על התמודדות רק לאחר הוועידה, אבל זו תהיה אופציה משונה; היא תגזול מן המועמד הסופי של המפלגה את ההזדמנות להציג את עצמו או את עצמה בפני הבוחרים, באמצעות השידור החי של דיוני הוועידה. היא תמנע ממנו/ממנה את ים הבלונים הצבעוניים ותרועת החצוצרות. ויתור על הדרמה הזו יהיה שקול כנגד כיבוי אור במעמד שיא של הצגת תיאטרון.

מה אמר אבא של ג'ו

בשעות הראשונות שלאחר הוויכוח, במוצאי יום חמישי שעבר, התפשטה כמעט־ודאות שהנשיא מחוסל. היא נוצרה והוזנה בדיוני הפרשנים בערוצי הטלוויזיה. מרשימה הייתה תמימות הדעים בין דמוקרטים לרפובליקאים, שביידן נחל תבוסה שאין ממנה חזרה. בתוך שניות שמענו על "פאניקה".

טום פרידמן, סוכן המכירות העצמי המזהיר ביותר בעיתונות האמריקאית, הודיע שהוא מירר בבכי בחדר בבית מלון בליסבון, כאשר צפה לבדו בהתמוטטות ידידו רב־השנים ג'ו. הגיגיו התפשטו על פני המדיה החברתית והלא־חברתית במהירות של טיל היפר־סוני.

אבל למחרת, מפיקי מופע האימים של ג'ו ביידן, האנשים ששלחו אותו לעימות הרה־האסון עם טראמפ, התחילו לביים את הפרק הבא. ג'ו הופיע בפני קהל מעריצים בצפון קרוליינה, וציטט את אביו, באומרו: "השאלה היא לא כמה פעמים מפילים אותך, אלא באיזו מהירות אתה קם על רגליך". נו, באמת. אבא אומנם חי עד גיל 86, אבל הוא התכוון לנערים הנופלים בתגרה בחצר בית הספר, לא לישישים מופלגים המנסים ללכת מכות בגיל 81.

״חיוך של כאב״, מכריז טבלואיד ניו-יורקי

והוא הוסיף: "אני אינני איש צעיר. אני אינני הולך בקלות שבה נהגתי ללכת. אינני מדבר בבהירות שבה נהגתי לדבר. אינני מתווכח כפי שנהגתי להתווכח. אבל אני יודע מה שאני יודע: אני יודע איך להגיד את האמת".

הווידיאו הזה התרוצץ ב-48 השעות הבאות בכל פינות המדיה החברתית. מצוין. קולע למטרה. חוץ מזה שהוא מעורר את השאלה: מדוע אינך הולך באותה קלות, מדוע אינך מדבר באותה בהירות, מדוע אינך מתווכח באותו האופן? תשובה: כי אתה איש זקן, ואתה שוקע והולך, ושליטתך העצמית פוחתת. ומי לידינו יתקע שאף כי אתה מתקשה ללכת, ומתקשה לסיים משפט, ומתקשה לפתח רעיון ומתבלבל, הנה עלינו להאמין לך שאתה נמצא במיטבך האינטלקטואלי, ואתה יכול לנהל את ארה"ב עוד ארבע שנים, במלוא האנרגיה הנחוצה למנכ"לות התאגיד הגדול ביותר של כל הזמנים.

מורין דאוד, בעלת טור חדה כתער בעיתון ה"ניו יורק טיימס", שהתחילה לסקור את הפוליטיקה האמריקאית לפני חצי מאה, כתבה למחרת קריסתו של ביידן: "הוא אנוכי. הוא מעמיד את עצמו לפני ארצנו. הוא מוקף בעוזרים אופורטוניסטים. הוא יצר מציאות מעוותת, המניאה אותנו מלהאמין במה שראינו במו עינינו. יהירותו מעוררת חימה. הוא אומר שהוא עושה את זה למעננו, אבל לאמיתו של דבר, הוא עושה את זה למען עצמו".

