גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תכנון המטרו בירושלים יוצא לדרך: איפה יעברו הקווים?

הגוף שמתכלל את בניית תשתיות התחבורה בירושלים פרסם מכרז לתכנון ראשוני ולבדיקת היתכנות להקמת קווי מטרו בעיר ● ברקע: הצפי של העירייה ומשרד התחבורה כי בשנת 2030 יגיעו הרכבות הקלות בבירה לסף הקיבולת שלהן ● אלו האזורים בהם מתוכננים הקווים לעבור

ירושלים / צילום: Shutterstock
ירושלים / צילום: Shutterstock

צוות תוכנית אב לתחבורה, הגוף שמתכלל את בניית תשתיות התחבורה בירושלים, פרסם ביום שני מכרז לתכנון ראשוני ולבדיקת היתכנות להקמת קווי מטרו בבירה. פתיחת המכרז מגיעה לאחר שבעירייה ובמשרד התחבורה צפו כי בשנת 2030 יגיעו הרכבות הקלות בעיר לסף הקיבולת שלהן, ויהיה נדרש להרחיב את היצע התחבורה הציבורית. עם זאת, בשלב זה אין ודאות תכנונית ותקציבית להקמת מטרו בעיר, ואם הוא אכן יאושר ויתוקצב, הקמתו תחל רק בין השנים 2040־2050. הערכות הן כי עלות הפרויקט תעמוד על עשרות מיליארדי שקלים.

המלחמה והלחצים הפוליטיים מעכבים את פרויקט חשמול הרכבת. כמה זה יעלה לנו?
מסוכן או לא? הגרסאות הסותרות של סולל בונה מאחורי עצירת העבודות הפתאומית בכביש 1
הנסיעה באוטובוס התייקרה? כל מה שכדאי לדעת

במינהל התכנון הובילו בשנה האחרונה עבודה מקיפה על כיווני ההתפתחות של ירושלים לשנת 2050, מתוך הבנה כי העיר, אשר צפויה למנות כ־1.8 מיליון נפש בשנה זו, אינה יכולה להמשיך להסתמך על הרכב הפרטי ועל רשת הרכבות הקלות שלא תעמוד בעומס הצפוי. במקביל, משרד התחבורה באמצעות צוות תוכנית אב לתחבורה, סיכם עבודה אסטרטגית ממנה עולה כי בירושלים יידרשו 2־3 קווי מטרו תת־קרקעיים שישתלבו ברשת הרכבות הקלות בעיר.

טל קופל, מנכ"ל מדלן, הסביר לגלובס כי "אוכלוסיית ירושלים ממשיכה לגדול, ולאחרונה עברה את מיליון התושבים. ככל שעובר הזמן העיר מצטופפת, והתשתיות העירוניות כבר לא עומדות בקצב. תוכנית המטרו צפויה לעזור לעיר להמשיך לצמוח ולאפשר התניידות מהירה ונוחה בין חלקיה, כמענה משלים לרשת קווי הרכבת הקלה שמוקמת בימים אלה ברחבי העיר. עם זאת, יש לזכור שהקמת רשת מטרו היא סבוכה מאוד, ועל אחת כמה וכמה בעיר עתיקה ומרובת קונפליקטים כמו ירושלים. זהו פרויקט מורכב, שגם אם יאושר וייבנה - ייקח שנים רבות עד שנראה אותו עובד".

אי־ודאות תקציבית

המועד האחרון להגשת הצעות למכרז הוא סוף אוגוסט, ומשך הביצוע שלו הוא 25 חודשים, כך שהתוצרים שלו צפויים להיות מוכנים לקראת סוף שנת 2026. לאחר מכרז זה צפוי עוד תהליך ארוך שיכלול תכנון מדויק יותר, ותהליך ההקמה עצמו.

תוצריו של התכנון הראשוני יכללו דו"חות היתכנות להקמת המערכת ותכנון ראשוני לארבע־שש חלופות, תוך התייחסות למפלס הרכבת כשהיא תוכל להיות עילית או תת־קרקעית - בדומה לזו שמתוכננת בגוש דן. כמו כן, תוצרי המכרז יכללו את מיקום התחנות והכניסות אליהן; סוג הרכבות; מיקום הדיפואים (מתחמי תחזוקת ואחסנת הרכבות); איתור אתרי התארגנות ועבודה; ואינטגרציה עם מערכות התחבורה הקיימות בעיר, לרבות תחנות הרכבת הקלה ורכבת ישראל - כשקו הרכבת לירושלים יוארך למתחם החאן בעיר.

המסדרונות התחבורתיים שבהם יעברו קווי המטרו (אשר מופיעים במפה), נקבעו במסגרת התוכנית האסטרטגית שערך משרד התחבורה לשנת 2050 בבירה, בהתאם לביקושים הצפויים. קו אחד יתוכנן מדרום־מזרח ירושלים לפסגת זאב; והקו השני מדרום־מערב ירושלים לעיר העתיקה, עם שתי חלופות לשלוחות למזרח ירושלים. חלופות התכנון יכללו חלופה עם תחנה משותפת לשני הקווים בכניסה לעיר, חלופה עם תחנה משותפת בקרית הממשלה, וחלופה עם יותר מתחנה משותפת אחת.

כאמור, אומדן הפרויקט מוערך בעשרות מיליארדי שקלים. טרם ידוע על סכום מדויק יותר שכן הוא תלוי במספר התחנות שיתוכננו, באופן בניית המערכת (עילית או תת־קרקעית, שמייקרת את העלות), במיקום הדיפו ועוד. העלות תלויה גם באופן המימון - ציבורי או בשיתוף המגזר הפרטי. בגוש דן, שם תכנון המטרו מתקדם בהרבה ונמצא לקראת ביצוע, אומדן עלות שלושת הקווים המתוכננים הוא 150 מיליארד שקל לפחות. מחצית מהסכום הזה תהיה מתקציב המדינה ומחצית באמצעות הכנסות מהשבחת הקרקע, לכידת ערך ומסים שונים.

ואולם, בשונה מהוודאות התכנונית והתקציבית בגוש דן - בירושלים אין ודאות לא תכנונית ולא תקציבית, ולא ברור אף אם יהיה מקור תקציבי ונכונות של משרדי הממשלה להוציא לפועל את פרויקט הענק. עם זאת, ייתכן כי לנוכח קצב גידול האוכלוסייה, ההסתמכות הרבה של תושבי ירושלים על תחבורה ציבורית בהשוואה למטרופולינים האחרים בישראל, והיקף הבנייה המסיבי - יהיה בו צורך אמיתי שלא יותיר ברירות אחרות.

"צומת דרכים קריטי"

ב־2012 נפתח בירושלים הקו האדום של הרכבת הקלה במפלס הקרקע. הקו הירוק שנבנה אף הוא בעיר צפוי להיפתח בשנת 2025, והקו הכחול בשנת 2030. הקווים הללו בירושלים לא יופעלו כמו בגוש דן. בעוד שבגוש דן כל קו רכבת קלה יפעל באופן עצמאי, בירושלים, על תשתית שלושת הקווים שיוקמו יופעלו 8 קווי שירות שינועו על רשת התשתית של הרכבת הקלה.

למרות פיתוח מערכת הרכבת הקלה, היא שונה מהותית ממטרו - היא נוסעת מעל הקרקע, איטית יותר וכן קטנה הרבה יותר. גם תחנותיה קרובות יותר זו לזו מאלו של רכבת מטרו. לכן, המתכננים בצוות תוכנית אב לתחבורה, עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, צופים כאמור שכבר בשנת 2030 הרכבות הקלות יגיעו לסף הקיבולת שלהן ויהיה נדרש להרחיב את פתרונות הצעת ההמונים.

לדברי מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, "ירושלים נמצאת בצומת דרכים קריטי, והחלטות התכנון שאנו מקבלים היום יקבעו את עתידה לדורות הבאים. לכן מינהל התכנון קידם את המהלך של בחינה אורבנית, שתהווה בסיס להתווית רשת המטרו שתשנה את פני העיר, תנגיש אותה לתושביה ותסייע להתמודד עם אתגרי העתיד".

