גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענקית ההשקעות שהסתבכה בקריאות לחרם בגלל עסקיה עם ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: וול סטריט ג'ורנל מציג את התוכניות בישראל ליום שאחרי בעזה, בלקרוק הסתבכה במלזיה בגלל הקשרים עם ישראל, ובניו יורק טיימס מסקרים את המציאות ביו"ש ● כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

לא חיזבאללה ולא חמאס, זה כנראה האיום הגדול ביותר על ישראל 
נחשף טיל הנ"ט הסיני שבו חמאס משתמשים נגד צה"ל 

1וול סטריט ג'ורנל: התוכניות של ישראל ליום שאחרי

"תוכנית שצוברת פופלריות בממשלת ישראל ובצבא לגבי היום שאחרי בעזה צופה את יצירתם של 'איים' או 'בועות' גיאוגרפיות שבהן פלסטינים שאינם קשורים לחמאס יכולים לחיות במקלט זמני בזמן שהצבא הישראלי מנקה את המחבלים שנותרו", נכתב אמש בוול סטריט ג'ורנל. "חברים אחרים במפלגת הליכוד תומכים בתוכנית אחרת, המבקשת לחתוך את עזה עם שני מסדרונות לרוחבה והיקף מבוצר שיאפשר לצבא הישראלי לבצע פשיטות כאשר הוא יראה בכך צורך", נכתב. "הרעיונות מגיעים מקבוצות לא רשמיות של קציני צבא ומודיעין בדימוס, צוותי חשיבה, אקדמאים ופוליטיקאים, כמו גם דיונים פנימיים בתוך הצבא. בעוד שההנהגה הפוליטית של ישראל לא אמרה כמעט דבר על איך תיראה רצועת עזה לאחר סיום הלחימה הקשה ביותר, קבוצות אלה עבדו על תוכניות מפורטות המציעות הצצה לאופן שבו ישראל חושבת על מה שהיא מכנה היום שאחרי".

נכתב כי "התוכניות - בין אם הן מאומצות במלואן ובין אם לאן - חושפות מציאויות קשות לגבי התוצאות שרק לעתים נדירות נשמעות במוצהר. ביניהן, כי אזרחים פלסטינים יכולים להיות מוגבלים ללא הגבלת זמן לאזורים קטנים יותר של רצועת עזה בזמן שהלחימה נמשכת בחוץ, וכי צה"ל עלול להיאלץ להישאר מעורב עמוק ברצועה במשך שנים עד שהחמאס יידחיק לשוליים".

על רקע הערות שנתן נתניהו בנושא שבוע שעבר, נכתב כי "גורמים ישראלים אמרו כי נתניהו מתייחס ככל הנראה ל'תוכנית הבועות' שנידונה בקרב מקבלי ההחלטות בממשלה. לדברי אנשים שמכירים את הרעיון, מטרתו היא לעבוד עם פלסטינים מקומיים שאינם קשורים לחמאס כדי להקים אזורים מבודדים בצפון עזה. פלסטינים באזורים שבהם ישראל מאמינה שחמאס כבר לא שולט יחלקו סיוע ויקחו על עצמם תפקידים אזרחיים. בסופו של דבר, קואליציה של מדינות ארה"ב ומדינות ערב תנהל את התהליך, אמרו האנשים האלה. צה"ל ימשיך להילחם בחמאס מחוץ ל'בועות' ויקים עוד כאלה עם הזמן ככל שאזורי עזה יתנקו".

צוין כי אלוף במיל' ישראל זיו, "שפיקח על יציאת ישראל מעזה ב-2005, מציע כי פלסטינים שמוכנים להוקיע את חמאס יוכלו להירשם לגור באיים גיאוגרפיים מגודרים הממוקמים ליד שכונותיהם ונשמרים על ידי הצבא הישראלי. זה יזכה אותם בבנייה מחדש של בתיהם". עוד צוין כי "התהליך יהיה הדרגתי, ובטווח הארוך יותר, זיו צופה להחזיר את הרשות הפלסטינית שבסיסה בגדה המערבית לעזה כפתרון מדיני, כאשר התהליך כולו אורך כחמש שנים, כאשר הצבא נלחם במחבלי חמאס. לפי תוכניתו, חמאס עשוי להיות חלק מהממשל של עזה, אם הוא ישחרר את כל החטופים המוחזקים בה ויתפרק מנשקם, ויהפוך לתנועה פוליטית גרידא".

