גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית הדין לעבודה: 019 פגעה בהתארגנות העובדים ותשלם 130 אלף שקל

נקבע כי היו שני אירועים שבהם 019 פגעה בהתאגדות: החתמת טפסי ביטול להצטרפות להתאגדות העובדים טרם כינון הארגון היציג; והתבטאויות של גורמים בחברה כלפי העובדים ביום בו פרצה ההתאגדות ● עוד נקבע כי ההסתדרות לא עמדה בדרישת השליש שמקנה לה להיות הארגון היציג

דוכן הקורא לעובדי 019 להתאגד / צילום: באדיבות הסתדרות הפועל המזרחי
דוכן הקורא לעובדי 019 להתאגד / צילום: באדיבות הסתדרות הפועל המזרחי

חברת התקשורת טלזר 019 פגעה בהתארגנות עובדים ראשונית בחברה - כך קבע בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע. טלזר תשלם להסתדרות הפועל המזרחי, הארגון שניסה לאגד את העובדים, פיצוי בסך של 130 אלף שקל. 

"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה
למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה את שינוי שיטת הבחירה בנציב השופטים

סכסוך העובדים בחברת התקשורת החל לפני כשנתיים, אז ביקשו עובדי החברה להתאגד. הסתדרות הפועל המזרחי טענה כי החברה הערימה שורה של קשיים על ההתארגנות, בהם פיטורי אחת העובדות שהייתה משמעותית בהתארגנות העובדים; והפעלת לחצים על עובדים שחתמו לחזור בהם מחתימתם או להימנע מלחתום על טפסי הצטרפות לארגון העובדים.

בבית הדין לעבודה ניתנו סעדים זמניים כלפי החברה לאורך הדרך, ולפני כשנה הגישה טלזר תביעה בבית המשפט המחוזי עליה כתבנו בגלובס, שבה טענה לפגיעה של הסתדרות הפועל המזרחי בסימן המסחר של החברה - הלוגו שלה - בעת ניסיון ההתארגנות. ההסתדרות טענה מנגד כי מדובר בעוד צעד לפגיעה בהתארגנות ולהטלת מורא על העובדים.

התביעה בבית המשפט המחוזי עוד מתנהלת, אולם בפסק הדין הנוכחי של בית הדין לעבודה, שבו נקבע כי טלזר פגעה בהתארגנות העובדים, הוא דחה טענות עקיפות שהעלתה ונגעו לשימוש בלוגו. "לא הוכח בפנינו כי המבקשת (הסתדרות הפועל המזרחי - נ"ט, נ"ס) ניסתה במכוון להידמות למשיבה כדי להטעות עובדים", נכתב. "מה גם שלא התרשמנו מעדויות העדים שהובאו כי הם אכן סברו כי המשיבה והמבקשת אחד הם. אומנם הצבעים של לוגו החברה ולוגו ההתאגדות הם זהים, אולם על גבי הלוגו של ההסתדרות מצוין בפירוש 'התאגדות עובדי 019'". כן צוין כי "עולה קושי מטענות המשיבה, ולפיה העובדים טעו לחשוב כי מדובר בפעילות מטעם המעסיק עצמו".

בפסק דינו בעניין ההתאגדות קבע בית הדין, מפי הנשיא צבי פרנקל ונציגי הציבור אליזבט סקירה-טל ומרדכי בסר, כי היו שני אירועים שבהם החברה פגעה בהתאגדות: החתמת טפסי ביטול להצטרפות להתאגדות העובדים טרם כינון הארגון היציג; והתבטאויות של גורמים שונים בחברה כלפי העובדים ביום שבו פרצה ההתאגדות.

אשר להחתמה על טפסי הביטול, נקבע כי אחד העובדים פעל במספר אתרים של החברה כשבידו טפסי ההצטרפות שעליהם חתמו העובדים ורשימות שקיבל מהנהלת החברה, ושוחח עם עובדים "בשיחות בעלות מסרים ברורים וחד-משמעיים לגבי דעת ההנהלה ביחס להתאגדות". נקבע כי הוא "לא פעל באופן חד-פעמי", וכי "הגורמים שהיו מעורבים בהפרות היו גורמי הנהלה בדרגים שונים". 