כל כך ברור שביידן חייב ללכת, וכל כך לא בטוח שהוא אומנם ילך. אכן, אנחנו חיים בזמנים עוצרי נשימה.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

דוד אברהם כץ בבית המשפט, ב-2021 / צילום: יוסי כהן

המיליונים התאדו, ומוכר חלומות הנדל"ן בדרך לשימוע לפני כתב אישום

פרקליטת מיסוי וכלכלה החליטה בחודשים האחרונים לערוך שימוע לפני כתב אישום נגד דוד אברהם כץ ועו"ד גיא אבני ● החשד, כפי שנחשף בגלובס: גיוס כספי משקיעים במרמה ועבירות על חוק ניירות ערך ● בפברואר ניתן צו עיכוב הליכים לבקשת כץ

דוד זבידה / צילום: כדיה לוי

"השוק מתמחר היום בניית יח"ד ב־1.2 מיליון שקל - עוד לפני עלויות אחרות; מזה אפשר להבין בכמה צריך למכור אותה"

דודו זבידה אמר את הדברים בפאנל על מצב שוק הדיור שנערך בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ● דין ודברים התפתח בין מנכ"ל רמ"י קוינט לאסף סימון, מנכ"ל בסט ייזום, שאמר: "מנכ"ל רמ"י צריך לעבוד בשתי עבודות? אני לא חושב"

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בחברת פיוניר / צילום: שרון גולדברג

מנהל ההשקעות שממליץ לשמור כעת על כסף נזיל

שמואל בן אריה מפיוניר, שמעיד על עצמו כ"מכור" לשוק ההון, מעדיף להשקיע באג"ח קונצרניות בישראל, ואת רוב הרכיב המנייתי מעבר לים ● "כשיש כזו אי־ודאות בישראל, ומנגד כלכלה כה חזקה בארה"ב, אני מעדיף להיות בעיקר שם" ● ומאיפה להערכתו יגיע המשבר הבא

אחות בתחנת אחיות בבית חולים / צילום: Shutterstock, Andrey Popov

בפעם השנייה: טעויות במערכת ניהול תיקי המטופלים של בתי החולים

בעקבות התקלה במערכת קמיליון של בתי החולים, נרשמה העתקה שגויה של מידע קליני של חלק מהמאושפזים - סוג דם, אבחנות ופרוצדורות ● כרגע משרד הבריאות אינו ממליץ למטופלים על פעולה כלשהי

מיכל אלרן אלון, מנהלת תכנית חוסן באקדמיה של הקואליציה הישראלית לטראומה / צילום: הקואליציה הישראלית לטראומה

כחמישית מהסטודנטים וחברי הסגל האקדמי בארץ פנו לטיפול נפשי במלחמה

הקואליציה הישראלית לטראומה איגדה כ־20 מוסדות השכלה גבוהה בישראל, במטרה לקדם את תוכנית "חוסן לאקדמיה" ● מנהלת התוכנית: "אנחנו נותנים כלים אופרטיביים לזיהוי נורות אדומות" ● ישראל מתגייסת

ירושלים / צילום: Shutterstock

תכנון המטרו בירושלים יוצא לדרך: איפה יעברו הקווים?

הגוף שמתכלל את בניית תשתיות התחבורה בירושלים פרסם מכרז לתכנון ראשוני ולבדיקת היתכנות להקמת קווי מטרו בעיר ● ברקע: הצפי של העירייה ומשרד התחבורה כי בשנת 2030 יגיעו הרכבות הקלות בבירה לסף הקיבולת שלהן ● אלו האזורים בהם מתוכננים הקווים לעבור

מסירות הרכב נחתכו / עיבוד: טלי בוגדנובסקי צילום: יוסי כהן

מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק

הביקוש בשוק הפרטי בנסיגה ומחסני יבואני הרכב הופכים צפופים יותר ויותר - והם נאלצים לצמצם את המלאים באמצעות מבצעים והנחות ● בשוק ה"אפס קילומטר" ההוזלות אפילו יותר עמוקות, כולל על כלי רכב חשמליים ● זו בשורה טובה, אם כי זמנית, למחפשי המציאות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

אנבידיה מסתבכת בצרפת: ענקית השבבים תואשם בפגיעה בתחרות?