מתוך הוול סטריט ג'ורנל, מאת רורי ג'ונס, ענת פלד, דוב ליבר. לקריאת הכתבה המלאה. 

2הקריאות במלזיה לחרם על עסקים עם קשר ישראלי פוגעות בכלכלה במדינה

"עסקת הפרטת שדות תעופה במלזיה בהיקף של מיליארדי דולרים, ששנויה במחלוקת בגלל מעורבת של חברה הקשורה לישראל, עוררה דיון על ההשפעה הכלכלית של החרמות הפרו-פלסטיניות וכדאיותם בטווח הארוך", נכתב באתר החדשות דה סטרייטס טיימס. "מבקרים, כולל מחוקקים הן ממפלגת השלטון והן מהאופוזיציה, קוראים לממשלה לבטל את העסקה עם ענקית ההשקעות האמריקאית בלקרוק בשל קשריה הישראליים. עם זאת, ראש הממשלה אנואר איברהים, המבקר בחריפות את ישראל על פעולותיה בעזה, סבור שאיסור גורף על כל סחר עם חברות הקשורות לישראל אינו בר ביצוע".

"זה לא ריאלי לנתק קשרים עם כל חברה בגלל קשרים לישראל", צוטט בסוף השבוע בבלומברג. נכתב כי איברהים ביקש "להרגיע את המשקיעים האמריקאים שלממשלתו אין בעיה עם בלקרוק". בלקרוק היא הבעלים שלGlobal Infrastructure Partners - חברה בקונסורציום שרכש את השליטה על Malaysia Airports Holdings Bhd (חברה מלזית המפעילה ומנהלת שדות תעופה במלזיה) תמורת 12.3 מיליארד רינגיט (2.6 מיליארד דולר). בסטרייטס טיימס נכתב כי לפי איברהים, בלקרוק מחזיקה כיום בהשקעות הון ב-100 חברות רשומות בבורסה במלזיה, בשווי של כ-7.9 מיליארד דולר. צוין כי לפי ד"ר הו אי סאן מהמכון הסינגפורי לעניינים בינלאומיים, אם מלזיה יוצאת מהעסקה, היא "תצייר תמונה שלילית למדי של הסצנה הארגונית של המדינה, של מתן עדיפות לשיקולים פוליטיים רחוקים על פני עסקאות עיסקיות לגיטימיות".

בנוסף, נכתב כי "כמה משקיפים ומומחים העלו ספקות לגבי חרמות צרכנים נגד סחורות ועסקים הנתפסים כקשורים לישראל, לאחר שכמה חברות במלזיה התמודדו עם השלכות כלכליות כתוצאה מכך". צוין כי "חרם מתמשך במליזה הוביל לסגירה ארצית באפריל של יותר מ-100 סניפי מזון מהיר של KFC, וכי קבוצת המסעדות Berjaya Food, המפעילה למעלה מ-400 חנויות סטארבקס ברחבי מלזיה, ספגה גם היא הפסדים כתוצאה מחרמות לקוחות הקשורות לסכסוך ישראל-עזה".

לאחר סגירת סניפי ה-KFC, המכון המלזי להבנה אסלאמית (IKIM), סוכנות ממשלתית תחת משרד ראש הממשלה, קיים ב-27 ביוני דיון בדלתיים סגורות עם מומחים בתחומים שונים לגבי השפעת החרמות על כלכלת מלזיה, והפוטנציאל שלהם להשפיע על מעמדה כמדינת מסחר ויעד השקעה. "אנחנו באמת חוששים שחברות שבבעלות רוב מוסלמים יקרסו. דעתי האישית היא שהחרם ישפיע על הכלכלה בטווח הארוך", אמר מנכ"ל המכון. "זה משפיע על יצרני העוף, החברות השייכות למוסלמים. רוב חלקן של החברות מוחזק בידי מוסלמים", אמר המנכ"ל.

מתוך דה סטרייטס טיים, מאת חזלין חסן. לקריאת הכתבה המלאה. 
מתוך בלומברג, מאת רם אננד. לקריאת הכתבה המלאה. 