"האירועים אירעו בשלב רגיש" 

"מדובר בהתארגנות ראשונית, כאשר האירועים שפורטו לעיל אירעו בשלב רגיש, בו טרם כונן ארגון יציג במקום העבודה", נכתב, תוך שהובהר בפסק הדין כי ההסתדרות איננה הארגון היציג בעת הזו. "המשיבה מעסיקה למעלה מ-300 עובדים, כך שאין מדובר במעסיק קטן".

הפיצוי שנפסק נקבע בהתאם לחומרת האירועים, כפי שתפס אותם בית הדין לעבודה. לא נפסקו הוצאות משפט, מאחר שמדובר בסכסוך קיבוצי.

עו"ד רחלי פרץ-כהן, מנהלת האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הפועל מזרחי, מסרה בתגובה: "החלטת בית הדין לקנוס את חברת 019 לאחר שניסתה לחבל ולפגוע בניסיונות עובדיה להתאגד, מעבירה מסר חשוב מאין כמוהו לכל ההנהלות של חברות בישראל מפני ניסיונות לפגוע בעובדים ולחבל בניסיונותיהם להתאגד למען זכויותיהם ותנאי עבודתם". 

למרות כל זאת, בחברת 019 קיבלו גם רוח גבית בפסק הדין, שם נקבע כי להסתדרות הפועל המזרחי חסרים עובדים כדי לעמוד בדרישת השליש שמקנה לה אפשרות לשמש כארגון יציג. בחברה היו 318 עובדים שהיו רלוונטיים סביב נושא ההתאגדות, והדיון נסוב סביב שני נושאים: הגודל של יחידת המיקוח וביטול טפסי הרשמה של עובדים שסיימו את העסקתם או שהפכו ללא רלוונטיים. 

019: "ניצחון מוחץ" 

מחברת טלזר 019 נמסר בתגובה: "החלטת בית הדין מהווה ניצחון מוחץ ל-019. בית הדין קיבל את כל טענות החברה. בית הדין לא קיבל ולו טענה אחת שההסתדרות טענה בנוגע לרוב הדרוש, ולא נפל בפח בכל השקרים של ההסתדרות. הנהלת 019 מובייל תמשיך לדאוג לרווחת העבדים כפי שפעלה מאז ומעולם. אנו מודים לבית הדין על ההחלטה". 

את הסתדרות הפועל המזרחי ייצגו בהליך עורכי הדין אלעד מורג ומוריה גליק ממשרד אלעד מורג. את חברת 019 ייצגו בהליך עורכי הדין שלומית גוטרמן-כספי ואורי קסיר.

עוד כתבות

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

לא מחזיקים מניית אנבידיה? "הלך עליכם. כל השאר לא משנה"

כשמובילת השוק טסה השנה כ-150%, המניה הממוצעת ב-S&P 500 עלתה בכ-4% ● מדובר בפער הגדול ביותר מאז 1990 לפחות ● מה גורם לפער המופלא הזה, ואיך מגשרים עליו?

פרופ' בוטונד רוסקה. זכה פרס וולף לרפואה 2024 / צילום: Reuters, Axel Heimken

הוכרזו הזוכים בפרס וולף הנחשב למנבא הזכייה בנובל

פרסי וולף לשנת 2024: הרופאים ששיקמו ראיה בשיטה חדשנית, המתמטיקאים הישראלים שהמציאו מחדש את תחום ההצפנה והחקלאים שפענחו את תעלומות הצמחים

מדפסת תלת מימד של ננו דיימנשן / צילום: יח''צ

תמורת 183 מיליון דולר במזומן: ננו דיימנשן רוכשת את דסקטופ מטאל

ננו דיימנשן משלמת פרמיה של 27% על מחיר מניית דסקטופ מטאל ● דסקטופ מטאל המתמזגה לספאק לפני כ-4 שנים בשווי של 2.5 מיליארד דולר, ומאז ירד שוויה ביותר מ-90% ● בשתי החברות מאמינים שהיתרונות בעסקה הם מוצרים משלימים והאצה לקראת מעבר התעשייה לייצור נרחב

בית משפט השלום. בעיגול: יריב לוין / צילומים: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, אביבה גנצר

רפורמה בתביעות הקטנות: הכרעה ללא נוכחות הצדדים ודיונים בווידיאו

התיקון שיאפשר לשופטים להכריע בתביעות קטנות על בסיס המסמכים נועד להקל על העומס ולפשט את ההליך ● אבל יש מי שמזהירים מסכנות: "זו פגיעה בזכות הבסיסית לגשת לערכאות"

בורסת וול סטריט. תחזית אופטימית למדד 500 S&P / צילום: ap, Richard Drew

לפי 12 אלף המלצות אנליסטים - אלה המניות שלא כדאי למכור

נתוני האתר הפיננסי Factset מלמדים על אופטימיות לגבי עתידן של מניות S&P 500, גם לאחר ראלי של קרוב לשנתיים ● מתוך כ־12 אלף המלצות אנליסטים, רק 5% הן "מכירה" ● בצמרת המומלצות: אמזון, מיקרוסופט ודלתא ● ואילו מניות הם מציעים למכור?

