גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וורן באפט נותן ל-WSJ הצצה אל צוואתו

המשקיע המפורסם, המחזיק במניות ברקשייר האת'וויי בשווי של כמעט 130 מיליארד דולר, יפנה את הונו לקרן צדקה חדשה שתנוהל על ידי ילדיו

וורן באפט / צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
וורן באפט / צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

וורן באפט, מהמשקיעים המפורסמים והעשירים בעולם, חושף את תוכניותיו לגבי הייעוד של הונו לאחר מותו.

מניית התקשורת שזינקה ב-56% ביום אחד: מה עשו הישראליות בוול סטריט בסוף השבוע 
המספרים מתעדכנים: כמה כסף באמת יעשה אתכם מאושרים? 

בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל", אמר יו"ר ומנכ"ל חברת ההחזקות ברקשייר האת'וויי כי מרבית ההון שיישאר לאחר מותו יעבור לקרן צדקה חדשה שאותה ינהלו ילדיו - בתו ושני בניו.

בתוך כך הבהיר שהתרומה רבת השנים שלו לקרן של ביל ומלינדה גייטס, שמסתכמת עד כה במיליארדים, תיפסק. "קרן גייטס לא תקבל כסף נוסף אחרי מותי", ציין באפט.

המיליארדר בן ה־93 מאומהה, נברסקה, כבר חילק יותר ממחצית ממניותיו בענקית ההשקעות ברקשייר האתוויי , עליה השתלט ב־1965. לאחר סבב התרומות האחרון לצדקה, שנחשף ביום שישי בבוקר, מחזיק באפט במניות החברה במעל ל־130 מיליארד דולר.

שלושת ילדיו יידרשו להחליט פה אחד אילו מטרות פילנתרופיות ישרת הכסף. באפט לא כתב הנחיות מפורטות לילדיו, אבל שיתף אותם בנקודת המבט האישית שלו בנוגע לנתינה ותרומה.

"צריך להשתמש בזה כדי לעזור לאנשים שלא היו בני־מזל כמונו", אמר. "יש 8 מיליארד אנשים בעולם, ואני והילדים שלי נכללנו ב־100 בני־המזל ביותר מתוך 1% לערך. יש המון דרכים לעזור לאנשים".

כבר ב־2006 הודיע באפט, שהצהיר כי יעסוק בפילנתרופיה עד שימות, ​​כי בכוונתו לתרום. הוא התחייב להעביר מענקים שנתיים במשך כל חייו לקרן גייטס ולארבע קרנות הקשורות למשפחתו. אך באשר לייעוד העושר שלו לאחר מותו - זה לא היה ברור. הוא הדגיש כי תרומותיו לחמש הקרנות יימשכו רק בימי חייו.

לאחר ששינה את צוואתו מספר פעמים, באפט גיבש לדבריו את התוכנית הנוכחית לאחר שראה כיצד התבגרו ילדיו עם השנים.

הבכורה סוזי, בת 71, מתגוררת באומהה ועומדת בראש Sherwood Foundation, קרן המקדמת חינוך לגיל הרך וצדק חברתי. היא גם יו"רית קרן סוזן תומפסון באפט, על שם אמה, אשתו הראשונה של באפט, שמתה בשנת 2004. הקרן מממנת קידום זכויות הקשורות בהיריון ולידה וכן מלגות למכללות, לפי מסמכיה.

הווארד (האווי) באפט, בן 69 המתגורר בדקאטור ((Decatur אילינוי, מנהל ועומד בראש קרן על שמו Howard G. Buffett Foundation, הפועלת למען ביטחון תזונתי, הפחתת סכסוכים ומאבק בסחר בבני אדם. לצד סוזי הוא גם מכהן במועצת המנהלים של ברקשייר האת'וויי.

הבן הצעיר פיטר, בן 66, הוא מלחין המתגורר ליד קינגסטון, ניו יורק. יחד עם אשתו ג'ניפר הם מובילים את קרן NoVo, שהפרויקטים שלה כוללים עבודה עם קהילות של ילידים.

"אני מרגיש מאוד טוב לגבי הערכים של שלושת ילדיי, ויש לי 100% אמון באופן שבו יפעלו", אמר וורן באפט לג'ורנל. הוא הבהיר כי לילדיו יהיה יתרון על פניו בתגובה לכל שינוי עתידי בחוקי המיסוי של קרנות.

"אני אוהב לחשוב שיש לי יכולת 'לחשוב מחוץ לקופסה', אבל אני לא בטוח שאצליח לחשוב מחוץ לקופסה שנמצאת בעומק של 6 רגל מתחת לאדמה, ולעשות עבודה טובה יותר משלושה אנשים שנמצאים על פני האדמה, ושעליהם אני סומך לחלוטין", אמר בדרכו הציורית.

