גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל מבנה עוזי לוי: "ענף המשרדים בעייתי מחוץ לתל אביב"

בכירים מתחום הנדל"ן המניב השתתפו היום בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ודיברו על מגזרי המסחר והמשרדים ● הראל ויזל, מנכ"ל קבוצת פוקס: "כשהישראלים יחזרו לטוס, רמת הביקוש פה תרד, וחברות בינלאומיות לא ימהרו לפתוח פה חנויות"

מנכ''ל מבנה, עוזי לוי, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי
מנכ''ל מבנה, עוזי לוי, בכנס הנדל''ן של EY / צילום: כדיה לוי

"העלייה ברכישות של הציבור בארץ לא תימשך", כך אמר הראל ויזל, בעלים ומנכ"ל של קבוצת פוקס, במהלך פאנל שכותרתו "הזדמנויות ואתגרים בנדל"ן מניב", בכנס הנדל״ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY (ארנסט אנד יאנג) שהיה בסימן התחדשות ותקומה. ויזל ציין כי לאחר הקורונה הגיע השוק למצב מוזר: "הרשתות הקטנות, שלפני הקורונה היו פושטות רגל כל שלושה חודשים, הפסיקו ליפול. הביקוש הגדול שלאחר היציאה מהסגרים והעובדה שישראלים לא יצאו מהארץ דחף גם את הרשתות הפחות מצליחות ועזר להן לעלות מעל למים". 

כנס הנדל"ן של EY | ראש מינהלת תקומה: "ארבעת החודשים לאחר האסון - מהקשים בחיי"
כנס הנדל"ן של EY | יקי בוארון: "ספק אם העלאת המע"מ תהיה הגזירה האחרונה מכיוון הממשלה"
כנס הנדל"ן של EY | דב קוטלר: "אי-אפשר לעבור את התקופה בלי נפילות בענף הנדל"ן. גם בבנק הפועלים נרגיש את זה" 

דבר דומה קורה כעת, לדבריו, שכן הישראלים לא טסו כלל לחו"ל בחודשי המלחמה הראשונים. ויזל הביע חשש מהמצב ואמר כי "כשהישראלים יחזרו לטוס, רמת הביקוש פה תרד. אך בניגוד לעבר, חברות בינלאומיות לא יבואו כל כך מהר לפתוח פה חנויות אחרי המלחמה הקשה הזו". 

"המסעדנים הגדולים יוצאים מתל אביב"

לשאלת מנחה הפאנל, איתי בר חיים, שותף בתחום הנדל"ן ב-EY , מה היו עיקר ההשפעות על השוק כתוצאה מהמלחמה, ענה אופיר שריד מנכ"ל מליסרון: "בתחילת המלחמה הקניונים נסגרו בהוראת הממשלה. לקח חודש־חודש וחצי עד שהישראלים חזרו מעט לשגרה ואף החלו לפצות את עצמם". 

שריד אומר כי החל מנובמבר חזרו הישראלים לקנות ובדצמבר אף שברו שיאי קניות, מגמה שהמשיכה אחר כך. "בחודשים ינואר-אפריל חלה עלייה של 5% בהיקפי הקניות של הציבור, פי שלושה יותר מהגידול הטבעי. אנו רואים זאת בפרט בתחום האופנה, שבו בחודש מאי חל גידול של 24%". 

שריד הסכים עם ויזל כי העלייה בצריכה אינה שגרתית: "הציבור קונה במיליארדים כשהוא נוסע לחו"ל, וכרגע זה לא קורה. יתרה מכך, העלייה תלויה בהיקף המלחמה. אנו רואים ששטח המדינה מצטמצם ולא בטוח שהסנטימנט יימשך". 

קרן כליפה, מנכ"לית חטיבת הנדל"ן ישראל וסמנכ"לית תפעול בחברת G City , סבורה שהעלייה אינה קשורה רק למלחמה: "אנו מרגישים את העלייה במסחר בכל הסקטורים. יש שינוי מגמה בחיים שלנו. אנו רואים כי ענף האוכל מתפתח: המסעדנים הגדולים יוצאים מתל אביב, תחום המזון מתפתח בבקעות אונו וגם בראשון לציון. יש מגמה של עלייה בכל הפרמטרים של המסחר גם מחוץ לתל אביב. אנו רואים התפתחות של המרכזים הקטנים בשכונות שבתוך הערים, המתחמים הללו עובדים נהדר ומספקים את צרכי התושבים". 

