המשבר בענף התיירות ממשיך להחריף: חברת הלואו קוסט טראנסאוויה איירליינס (Transavia Airlines) הודיעה בשבוע שעבר כי תשהה את פעילותה בישראל עד מרץ 2025 לפחות. בכך מצטרפת טראנסאוויה, חברת לואו קוסט המשתייכת לקבוצת־הבת אייר פראנס KLM, לשתי חברות נוספות שביטלו לאחרונה את הטיסות שלהן לישראל, דווקא כשעונת התיירות מתקרבת לשיאה: איזי ג'ט הודיעה באפריל, לאחר המתקפה האיראנית, כי תשהה את פעילותה בארץ באופן זמני, וחברת KLM החליטה לבטל את כל הטיסות לתל אביב ביולי־אוגוסט.
● ההיצע ממשיך להתכווץ: חברת הלואו קוסט שמבטלת טיסות מתל אביב לאמסטרדם
● טורקיה וצרפת בחוץ: הישראלים לא רוצים לטוס ליעדים עוינים
אחד היעדים הפופולריים שצפוי להיפגע מהצעדים הוא אמסטרדם. לפי נתוני רשות שדות התעופה, בשנת 2023 2.3% מהנוסעים מנתב"ג (486,713) טסו לאמסטרדם, ורק במאי האחרון טסו להולנד 106,741 נוסעים.
מדוע בעיקר אמסטרדם נפגעת מהצעדים הללו, בכמה צפויים מחירי הטיסות ליעד להתייקר, ואילו אלטרנטיבות יש על הפרק?
בכמה התייקרו הטיסות
בקו אמסטרדם־תל אביב, שבו היצע הטיסות מצומצם מלכתחילה, פועלות כיום חברות תעופה בודדות, ביניהן אל על, אשר תפעיל במהלך הקיץ בין כשתיים עד שלוש טיסות ביום, ועוד שלוש טיסות יומיות שתפעיל באמצעות החברות אירו מקסיקו ו־SAS. בנוסף, חברת ארקיע תפעיל טיסה אחת בכל יומיים.
מבדיקת גלובס עולה כי מחיר טיסה ישירה בסיסי לאמסטרדם בחודש יולי עומד על 707 דולר הלוך ושוב (עבור נסיעה של ארבעה ימים). לשם השוואה, טיסה דומה באותם תאריכים לפריז תעלה 627 דולר, לבריסל 670 דולר, ולברלין 667 דולר. מבדיקת חברת התיירות אופקים עולה כי מחירי הטיסות לאמסטרדם עלו בשיעור של כ־30% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
שירלי כהן־עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס, סבורה כי אחת הסיבות לצמצום הטיסות לאמסטרדם קשורה למלאי המקומות המתכווץ בטיסות ליעד זה. "אומנם מדובר ביעד פופולרי", היא אומרת, "אך צריך לזכור שיש מלאי מוגבל של מטוסים; חברות התעופה הישראליות פועלות עם מטוסים צרי־גוף. ברגע שיש יעדים אחרים עם ביקושים גבוהים יותר, אז חלק מהחברות הזרות פשוט מעדיפות לנתב את הטיסות אליהם, כיוון שיש בהם פחות סיכון".
סימן עובדיה, מנהל חברת קרוז תור, מוסיף כי לא מדובר ביעד לטיסות מעבר (קונקשיין), בשונה מפריז לדוגמה, כך שהיתרונות שלו מצומצמים יותר עבור המפעילות של הקו. "הטיסות לאמסטרדם מתאפיינות לרוב בתיירים שמעוניינים לבקר בה", הוא אומר.
בנוסף, לתיירות הנכנסת לישראל יש השפעה רבה על החלטות חברות התעופה. "למרות הרווחיות של קו אמסטרדם־תל אביב, הביקוש לתיירות נכנסת לישראל נמצא בשפל, וכיום, נוכח המצב הביטחוני, אין כדאיות להפעיל קו רק עבור ישראלים", מציין עובדיה.
ואכן, לפי ד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, שיעור התיירים שצפויים להיכנס לישראל בשנת 2024 צפוי "לחזור 20 שנה אחורה, לתקופת האינתיפאדה השנייה. זאת כמובן בתנאי שישראל לקראת סיום הלחימה בעזה, ולא צפויה לפתוח חזית נוספת בצפון".
מהן האלטרנטיבות
מי שבכל זאת מעדיף לא לוותר על חופשה באמסטרדם, עשוי למצוא חלופה לטיסות הישירות. "בעקבות צמצום הקווים לאמסטרדם, אנחנו עדים למספר תופעות מעניינות", מספרת רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים, "במסגרתן משפחות שבכל זאת מתכננות להגיע להולנד דרך יעדים סמוכים או נסיעה בתחבורה ציבורית ממדינה למדינה". מחיר נסיעה ברכבת מפריז לאמסטרדם, שאורכה שלוש וחצי שעות, עולה כ־160 דולר לאדם בוגר; מחיר רכבת מבריסל לאמסטרדם (כשלוש שעות) עומד על כ־40 דולר למבוגר, ומחיר רכבת מברלין לאמסטרדם (עד תשע שעות) עומד על כ־60 דולר.
בענף מצביעים על בריסל ו־ווינה כיעדים חלופיים לאמסטרדם. בן נתן מחברת אופקים אומרת כי "אוסטריה משלבת בין וינה וזלצבורג לבין נופי האלפים והאגמים, ויש לה ביקוש בקיץ הקרוב". עובדיה מקרוז תור מוסיף כי נוסעים ישראלים רבים מוותרים על הביקור באמסטרדם לטובת יעדים כמו יוון, בודפשט ופראג.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.