דב קוטלר: "אי אפשר לעבור את התקופה בלי נפילות בענף הנדל"ן. גם בבנק הפועלים נרגיש את זה"

מנכ"ל בנק הפועלים היוצא השתתף היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ושל שוק הנדל"ן • "המשקיעים בשוק ההון מצפים להכוונה מצד המדינה ולשינוי בסדר העדיפויות הלאומי ולשינוי בתקציב"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי
דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

"שוק המשכנתאות בצמיחה והוא גדל משמעותית בבנק הפועלים. אנו רואים עלייה של למעלה מ-50% מינואר ליוני בהיקף המשכנתאות", כך אמר דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים היוצא, בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY (ארנסט אנד יאנג), שהתקיים היום (ב') בסימן התחדשות ותקומה. חלק מהעליות הללו מגיעות בעקבות עלייה בכמות העסקאות אך קוטלר ציין כי יש נדבך נוסף: העלייה במחירי חומרי הגלם לבנייה שרואים היזמים השונים. למרות העלייה בהיקף המשכנתאות, קוטלר מסייג כי היקף זה עדיין רחוק מאוד משיאו בשנת 2022.

יקי בוארון: "יש אשראי לענף הנדל"ן, אך כעת נדרשת התנהלות אחראית" 

קוטלר פתח את דבריו בהתייחסות לפרסום המחליף שלו כראש הבנק: ידין ענתבי, שעתיד להיכנס לתפקיד מנכ"ל בנק הפועלים בחודש הבא. "אני מאחל לו הצלחה רבה מכאן", אמר.

קוטלר התייחס למצב הכלכלה הישראלית ואמר כי היא נמצאת בתקופה מורכבת, "אין צפי לסיום המלחמה, ככל שהיא מתארכת האתגרים גדלים ומתגברים. כולל פינוי יישובים שאנחנו לא יודעים כמה מהם יחזור לביתם. מדובר באזורים חשובים למדינת ישראל. הכלכלה הישראלית מצויה בפרשת דרכים. לאחר שראינו עלייה בכל פרמטר אפשרי בשנים האחרונות, החל מקצב הצמיחה ועד לאבטלה אפסית, המצב הזה השתנה. כעת אנו נמצאים במומנטום שלילי".

הוא מדגיש כי הדבר נכון בעיקר בענף הנדל"ן, "במהלך 2023 ראינו שוק דיור שהתכווץ לאור הסביבה המאקרו-כלכלית. למעשה השוק התכווץ למכירת כ-1,500 דירות חדשות לחודש, ברבעון הרביעי אשתקד". עם זאת, רואים מעט התאוששות, כאשר קוטלר מביע אופטימיות ומציין כי "בחודשים האחרונים עלינו לרמה של 3,600 דירות בחודש".

ענף הנדל"ן צפוי לעבור טלטלה, וקוטלר מסביר כי למרות זהירות היזמים - יהיו נפילות גם בענף זה. "אי אפשר לעבור את התקופה בלי נפילות בענף הנדל"ן. גם בבנק הפועלים נרגיש את זה", אמר קוטלר אך ציין גם כי "להרגשתי, הענף בשנתיים האחרונות יותר זהיר, ובוודאי היזמים הגדולים זהירים יותר. ככל שיזמים הקדימו לרכוש קרקעות, והן מפוזרות יותר - הסיכון נמוך יותר. כן, יהיו נפילות, אבל אנחנו ערוכים ומוכנים טוב מאחרים". קוטלר הוסיף בנימה פסימית כי הוא רואה שהיכולת של זוגות צעירים לרכוש דירה באזור המרכז, לאור המצב בענף ובמידה ולא יחול שינוי מהותי בשוק היום, הולכת ופוחתת.

המומנטום חייב להשתנות

קוטלר מדגיש כי המומנטום השלילי שבו מצויה המדינה חייב להשתנות: "המשקיעים בשוק ההון מצפים להכוונה מצד המדינה ולשינוי בסדר העדיפויות הלאומי ולשינוי בתקציב".

קוטלר מאמין כי את המומנטום ניתן לשנות באמצעות השמת דגש בתקציב 2025 ולשנות את סדרי העדיפויות של הממשלה לחלוטין. לחלופין, קוטלר מציע ש"חברי הכנסת יקבלו את ציבור האמון מחדש" וקורא בכך לבחירות חדשות. במקביל, קוטלר חוזר ומדגיש כי הוא מאמין מאוד בכלכלה הישראלית: "ראינו בעבר היקפי חוב גדולים וגבוהים יותר של ישראל, וידענו להתמודד איתם ולצאת ממצבים קשים יותר".

בסיום דבריו, ציין לטובה את מחויבות האזרחית של הסקטור העסקי בתחילת המלחמה: "יש פה בקהל רבים וטובים, הגופים הללו נתרמו להיכנס מתחת לאלונקה ישר בתחילת המלחמה. באופן טבעי גם בפועלים נערכו לכך. ב-7 באוקטובר עצמו היה כבר צוות שהחל להיערך לפינויים של תושבים למלונות".

*** גילוי מלא: סיקור הכנס נעשה בשיתוף בין EY לגלובס על-פי שיקולי עריכה ועניין לקוראי גלובס