עסקת הענק של גוגל כמשל

חלקו השני של הפאנל עסק בשוק המשרדים, "מצד אחד שומעים על האטה אך לאחר מכן עסקת ענק של גוגל, מה רואים בשטח?" שאל בר חיים. 

עוזי לוי, מנכ"ל מבנה, משיב כי עולם המשרדים מורכב. "תל אביב זה דבר אחד, אך מחוצה לה המצב קשה בהרבה. לאחרונה אנו רואים שהלקוחות חוזרים לתל אביב. אמנם הם בררנים יותר אך בהחלט חוזרים". לעומת זאת, לוי טוען כי מחוץ לתל אביב יש היצע גדול מדי של משרדים: "כל רשות מעוניינת במקומות עבודה בכדי לאזן את תקציביה. אבל שוכחים כי העסק הוא לא רק לבנות אלא גם לשווק". 

מעבר לכך, לוי מסביר כי בישראל יש תופעה ייחודית של קבוצות רכישה של משרדים. "הדבר יוצר היצע מאוד עצבני, ששם את השוק 'על הקצה', כשזה קורה בפתח תקווה או בבני ברק נוצרים הרבה כשלי שוק".

ירון רוקמן מאשטרום נכסים, הציג עמדה אחרת. לדבריו, "גם בערים הסובבות את תל אביב יש בסיס לביקושים למשרדים. עם זאת, נכון שאנו רואים עלייה גדולה בהיצע, המדינה מאפשר תכנון מסיבי שלא בהכרח יש שם את הביקוש הנכון. וגם חלק מהם חושבים שהם ידעו לעשות זאת וזה לא תמיד נכון". 

הוא מדגיש כי למרות המצב הלא פשוט שבו מצויה ישראל, פרויקטים טובים שמתוכננים נכון הם כאלו שיהיה ניתן לשווק אותן ולאכלס אותם. "אם אתה יודע לייצר משרד איכותי יבואו גם לא לתל אביב, כי הכול יהיה במרחק כמה תחנות רכבת קלה". 

*** גילוי מלא: סיקור הכנס נעשה בשיתוף בין EY לגלובס על-פי שיקולי עריכה ועניין לקוראי גלובס

עוד כתבות

שוק ההון / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

האנליסטים בטוחים: המניה שעומדת לזנק ואלו שעולות בקביעות במחצית השנייה של השנה

ב-CNBC עקבו במשך 50 שנה אחר מדד MSCI World index ומצאו 14 מניות גלובליות שמזנקות בקביעות במחצית השנייה של השנה ● ביניהן אחת שוורן באפט נמנע מלגלות את זהותה במשך זמן רב ואחת שמייצרת שבבי בינה מלאכותית

איור: Shutterstock

האם מותר לפתוח מכרז אם הוגשה הצעה גבוהה מהזוכה?

חברה גברה על שבעה מציעים וזכתה במכרז לרכישת נכס מסחרי ● חברה אחרת, שלא השתתפה במכרז הראשון, החליטה להגיש הצעה משלה - גבוהה במיליון וחצי שקל ● מה קבע בית המשפט?

העבודות על הגשר בנתיבי איילון / צילום: אסף זגריזק

מחר: נתיבי איילון ייחסמו שוב. כל מה שצריך לדעת

מתי ואיפה תבוצע החסימה, אילו עבודות מבצעים בכביש, איך הן ישפיעו על התנועה, ולמה לא מבצעים אותן בשבת? ● גלובס עושה סדר

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר העימות הראשון לנשיאות / צילום: ap, Gerald Herbert

"סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

בארה"ב, בבריטניה ובצרפת, פנסיונרים דוחקים במועמדים לשמור על פנסיות יקרות והטבות אחרות שלהם ● "אם אתה צעיר, יש לך פחות השפעה"

ירידה במענה לסקרי הלמ''ס / אילוסטרציה: Shutterstock

למה פחות ופחות ישראלים מוכנים לענות על סקרי הלמ"ס ואיך זה ישפיע על הכלכלה

המענה לסקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הוא חובה עפ"י חוק, אך בשנים האחרונות שיעור המשיבים צנח ● בעוד שב־2012 עמד הנתון על 82%, כיום הוא מגיע ל־43% בלבד ● איך הירידה במענה עלולה להשפיע על המשק, והאם מדובר במגמה ייחודית לישראל?

