"מקום ראשון": הישג חסר תקדים לימין הפופוליסטי בבחירות בצרפת

לפי המדגמים, כ-34% מהצרפתים הצביעו לגוש המובל על ידי מפלגת "האיחוד הלאומי" של מרין לה-פן, לעומת 29% שהצביעו לגוש שמאל רחב ו-22% בלבד שהצביעו לגוש המרכז, בראשות הנשיא המכהן עמנואל מקרון • שיעור ההצבעה בבחירות הללו עקף בהרבה את שיעורי ההצבעה בבחירות קודמות, ועמד על קרוב ל-70%, לעומת פחות מ-48% לפני כשנתיים

מרין לה-פן, היום / צילום: Reuters, Yves Herman
מרין לה-פן, היום / צילום: Reuters, Yves Herman

הישג חסר תקדים לימין הפופוליסטי בצרפת: לפי מדגמים שפורסמו הערב (א') במדינה, כ-34% מהצרפתים הצביעו לגוש המובל על ידי מפלגת "האיחוד הלאומי" של מרין לה-פן, לעומת 29% שהצביעו לגוש שמאל רחב ו-22% בלבד שהצביעו לגוש המרכז, בראשות הנשיא המכהן עמנואל מקרון. התוצאה מהווה תבוסה חריפה למקרון, שאמור להישאר בתפקידו כנשיא עד 2027, ושקרא לבחירות בזק לפני שלושה שבועות במטרה לבצר את כוחו הפוליטי - והפסיד.

פרשנות | כל כך ברור שביידן חייב ללכת, וכל כך לא בטוח שהוא אומנם ילך 
●  דיווח: ישראל השקיעה ב-2023 יותר ממיליארד דולר בנשק גרעיני 

כל העיניים נשואות כעת לראות כיצד שיעורי התמיכה הכלליים הללו בציבור ייתרגמו למושבים באסיפה הלאומית, שבה יש 577 מושבים, ומה הסיכויים של "האיחוד הלאומי" לזכות בסיבוב השני והאחרון שיתקיים ביום ראשון בלפחות 289 מושבים, שיבטיחו לה רוב מוחלט בפרלמנט והקמת ממשלה. מדגמים בערוצי הטלוויזיה הצרפתים, שמנסים להעריך כיצד יצביעו הצרפתים בסיבוב השני על בסיס ההצבעה היום והמצב בכל אזור בחירה, הראו כי המפלגה לא חזויה נכון לעכשיו לרוב כזה, ותקבל בין 240 ל-270 מושבים.

הישג נוסף רשם גוש השמאל, שמאגד סוציאל-דמוקרטים, ירוקים, שמאל קיצוני וקומוניסטים, והתאחד בזריזות כדי להתמודד בבחירות. הוא צפוי לקבל בין 180 ל-200 מושבים. הגוש שבו רצה מפלגתו של מקרון ("רנסנס") צפוי לקבל בין 60 ל-90 מושבים בלבד. "הרפובליקאים" מימין, לפחות אלו שלא רצו בגוש עם לה-פן (המפלגה התפצלה מעט אחרי ההכרזה על הבחירות) צפויים לכמה עשרות מושבים (בין 30 ל-50). לפי התחזיות הנוכחיות, הפרלמנט שייבחר יביא לקיפאון פוליטי.

חלק מהמועמדים של השמאל כבר הודיעו כי יפרשו מהמרוץ החוזר

בשעות הקרובות יתבררו התוצאות בכל מחוז בחירה (הכולל 165 אלף מצביעים), ו-4,000 המועמדים שהיו בסיבוב הראשון "ינופו" לטובת אלו שהעפילו לסיבוב השני. זאת, במקרה שלא היה מנצח ביותר מ-50% בסיבוב שהתקיים היום. אל הסיבוב השני מעפיל כל מועמד שקיבל יותר מ-12.5% מהקולות. בניגוד לבחירות הקודמות, שבהן היו רק שמונה מרוצים משולשים שכאלה, כעת צפויים להיות הרבה יותר. חלק מהמועמדים צפויים לפרוש, ולהודיע על תמיכה ביריביהם. במיוחד יש לשים לב להתאחדות נגד מועמדים של "האיחוד הלאומי", שמעולם לא היתה בשלטון בצרפת ומעוררת אנטגוניזם רב בשמאל. חלק מהמועמדים של גוש השמאל כבר הודיעו מראש כי יפרשו מהמרוץ החוזר בשבוע הבא, ויעבירו את תמיכתם לגוש המרכז.

אבל אין ספק כי מפלגת האיחוד הלאומי הצרפתית (לשעבר "החזית הלאומית") הוכיחה היום כי הבחירות לפרלמנט האירופי לא היו הצבעת מחאה, וכי יש לה תמיכה רחבה ברחבי צרפת. "ניצחנו את הגוש של מקרון", חגגה לה-פן את התוצאות אחרי פרסום המדגמים, וקראה למצביעים לצאת לקלפיות בשבוע הבא כדי להעניק למפלגתה - בראשות המטאור הפוליטי ג'ורדן ברדלה - רוב מוחלט בפרלמנט. גם היא וגם ראש השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון אמרו כי התוצאות מהוות תבוסה למקרון. הנשיא עצמו מיהר לקרוא ל"חזית נגד הימין הקיצוני" בסיבוב הבא של הבחירות בעוד כשבוע.

שיעור ההצבעה בבחירות הללו עקף בהרבה את שיעורי ההצבעה בבחירות קודמות, ועמד על קרוב ל-70%, לעומת פחות מ-48% לפני כשנתיים. לפי נתונים, מדובר בשיעור ההצבעה הגבוה ביותר מזה ארבעה עשורים. בדרך כלל, שיעור ההצבעה בסיבוב השני דומה לזה שבסיבוב הראשון, בהפרש של כמה אחוזים.

הבחירות היום התקיימו שלושה שבועות בלבד אחרי שנשיא צרפת עמנואל מקרון פיזר את האסיפה הלאומית והכריז על בחירות בזק. הוא עשה זאת מיד לאחר פרסום תוצאות הבחירות לפרלמנט האירופי, שבהן האיחוד הלאומי בראשות ברדלה קיבלו כ-32%, לעומת 17%. הוא קיווה כי הציבור הצרפתי "יתעשת" ממה שכינה "הצבעת מחאה", אך התוצאות היום מראות כי הימין הפופוליסטי בשל לשלטון בצרפת. ההימור הפוליטי של מקרון, לפי התוצאות המסתמנות, נכשל.