ח''כ ינון אזולאי (מימין) והשר משה ארבל מש''ס, שדחפו לתיקון התוכנית / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הבנקים יישארו בחיסכון לכל ילד אבל חלקם בכספים החדשים צפוי לרדת

על פי תיקון שאושר בוועדת הכספים, הורים שהפקידו כבר את כספי התוכנית בבנק לא יוכלו לנייד אותם, אבל יוכלו להעביר כספים חדשים לקופת גמל להשקעה ● המהלך צפוי להגדיל את הסכום שיראו הילדים בגיל 18, על פי ההערכות בעשרות אלפי שקלים

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בחברת פיוניר / צילום: שרון גולדברג

מנהל ההשקעות שממליץ לשמור כעת על כסף נזיל

שמואל בן אריה מפיוניר, שמעיד על עצמו כ"מכור" לשוק ההון, מעדיף להשקיע באג"ח קונצרניות בישראל, ואת רוב הרכיב המנייתי מעבר לים ● "כשיש כזו אי־ודאות בישראל, ומנגד כלכלה כה חזקה בארה"ב, אני מעדיף להיות בעיקר שם" ● ומאיפה להערכתו יגיע המשבר הבא

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

אי-סדרים חמורים? הרגולטור מאפשר את המשך ההפקדות ל"חיסכון לכל ילד" בסלייס

באתר הביטוח הלאומי מופיעה סלייס בצד יתר הגופים שקיבלו רישיון מהמדינה לנהל את כספי תוכנית "חיסכון לכל ילד", מבלי שמופיעה כל הערה ביחס לפרשת אי-הסדרים החמורים בחברה ● רשות שוק ההון: "קופות 'חיסכון לכל ילד' המנוהלות בסלייס ממשיכות להתנהל בצורה סדירה, ואין כל חשש לכספי החוסכים בהן"

השוק מאבד אמון? אג"ח ממשלת ישראל צונחות, והתשואות בשיא של 13 שנים

בימים האחרונים זינקה התשואה על איגרת החוב הממשלתית ל־10 שנים, והיא עומדת על 5.2% ● הסיבה המרכזית: חשש מהתלקחות מלחמה בצפון ● במקביל זינקה פרמיית הסיכון של מדינת ישראל לשיא של יותר מעשור ● פרופיט: "אלה רמות מחירים לא בריאות, אבל אנחנו בתוך המלחמה" ● וגם: האם מדובר בהזדמנות השקעה?

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו / צילום: איל יצהר

צפרתם ברחוב בת"א בלי סיבה? העירייה רוצה לקנוס אתכם

עיריית תל אביב-יפו אישרה השבוע תיקון לחוק העזר העירוני למניעת רעש, לפיו הצפירה תהפוך לעבירת קנס בשווי 475 שקל, ובעל הרכב ייחשב כמי שאחראי על העבירה ● המהלך טעון את אישור משרדי הממשלה וועדת החוקה ● חולדאי: "שמח לבשר שהמנהג הקלוקל הזה עתיד להיעלם מחיינו העירוניים"

נתיבי איילון / צילום: איל יצהר

למרות ההתנגדויות, המכרז צפוי לצאת לדרך: בקרוב תשלמו על כניסה עם רכב לת"א

גורמים בממשלה מעריכים שהמכרז, שנאמד במאות מיליוני שקלים ובוטל כבר פעם אחת, ייצא לדרך עוד השנה על אף התנגדותה של שרת התחבורה מירי רגב ● אגרת הגודש צפויה להיכנס לתוקף עד שנת 2026, ומוערך שהיא תתרום יותר ממיליארד שקל בשנה לקופת המדינה