3טור דעה בניו יורק טיימס: המציאות הקשה ביו"ש

"בכל רגע, אנו מצפים שמתנחלים יתקפו", אמר לניו יורק טיימס עבד אל-מג'יד חסן, חקלאי בשנות ה-70 לחייו מכפר קוסרה שבאיו"ש, בכתבה שמביאה את סיפורו. "הוא הראה לי את האדמה המושחרת שבה הוצתה מכוניתו, האחרונה מבין ארבע מכוניות השייכות למשפחתו שלדבריו מתנחלים הרסו", כתב עיתונאי הטיימס בטור דעה. נכתב כי "שישה תושבי הכפר הזה נהרגו בהתקפות מסוג זה מאז אוקטובר. אשתו של חסן טוענת שכדאי להם לנטוש את ביתם מחשש שמתנחלים יפוצצו אותו". לאחר שמתנחלים ניפצו את כל החלונות ביתם, המשפחה התקינה רשתות פלדה ותריסי חלונות כבדים, אך החודש מתנחלים ניסו בכל זאת להיכנס בכוח פנימה, בזמן שנכדתם של הזוג הייתה אצלם בביקור. עכשיו הוא כבר אומר לנכדיו לא לבקר, והוא או בנו עומדים ושומרים כל הלילה, כל לילה, נכתב. "כמה ימים לפני הביקור שלי, אמר חסן, מתנחלים הציתו את הרפת שלו עם עדר הכבשים בפנים. חסן רץ וכיבה את האש בזמן שמתנחלים יידו אבנים; 'סלעים נפלו על ראשי כמו גשם', אמר. אחרים בכפר אישרו את דבריו".

עוד נכתב כי "יש מקומות בעולם שבהם מתרחשים דיכוי והרג חמורים משמעותית, כולל במדינות ערב כמו סודאן, סוריה ותימן שמושכים פחות תשומת לב או מחאה. אבל 'אלימות המתנחלים הנתמכת על ידי המדינה', כפי שמתאר אמנסטי אינטרנשיונל, נאכפת על ידי נשק אמריקאי המסופק לישראל. כאשר מתנחלים חמושים מטילים אימה על פלסטינים ומכריחים אותם לעזוב את אדמתם - כפי שקרה ל-18 קהילות מאז אוקטובר - הם נושאים לפעמים רובי M16 אמריקאים".

מתוך הניו יורק טיימס, מאת ניקולס כריסטוף. לקריאת הכתבה המלאה.

עוד כתבות

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר. דובר מרכזי בוועידת הנדל''ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס / צילום: שלומי יוסף

המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

הוועידה תיערך ביום ראשון ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה במתכונת משודרגת ובהשתתפות בכירי הענף, מקבלי החלטות, ראשי רשויות ומיטב המומחים של מזרחי טפחות

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: יח''צ

האם שר האוצר לפיד הוציא לעבודה 60 אלף תלמידי ישיבה?

האם אילוצים כלכליים מוציאים חרדים לעבוד? כן, אבל לא כמו שח"כ מיקי לוי אמר ● המשרוקית של גלובס

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

ביהמ"ש: בני 70 ומעלה יוכלו לנייד כספים מקופות הגמל של סלייס לקופות אחרות

ההבהרה נעשתה בהמשך להחלטה שניתנה ע"י בית המשפט ב-20 ביוני והתירה להחריג בני 70 ומעלה שכספיהם הושקעו במסלולים המסורתיים מן ההקפאה שחלה על כל נכסי סלייס

טלי בן עובדיה (רלוונט), מירי מיכאלי ( i24news), יוליה שמאלוב־ברקוביץ' (חדשות 13) / צילומים: כפיר זיו,  יורי סקוירסקי, איל יצהר, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

3 הערות על שוק התקשורת: חבלי הלידה, סיבוב הפרסה ומאבק העובדים

מה עומד מאחורי שורת המהלכים המתרחשים כעת במפת התקשורת הישראלית: המינוי של יוליה שמאלוב־ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 והמאבק החריף עם העובדים, לוח השידורים החדש של ערוץ i24NEWS בעברית וההחלטה של רלוונט להתמקד בדיגיטל

