מעל 10 אלף יח"ד בחמש שנים: איזו עיר היא שיאנית ההתחדשות העירונית?

בדיקת הלמ"ס מעלה, כי תל אביב וערי המרכז מובילות בהתחלות בנייה בהתחדשות עירונית, ואילו בצפון ובדרום אין כמעט פרויקטים • הממצאים מחזקים את הביקורת הרבה שקיימת כיום על ההתחדשות העירונית ותמ"א 38 בישראל, שאינה מגיעה כמעט לפריפריה

פרויקט התחדשות עירונית ברחוב בלוך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
פרויקט התחדשות עירונית ברחוב בלוך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

תל אביב היא השיאנית הבלתי מעורערת של ההתחדשות העירונית בישראל. מאז 2019 ועד לסוף הרבעון הראשון של השנה החלו להקים בעיר 10,856 יחידות דיור במסגרת פינוי-בינוי ותמ"א 38, שהיוו 46% מסך התחלות הבנייה בעיר, במקום השני בארץ נמצאת רמת גן, שבה החלו להבנות 6,171 דירות במסגרת התחדשות עירונית, שני שלישים מסך התחלות הבנייה בעיר, ואילו בירושלים נרשמו 5,050 התחלות בנייה מאז 2019, שהיוו כרבע מכלל התחלות הבנייה בעיר. כך עולה מנתוני הלמ"ס שהוכנו לקראת כנס "מגדילים", שיערך בחיפה בשבוע הבא.

עסקה בשבוע | צפון תל אביב: דירה עם גג ענק נמכרה ב־6 מיליון שקל 
עסקאות השבוע | "המחירים עדיין עומדים במקום": העיר שבה ניתן לקנות דירת 5 חדרים במיליון וחצי שקל
הנתונים שמגלים: כמה משכנתה לוקחים רוכשי דירות היוקרה

בפועל הממצאים מחזקים את הביקורת הרבה שקיימת כיום על ההתחדשות העירונית ותמ"א 38 בישראל, שאינה מגיעה כמעט לפריפריה. העיר הפריפריאלית המצטיינת בהתחדשות עירונית היא אשדוד, שאמנם משתייכת למחוז דרום, אך בפועל מהווה חלק מהמטרופולין המורחב של תל אביב. באשדוד הוחל בהקמת כ-3,000 יחידות דיור במסגרת הליכי התחדשות עירונית. העיר הצפונית ביותר שמצטיינת מבחינה זו היא נהריה, שבה הוחל בהקמת 468 יחידות דיור מאז 2019.

הייחוד של שתי ערים אלה הוא כמובן היותן ערי חוף עם פוטנציאל ביקושים רב. גם מחירי הדירות שם גבוהים יחסית למחירים הנהוגים ביתר ערי מחוזות הפריפריה, דבר שיוצר התכנות כלכלית לפרויקטים של התחדשות עירונית.

ביצוע מול תוכניות על הנייר

התכנות זו אינה קיימת בערים פריפריאליות אחרות, ועל כן מתריעים גורמי נדל"ן זה שנים, כי ללא תמריץ ממשלתי נדיב - לא יתקיימו במקומות הללו פרויקטים של התחדשות עירונית. תמריץ זה לא מגיע, ולכן נוצר מצב בלתי נסבל של ערי פריפריה בלתי ממוגנות בחלקן הגדול, שסמוכות לקווי הגבול.

כרמלה קופר, עורכת ראשית במגדילים מציינת כי פרוייקטי ההתחדשות העירונית הולכים וצוברים תאוצה בעיקר במרכז הארץ ובשרון. לכן, למרות שהשיעור הארצי הממוצע של התחלות בנייה במסגרת התחדשות עירונית בחמש השנים האחרונות עומד על 17%, בחלק מערי המרכז והשרון יותר ממחצית הדירות החדשות נבנות במסגרת התחדשות עירונית, והמובילה בהן היא גבעתיים עם 74% מהתחלות הבנייה בחמש השנים האחרונות. לעומת זאת בערים כמו אשקלון, בית שמש ובאר שבע המדורגות בין עשרת הערים שבהן הייתה מעט בנייה חדשה בחמש השנים האחרונות, שיעור התחלות הבנייה בהתחדשות עירונית ביחס להתחלות הבנייה הכלליות הוא מזערי. אמנם כיום ניתן לראות במרבית הערים, גם בפריפריה התקדמות משמעותית בקידום תוכניות להתחדשות עירונית אולם המבחן האמיתי הוא מבחן הביצוע ולא תוכניות על הנייר.