הממונה על ההגבלים העסקיים בצרפת, שנחשב לאקטיביסט במיוחד נגד חברות אמריקאיות, עשוי להאשים את ענקית שבבי הבינה המלאכותית אנבידיה בהתנהגות שנועדה לפגוע בתחרות ● החוק הצרפתי מאפשר להטיל קנסות בגובה עד 10% מהמחזור השנתי העולמי בגין הפרת כללי ההגבלים העסקיים במדינה

בני ביטון, ראש עיריית דימונה. מתנגד לתוכנית / צילום: איל יצהר

התוכנית להפוך את הקיבוצים לעיירות מעוררת התנגדות אצל ראשי הערים

מינהל התכנון ידון מחר בהצעה להגדיל את המושבים והקיבוצים במאות יחידות דיור, במה שיהפוך אותם בפועל למועצות מקומיות ● ראשי הערים של קריית שמונה, דימונה ופורום ה-15 חוששים שהדבר יביא לנהירה של אוכלוסייה חזקה מעיירות פיתוח ליישובים הכפריים השכנים

דוכן הקורא לעובדי 019 להתאגד / צילום: באדיבות הסתדרות הפועל המזרחי

בית הדין לעבודה: 019 פגעה בהתארגנות העובדים ותשלם 130 אלף שקל

נקבע כי היו שני אירועים שבהם 019 פגעה בהתאגדות: החתמת טפסי ביטול להצטרפות להתאגדות העובדים טרם כינון הארגון היציג; והתבטאויות של גורמים בחברה כלפי העובדים ביום בו פרצה ההתאגדות ● עוד נקבע כי ההסתדרות לא עמדה בדרישת השליש שמקנה לה להיות הארגון היציג

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

ביהמ"ש: בני 70 ומעלה יוכלו לנייד כספים מקופות הגמל של סלייס לקופות אחרות

ההבהרה נעשתה בהמשך להחלטה שניתנה ע"י בית המשפט ב-20 ביוני והתירה להחריג בני 70 ומעלה שכספיהם הושקעו במסלולים המסורתיים מן ההקפאה שחלה על כל נכסי סלייס

דוד פתאל, בעלים ומנכ''ל מלונות פתאל, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

דוד פתאל: "אנשים מעדיפים היום חוויות על פני חסכונות"

על אף שחלק מהשלכות ימי הקורונה טרם התפוגגו - דוד פתאל, בעלים ומנכ"ל רשת מלונות פתאל, העריך היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY כי שוק התיירות מתקרב לרמות השיא של שנת 2019

עו''ד ד''ר גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המשנה ליועמ"ש בדיון על מינוי נציב שירות המדינה: פתוחים לדיון על הרכב ועדת האיתור

ועדת החוקה דנה היום בסוגיית מינוי נציב שירות המדינה ● במוקד הדיון - נוהל בדבר אופן מינוי הנציב שגיבשה היועצת המשפטית למשרד רה"מ, שלומית פרגו-ברנע, בהסכמת היועמ"שית, גלי בהרב-מיארה, אשר נדחה בשלב זה ע"י הממשלה ● עיקר המחלוקת בין הצדדים נוגע לשאלת מעורבותו של נתניהו בהליך בחירת הנציב

טיילור ספוויט בהופעה בפריז בחודש מאי. תורמת בכל עיר בה היא מופיעה / צילום: ap, Lewis Joly

