הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה אדומה בבורסה: ת"א 90 איבד כ-1%; שיכון ובינוי זינקה ביותר מ-7%

ת"א 90 איבד כ-1%, ת"א 125 ירד ב-0.7% ות"א 35 נחלש ב-0.6% • בנק הפועלים, שופרסל ושיכון ובינוי דיווחו על שינויים דרמתיים בצמרת, האחרונה לאחר נפילה של כ-31% במניה מתחילת השנה • בלאומי צופים: "ירידה במחיר הנפט, ומנגד עליית מחיר הגז הטבעי, וגם האורניום" • בנק הפועלים: "שני ענפי משק בהם הפעילות רחוקה מלהתאושש הם התיירות והבנייה" • ג'יי.פי מורגן: "מדד S&P 500 ירד במחצית השניה של השנה ב-22%"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 


17:30

המסחר בבורסת ת"א ננעל היום בירידות. ת"א 90 איבד כ-1%, ת"א 125 ירד ב-0.7% ות"א 35 נחלש ב-0.6%. מדד הבנקים ירד ב-0.6%, מדד הנדל"ן איבד גם הוא 0.6% ומדד הבנייה ירד ב-0.5%. ת"א נפט וגז נפל ב-1.1%, בהובלת מניות תמר פטרוליום  ונאוויטס פטר יהש . מדד תשתיות ואנרגיה צנח ב-3.6%, בהובלת מניות אלקטריאון , בזא  ואנלייט אנרגיה .

מחזור המסחר עמד על 1.8 מיליארד שקל. 

מניית שיכון ובינוי זינקה בכ-8% לאחר התפטרות המנכ"ל. מניות נוספות שבלטו בעליות היום הן מיטרוניקס , דלתא גליל , יוחננוף  וקרסו מוטורס 

שוק האג"ח נועל את יום המסחר בירידות של כחצי אחוז באג"ח הממשלתיות וירידות קלות באג"ח הקונצרניות. כך, מדד תל גוב 10+ בלט עם ירידה של כמעט 1.2%, בעוד תל גוב כללי ירד ב-0.45% ותל גוב שקלי ירד ב-0.47%. מדד תל בונד 20 ותל בונד 60 ננעלו בירידות של עד 0.05% בלבד. במקביל, התשואה על אג"ח ממשלת ישראל לשנתיים עלתה ל-4.43%, זו ל-10 שנים זינקה ל-5.13%. גם התשואה ל-20 שנה קפצה בחדות והגיעה ל-5.3%.

16:30

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בשעה זו בירידות. ת"א 90 יורד ב-0.9%, ת"א 125 מאבד 0.4% ות"א 35 נחלש ב-0.2%. מדד הבנקים יורד ב-0.7%, ת"א נפט וגז ות"א רשתות שיווק מאבדים 0.8%.

אנרג'יאן , בזק  וטבע  בולטות בעליות בת"א 35. בירידות בולטות אנלייט אנרגיה , אנרג'יקס  ואו.פי.סי אנרגיה 

15:14

חברת הדירוג מידרוג מעלה את אופק הדירוג של ג'י סיטי  משלילי ליציב ומאשררת את דירוג סדרות החוב של החברה (דירוג A3 לסדרות יא', יב', יג', יד', טז', יז' ו-יט' ודירוג A2 לסדרות טו' ו-יח'). מידרוג מציינת בדוח הדירוג, בין היתר, כי אישור הדירוג ושינוי אופק הדירוג משלילי ליציב נובעים מהירידה בחוב הפיננסי של החברה בשנה האחרונה, התייצבות הנזילות ברמה מספקת וגמישות פיננסית הולמת לרמת הדירוג.

במידרוג מציינים כי הקיטון בחוב נטו נבע בעיקר ממימוש נכסים בהתאם לתכנית האסטרטגית של החברה, והוא צפוי להימשך בשנה הקרובה וכי נזילות החברה נשענת על בסיס יציב יותר של יתרות נזילות בהשוואה לשנתיים האחרונות לאחר שהחברה ביצעה מהלכים לגיוס מוצלח של חוב מובטח בנכסים.

