העתירה נגד מינוי שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13: מועצת העיתונות תבקש להצטרף

מועצת העיתונות תבקש להצטרף כידידת ביהמ"ש לעתירה שהגישו ועד עובדי חדשות 13 וארגון העיתונאים בדרישה לבטל את מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות • נשיא המועצה, השופט בדימוס חנן מלצר: "מדובר בשאלה עקרונית שעלולה להשפיע על שוק התקשורת כולו ועל נשמת אפם של חופש הביטוי וחופש העיתונות"

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף
יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

מועצת העיתונות תבקש להצטרף כידידת בית המשפט לעתירה שהגישו לבג"ץ ועד עובדי חדשות 13 וארגון העיתונאים בדרישה לבטל את מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת החדשות. 

הערכות: 80 אלף שקל, נהג ומשרות אמון - התנאים של שמאלוב-ברקוביץ' בחדשות 13
המינוי בחדשות 13 והסערה: מה רוצה לן בלווטניק?
"ניסיון לחיסול פוליטי של מערכת החדשות": הילה קורח ואודי סגל נגד שמאלוב-ברקוביץ'
לא עוד עסק פרטי: למה בג"ץ יכול להתערב במינוי מנכ"לית חדשות 13

כזכור, לפני 10 ימים הגישו עיתונאי חדשות 13 עתירה שהופנתה כלפי הדירקטורים בחברת החדשות, נגד חדשות 13, רשת 13 והרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. בעתירה הועלו טענות שונות כלפי מינויה של שמאלוב-ברקוביץ', הנוגעות לאופן שבו התקבלה ההחלטה, כמו גם לסבירותה. אלה נשענות כולן על הנחת מוצא שלפיה חדשות 13 היא גוף דו-מהותי, כלומר לא חברה פרטית רגילה, ולכן בית המשפט רשאי להעביר על החלטותיה ביקורת שיפוטית.

הבוקר (א') הודיעה מועצת העיתונות כי תבקש להצטרף לעתירה כידידת בית המשפט ולתמוך בעמדה שעל-פיה חדשות 13 היא גוף דו-מהותי. ההחלטה התקבלה במליאת המועצה. בהודעה שנשלחה מטעם מועצת העיתונות צוין כי "מינויה לתפקיד המנכ"ל של מי שהייתה מעורבת בפוליטיקה נעשה לכאורה מבלי להתייחס לפסיקת בג"ץ, שהתווה קווים לפעולות דירקטוריון ומינוי מנכ"ל של חברת חדשות מעורבת הנמצאת בבעלות פרטית וציבורית כאחד". 

"שאלה עקרונית"

נשיא מועצת העיתונות, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון בדימוס חנן מלצר, מסר כי "המקרה שלפנינו חורג באופן מהותי מעניינה של חדשות 13 בלבד, ועשויות להיות לו השלכות רוחב אף על מינויים בכלי תקשורת אחרים וכן על רמת העצמאות העיתונאית שתיגזר מהם ביחס לחופש העיתונות".

לדבריו, "לדירקטורים מטעם הציבור בחברות החדשות יש חובות אמון גם כלפי האזרחים, לוודא כי לא תהיה זיקה פוליטית למתמנים, וכי פעולות הדירקטוריון, המנהלים, העיתונאים והמגישים לא יבטאו דעות אישיות פוליטיות שלהם במסגרת עבודתם בחברה. לכן אין מדובר לכאורה בסכסוך אישי בין מנהלת לבין עובדיה, אלא בשאלה עקרונית שעלולה להשפיע על שוק התקשורת כולו ועל נשמת אפם של חופש הביטוי, חופש העיתונות והזכות לדעת במדינה דמוקרטית.

"נוכח האמור, אנו נבקש להצטרף לעתירה כידידי בית המשפט ולהשמיע את עמדתנו בפני ההרכב הנכבד שידון בעתירה".