גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש מינהלת תקומה: "ארבעת החודשים לאחר 7 באוקטובר היו מהקשים בחיי"

ראש מינהלת תקומה משה אדרי, יו"ר תדהר גיל גבע, ומייסד תנועת אור רוני פלמר, שוחחו בכנס הנדל״ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY על מצב הענף ועל שיקום הנגב לאחר ה־7 באוקטובר ● גבע: "בשביל שתקומת הארץ תהיה - צריך שיהיה מי שיבנה אותה"

משה אדרי, גיל גבע ורוני פלמר בפאנל משותף בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי
משה אדרי, גיל גבע ורוני פלמר בפאנל משותף בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

משה אדרי, ראש מינהלת תקומה, גיל גבע, יו"ר קבוצת תדהר, ורוני פלמר, מנכ"ל שותף ומייסד תנועת אור, השתתפו בשיח על תקומה והתחדשות במסגרת כנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY (ארנסט אנד יאנג) בתל אביב. 

כנס הנדל"ן של EY | יקי בוארון: "ספק אם העלאת המע"מ תהיה הגזירה האחרונה מכיוון הממשלה"
כנס הנדל"ן של EY | דב קוטלר: "אי אפשר לעבור את התקופה בלי נפילות בענף הנדל"ן. גם בבנק הפועלים נרגיש את זה"

במהלך הפאנל, יו"ר תדהר, גיל גבע, הביע חשש מהמצב בענף הבנייה: "הענף נמצא במשבר גדול מאוד. בשביל שתקומת הארץ תהיה - צריך שיהיה מי שיבנה אותה. המשבר הזה ידרוש מהממשלה לעשות תוכנית רב־ממדית כדי לטפל בכל הארץ, בין היתר, בבנייה ונדל"ן. כסף וחברות מנהלות זה נחמד, אבל אם לא יהיה מי שיבנה, זו צרה גדולה. אנחנו רואים התפרקות של היכולות להקים פרויקטים, שיורדות כל יום עוד קצת. כוח אדם זו לא הבעיה היחידה, אלא כל שרשרת האספקה והאקו־סיסטם, מהעובדים ועד הרשויות. החברות הקטנות הן במצב הכי גרוע: קבלני המשנה והספקים הקטנים נמצאים בסכנה הכי גדולה. מה שרואים עכשיו זה התפרקות עסקים קטנים ואני מזהה מגמה מסוכנת".

גבע התייחס גם לביקוש בשוק הדיור ולמחירים שנמצאים במגמת עלייה: "מאיפה הביקושים מגיעים? מהשחקנים שירדו מהגדר, אחרי שעלו על הגדר כשהריבית עלתה. הם חזרו, כי הם רואים בגרפים שהמחירים מתחילים לעלות. רואים ביקושים מהגידול הטבעי של האוכלוסיה, אבל לזה צריך להוסיף ביקושים מיהדות העולם, אנשים בחו"ל שרוצים 'חתיכה בישראל'. כל אלה יוצרים ביקושים לדיור. מצד שני, יש מגמת ירידה ביכולת לבנות, מה שמוביל להתייקרות, וזה מסוכן, כי עליית המחירים משפיעה על היכולת שלנו להתמודד עם ירידה של הריבית ומעלה את האינפלציה. וגם, מה יהיה עם הצעירים בעתיד? זה הכי מטריד. איפה הגיבורים שנלחמים יגורו? מה הם עושים כשהם חוזרים הביתה אחרי השירות הצבאי? לקנות הם לא יכולים - ולשכור? המחירים טסו".

עוד אמר גבע: "הקטר של הנדל"ן, יחד עם ההייטק בישראל, הוא קטר שצריך דלק, צריך שיעודדו אותו. הממשלה צריכה לגרום לדברים לקרות באמצעות שורה של החלטות, מחשבה ארוכת־טווח ותוכנית לאומית לענף הבנייה, שתובל על־ידי גורמי מקצוע שלא מתחלפים כל יומיים - גוף מקצועי, עם ידע, שיבנה תוכנית שתצא לפועל לאורך שנים, ויפתור את בעיית הדיור. צריך גם לטפל בתשתיות ברשויות המקומיות. מה שווה שכונת מגורים בלי כבישים ותשתיות?".