"הפרופיל העסקי של החברה נתמך בהיקף פעילות בולט לחיוב, פיזור גיאוגרפי רחב ותיק נכסים איכותי ומבוזר וכי להערכתה, החברה תוסיף להקטין את רמת החוב נטו בשנים 2024-2025 באמצעות מימוש נכסים שתמורתם תשמש לפרעון חוב ורכישה עצמית של אג"ח של הקבוצה".

15:07

הבורסה מוסיפה ונסחרת בירידות שערים - מדד ת"א 35 נסחר בירידה של 0.1% בעוד מדד ת"א 90 עבר לירידה של כ-0.4%. מדד הבנקים יורד ב-0.4% ומדד תשתיות אנרגיה משיל 2.2%. 

יצחק תשובה מרחיב את שיתוף הפעולה עם חברת וויי בוקס  ומממש אופציה לרכישת מניות נוספות בהיקף של כ-5 מיליון שקל - כך מדווחת החברה לבורסה בתל אביב.

קבוצת תשובה מימשה את האופציות שניתנו לה בינואר האחרון, עת נכנסה כשותפה ובעלת עניין בחברת YBOX נדל"ן, והגדילה כעת את ההחזקה בחברה. הקבוצה מימשה 7.633 מיליון אופציות (שאינן סחירות) לרכישת מניות YBOX, בתמורה של כ-5 מיליון שקל. לאחר מימוש האופציות, שיעור החזקותיה של קבוצת תשובה בחברת YBOX עומד על כ-12.16% מהונה המונפק והנפרע של החברה.

הקבוצה מימשה כעת את הפעימה הראשונה, ומחזיקה באופציות לרכישת מניות נוספות בעוד כ-5 מיליון שקל, עד ליוני 2025.

14:18

חברת האוטוטק הישראלית ארבה רובוטיקס  מדווחת היום על אבן דרך בפעילותה העסקית: החברה נבחרה על-ידי יצרנית רכב גדולה (ששמה לא דווח) לפיתוח מערכות רדאר לייצור סדרתי. החברה דיווחה שאחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות בעולם בחרה בשבביה של ארבה לפיתוח מערכות רדאר מהדור הבא, וציינה כי ההכנות לפיתוח יחלו באופן מיידי.

כזכור, ארבה רובוטיקס הנפיקה לאחרונה בבורסה המקומית איגרות חוב להמרה בהיקף של 113 מיליון שקל - אך הכסף לא הועבר לקופתה אלא לחשבון נאמנות. על מנת שהכסף יועבר לחברה נקבעו שני תנאים: הראשון הוא זכייה במכרז לאספקת מוצריה כספק שבבים יחיד לרדאר הדמיה לאחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות (בהן למשל פולקסווגן, מרצדס-בנץ, פורד או טויוטה); וכן שממוצע שערי הנעילה של מנייתה בנאסד"ק במשך 30 ימי מסחר רצופים לא יפחת מ-3.1 דולר ומחזור המסחר לא יפחת מ-100 אלף מניות ביום. על התנאים להתממש עד סוף מרץ 2025. נכון להיום, מחיר המניה בנאסד"ק הוא 1.91 דולר ושווי השוק של ארבה מגיע ל-154 מיליון דולר. הדיווח מהיום הוא חלק משמעותי לקראת עמידה בתנאי הראשון.

12:57

הבורסה מוסיפה ונסחרת בירידות שערים - מדד ת"א 35 נסחר בירידה של 0.1% בעוד מדד ת"א 90 עבר לירידה של כ-0.2%. מדד הבנקים יורד ב-0.3% ומדד תשתיות אנרגיה משיל 1.9%. 

מניית שניב   מזנקת היום. החברה שעוסקת בייצור מוצרי נייר, ניקוי, טואלטיקה, קוסמטיקה ומוצרים לרכב ולתעשייה דיווחה על פיצול פעילות הנדל"ן שלה לחברה נפרדת שתיקרא שניב נדל"ן.

מדובר על נכסים בשטח כולל של כ-58 דונם שאינם מהווים חלק מהפעילות השוטפת של החברה. עליהם בנויים מרלו"ג החברה באופקים, מבנה המשרדים של החברה באופקים, 50% ממבנה המרלו"ג בדלתון המשמש את חברת סאסאטק, חברה בת של שניב, ומבנה מפעלה של סאסא קוסמטיקס, חברה בת נוספת של שניב. 

בנוסף, החברה ציינה כי לאחר המהלך יוותרו בידי החברה נכסים ששווים בספרים 25 מיליון שקל אך שווים המוערך נאמד ב-130 מיליון שקל. מדובר במפעל ייצור הנייר באופקים, אולמות ייצור לעיבוד מוצרי הנייר, תחנת כוח, מחסנים ועוד. החברה ציינה שלהערכתה המהלך יוביל לגידול של 61 מיליון שקל בהון בעיקר עקב שערוך מחדש של הנכסים.

12:07

הבורסה עוברת כעת לירידות שערים - מדד ת"א 35 נסחר בירידה של 0.1% בעוד מדד ת"א 90 עבר לירידה של כ-0.3%.

11:26

העליות שאיפיינו את תחילת המסחר נמחקו כעת כמעט לחלוטין - מדד ת"א 35 נסחר בעלייה קלה בעוד מדד ת"א 90 עבר לירידה של כ-0.2%. מדד תשתיות אנרגיה יורד בכ-1.5%, מובילות את הירידות בו: תמר פטרוליום  ואנלייט אנרגיה 

ביו ויו , חברה שפיתחה ומוכרת מערכות לזיהוי תאים סרטנים קיבלה 400 אלף דולר (1.5 מיליון שקלים) מחברת סן מד, במסגרת הסכם לרישיון תוכנה עליו דיווחה החברה בעבר. בנוסף, מצפה החברה לקבל 450 אלף דולר נוספים (1.7 מיליון שקלים).

העסקה באה על רקע כוונת החברה להרחיב את אחיזתה בשוק רישיונות התוכנה, המהווה שוק בעל רווחיות עודפת ומאפשר לחברה, להערכתה למקסם את היתרונות הטכנולוגיים והתחרותיים של המוצרים המתקדמים לגילוי סרטן שהחברה מפתחת ומוכרת.

10:47

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל הבוקר בעליות קלות - המדדים ת"א 35 ות"א 90 עולים בכ-0.3%. 

גילת טלקום  הודיעה היום על ביצוע צעד משמעותי לקראת טיוב מבנה החוב וההון של החברה. נכון למועד זה, לגילת כ- 36,000,000 ע.נ. אגרות החוב מסדרה ג' במחזור, אשר מועד הפירעון האחרון שלהן נקבע לספטמבר 2026.

במסגרת הצעת רכש חליפין שפרסמה גילת, כל מי שיענה להצעה בגין כל 1 אג"ח לרכישה יקבל 1.5 מניות רגילות של החברה בנות 1 שקל ערך נקוב כל אחת, 0.4 אופציה ו- 5 אג' המשקף יחס החלפה איכותי לטובת המחזיקים.

10:14

המסחר בבורסה בתל אביב נפתח הבוקר בעליות קלות - המדדים ת"א 35 ות"א 90 עולים בכ-0.4%. 

מניית שיכון ובינוי מזנקת הבוקר. אתמול דירקטוריון חברת התשתיות והבנייה למגורים התכנס לישיבה דרמטית בעקבות התפטרותו של המנכ"ל תמיר כהן. בכוונת כהן לגבש קבוצת משקיעים שתנסה לרכוש את השליטה בשיכון ובינוי, מידי בעל השליטה נתי סיידוף. מניית שיכון ובינוי נחתכה בכ-65% מאז רמות השיא לפני כשלוש שנים, בחודש מאי 2021. מתחילת השנה ירדה המניה בכ-31%.

ביצועי המניה שהלכה ונפלה, בשל המינוף העצום של החברה שהלך וחנק אותה עם עליית הריבית בעולם בשנתיים האחרונות, היו בין הגורמים שהובילו את סיידוף לדחוף את השינוי ולדחוק את כהן אל מחוץ לחברה. 

08:31

בשוק המט"ח השקל נסחר כעת בירידה קטנה מול הדולר ונסחר ב-3.76 שקלים לדולר, מול האירו נחלש השקל בכ-0.7%, 4.04 שקלים לאירו. 

07:58

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

1. שוק המניות

יום המסחר הראשון של הרבעון השלישי צפוי להיפתח הבוקר במגמה מעורבת. אתמול בסיום יום מסחר תנודתי ננעל המסחר בבורסת תל אביב בעליות שערים - מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.4% ומדד ת"א 90 עלה בכ-0.2%. מדד מניות הבנייה הוביל את העליות והוסיף לערכו כ-1.6%. גם מדד הבנקים בלט לחיוב ועלה בכ-1.4%.

בסיכום המחצית הראשונה של 2024 הוסיף מדד ת"א 35 כ־6% בעוד שמדד ת"א 90 איבד מערכו כ־3.5% בעיקר בהשפעת מניות הנדל"ן הכלולות בו. לפי נתוני הבורסה, המחזור היומי הממוצע בשוק המניות הסתכם בכ־2.2 מיליארד שקל, גבוה בכ־8% מהמחזור הממוצע בשנת 2023 שהתאפיינה במחזורי מסחר ערים.

בין הזינוק של קמטק לנפילה במיטרוניקס: המניות הישראליות שבלטו במחצית 2024 

שלוש דרמות התרחשו אתמול בשעות הערב ויהדהו אל פתיחת המסחר, לפחות.

לבנק הפועלים  יש מנכ"ל חדש. אתמול פורסם שאחד מחברי ההנהלה שלו מזה למעלה מעשור - ידין ענתבי, בעברו הממונה על שוק ההון במשרד האוצר, ישמש בתפקיד. ענתבי יחליף את עודד קוטלר שהודיע בחודש שעבר על פרישתו. 

נער האוצר שהפך למנכ"ל בנק הפועלים: הדרך של ידין ענתבי לפסגה 

בשיכון ובינוי דירקטוריון חברת התשתיות והבנייה למגורים התכנס לישיבה דרמטית בעקבות התפטרותו של המנכ"ל תמיר כהן. בכוונת כהן לגבש קבוצת משקיעים שתנסה לרכוש את השליטה בשיכון ובינוי, מידי בעל השליטה נתי סיידוף. מניית שיכון ובינוי נחתכה בכ-65% מאז רמות השיא לפני כשלוש שנים, בחודש מאי 2021. מתחילת השנה ירדה המניה בכ-31%.

החברה התמנפה ולקחה על עצמה פרוייקטים מגוונים, בהם רכישת מגרש ענק ב"שדה דב" להקמת מתחם דיור להשכרה. בעל השליטה בחברה נתי סיידוף, שרכש את השליטה מידי שרי אריסון בחודש יוני 2018, התבטא בחריפות בכלי התקשורת לאחרונה בין היתר בנוגע להחלטה לכניסה למכרז ב"שדה דב".

ביצועי המניה שהלכה ונפלה, בשל המינוף העצום של החברה שהלך וחנק אותה עם עליית הריבית בעולם בשנתיים האחרונות, היו בין הגורמים שהובילו את סיידוף לדחוף את השינוי ולדחוק את כהן אל מחוץ לחברה. 

גם שופרסל דיווחה אתמול על מינוי יו"ר זמני לחברה: יו"ר קצא"א ארז כלפון. זהו כבר הניסיון השלישי של האחים אמיר מאז שהשתלטו על הרשת למנות יו"ר. הפעם הדירקטוריון אישר את מינויו הזמני של מי שמכהן במקביל כיו"ר מינהלת ליגת העל בכדורגל וכיו"ר קצא"א.

אלוני חץ דיווחה אתמול על בחינה לביצוע גיוס הון מהציבור, בהיקף לא ידוע. מנכ"ל החברה נתן חץ הודיע כי בכוונתו להשתתף בהנפקה בסכום שלא יפחת מ-20 מיליון שקל. מניית אלוני חץ ירדה כ-5.5% והשלימה ירידה של כ-20% מתחילת השנה. 

מניית אלקטריאון  זינקה ב-12% לאחר שהחברה העוסקת בפיתוח טכנולוגיית כביש חכם דיווחה על סיום הקמה מוצלח של הכביש החשמלי האלחוטי הראשון בנורבגיה, הפרויקט עתיד להניב לחברה הכנסות בסך של כ-2.8 מיליון שקל.

הדוח המאכזב של ענקית ביגוד הספורט נייקי  בוול סטריט בסוף השבוע האחרון, העיב אתמול על מניות פוקס  וריטיילורס  בה מהווה הפעילות של נייקי כ-60% מהכנסות החברה. השתיים ירדו ב-7% וב-10% בהתאמה.

מי שהשקיע במניה הישראלית הזו שילש את כספו מתחילת השנה

המסחר באסיה נפתח הבוקר בירידות קלות על רקע פרסום נתוני הפעילות העסקית בסין. מדד שנחאי יורד ב-0.2% בעקבות מדד פעילות הייצור שהצביע על ירידה ביוני בפעם השניה ברציפות, לעומת זאת, הסקטור הפרטי הצביע על עלייה. בהונג קונג לא יתקיים מסחר היום, מדד ניקיי עולה ב-0.2%. 

החוזים העתידיים בוול סטריט מצביעים כעת על עליות של כ-0.2% במדדים המובילים. אחר הצהריים יחל בארה"ב שבוע מסחר מקוצר לרגל יום העצמאות בארה"ב (חופשה בחמישי ומסחר מקוצר ברביעי). זהו גם היום הראשון של של הרבעון השלישי והמחצית השניה של השנה. 

המחצית הראשונה של השנה האירה את פניה למשקיעים במניות. המדדים המובילים המשיכו את המגמה החיובית של השנה שעברה ושברו שיאים - חלקם מספר פעמים. מתחילת השנה מדד נאסד"ק טיפס ב-17%, מדד S&P 500 עלה בכ-15% ומדד דאו ג'ונס הסתפק בעלייה צנועה יותר, של 3.7%.

בשישי האחרון נרשמה נעילה אדומה בוול סטריט, מדד הדאו ג'ונס ירד בכ-0.1%, מדד ה-S&P 500 ירד בכ-0.4% והנאסד"ק ננעל בירידות של 0.7%.

כאמור, סוף השבוע האחרון היה אחד הגרועים בתולדותיה של נייקי . קמעונאית ביגוד הספורט דיווחה ביום שישי על ירידה של כ־10% בהכנסותיה ברבעון והורידה את תחזית המכירות לשנת 2024 כולה. המניה צללה ב־20% ביום אחד ומחקה 27 מיליארד דולר משוויה. 

טראמפ מדיה , החברה של המתמודד לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ ירדה בכ-4% אחרי שעלתה במסחר המוקדם, על רקע העימות הנשיאותי שנערך בלילה שבין חמישי  לשישי בינו לבין נשיא ארה"ב ביידן.

הצוואה של וורן באפט: כך יתחלק הונו של משקיע העל 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, האג"ח הממשלתיות נסחרו אתמול במגמה מעורבת: תשואות האג"ח לשנתיים נותרו יציבות, ברמה של כ-4.38%, בעוד תשואות האג"ח לעשר שנים עלו בכ-5 נקודות בסיס, לרמה של כ-5.04%.

פרמיית הסיכון של ישראל מתקרבת ל-180 נקודות בסיס באיגרות החוב הדולריות של מדינת ישראל. פער התשואות בין האיגרת השקלית לעשר שנים לאג"ח האמריקני עומד על כ-60 נקודות בסיס.

בסקירתם, מציינים כלכלני בנק הפועלים ש"המשקיעים הזרים אינם מרגישים בנוח עם תמונות המלחמה והם צמצמו את אחזקותיהם באג"ח המדינה לשיעור של 8.9% מכלל האג"ח, זאת לעומת 14.7% באוקטובר אשתקד, המשקיעים המקומיים אולי פחות חוששים מסיכון המדינה, אך הם ממתינים לראות תכנית קונקרטית לצמצום הגירעון, ובהיעדר כזו הם דורשים פיצוי גבוה יותר בגין אחזקת החוב הממשלתי".

3. שוק הסחורות והמטבעות

השקל נחלש ביום שישי במסחר מול הדולר ששערו הגיע ל־3.77 שקלים. גם מול האירו השקל נחלש לשער של 4.03 שקלים.

מחירי הנפט נסחרו בירידות קלות בסוף השבוע האחרון. מחירה של חבית מסוג ברנט עמד על 84.8 דולר ומחירה של חבית מסוג WTI סביב 81.5 דולר.

בסקירתו השבועית, גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ציין כי "בטווח הקצר, וכל עוד לא תהיה החרפה גלובלית ניכרת בזירה הביטחונית, נראה כי המשך היקף הייצור הגבוה של נפט בצפון אמריקה, בשילוב עם קידום פרויקטים נוספים בתחום האנרגיה והרחבת הייצור העתידי של ארגון OPEC+, יפעלו להגדלת ההיצע הגלובלי".

על פני זמן צפויה ירידה בביקוש לנפט ולתזקיקים לפיכך בלאומי צופים "ירידה במחיר הנפט, ומנגד עליית מחיר הגז הטבעי, וגם האורניום".

4. מאקרו

האינדיקטורים הכלכליים בישראל מתחילים להצביע על רפיון, לפי סקירת בנק הפעולים שני ענפי משק בהם הפעילות רחוקה מלהתאושש הם התיירות והבנייה.

"בתי המלון אכלסו את המפונים במימון ממשלתי, ולכן הפדיון של הענף היה גבוה ביחס לעונתיות ברבעון הראשון של השנה. ככל שהמפונים עזבו והתיירות הנכנסת לא התאוששה צפוי שפדיון בתי המלון ירד בחודשים הקרובים".

"בענף הבנייה טרם נפתרה בעיית העובדים הפלשתינים, ואנו מעריכים שהתחלות הבנייה יפחתו ברבעון השני של השנה. שקלול האינדיקטורים הכלכליים מצביע לכן להערכתנו על צמיחה נמוכה ברבעון השני של השנה, כך שרמת התוצר ברבעון השני של השנה הייתה נמוכה מזו של הרבעון השלישי של 2023 טרם המלחמה".

לגבי האינפלציה מציינים בפועלים ש"התחושה הכללית כנראה לא משקרת, המחירים עדיין עולים בקצב מהיר. הפער בין זה לבין האינפלציה הנמדדת משקף קשיי מדידה ושינויים מתודולוגיים. כך לדוגמה, מדד חודש מאי הושפע מירידה חדה במחירי הטיסות לחו"ל, שאינה מתיישבת עם עליות המחירים שחווינו בשנה האחרונה". 

"סביבת האינפלציה נותרה לדעתנו גבוהה, והיא מושפעת משוק העבודה ההדוק והגירעון הגבוה בתקציב. אנו צופים אינפלציה בשיעור של 3.2% ב-12 החודשים הקרובים".

בארה"ב בשישי האחרון פורסם מדד המחירים המועדף על הפדרל ריזרב, ה־PCE, אשר נותר בחודש מאי ללא שינוי, כאשר אינפלציית הליבה ירדה מ־2.8% בקצב שנתי ל־2.6%.

מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, כתב כי "זהו אמנם צעד נוסף בכיוון הנכון, אך נזכיר כי מהחלטות הריבית האחרונות והתבטאויות של בכירי הפד עולה כי היו מעדיפים להמתין ולראות מספר חודשים של נתונים משכנעים לפני שבוועדת השוק ישקלו להפחית את הריבית". 

