העימות הנשיאותי הראשון בארה"ב הוליד הרבה טענות. לא כולן מדויקות עובדתית

בסוף השבוע נערך הדיבייט הראשון במסגרת הבחירות לנשיאות ארה"ב, בין הנשיא המכהן ומועמד הדמוקרטים ג'ון ביידן לבין המועמד הרפובליקני והנשיא לשעבר דונלד טראמפ • איך היו הביצועים מבחינת דיוק בעובדות - במהלך העימות ומחוצה לו? • המשרוקית של גלובס

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ (העימות הנשיאותי, CNN, 27.6.24) / צילום: צילומים: Shutterstock, AP-Michael Perez
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ (העימות הנשיאותי, CNN, 27.6.24) / צילום: צילומים: Shutterstock, AP-Michael Perez

בסוף השבוע נערך הדיבייט הראשון במסגרת הבחירות לנשיאות ארה"ב, בין הנשיא המכהן ומועמד הדמוקרטים ג'ון ביידן לבין המועמד הרפובליקני והנשיא לשעבר דונלד טראמפ. העימות הזה לא היה מוצלח עבור ביידן, בלשון המעטה, וכעת ישנם דמוקרטים שקוראים לפרישתו כדי שיהיה זמן להציג מועמד חדש במקומו. אבל אנחנו מעדיפים להתרכז פחות בהופעה ויותר בתוכן: איך היו הביצועים מבחינת דיוק בעובדות? ובכן, לא תמיד מרשימים. וגם מחוצה לו לא תמיד דייקו. 

פרשנות | כל־כך ברור שביידן חייב ללכת, וכל־כך לא בטוח שהוא אומנם ילך
פרשנות | פאניקה במפלגה הדמוקרטית לאחר כישלון של הנשיא ביידן בעימות הטלוויזיה עם טראמפ

אינפלציה של אי־דיוק

נתחיל עם דונלד טראמפ, החשוד המיידי באי־היצמדות לעובדות. כך הוא התייחס לנושא שכואב להרבה אמריקאים בכיס: האינפלציה. "תסתכלו על מחירי המזון", הוא אמר. "הם הוכפלו, שולשו ורובעו". האם עד כדי כך? כפי שהסבירו בארגון בדיקת העובדות Politifact, מחירי המזון אכן עלו תחת ביידן יותר מהר מאשר תחת כל אחד מחמשת קודמיו (כלומר, מאז כהונתו של בוש האב). עם זאת, מחירי המזון בממוצע עלו ב־21%, ולא בין 100% ל־300% כפי שהציע טראמפ. גם פריטי מזון שעלו יותר מהממוצע, כמו ביצים (84%), עדיין לא הוכפלו.

מצד שני, גם ג'ו ביידן לא תמיד דייק. הוא הזהיר שטראמפ "רוצה להיפטר מהביטוח הלאומי (Social Security), הוא חושב שיש הרבה איפה לקצץ בביטוח הלאומי". הטענה מבוססת על ריאיון שטראמפ נתן במרץ ל־CNBC, בו אמר: "יש הרבה שניתן לעשות מבחינת זכאות ומבחינת קיצוצים, וגם מבחינת גניבות וניהול רע של הזכאות". רק שכפי שהזכירו ב־factcheck.org, לאחר יומיים טראמפ הבהיר: "אני לא אעשה משהו שיסכן או יפגע בביטוח הלאומי". מההבהרה הזו ביידן התעלם.

דיבייט מרדים

רבים אמרו שהעימות היה משעמם. האם מספיק כדי להרדים את המתמודדים עצמם? "ג'ו ביידן נרדם בעימות הנשיאותי נגד דונלד טראמפ בשידור חי!" זעק פוסט בפייסבוק, לצד סרטון של ניתוח הדיבייט שמראה זאת. הפוסט הצליח מאוד, ושותף מאות פעמים. אבל כפי שהסבירו במדור בדיקת העובדות של "USA Today", הסרטון מראה את ביידן עוצם את עיניו ליותר מאשר מצמוץ, אבל בשום שלב הוא לא לובש את הבגדים שלבש לעימות. הצילומים הם ממקום אחר. נראה שהפעם "שינה בעמידה" נשארה בגדר ביטוי בלבד.

הטעות של הבודקים

נהיה כנים: גם בודקי עובדות לא מדייקים לפעמים. טראמפ אמר בדיון ש"אני יצאתי מאפגניסטן". בודקי העובדות של ה"ניו יורק טיימס" כתבו על כך שטראמפ "אמר ברשתות החברתיות שכל הכוחות (האמריקאים באפגניסטן) צריכים להיות בבית עד חג המולד של 2020, הוא מעולם לא הוציא את ההבטחה הזו לפועל". רק שכפי שהזכירו ב־Check Your Fact, ב"ניו יורק טיימס" לא טרחו להזכיר שלמרות שאכן היציאה הסופית נעשה ב־2021, ב־2020 טראמפ היה זה שחתם על הסכם עם הטליבאן במסגרתו ארה"ב התחייבה להסיג את כוחותיה מאפגניסטן. 

תחקיר: אוריה בר־מאיר