סבב תרומות במעל ל־5.3 מיליארד דולר

ביום שישי האחרון נמסר מברקשייר כי באפט ימיר 8,674 ממניות סוג A שלו למניות סוג B, כדי לערוך סבב נוסף של תרומות. מניה אחת מסוג A מקנה בעלות שוות ערך לזאת של 1,500 מניות מסוג B, ויש לה גם עדיפות מבחינת כוח ההצבעה.

קרן הנאמנות של ביל ומלינדה גייטס תקבל מניות סוג B בשווי כ־4 מיליארד דולר (במחיר הסגירה של יום חמישי), וקרן סוזן תומפסון באפט תזכה לכ־400 מיליון דולר. הקרנות של בתו ובניו של באפט מקבלות כל אחת יותר מ־280 מיליון דולר במניות.

בשנת 2006, במכתבים ששלח לכל אחת מחמש הקרנות הציג באפט את תרומותיו המתוכננות, כשייעד הקצאת מניות כמענקים לכל קרן. שש שנים מאוחר יותר, הכפיל באפט את ההתחייבויות עבור הקרנות בראשות ילדיו.

בהתאם לכך, מדי שנה יועברו 5% מן המניות הנותרות לקרן המתאימה. משמעות הדבר היא שמספר המניות שייתרמו יירד מדי שנה, אולם עליית מחיר המניה עשויה להביא לכך שערך המענקים יגדל. מניות מסוג B של ברקשייר נסחרות ביותר מפי 6 ממחירן בסוף יוני 2006, בהתחשב בפיצול המניות שחל ב־2010.

אולם הניסוח של המכתבים האלה הותיר אי־בהירות בנוגע למה שיעלה בגורל המניות שיהיו בבעלותו בעת מותו.

"תפקיד שלא יסולא בפז" בקרן גייטס

קרן גייטס, מן הגדולות בעולם, ידועה בפעילותה בתחום הבריאות העולמית, וגם בטיפול בנושאי עוני ושוויון מגדרי. מ־2006 עד 2023, תרם באפט לקרן 39.3 מיליארד דולר, על פי נתונים באתר האינטרנט של הקרן. באפט אף שימש כנאמן של קרן גייטס עד 2021; הוא התפטר פחות מחודשיים לאחר שבני הזוג גייטס הודיעו ​​על כוונתם להתגרש.

המנכ"ל, מארק זוסמן, אמר כי "וורן באפט היה נדיב במיוחד כלפי קרן גייטס במשך יותר מ־18 שנים של תרומות וייעוץ. הוא מילא תפקיד שלא יסולא בפז בקידום ועיצוב פעילות הקרן, ליצירת עולם שבו כל אדם יוכל לחיות חיים בריאים ופרודוקטיביים".

באפט תיאר את תוכנית העיזבון שלו בקווים כלליים בהודעה לעיתונות בנובמבר האחרון, שכוללת מענקים משלימים של מניות ברקשייר לארבע הקרנות המשפחתיות.

ילדיו אמרו בראיונות כי עדיין לא החליטו כיצד יקצו את מיליארדי הדולרים. "לא דיברנו על מה נעשה, כי זה מרגיש קצת מוקדם מדי", אמרה סוזי. פיטר אמר שהחלטותיהם עשויות בסופו של דבר להיות מושפעות מגורמים רבים ושונים, החל ממחירי מניות, דרך חוקי מס ועד להתפתחויות חברתיות ופוליטיות. האווי באפט הכיר בגודל המשימה העומדת בפני האחים והבהיר כי "מישהו יצטרך לקחת אחריות על כמות הכסף שהוא רוצה להכניס לקרן צדקה. אני רואה בכך זכות גדולה".

עוד כתבות

דוד פתאל, בעלים ומנכ''ל מלונות פתאל, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

דוד פתאל: "אנשים מעדיפים היום חוויות על פני חסכונות"

על אף שחלק מהשלכות ימי הקורונה טרם התפוגגו - דוד פתאל, בעלים ומנכ"ל רשת מלונות פתאל, העריך היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY כי שוק התיירות מתקרב לרמות השיא של שנת 2019

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; התשואות על האג"ח הממשלתיות זינקו

מדד נאסד"ק ננעל עם עליה של 0.6% ● נעילה ירוקה באירופה, מדד הקאק זינק ב-1.3% ● התשואות על אג"ח ממשלתיות בארה"ב מזנקות ● המסחר באסיה ננעל בעליות קטנות ● ג'יי.פי מורגן: "מדד S&P 500 ירד במחצית השניה של השנה ב-22%" ● טבע תחת חקירה של ה-FTC