"האתגר הגדול היה אמון"

אדרי, שהודיע לאחרונה על סיום תפקידו במינהלת תקומה, סיפר על הפעילות עד כה ועל הקושי לקבל את אמון התושבים בתחילת הדרך: "אני חושב שהקמת המינהלת תוביל לשינוי אמיתי מאוד לחבל התקומה. כאשר המינהלת הוקמה, ב־19 באוקטובר, היו 64 אלף איש בבתי מלון שהגיעו אליהם כפליטים נמלטים, חלקם פצועים ופגועים. האתגר הגדול היה אמון. התחלנו בנקודה הכי נמוכה, שאומרים לנו שאין אמון במוסדות המדינה".

"במצב הזה, קיבלנו מספר החלטות מרכזיות", שיתף אדרי. "הראשונה, שרק המעשים ידברו - לא מתראיינים, לא באולפנים ולא בשום מקום אחר. פתחנו אתר בו נמצא כל המידע. ההחלטה השנייה, הייתה שכל ההחלטות יהיו בהסכמה ובתיאום עם הקהילות, כדי לבנות אמון ראשוני איתן. ההחלטה השלישית, שהתקבלה תוך כדי תנועה, הייתה לעשות פעולות כדי להשיב את התושבים לאזור, תוך התחשבות בכך שחלקם לא יחזרו ולסייע גם שם. זה מה שקבענו וניתן לכולם את המענה. החלטנו שלא נפקיר אף אחד".

אדרי סיפר כי בין הצעדים הראשונים שביצעו במינהלת תקומה, היה מציאת פתרונות לקהילות והוצאתם מהמלונות הצפופים: "הוצאנו 7-8 יישובים לקהילות אחרות, פיתחנו מגרשים ותשתיות והבאנו מבני קרווילות. הוצאנו אותם לדיור עירוני וככה יצאנו לדרך. למשל, קהילת ניר עוז בכרמי גת, הם באו רק עם תיק קטן והגיעו ל-130 דירות מרוהטות, ציידנו אותם עם כל מה שנדרש. התמיכה כוללת שכר דירה לשלוש שנים, דמי כלכלה ותשלום הוצאות. ביישובים הכפריים, היו שאמרו שהם קיבוצניקים ולא יבואו לערים, אז היינו צריכים בתוך חצי שנה להכין מקומות מגורים. רק בחצרים השקענו למעלה מ־500 מיליון שקל להקמת 300 יח"ד עבור קהילת בארי".

פלמר שאל את אדרי כיצד הוא התמודד עם הכעס ועם תסכול התושבים כלפיו. האחרון שיתף כי בתחילת התהליך, היה מאוד קשה: "עשיתי כמה דברים במהלך החיים, גם במהלך הקורונה וגם בצבא, אבל אני מסתכל לאחור על התקופה האחרונה, וארבעת החודשים הראשונים היו מהקשים בחיי. היה המון תסכול וזעם כלפי מי שמייצג את המדינה והממשלה וזה טבעי. הבחירה הייתה לעבוד עם הקהילות כחלק מתפיסה של בניית אמון. בבארי, סיכמנו על תוכנית רחבה ומודרנית, שכוללת גם מבני ציבור ושכונות כדי לייצר הגירה חיובית ליישוב. לאחרונה, הייתי בהנחת אבן פינה בקיבוץ, להקמת שכונה חדשה, זו התחדשות". 

"חייבים לתת בוסט לתעשייה הישראלית בנגב"

פלמר סיפר על פעילותה של תנועת אור בנגב ובגליל: "אנחנו קשורים לכל מה שקורה בחברה הישראלית. עד היום, הקמנו תשעה יישובים מאפס וחיזקנו קיבוצים ומושבים בעוטף עזה. הבאנו גם מעל 600 משפחות לגור בעוטף".

