טורקיה: סורי הטריד ילדה בת 5, עיר שלמה נכנסה לכאוס

פרעות קיצוניות התחוללו ברחבי העיר קייסרי, בעקבות מקרה בו אזרח סורי הטריד מינית ילדה בת 5 • בעוד שמרבית רשתות התקשורת המרכזיות נמנעו מסיקור האירועים, תושבי העיר החריבו עסקים של סורים ושרפו מכוניות, והמשטרה המקומית התקשתה להשתלט על המצב

הפרעות בקייסרי במהלך הלילה (בין ראשון לשני) / צילום: צילום מסך מטוויטר
הפרעות בקייסרי במהלך הלילה (בין ראשון לשני) / צילום: צילום מסך מטוויטר

לילה חריג במיוחד במערכת היחסים העדינה בין טורקיה לבין 3.6 מיליון המהגרים הסורים עבור קייסרי, עת הטרדה מינית שביצע אזרח סורי בילדה בת 5 - הובילה לפרעות קיצוניות ברחבי העיר, בה חיים כ־1.2 מיליון תושבים.

טורקיה לצד חיזבאללה: "קפריסין מסייעת לישראל במלחמה בעזה"
נחשף טיל הנ"ט הסיני שבו חמאס משתמש נגד צה"ל

בזמן שמרבית רשתות התקשורת המרכזיות נמנעו מסיקור נרחב של האירועים, לא מן הנמנע שבגין חשש ממשטר ארדואן, תושבי קייסרי החריבו עסקים של סורים, שרפו והפכו מכוניות, כשמרוב שריפות ברחבי העיר - השמיים נצבעו בעשן סמיך. מי שהתקשו מאוד להשתלט על האירועים בעיר שבמרכז המדינה, אלו אנשי המשטרה המקומית, שרשמו כחמישה פצועים.

ממעט הדיווחים שבכל זאת פורסמו בתקשורת הממוסדת במדינה, צוין כי הרשויות המקומיות אכן אישרו כי תושב בעל אזרחות סורית נעצר בגין הטרדה של בת 5. "כוחות הביטחון נפרסו באזור במטרה להרגיע את התושבים הזועמים", נכתב בעיתון "טורקייה". בה בעת, אותם התושבים צעקו ברחובות "לא רוצים פליטים במדינה שלנו", כאשר מהודעת הרשות המקומית, עולה כי הילדה הועברה להשגחה.

מושל מחוז קייסרי, גוקמן צ'יצ'ק, הגיע ללב האירועים ונצפה עומד במרפסת - תוך שקורא לאזרחים להרגיע את הרוחות. "אני מבין את הזעם שלכם היטב", אמר צ'יצק. "אני יודע שאתם ממש זועמים כעת, בעקבות האירוע המתועב. בתור ראש העיר, אני מתחייב כי אירוע שכזה לא יחזור על עצמו. ידידינו השוטרים שנאבקים בטרור מנסים לפעול לביטחונכם, אנחנו לא רוצים שאף אחד ייפגע".

בסיכומו של דבר, האירוע הנורא בקייסרי ממחיש היטב תהליך של מיאוס עמוק בהתנהלותו של נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן כלפי עמו. לאחר שאפשר ל־3.6 מיליון אזרחים סורים להישאר רשומים במדינה, כשעוד לפחות מאות אלפים נוספים לא נמצאים באישור, הוא מתרכז בסוגיות פאן־אסלאמיסטיות כמו תמיכה בחמאס - במקום בסיוע לעמו, שכורע תחת מצב כלכלי חמור. והנה, פרעות שכאלו התרחשו דווקא בקייסרי, עיר שמזוהה עם מפלגת "הצדק והפיתוח" בראשותו.