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

ביהמ"ש: בני 70 ומעלה יוכלו לנייד כספים מקופות הגמל של סלייס לקופות אחרות

ההבהרה נעשתה בהמשך להחלטה שניתנה ע"י בית המשפט ב-20 ביוני והתירה להחריג בני 70 ומעלה שכספיהם הושקעו במסלולים המסורתיים מן ההקפאה שחלה על כל נכסי סלייס

דוכן הקורא לעובדי 019 להתאגד / צילום: באדיבות הסתדרות הפועל המזרחי

בית הדין לעבודה: 019 פגעה בהתארגנות העובדים ותשלם 130 אלף שקל

נקבע כי היו שני אירועים שבהם 019 פגעה בהתאגדות: החתמת טפסי ביטול להצטרפות להתאגדות העובדים טרם כינון הארגון היציג; והתבטאויות של גורמים בחברה כלפי העובדים ביום בו פרצה ההתאגדות ● עוד נקבע כי ההסתדרות לא עמדה בדרישת השליש שמקנה לה להיות הארגון היציג

סיידוף וכהן / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבעלים איבד כ־3 מיליארד שקל משווי מניותיו, והמנכ"ל שתוגמל ב־60 מיליון שקל משלם את המחיר

מניית שיכון ובינוי זינקה במעל 7% בעקבות התפטרותו של המנכ"ל הדומיננטי תמיר כהן, שהוביל מטעם נתי סיידוף את העסקה לרכישת השליטה בחברה ב־2018 מידי שרי אריסון ● פרויקטים יקרים והכפלת נטל החוב הובילו לקריסת המניה בכמעט 70% מהשיא ● כהן, שצבר בשנותיו בשיכון ובינוי תגמולי עתק, הודיע כי יפעל כעת לרכישת השליטה בחברה, אך לטענת סיידוף, "אין בכוונתי למכור"

ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי

ההפסדים שהסבה ביט והמרוץ מול לאומי: מה מחכה למנכ"ל בנק הפועלים החדש

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים הנבחר וחבר ההנהלה הוותיק, החל את דרכו במשרד האוצר לפני 20 שנה ומאז טיפס לצמרת המערכת הבנקאית ● כעת, עם כניסתו לתפקיד, הוא צפוי להתמודד עם שורת אתגרים, בהם השלכות המלחמה על המשק ● 3 הערות על המינוי

בהודו משוכנעים: ישראל עומדת בפני הפסד אסטרטגי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הכאוס בין הפלסטינים ברחובות עזה יוצא משליטה, עינב צנגאוקר פועלת להדחת נתניהו כדי להחזיר את בנה החטוף, בהודו פורסים את כל הבעיות שעומדות בפני ישראל, וקואליציית Teach NY היהודית מכוונת את מאמציה להשפיע על הבחירות בניו יורק ב-2025 ● כותרות העיתונים בעולם

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בחברת פיוניר / צילום: שרון גולדברג

מנהל ההשקעות שממליץ לשמור כעת על כסף נזיל

שמואל בן אריה מפיוניר, שמעיד על עצמו כ"מכור" לשוק ההון, מעדיף להשקיע באג"ח קונצרניות בישראל, ואת רוב הרכיב המנייתי מעבר לים ● "כשיש כזו אי־ודאות בישראל, ומנגד כלכלה כה חזקה בארה"ב, אני מעדיף להיות בעיקר שם" ● ומאיפה להערכתו יגיע המשבר הבא

אסדת קידוח ''תמר''. מצרים תלויה ביבוא מישראל / צילום: אלבטרוס

המדינה המפתיעה שגם תיפגע ממלחמה בין ישראל לחיזבאללה

הסלמה מול חיזבאללה צפויה להציב את אסדות הגז כיעד מרכזי של ארגון הטרור ● במצב כזה, מי שתיפגע באופן משמעותי היא מצרים, שסובלת ממחסור חמור בחשמל ותלויה ביבוא מישראל

מנכ''ל מבנה, עוזי לוי / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל מבנה עוזי לוי: "ענף המשרדים בעייתי מחוץ לתל אביב"

בכירים מתחום הנדל"ן המניב השתתפו היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ודיברו על מגזרי המסחר והמשרדים ● הראל ויזל, מנכ"ל קבוצת פוקס: "כשהישראלים יחזרו לטוס, רמת הביקוש פה תרד, וחברות בינלאומיות לא ימהרו לפתוח פה חנויות"

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: יח''צ

האם שר האוצר לפיד הוציא לעבודה 60 אלף תלמידי ישיבה?