גבע שאל את פלמר איך פעילות העמותה הושפעה מה־7 באוקטובר. האחרון השיב: "אנחנו רוצים לוודא שהנגב והגליל יהיו המרכזים החדשים של ישראל. אנחנו עובדים עם 120 קהילות, יחד עם מינהלת תקומה. הנגב המערבי הוא חבל ארץ של 700 אלף אנשים - איך יחזרו האנשים שנפגעו ומשפחותיהם, אם לא תהיה הצהרה שנותנים בוסט לתעשייה הישראלית באזור? כיום, יש 80 קבוצות התיישבות בכל מרכזי האוכלוסייה, ועבודה עם הקהילות שנפגעו וחדשות ככל שצריך".

במהלך השיח, פלמר ביקש שגבע יספר על הסיוע של הגורמים העסקיים לאחר פרוץ המלחמה. לדברי גבע, "ב־7 באוקטובר, בער בנו לעשות משהו, אז נכנסו לאוטו וירדנו לדרום. הגענו לחמ"ל של רוני נומה באותו הלילה ושאלנו מה אפשר לעשות. המחשבה הייתה לאמץ משפחות. מהר מאוד, עברנו לאמץ קהילות וחברנו לפורום האלופים, כאשר הרעיון המסדר שהתגבש היה לנסות לרתום יכולות של ארגונים גדולים ומנהלים טובים וקשרים, להיכנס לוואקום הזה ולנסות להגיב מהר".

גבע המשיך: "בשלב השני, הוצאנו קול קורא בוואטסטפ בפורום העסקים שהקים הראל ויזל - פורום שעושה מעל ומעבר בשנה האחרונה. הקול קורא הפך לוויראלי וגייסנו מעל 160 חברות שהתגייסו ללוות את היישובים, כאשר המטרה הייתה לעטוף אותם בצרכים שלהם. הצרכים היו שונים מיישוב ליישוב: החל ממכונות כביסה ובגדים, עבור במרחבי עבודה, גינות כלבים וברים ששחזרנו להם מהקיבוצים, כדי שתהיה פעילות חברתית, וכלה בטיפול בחקלאות, תעשייה ותעסוקה - משיקום רפתות ועד הקמת מטעים חדשים. עברנו לשלב הבא, שזה הרמת הראש והסתכלות אסטרטגית על מה שצפוי לקרות ביישובים האלה בעתיד".

*** גילוי מלא: סיקור הכנס נעשה בשיתוף בין EY לגלובס על-פי שיקולי עריכה ועניין לקוראי גלובס

עוד כתבות

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, joel de vriend

ניצחון ליזמים: מס השבחת המטרו צפוי לרדת ב-15%

בדיון הקרוב בוועדת הפנים, שיתקיים בתחילת השבוע הבא, צפוי להיקבע כי המס יופחת בשיעור זה עד סוף 2029, ולאחר מכן יהיה בשיעור 72% • עוד בדיון: עד 550 מיליון שקל סיוע לעסקים שייפגעו מהעבודות

בנין טכנולוגית להבים, נהריה / צילום: בר - אל

קו ראשון לים: המפעל בנהריה נמכר ב-155 מיליון שקל

מתחם טכנולוגיית להבים בנהריה נמכר לקרן מרתון, ומשתרע על שטח של כ-51 דונם, עם מבנים בשטח בנוי כולל של כ-22,300 מ"ר ● נת"ע תשכור מקבוצת עזריאלי משרדים בשטח של 12,000 מ"ר בפארק העסקים בחולון ● וגם: משרד השיכון ורשות החדשנות הוציאו קול קורא לקידום טכנולוגיות ייצור בענף הבנייה ● חדשות השבוע בנדל"ן

השבבים של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

הרשת המחתרתית שמגניבה שבבי אנבידיה לסין

חרף ההגבלות של ממשל ביידן, שמטרתן למנוע מסין גישה לשבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה, שוק לא רשמי עוקף את בקרת היצוא של ארה"ב לסין באמצעות "שטחים מתים" בשרשרת האספקה ​​– ובמקרה אחד, במזוודותיו של סטודנט

בחירות בבריטניה / צילום: Shutterstock

בריטניה הולכת היום לבחירות: כל מה שכדאי לדעת

48 מיליון בעלי זכות הצבעה ייגשו לקלפיות בבריטניה לבחור איזו מפלגה תקים את הממשלה החדשה במדינה ● מי הוא המועמד המוביל ומדוע ראש הממשלה המכהן רישי סונאק צפוי להפסיד? ● גלובס עושה סדר

קמפיין עלית / צילום: צילום מסך מהקמפיין

הפרסומת של ממתקי עלית היא האהובה ביותר השבוע, ואיפה מתברגת נועה תשבי?