בארי שטרנליכט, יו''ר ומנכ''ל של סטרווד קפיטול / צילום: Reuters, MIKE BLAKE

ניצחון לנאמני סטרווד: התביעה נגד המיליארדר בארי שטרנליכט תתברר

ביהמ"ש דחה את בקשתו של איל הנדל"ן האמריקאי-יהודי בארי שטרנליכט, היו"ר והמנכ"ל של ענקית הנדל"ן סטרווד קפיטל, למחוק אותו מתביעה שהוגשה נגדו ע"י נאמני חברת-הבת שגייסה בעבר 910 מיליון שקל בישראל וקרסה כעבור שנתיים ● השופט: "נראה לכאורה כי המבקשים היו מעורבים בהחלטה על ההנפקה"

טיילור ספוויט בהופעה בפריז בחודש מאי. תורמת בכל עיר בה היא מופיעה / צילום: ap, Lewis Joly

תרומה של ארוחות לשנה שלמה: כשכוכבת פופ עוזרת יותר מהממשלה

כוכבת הפופ האמריקאית טיילור סוויפט מופיעה כעת בסיבוב הופעות עולמי ● לפי ארגוני צדקה בערים בהן היא הופיעה, היא משאירה אחריה תרומות נדיבות ● בליברפול לדוגמה, לאחר 3 ימים של הופעות היא תרמה סכום שיממן ארוחות למשך שנה שלמה

ביטול אג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock

ביטול אג"ח המיועדות: 3 מיליארד שקל חיסכון למדינה, אבל מה יקרה כשהריבית תרד?

על פי מחקר שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל ● המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; תשואות אג"ח ישראל בשיא של 13 שנה

ת"א 35 טיפס ב-0.6%, ת"א 90 הוסיף כ-0.2% ות"א 125 עלה ב-0.5% ● התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים עומדת על כ-5.2% ● סיגמא: האג"ח הקונצרניות בישראל מהוות חלופה ראויה לאג"ח ממשלתיות בבחינה של יחסי סיכון-סיכוי ● דיסקונט: "בנק ישראל לא יוריד את הריבית בשבוע הבא ● אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו / צילום: איל יצהר

צפרתם ברחוב בת"א בלי סיבה? העירייה רוצה לקנוס אתכם

עיריית תל אביב-יפו אישרה השבוע תיקון לחוק העזר העירוני למניעת רעש, לפיו הצפירה תהפוך לעבירת קנס בשווי 475 שקל, ובעל הרכב ייחשב כמי שאחראי על העבירה ● המהלך טעון את אישור משרדי הממשלה וועדת החוקה ● חולדאי: "שמח לבשר שהמנהג הקלוקל הזה עתיד להיעלם מחיינו העירוניים"

דוד פתאל, בעלים ומנכ''ל מלונות פתאל, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

דוד פתאל: "אנשים מעדיפים היום חוויות על פני חסכונות"

על אף שחלק מהשלכות ימי הקורונה טרם התפוגגו - דוד פתאל, בעלים ומנכ"ל רשת מלונות פתאל, העריך היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY כי שוק התיירות מתקרב לרמות השיא של שנת 2019

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

ירידות קלות בוול סטריט; פאוול: חושש להוריד את הריבית מוקדם מדי

טסלה עולה ב-8% לאחר פרסום מסירת כלי הרכב לרבעון השני ● מדד קוספי ירד ב-0.9% ● הין היפני ירד לשפל חדש מול הדולר, 161.8 ין לדולר ● יוליוס בר: "האירו מתחזק מול הדולר בתגובה לתוצאות הבחירות בצרפת" • אנליסטים בוול סטריט מנתחים את ההשלכות של בחירת טראמפ לנשיאות על שוק האג"ח

מטוס ללא טייס הרמס 900 / צילום: יח''צ

מדינת הענק שמייצרת עבור ישראל טילים ומל"טים

ברשת אל־ג'זירה פורסם כי הודו מייצרת עבור ישראל טילים ומל"טים אשר משמשים אותה במלחמת "חרבות ברזל" ● לפי הפרסום, בהודו מיוצרים חלקים מהותיים מתוך מנועים רקטיים של אמצעים ישראליים, ולא מן הנמנע כי מדובר במערכות ההגנה האווירית חץ 2 וחץ 3