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

שיקם את הלייבור ועושה קידוש כל שישי: המועמד שצפוי להיות רה"מ של בריטניה

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר, צפוי לפי הסקרים לכבוש את השלטון בבחירות בבריטניה מחר (ה') ● מהמאבק שניהל נגד הקולות האנטישמיים במפלגתו, ועד להבטחות לטיפול בכלכלה ובשירות הציבורי - כך הצליח המועמד שנחשב "נוקשה ומשעמם" לסחוף את הציבור

דריה למאן-בלומנטל / צילום: טים קר (Tim Kerr)

האקזיט הישראלי שהקפיץ את מניית אחזקות הביומד

סכום הרכישה של בלקין, שפיתחה טכנולוגיה מבוססת לייזר לטיפול בגלאוקומה, יכול להגיע עד 466 מיליון דולר ● ביולייט תקבל תמורת העסקה כ-8.9 מיליון שקל בשלב הראשון ● מאז שדיווחה על העסקה, זינקה ביולייט ב-40%

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

ביהמ"ש: בני 70 ומעלה יוכלו לנייד כספים מקופות הגמל של סלייס לקופות אחרות

ההבהרה נעשתה בהמשך להחלטה שניתנה ע"י בית המשפט ב-20 ביוני והתירה להחריג בני 70 ומעלה שכספיהם הושקעו במסלולים המסורתיים מן ההקפאה שחלה על כל נכסי סלייס

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם חיילי מילואים בצפון / צילום: קובי גדעון-לע''מ

נתניהו נגד התדרוך ל"טיימס": "הפסקת מלחמה? זה לא יקרה"

רס"ן במילואים אייל אבניאון ורס"ר במילואים נדב אלחנן נולר נפלו במרכז רצועת עזה • "ניו יורק טיימס": צה"ל לא ערוך להרחבת הלחימה אחרי מלחמה כה ארוכה, בכירי הצבא דוחפים להפסקת אש • נתניהו הכחיש את הדיווחים: "זה לא יקרה. אנחנו נסיים את המלחמה רק לאחר שנשיג את כל מטרותיה" • עדכונים שוטפים

סרן איליי אלישע לוגסי ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: סרן איליי אלישע לוגסי נפל בקרב בצפון רצועת עזה

הותר לפרסום כי סמל אלכסנדר יקימינסקי, בן 19 מנהריה, נפל בפיגוע בכרמיאל לאחר שחיסל את המחבל ● מפקד בכיר בחיזבאללה חוסל בתקיפת כטב"ם סמוך לצור, ארגון הטרור מגיב בירי כבד ליישובים בצפון • הפיגוע בכרמיאל: נקבע מותו של הצעיר שנפצע, פצוע נוסף במצב קשה • גלנט בגבול עזה - במסר לחיזבאללה: "הטנק שיצא מהקרב ברפיח יכול להגיע עד הליטני" • עדכונים בולטים

ביטול אג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock

ביטול האג"ח המיועדות: 3 מיליארד שקל חיסכון למדינה, אבל מה יקרה כשהריבית תרד?

עפ"י מחקר שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל ● המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן לאחר העימות הראשון לנשיאות / צילום: ap, Gerald Herbert

"סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

בארה"ב, בבריטניה ובצרפת, פנסיונרים דוחקים במועמדים לשמור על פנסיות יקרות והטבות אחרות שלהם ● "אם אתה צעיר, יש לך פחות השפעה"

היעד של המל''טים היה כוחותיו של ח'ליפה חפטר בלוב / אילוסטרציה: Shutterstock, aappp

איטליה תפסה מל"טים סיניים מוסלקים במכולות

פתיחת שש מכולות שהגיעו בשתי ספינות מסין הביאה לאיתור של מל"טים מוסלקים בנמל ג'ויה טאורו ● כל אחד מהמל"טים הוא באורך 10 מטרים, בעל מוטת כנפיים של כ-20 מטרים ומשקלו מגיע לכ-3 טונות ● היעד: כוחותיו של ח'ליפה חפטר בלוב

שמואל דונרשטיין / צילום: איל יצהר

על רקע הקשיים בענף הבנייה: רב בריח פורסת מחדש את החובות לבנקים

רב-בריח מסרה כי ההלוואות לזמן ארוך וקצר שנטלה מהבנקים ייפרסו על פני תקופה ארוכה יותר. לדברי החברה, ההלוואות "יותאמו לפעילות החברה ולהשקעות בה, וזאת בדרך של מיון של כ-70 מיליון שקל מאשראי זמן קצר לזמן ארוך"