האם אילוצים כלכליים מוציאים חרדים לעבוד? כן, אבל לא כמו שח"כ מיקי לוי אמר ● המשרוקית של גלובס

ד''ר זאב פרבמן, מנכ''ל לייטריקס / צילום: אייל מרילוס

פיטורים בלייטריקס הישראלית: 70 עובדים יעזבו את החברה

לייטריקס הודיעה כי תבצע שינוי מיקוד לכיוון הבינה המלאכותית היוצרת, על חשבון חלק פעילות האפליקציות שלה שלא עמדו ביעדי הצמיחה ● העובדים שיפוטרו מהווים כ-12% ממצבת כוח-האדם של החברה

מיכל אלרן אלון, מנהלת תכנית חוסן באקדמיה של הקואליציה הישראלית לטראומה / צילום: הקואליציה הישראלית לטראומה

כחמישית מהסטודנטים וחברי הסגל האקדמי בארץ פנו לטיפול נפשי במלחמה

הקואליציה הישראלית לטראומה איגדה כ־20 מוסדות השכלה גבוהה בישראל, במטרה לקדם את תוכנית "חוסן לאקדמיה" ● מנהלת התוכנית: "אנחנו נותנים כלים אופרטיביים לזיהוי נורות אדומות" ● ישראל מתגייסת

בנייה בישראל. הלוואות הקבלן בשיא כל הזמנים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הלוואות הקבלן בשיא כל הזמנים: "הרבה סיכונים גלומים בתוך הפתרון הזה"

במאי נרשמו 1.3 מיליארד שקל בהלוואות בלון ובולט ● לכאורה, כולם מרוויחים מהכלי שהפך נפוץ כל כך בשוק הדירות החדשות ● בפועל, יש גם סיכונים

בניית משרדים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החוק שמאפשר ליזמי נדל"ן לעקוף את העיריות נכנס לתוקף, ומסעיר את הענף

השבוע נכנס לתוקף חוק שמאפשר ליזמים לפנות לרשות הארצית לקבלת היתרי בנייה, ולהימנע מהמתנה ממושכת בוועדות המקומיות ● לצד ציפייה לשיפור דרמטי בקיצור לוחות הזמנים ורווחיות הקבלנים, בעיריות מזהירים מפגיעה בעצמאותן

הדמיית חוות השרתים המתוכננת. בעיגול: שלי לנצמן, מנכ''לית מיקרוסופט ישראל לשעבר / צילום: יח''צ, רמי זרנגר

מנכ"לית מיקרוסופט ישראל לשעבר תקים חוות שרתים בהשקעה של 1.1 מיליארד שקל

שלי לנצמן חברה לקבוצת לוינשטיין ולשותפה בריטית, שיממנו את הקמת חוות השרתים התת-קרקעית בנתניה, על אף שכבלי התקשורת הימיים לא נפרשו באזור ● טרם נמצא לקוח לחווה, שתתפרש על פני 13.5 אלף מ"ר, אך מוערך שהיא מיועדת לענקיות הענן העולמיות

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: דוברות טבע

ה-FTC פתחה בחקירה נגד טבע בנוגע לפטנטים על משאפים

לפי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", רשות הסחר הפדרלית של ארה"ב טוענת כי חברות תרופות וביניהן טבע ביצעו שינויים קלים במוצרים שלהן במטרה לשמר על הפטנטים ולהדוף אפשרות של תחרות גנרית

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר. דובר מרכזי בוועידת הנדל''ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס / צילום: שלומי יוסף

המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

הוועידה תיערך ביום ראשון ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה במתכונת משודרגת ובהשתתפות בכירי הענף, מקבלי החלטות, ראשי רשויות ומיטב המומחים של מזרחי טפחות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה החלומית במסלולי S&P 500 שוב משאירה אבק ליתר החוסכים בגמל

במחצית הראשונה של 2024 הניבו המסלולים עוקבי מדד המניות האמריקאי תשואה של 18.7% - כמעט כפול מהמסלולים המנייתיים ויותר מפי 3 מאלה הכלליים ● החשיפה הדולרית תרמה אף היא ● וגם: למרות שחזר לפסגת התשואות - אלטשולר שחם ממשיך לאבד כספים למתחרים

דוד זבידה / צילום: כדיה לוי

"השוק מתמחר היום בניית יח"ד ב־1.2 מיליון שקל - עוד לפני עלויות אחרות; מזה אפשר להבין בכמה צריך למכור אותה"

דודו זבידה אמר את הדברים בפאנל על מצב שוק הדיור שנערך בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ● דין ודברים התפתח בין מנכ"ל רמ"י קוינט לאסף סימון, מנכ"ל בסט ייזום, שאמר: "מנכ"ל רמ"י צריך לעבוד בשתי עבודות? אני לא חושב"