אילוסטרציה: shutterstock

זה לא יימשך ככה: התחזית הקודרת של ג'יי.פי מורגן למניות בוול סטריט

בג'יי.פי מורגן צופים כי מדד S&P 500 יירד ב-22% עד סוף השנה: "תשכחו מנחיתה רכה" ● בחברת המחקר BCA research חושבים שהירידה תהיה אפילו חדה יותר ● הפעם האחרונה בה נרשמה ירידה דומה הייתה ב-2008, לאחר פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מירי דווידוביץ', באדיבות Start-Up Nation Central

התאוששות בהייטק? סימני השאלה שמעלה חברת המחקר על הנתונים המעודדים

לאחר שבתחילת השבוע התפרסמו נתונים מעודדים לגבי מצב הגיוסים של חברות הייטק ישראליות - מחקר חדש שופך מים צוננים על האופטימיות ● סכום הגיוס ברבעון השני של 2024 אכן עלה - אך רובו הושג ע"י מספר קטן של חברות ● עוד מגלה מכון המחקר כי מספר המשקיעים בהייטק הישראלי הולך ופוחת במידה דרמטית

דוד זבידה / צילום: כדיה לוי

"השוק מתמחר היום בניית יח"ד ב־1.2 מיליון שקל - עוד לפני עלויות אחרות; מזה אפשר להבין בכמה צריך למכור אותה"

דודו זבידה אמר את הדברים בפאנל על מצב שוק הדיור שנערך בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ● דין ודברים התפתח בין מנכ"ל רמ"י קוינט לאסף סימון, מנכ"ל בסט ייזום, שאמר: "מנכ"ל רמ"י צריך לעבוד בשתי עבודות? אני לא חושב"

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: דוברות טבע

ה-FTC פתחה בחקירה נגד טבע בנוגע לפטנטים על משאפים

לפי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", רשות הסחר הפדרלית של ארה"ב טוענת כי חברות תרופות וביניהן טבע ביצעו שינויים קלים במוצרים שלהן במטרה לשמר על הפטנטים ולהדוף אפשרות של תחרות גנרית

ד''ר זאב פרבמן, מנכ''ל לייטריקס / צילום: אייל מרילוס

פיטורים בלייטריקס הישראלית: 70 עובדים יעזבו את החברה

לייטריקס הודיעה כי תבצע שינוי מיקוד לכיוון הבינה המלאכותית היוצרת, על חשבון חלק פעילות האפליקציות שלה שלא עמדו ביעדי הצמיחה ● העובדים שיפוטרו מהווים כ-12% ממצבת כוח-האדם של החברה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Chiang Ying-ying

אנבידיה מסתבכת בצרפת: ענקית השבבים תואשם בפגיעה בתחרות?

הממונה על ההגבלים העסקיים בצרפת, שנחשב לאקטיביסט במיוחד נגד חברות אמריקאיות, עשוי להאשים את ענקית שבבי הבינה המלאכותית אנבידיה בהתנהגות שנועדה לפגוע בתחרות ● החוק הצרפתי מאפשר להטיל קנסות בגובה עד 10% מהמחזור השנתי העולמי בגין הפרת כללי ההגבלים העסקיים במדינה

אסדת קידוח ''תמר''. מצרים תלויה ביבוא מישראל / צילום: אלבטרוס

המדינה המפתיעה שגם תיפגע ממלחמה בין ישראל לחיזבאללה

הסלמה מול חיזבאללה צפויה להציב את אסדות הגז כיעד מרכזי של ארגון הטרור ● במצב כזה, מי שתיפגע באופן משמעותי היא מצרים, שסובלת ממחסור חמור בחשמל ותלויה ביבוא מישראל

דוכן הקורא לעובדי 019 להתאגד / צילום: באדיבות הסתדרות הפועל המזרחי

בית הדין לעבודה: 019 פגעה בהתארגנות העובדים ותשלם 130 אלף שקל

נקבע כי היו שני אירועים שבהם 019 פגעה בהתאגדות: החתמת טפסי ביטול להצטרפות להתאגדות העובדים טרם כינון הארגון היציג; והתבטאויות של גורמים בחברה כלפי העובדים ביום בו פרצה ההתאגדות ● עוד נקבע כי ההסתדרות לא עמדה בדרישת השליש שמקנה לה להיות הארגון היציג