פרופ' בוטונד רוסקה. זכה פרס וולף לרפואה 2024 / צילום: Reuters, Axel Heimken

הוכרזו הזוכים בפרס וולף הנחשב למנבא הזכייה בנובל

פרסי וולף לשנת 2024: הרופאים ששיקמו ראיה בשיטה חדשנית, המתמטיקאים הישראלים שהמציאו מחדש את תחום ההצפנה והחקלאים שפענחו את תעלומות הצמחים

משרדי איביי בישראל. בעיגול: המנכ''ל אמיר די־נור / צילומים: רמי זרנגר, ענבל מרמרי

הפיטורים בישראל חשפו ענקית קמעונאות מנומנמת: מה עובר על איביי?

איביי, שהחלה כמובילה בתחום, מסכמת את גל הפיטורים השלישי בשנה וחצי ● עובדים ששוחחו עם גלובס סיפרו כי החברה פיטרה את "שתי המחלקות הכי מניבות", דבר שמעורר את החשש מסגירה בישראל ● מרכישת פייפאל ועד המתחרות שהצליחו לעקוף: אלו הטעויות שעשתה

שר המשפטים יריב לוין וח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

אושר בטרומית: הצעת חוק להעברת בחירת נציב השופטים לכנסת

ברוב של 54 מול 51 מתנגדים, הכנסת אישרה את הצעת החוק לשינוי בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים ● היועמ"שית הודיעה לשר המשפטים לוין כי לעמדתה, התיקון יביא ל"פוליטיזציה של הליך מינוי הנציב, תוך דחיקה החוצה של השיקולים המקצועיים בבחירתו"

אימון של צבא צרפת להתמודדות עם התקפה ביולוגית / צילום: Shutterstock

מדינות העולם משלבות כוחות בצל חשש מהשפעת AI על פיתוח נשק כימי וביולוגי

ועידה בינ"ל במרוקו תדון בסכנות הבינה המלאכותית בפיתוח נשק להשמדה המונית ● ראש הארגון למניעת נשק כימי: "חוסר היציבות הגלובלי הופך את האפשרות הזו ללא רק תאורטית"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: Shutterstock

כבר שנים מנסים לפצח את הנוסחה: באיזה יום כדאי להיכנס לשוק המניות?

סיסמאות כמו "צא במאי וחזור בנובמבר", "אפקט ינואר" ו"ראלי סוף השנה" מבקשות כבר שנים לתזמן עונתיות מסוימת בשוק המניות ● צללנו לסטטיסטיקות בניסיון לזהות אם יש יום בשבוע שבו מומלץ להשקיע במניות, הן עבור מדד ת"א 125 והן עבור S&P 500 ● אז מהו יום המזל שלכם?

אולפן חדשות 13 / צילום: יח''צ

הדרמה של חדשות 13: העובדים מחריפים את המאבק נגד ההנהלה. מה הצעד הבא?

מאז הודיע דירקטוריון חדשות 13 על מינויה של יוליה שמאלוב־ברקוביץ' למנכ"לית, מנהלים העובדים מאבק עיקש נגד ההחלטה ● מדוע זה קורה, מי אחראי למינוי, מה טוענים בהנהלה, למה הרשות השנייה לא מתערבת, והאם בכלל יש סיכוי לשינוי כיוון? ● גלובס עושה סדר

בית משפט השלום. בעיגול: יריב לוין / צילומים: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, אביבה גנצר

רפורמה בתביעות הקטנות: הכרעה ללא נוכחות הצדדים ודיונים בווידיאו

התיקון שיאפשר לשופטים להכריע בתביעות קטנות על בסיס המסמכים נועד להקל על העומס ולפשט את ההליך ● אבל יש מי שמזהירים מסכנות: "זו פגיעה בזכות הבסיסית לגשת לערכאות"