תרומה של ארוחות לשנה שלמה: כשכוכבת פופ עוזרת יותר מהממשלה

כוכבת הפופ האמריקאית טיילור סוויפט מופיעה כעת בסיבוב הופעות עולמי ● לפי ארגוני צדקה בערים בהן היא הופיעה, היא משאירה אחריה תרומות נדיבות ● בליברפול לדוגמה, לאחר 3 ימים של הופעות היא תרמה סכום שיממן ארוחות למשך שנה שלמה

אסדת קידוח ''תמר''. מצרים תלויה ביבוא מישראל / צילום: אלבטרוס

המדינה המפתיעה שגם תיפגע ממלחמה בין ישראל לחיזבאללה

הסלמה מול חיזבאללה צפויה להציב את אסדות הגז כיעד מרכזי של ארגון הטרור ● במצב כזה, מי שתיפגע באופן משמעותי היא מצרים, שסובלת ממחסור חמור בחשמל ותלויה ביבוא מישראל

ח''כ מירב כהן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אושר בכנסת: החוק שמאפשר לעצור סליקת אשראי לעסקים שעושקים קשישים

תיקון לחוק הגנת הצרכן שעבר הלילה בכנסת מעניק לרשות להגנת הצרכן שורה של סמכויות רחבות במקרים שבהם שוכנעה כי אדם או חברה עקצו או הטעו קשישים, עולים חדשים ובעלי מוגבלויות ● יוזמת החוק, ח"כ מירב כהן: "מדובר בכלי אכיפה משמעותי שמטרתו להרתיע נוכלים ולעצור בזמן אמת את הפגיעה שהם מייצרים"

מטוס ללא טייס הרמס 900 / צילום: יח''צ

מדינת הענק שמייצרת עבור ישראל טילים ומל"טים

ברשת אל־ג'זירה פורסם כי הודו מייצרת עבור ישראל טילים ומל"טים אשר משמשים אותה במלחמת "חרבות ברזל" ● לפי הפרסום, בהודו מיוצרים חלקים מהותיים מתוך מנועים רקטיים של אמצעים ישראליים, ולא מן הנמנע כי מדובר במערכות ההגנה האווירית חץ 2 וחץ 3

מארין לה פן (משמאל) יו''ר מפלגת הימין הקיצוני בצרפת וז'ורדן ברדלה, מועמד מפלגתה של לה פן לראשות הממשלה, באירוע תמיכה / צילום: ap, Daniel Cole

רעידת אדמה באירופה: הצרפתים אמרו לא לרפורמות כלכליות ולהגירה, והם לא לבד

תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות לפרלמנט מלמדות כי הציבור אמר לא לרפורמות, בהן העלאת גיל הפרישה, והוא בעיקר הצביע בעד סגירת גבולות ומדיניות של אנטי-הגירה ● איך יושפעו היהודים בצרפת, ומה יהיו ההשלכות על אירופה כולה?

ד''ר זאב פרבמן, מנכ''ל לייטריקס / צילום: אייל מרילוס

פיטורים בלייטריקס הישראלית: 70 עובדים יעזבו את החברה

לייטריקס הודיעה כי תבצע שינוי מיקוד לכיוון הבינה המלאכותית היוצרת, על חשבון חלק פעילות האפליקציות שלה שלא עמדו ביעדי הצמיחה ● העובדים שיפוטרו מהווים כ-12% ממצבת כוח-האדם של החברה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; תשואות אג"ח ישראל בשיא של 13 שנה

ת"א 35 טיפס ב-0.6%, ת"א 90 הוסיף כ-0.2% ות"א 125 עלה ב-0.5% ● התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עומדת על כ-5.2% ● סיגמא: האג"ח הקונצרניות בישראל מהוות חלופה ראויה לאג"ח ממשלתיות בבחינה של יחסי סיכון-סיכוי ● דיסקונט: "בנק ישראל לא יוריד את הריבית בשבוע הבא ● אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח