דיווח: ישראל השקיעה ב-2023 יותר ממיליארד דולר בנשק גרעיני

לפי התנועה הבינלאומית להשמדת נשק גרעיני (ICAN), ישראל השקיעה בשנת 2023 כ-1.1 מיליארד דולר בנשק גרעיני - מעט יותר מפקיסטן וקוריאה הצפונית • השיאנית העולמית היא ארה"ב, שהיקף ההשקעה שלה בנשק גרעיני בשנה שעברה גדול יותר משל כל המדינות בעלות ארסנל גרעיני גם יחד

הקריה למחקר גרעיני בנגב / צילום: Reuters
הקריה למחקר גרעיני בנגב / צילום: Reuters

מדינת ישראל השקיעה בשנת 2023 כ-1.1 מיליארד דולר בנשק גרעיני. כך עולה מהדוח השנתי החמישי של התנועה הבינלאומית להשמדת נשק גרעיני (ICAN), שזכתה בפרס נובל לשלום בשנת 2017.

דעה | המנכ"ל שמשרת במילואים מאוקטובר כותב מהשטח: "הדיסוננס ענק"  
לוחמי השייטת רכשו לעצמם 200 קסדות במלחמה. ואז הכול הסתבך 

היקף ההשקעה הזו, לפי התנועה, מציב את ישראל במקום השביעי בעולם, מעט מעל פקיסטן (1 מיליארד דולר) וקוריאה הצפונית (900 מיליון דולר). לפי הארגון, ישראל, סין, צרפת, הודו, קוריאה הצפונית, פקיסטן, רוסיה, בריטניה וארה"ב השקיעו יחדיו 91.4 מיליארד דולר בנשק גרעיני ב-2023, סכום ששווה ל-173,884 דולר לדקה או 2,898 דולר לשנייה. בארגון מותחים ביקורת על תשע המדינות בעלות ארסנל גרעיני התקפי כי הסכום שהן השקיעו בתחום, יכול היה לספק 27% מפער המימון למאבק בהתחממות הגלובלית, ואילו דקה אחת של השקעה בנשק גרעיני בעולם הייתה מספיקה לשתילת מיליון עצים.

השיאנית העולמית בתחום, בפער רב היא ארה"ב, שהיקף ההשקעה שלה בנשק גרעיני ב-2023 (51.5 מיליארד דולר) יותר גדול משל כל המדינות בעלות ארסנל גרעיני גם יחד. בד בבד, היא אמונה על 80% מצמיחת ההשקעות השנתית בנשק גרעיני. סוגיה מעניינת היא שלא רוסיה נמצאת במקום השני העולמי, כי אם סין - שהשקיעה בנושא 11.8 מיליארד דולר ב-2023. בה בעת, רוסיה הגיעה למקום השלישי (8.3 מיליארד דולר), כאשר מי שנושפת בעורפה היא בריטניה, שהיקף ההשקעות השנתי שלה בנשק גרעיני צמח ב-17% ל-8.1 מיליארד דולר.

ככלל, מציינים בארגון כי בחמש השנים בהן הם מנטרים את ההשקעות בנשק גרעיני, תשע המדינות החמושות בעולם השקיעו בתחום 387 מיליארד דולר - תוך שההוצאה השנתית צמחה בתקופה זו ב-34% מ-68.2 מיליארד דולר לכאמור 91.4 מיליארד דולר.

הדוח של תנועת ICAN שנוסדה באוסטרליה וכיום מקום מושבה בג'נבה, שוויץ, שופך אור על מאחורי הקלעים של תעשיית הנשק הגרעיני. לפי הארגון, למדינות בעלות ארסנל גרעיני התקפי יש חוזים מתמשכים בשווי 387 מיליארד דולר, שבחלקם חתומים כבר עד 2040. כמו כן, חברות שמעורבות בייצור נשק גרעיני קיבלו בשנה החולפת חוזים חדשים בסך כ-7.9 מיליארד דולר, בזמן שאלו השקיעו מנגד כ-118 מיליון דולר על לובינג בארה"ב ובצרפת.

פרסומים זרים: ברשות ישראל 90 ראשי קרב גרעיניים

נתוני ICAN מתווספים לדוח השנתי של מכון סטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI) בנושא נשקים גרעיניים, שבו דווח כי ישראל משדרגת את כור הפלוטוניום שלה בקריה למחקר גרעיני בדימונה. החוקרים ציינו בדוח כי ישראל מעולם לא הכירה באופן פומבי בכך שיש לה נשק גרעיני, אך מסתמן, לתפיסתם, שישראל משפרת את מאגר האמצעים הגרעיניים שלה. לדברי החוקרים, ישראל משדרגת את כור הפלוטוניום בדימונה.

לפי אותו דוח, ישראל היא המדינה שמדורגת במקום השמיני בטבלת בעלות ראשי הקרב הגרעיניים עם 90 - כמעט כפול מקוריאה הצפונית, עם 50 ראשי קרב. במקם הראשון, נמצאת רוסיה, עם 4,380 ראשי קרב גרעיניים, לאחר הפרשה של כ-100 בשנת 2023. אחריה, נמצאת ארה"ב, עם 3,708 - בדומה לשנת 2023. במקום השלישי, נמצאת סין, עם 500 ראשי קרב גרעיניים, וזו תופסת מקום משמעותי בדוח. לפי הערכת המחברים, לראשונה אי-פעם, סין הציבה כמה ראשי קרב גרעיניים בכוננות גבוהה. רק בשנה האחרונה, בייג'ינג צברה 90 ראשי קרב גרעיניים חדשים.