חברת הביטוח מגדל החליפה סלוגן, נפרדה מהפרזנטור הקודם, השקיעה כ–1.6 מיליון שקל - ומתברגת במקום השביעי בזכירות - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● במלונות דן בוחרים במסר של על–זמניות כדי להחזיר את הישראלים לאילת

איור: גיל ג'יבלי

לא נערכים מראש: כך גורמת לנו המלחמה להזמין כמעט הכול ברגע האחרון

חוסר הוודאות בכל הנוגע למלחמה מקשה על רבים להתחייב ולתכנן קדימה את החופשה הבאה או האירוע הגדול ● בפלטפורמות הכרטיסים, חברות התיירות והמסעדות מדברים על עלייה של עשרות אחוזים בהזמנות מאוחרות - ועל הכלים שפותחו כדי להפחית את התופעה

עו''ד יפעת גינסבורג, שותפה מנהלת, GAC ומיקה מזור, יועצת ומנהלת פעילות LGA בישראל, בשיחה עם אסף זגריזק / צילום: תמר מצפי

מה צריך לעשות כדי לגרום לדורות הבאים לרצות להישאר בעסק המשפחתי?

מיקה מזור מובילת הפעילות של LGA בישראל ועו"ד יפעת גינסבורג דיברו בכנס החברות המשפחתיות של גלובס על השאלה איך נכון לתכנן ניהול המשכיות ● מיקה מזור ציינה כי אחת הבעיות של בעלי עסקים משפחתיים הוא הקושי לתכנן קדימה "כשאנחנו נכנסים לשותפות אסטרטגית צריך לקחת בחשבון את כל השינויים שעתידים לקרות" • עו"ד גינסבורג: "כשמדובר על משפחה שיש לה עסק, רמת המורכבות מאוד גדולה, יש ניגוד אינטרסים אינהרנטי בין העסק למשפחה"

ד''ר שאול חיון, שותף, מיתר עורכי דין / צילום: תמר מצפי

"יש צמא לחברות מטרה עם יסודות כלכליים טובים ויציבים עם פוטנציאל צמיחה, שזה כמעט בהגדרה חברות משפחתיות"

ד"ר שאול חיון, שותף במשרד מיתר עו״ד דיבר היום בכנס החברות המשפחתיות של גלובס ● "העצה שלי: חשיבה תאגידית חדשה, רעננה ופתוחה יחד עם שיח משפחתי אמיץ עם יועצים חכמים ורגישים, יכול להוביל לסט אפשרויות הרבה יותר רחב ממה שהכרנו עד היום בקשר למעבר בין דורי"

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

נתיבי איילון ייחסמו היום פעם נוספת. כל הפרטים

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

דירות חדשות / צילום: Shutterstock

מה גורם להתאוששות הביקושים בשוק הנדל"ן והמשכנתאות?

למרות המלחמה והריבית הגבוהה, הישראלים חוזרים לרכוש דירות ולא רואים ירידת מחירים באופק; אסקפיזם או התנהלות רציונלית? התשובות בפנים ● הטור מתפרסם לקראת הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס שתיערך ביום ראשון הקרוב ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

הביטקוין הגיע היום לשפל של חודשיים, למה זה קורה?

תשלומי פיצויים של בורסה שפשטה רגל גורמים לחשש מהצפת השוק במטבעות ביטקוין ● הביטקוין מתערער ויורד היום לשפל של חודשיים, וכנהוג גורר איתו את שאר מטבעות הקריפטו המרכזיים ● אבל התחזית צופה שהביטקוין יחזור ויתחזק

מה קרה לשכר המתמחים? / אילוסטרציה: Shutterstock

בצל המלחמה: מה קרה לשכר המתמחים במשפטים השנה?