בנין טכנולוגית להבים, נהריה / צילום: בר - אל

קו ראשון לים: המפעל בנהריה נמכר ב-155 מיליון שקל

מתחם טכנולוגיית להבים בנהריה נמכר לקרן מרתון, ומשתרע על שטח של כ-51 דונם, עם מבנים בשטח בנוי כולל של כ-22,300 מ"ר ● נת"ע תשכור מקבוצת עזריאלי משרדים בשטח של 12,000 מ"ר בפארק העסקים בחולון ● וגם: משרד השיכון ורשות החדשנות הוציאו קול קורא לקידום טכנולוגיות ייצור בענף הבנייה ● חדשות השבוע בנדל"ן

נכון להיום, הורים שהפקידו את הכסף לילדיהם בבנקים לא יכולים לשנות את החלטתם / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

הבנקים כבר לא יהיו ברירת המחדל: אלה השינויים הצפויים בתוכנית חיסכון לכל ילד

התיקון לחוק, שעבר היום בוועדת הכספים, מאפשר להורים להחליט שכספים חדשים יופקדו מעתה בקופת גמל להשקעה ● מדובר בניצחון מסוים לבנקים, שכן אלה היו אמורים להישאר לחלוטין מחוץ לתוכנית ● בנוסף ביקשו ח"כ ינון אזולאי ולובי 99 לשנות את ברירת המחדל גם עבור הכספים החדשים של ילדים שהחיסכון שלהם כבר נמצא בבנקים, לקופת גמל להשקעה - אך זו לא אושרה

אריאלה רנדלשטיין, בנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

מנהלת המשכנתאות של בנק הפועלים: "רואים התנהגות יותר נבונה של הצרכנים. כבר לא קונים את דירת החלומות"

מנהלת המשכנתאות בבנק הפועלים, אריאלה רנדלשטיין, מדברת על האתגרים של שוק הדיור הפועל תחת מלחמה ולאחר שהמחירים חזרו לעלות ● "אומנם התחלות הבנייה לא ירדו, אבל אנחנו בפער היסטורי של ביקוש מול היצע"

ביטול אג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock

ביטול האג"ח המיועדות: 3 מיליארד שקל חיסכון למדינה, אבל מה יקרה כשהריבית תרד?

עפ"י מחקר שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל ● המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה

בניית משרדים / צילום: טלי בוגדנובסקי

כל מה שצריך לדעת על החוק החדש שמסעיר את ענף הנדל"ן

השבוע נכנס לתוקף חוק שמאפשר ליזמים לפנות לרשות הארצית לקבלת היתרי בנייה, ולהימנע מהמתנה ממושכת בוועדות המקומיות ● לצד ציפייה לשיפור דרמטי בקיצור לוחות הזמנים ורווחיות הקבלנים, בעיריות מזהירים מפגיעה בעצמאותן

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

אי-סדרים חמורים? הרגולטור מאפשר את המשך ההפקדות ל"חיסכון לכל ילד" בסלייס

באתר הביטוח הלאומי מופיעה סלייס בצד יתר הגופים שקיבלו רישיון מהמדינה לנהל את כספי תוכנית "חיסכון לכל ילד", מבלי שמופיעה כל הערה ביחס לפרשת אי-הסדרים החמורים בחברה ● רשות שוק ההון: "קופות 'חיסכון לכל ילד' המנוהלות בסלייס ממשיכות להתנהל בצורה סדירה, ואין כל חשש לכספי החוסכים בהן"

סא''ל אירית אלגבי ואסף בר / צילום: ויקטור לוי

האפליקציה שמייצרת התאמה בין כישורי המילואימניקים לתפקידים שצה"ל צריך

מאז פרוץ המלחמה משתמשים מפקדי יחידות באפליקציית Miljobs, שפיתח הצבא ומבוססת על AI, כדי לבחור משרתי מילואים שמגישים מועמדות לתפקידים ● עשרות אלפים כבר רשומים בה ● ישראל מתגייסת

יישום התכנית גורם לחשש אצל ראשי ערים כמו דימונה / צילום: Shutterstock

הקיבוצים יגדלו פי שניים? ההחלטה שמעוררת סערה

התוכנית כוללת הגדלת היישובים הכפריים במאות יחידות דיור, ומעוררת התנגדויות בעיקר בקרב ראשי העיר בפריפריה ● החשש נובע מזליגת אוכלוסייה חזקה ליישובים הכפריים שבסביבה, על חשבון התפתחות עירם