ענף ההייטק הישראלי מתאושש: רבעון ראשון זה שנתיים ללא ירידות בגיוסי הון

מבדיקה שערכו IVC ולאומיטק על נתוני הרבעון השני של 2024, עוד בטרם הוא הסתיים, עולה כי לאחר ירידה מתמשכת, נרשמה עלייה בהיקף המשקיעים הזרים שמבצעים השקעה ראשונה בחברת טכנולוגיה ישראלית • חברות ההייטק הפרטיות גייסו ברבעון השני 2.9 מיליארד דולר, בדומה למספר החברות שגייסו ברבעון הראשון

גיוס הון / צילום: Shutterstock, Pushish Images
גיוס הון / צילום: Shutterstock, Pushish Images

ההתאוששות בהייטק הישראלי נמשכת, למרות המלחמה ואולי דווקא בשל הרגיעה בעוצמת הלחימה. מבדיקת בזק שערכו חברת המחקר IVC ולאומיטק על נתוני הרבעון השני של 2024, עוד בטרם הוא הסתיים, עולה כי לאחר ירידה מתמשכת, נרשמה עלייה בהיקף המשקיעים הזרים שמבצעים השקעה ראשונה בחברת טכנולוגיה ישראלית. 

עם הערת עסק חי וברבע מהשווי בשיא: חברת המכשור הרפואי שגייסה 150 מיליון דולר
"איום משמעותי": דוח רשות החדשנות מזהיר מפגיעה בהייטק הישראלי

חברות ההייטק הפרטיות - 110 סטארט-אפים צעירים וחברות צמיחה בוגרות יותר - גייסו ברבעון השני 2.9 מיליארד דולר, בדומה למספר החברות שגייסו ברבעון הראשון - מה שמעיד על מגמת בלימה בירידה בהשקעות. למעשה, זהו הרבעון הראשון מאז תחילת 2022 שבו אין ירידות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

גם בנטרול גיוס הענק של חברת הסייבר וויז (Wiz) שעמד על 965 מיליון דולר, סך גיוסי ההון לשאר החברות עמד על 1.93 מיליארד דולר, עלייה של 19% לעומת הרבעון הקודם.

עם זאת, חלקן של עסקאות מעטות תפס נתח גדול במיוחד מכלל הגיוסים. 6 בלבד, בהן ארבע חברות סייבר - סייארה, איילנד, סמפריס וויז - תפסו 62% מכלל הגיוסים ברבעון.

רבעון שבו גייסו חברות הייטק פרטיות סכום שמתקרב ל-3 מיליארד דולר לא התקיים מהרבעון השני של 2022, אז גויסו 5 מיליארד דולר. למעשה, סך הגיוסים ברבעון האחרון מהווה עלייה של 47% ביחס לרבעון המקביל אשתקד ועלייה של 78% ביחס לרבעון הראשון של השנה, זאת בין השאר הודות לגיוס בחברת וויז וגיוסי הסייבר. ייתכן, עם זאת, כי מדובר באשליה אופטית, היות שחברות סייבר רבות הודיעו על גיוסי המילארדים דווקא בשבועות שקדמו לכנס הסייבר הבינלאומי RSA, כחלק מאסטרטגיה שיווקית. 

חזרה לשווי חברות גבוה

ההתאוששות מגיעה על רקע דיווחים רבים של משקיעים בשיחות סגורות על חזרה לשווי חברות גבוה אותו דורשים היזמים במהלך סיבובי הגיוס, שמזכירים במידת מה את השווי של החברות שגייסו בתחילת 2022, טרם התפוצצה בועת הטכנולוגיה.

"אם היקפי פעילות כאלה ימשיכו, אנחנו נמצאים בקצב שבו מגזר הטק יסיים שנה של צמיחה ביחס לשנה קודמת", אומרת מנכ"לית לאומיטק, מיה אייזן-צפריר. "בבדיקות עומק שעשינו בנוגע לזהות המשקיעים, מעודד לראות משקיעים זרים - שמעולם לא השקיעו בישראל - לוקחים חלק בעסקאות גם מאז תחילת המלחמה". 

לדברי בן קליין, מנכ"ל IVC, "הרבעון השני מסתיים היום עם מדדי צמיחה חיוביים. היקפי הפעילות בהייטק הישראלי המשיכו לצמוח במתינות. זה לא טריוויאלי לאור הנסיבות. הנוכחות הגוברת של משקיעים זרים מלמדת על האטרקטיביות של ההייטק הישראלי".

מאיה שוורץ, מנכ״לית איגוד ההייטק הישראלי בהתאחדות התעשיינים, מסרה כי "למרות הפגיעות הכלכלית והמדינית, ניתוח הנתונים מצביע על התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי. על אף שברבעון האחרון כמה חברות וקרנות הון סיכון הכריזו על גיוסים נאים - מנהלים ומשקיעים כבר הביעו באחרונה חשש שהמצב בישראל יגרום לעליית פרמיית הסיכון של ישראל, מה שירתיע קרנות מסוימות מלבצע השקעות. בנוסף, כספי הגיוס הלכו ברובם לשלוש חברות, עובדה שמעוותת את התמונה ועלולה לייצר אופטימיות מדומה. לכן, יש להיות תמיד עם יד על הדופק ולהמשיך לפעול בשקידה כדי להבטיח את המשך הצמיחה וההצלחה של ההייטק הישראלי.

"במקביל, ההייטק והסטארט-אפים הישראלים מתמודדים עם אתגרים, בעיקר בהאטה בקצבי העבודה עקב גיוס משמעותי למילואים, מה שהקשה על שימור התפקוד הרציף. כדי להתמודד עם זה צריך לבצע שינויים דינמיים לטווח הקצר וחשיבה אסטרטגית לטווח של השנים הקרובות. קשה להאמין שהאירועים הללו חולפים בכפר הגלובלי מבלי לחרוץ חריצים של דאגה עמוקה. למעשה, למרות הנתונים האופטימיים שעולים מהדוח, יש עדיין מקום לדאגה. תנאי השוק העולמי, הכוללים אינפלציה גואה, עלייה בריביות ואי-ודאות פוליטית, ממשיכים להוות איום על המשך ההתאוששות. חשוב גם לשים לב שאם מוציאים את ההתאוששות בתחום הביטחוני ובסייבר, אנחנו עדיין בבעיה. בתחום ה-AI אנחנו מפגרים מול העולם ואיננו מצליחים לעמוד בקצב הפיתוחים הגלובליים".