בשנת 2022 העמידו משרדי עורכי הדין הגדולים את שכר המתמחים על 11.5 אלף שקל בחודש כדי להתחרות בהייטק ● לפי נתוני חברת ההשמה קודקס, כבר שנתיים שאין עלייה בשכר, והוא נותר כמעט זהה ● גם במשרדי עורכי הדין הקטנים אין שינוי, והשכר החודשי נותר בין 6,000-9,000 שקל

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם מאז פרוץ המלחמה נוספו 2,500 מקומות כליאה חדשים?

כמה מקומות כליאה נוספו מאז 7 באוקטובר? הרבה, אבל לא מספיק ● המשרוקית של גלובס

רו''ח אמיר שני, שותף במערך הייעוץ העסקי ב-KPMG ישראל, בכנס החברות המשפחתיות של גלובס / צילום: תמר מצפי

רו"ח אמיר שני: למה לגו היא דוגמה מופתית לעסק משפחתי

שני, שותף ב-KPMG הסביר בכנס החברות המשפחתיות של גלובס איך לגו המציאה את עצמה מחדש רגע לפני פשיטת רגל ● ומה יכולות חברות משפחתיות ללמוד מכך? ● "צריך לזכור מה הליבה שלנו, ויחד עם זאת להכיר את הטכנולוגיה והחדשנות"

S&P 500 / צילום: Shutterstock, Aleksandra Gigowska

אסור להציע מסלול נאסד"ק לפנסיה? המוסדיים הולכים בין הטיפות

רבים בשוק זעמו על הרפורמה של רשות שוק ההון, לפיה ההשקעות חייבות להיות מפוזרות בלפחות 3 מדדים שונים ביותר, כאשר כל אחד מהם חייב להיות בין 50%-10% ● בתי ההשקעות וחברות הביטוח מצאו דרכים יצירתיות לעקוף את ההנחיה

ראש העיר ניו יורק אריק אדמס / צילום: אוהד קב

הקריאה למשפיענים: קחו את הטלפון שלכם ושנו את מהלך ההיסטוריה

השבוע נפגשו בניו יורק כ־300 משפיענים עם כ־150 מיליון עוקבים, במטרה לדון בדרכים לקידום המלחמה באנטישמיות ● ראש העיר פנה אליהם ישירות: "זה הרגע שלכם, אין מקום לשנאה"

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס החברות המשפחתיות / צילום: תמר מצפי

אלונה בר און: "עסקים משפחתיים זוכים לשיעור גבוה של אמון"

בפתח כנס החברות המשפחתיות של גלובס, הסבירה מו"לית העיתון אלונה בר און על החשיבות של אמון בעסקים והציגה נתונים על מידת האמון הגבוהה שלה זוכים עסקים משפחתיים ● יחד עם זאת לדבריה גם שם נרשמה שחיקה כתוצאה מפערי דורות: "הפערים התרבותיים והערכיים הם בין הגדולים שנראו בהיסטוריה"

אילוסטרציה: Shutterstock

הפסיכולוג שחקר כמה חוויות טובות צריך כדי למחוק זיכרון שלילי אחד

פרופ' רוי באומייסטר שינה את כל מה שאנחנו יודעים על כוח רצון בניסוי הצנונית והעוגיות המפורסם שלו ● עכשיו הוא רוצה לעזור לנו להתגבר על אפקט השליליות, שצובע גם את החוויות הטובות שלנו בשחור

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע עדיין ברמות שיא, אך מאז מרץ רואים מגמת ירידה

השכר הממוצע במשק עמד בחודש אפריל 2024 על 13.5 אלף שקל, עלייה של 7% לעומת אשתקד ● עם זאת, נתונים ראשונים גם לחודש מאי מצביעים על המשך ירידה מאז השיא שנרשם במרץ האחרון ● השכר בהייטק, קטר הצמיחה בישראל, עולה באופן דומה