במבט אל השבוע שלפנינו, למרות שבוול סטריט שבוע המסחר יהיה מקוצר, שלל נתונים או אירועים ישפיעו על השוק. 

הנתון החשוב ביותר יתפרסם רק בשישי - כמידי יום השישי הראשון בכל חודש יתפרסמו נתוני האבטלה החודשיים בארה"ב, אלה ישפכו אור נוסף על תזמון הורדת הריבית. הצפי הוא לתוספת של 182 אלף משרות, הרבה פחות מהחודש הקודם - 272 אלף משרות.

יו"ר הפד ג’רום פאוול ינאם השבוע בכנס הבנקים המרכזיים שיערך בפורוטוגל, ברביעי יפורסמו פרוטוקלי ישיבת הריבית של הפד שנערכה לפני שבועיים.

באירופה שוררת אי ודעות משמעותית: לפי מדגמים שפורסמו אתמול (א') במדינה, כ-34% מהצרפתים הצביעו לגוש המובל על ידי מפלגת "האיחוד הלאומי" של מרין לה-פן, לעומת 29% שהצביעו לגוש שמאל רחב ו-22% בלבד שהצביעו לגוש המרכז, בראשות הנשיא המכהן עמנואל מקרון. התוצאה מהווה תבוסה חריפה למקרון.

התחזקות מפלגות הימין בבחירות לפרלמנט האירופי הביאה לעלייה בפרמיית הסיכון של מספר מדינות החברות בגוש האירו כפי שהיא נמדדת בתשואת אג"ח מדינה לעשר שנים מול תשואת אג"ח מקבילה של ממשלת גרמניה.

5. תחזית

למרות מחצית השנה הטובה של מדד הדגל של ארה"ב, S&P 500 שעלה 14.5%, לא כולם אופטימיים לגבי ההמשך.

בג’יי.פי. מורגן למשל פסימיים למדי - שם מצפים שהמדד ירד בחודשים הקרובים.
האסטרטג הראשי של הבנק, מרקו קולאנוביץ’ חזר על עמדתו הדובית לגבי המדד והוא מייעץ למשקיעים להקטין את החשיפה למניות: "בהסתברות גבוה תמונת המקרו מתרחקת מהשאיפה לנחיתה רכה", קולאנוביץ’ צופה משבר כלכלי או אינפלציה גבוהה שתאלץ את הפד לשמור על ריבית גבוהה, "ולכן גובר החשש מנחיתה קשה", הבנק צופה הורדת ריבית אחת בלבד השנה.

קולאנוביץ’ טוען שישנם מספר סיכונים, ואלה כוללים סיכונים פוליטים וסיכונים גיאו-פוליטים, שוק מניות ריכוזי, הנסיקה המוגזמת של מניות המם ושל מטבעות הקריפטו, זאת בעוד הסממנים הכלכליים מצביעים על האטה או מיתון, "ולמרות זאת, המניות נסחרות בסביבות השיאים שלהם". בבנק צופים שהמדד יסיים את השנה ב-4,200 כ-22% פחות מרמתו הנוכחית.

ג’יי.פי. מורגן אינם יחידים. פטר ברזין, אסטרטג ראשי בחברת המחקר BCA research התראיין למרקט ווטצ' ואמר שהוא עדכן למטה את תחזיתו למדד S&P 500 ל-3,750 נקודות, אפילו פחות מג’י.פי. מורגן (4,200). גם ברזין מצפה שכלכלת ארה"ב תכנס למיתון לא צפוי, מתי? "בסוף השנה או בתחילת השנה הבאה", הוא גם מצפה שהמיתון יתפשט גם לאירופה.

ברזין צופה שההאטה בשוק העבודה תתגבר במהירות ותעיב על הוצאות הצרכנים, הוא מצביע על נתוני הבנקים שכבר מלמדים על הכנסות נמוכות יותר וחסכון יורד, ובעקבות הצרכנים יגיעו גם העסקים שיפחיתו את השקעותיהם.