עוד כתבות

היעד של המל''טים היה כוחותיו של ח'ליפה חפטר בלוב / אילוסטרציה: Shutterstock, aappp

איטליה תפסה מל"טים סיניים מוסלקים במכולות

פתיחת שש מכולות שהגיעו בשתי ספינות מסין הביאה לאיתור של מל"טים מוסלקים בנמל ג'ויה טאורו ● כל אחד מהמל"טים הוא באורך 10 מטרים, בעל מוטת כנפיים של כ-20 מטרים ומשקלו מגיע לכ-3 טונות ● היעד: כוחותיו של ח'ליפה חפטר בלוב

סא''ל אירית אלגבי ואסף בר / צילום: ויקטור לוי

האפליקציה שמייצרת התאמה בין כישורי המילואימניקים לתפקידים שצה"ל צריך

מאז פרוץ המלחמה משתמשים מפקדי יחידות באפליקציית Miljobs, שפיתח הצבא ומבוססת על AI, כדי לבחור משרתי מילואים שמגישים מועמדות לתפקידים ● עשרות אלפים כבר רשומים בה ● ישראל מתגייסת

ביטול אג''ח המיועדות / אילוסטרציה: Shutterstock

ביטול האג"ח המיועדות: 3 מיליארד שקל חיסכון למדינה, אבל מה יקרה כשהריבית תרד?

עפ"י מחקר שערך איגוד בתי ההשקעות, מאז תחילת יישום הרפורמה, החיסכון המצטבר למדינה מסתכם בכ-3.15 מיליארד שקל ● המחקר מפרט שני מרכיבים עיקריים: חיסכון שוטף לתקציב המדינה בגין אי-תשלום תשואה מובטחת, וצבירת רווחים עתידיים לקרן הייעודית להשלמת תשואה

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם חיילי מילואים בצפון / צילום: קובי גדעון-לע''מ

נתניהו נגד התדרוך ל"טיימס": "הפסקת מלחמה? זה לא יקרה"

רס"ן במילואים אייל אבניאון ורס"ר במילואים נדב אלחנן נולר נפלו במרכז רצועת עזה • "ניו יורק טיימס": צה"ל לא ערוך להרחבת הלחימה אחרי מלחמה כה ארוכה, בכירי הצבא דוחפים להפסקת אש • נתניהו הכחיש את הדיווחים: "זה לא יקרה. אנחנו נסיים את המלחמה רק לאחר שנשיג את כל מטרותיה" • עדכונים שוטפים

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בחברת פיוניר / צילום: שרון גולדברג

מנהל ההשקעות שממליץ לשמור כעת על כסף נזיל

שמואל בן אריה מפיוניר, שמעיד על עצמו כ"מכור" לשוק ההון, מעדיף להשקיע באג"ח קונצרניות בישראל, ואת רוב הרכיב המנייתי מעבר לים ● "כשיש כזו אי־ודאות בישראל, ומנגד כלכלה כה חזקה בארה"ב, אני מעדיף להיות בעיקר שם" ● ומאיפה להערכתו יגיע המשבר הבא

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר. דובר מרכזי בוועידת הנדל''ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס / צילום: שלומי יוסף

המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

הוועידה תיערך ביום ראשון ה-7.7 במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה במתכונת משודרגת ובהשתתפות בכירי הענף, מקבלי החלטות, ראשי רשויות ומיטב המומחים של מזרחי טפחות

בהודו משוכנעים: ישראל עומדת בפני הפסד אסטרטגי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הכאוס בין הפלסטינים ברחובות עזה יוצא משליטה, עינב צנגאוקר פועלת להדחת נתניהו כדי להחזיר את בנה החטוף, בהודו פורסים את כל הבעיות שעומדות בפני ישראל, וקואליציית Teach NY היהודית מכוונת את מאמציה להשפיע על הבחירות בניו יורק ב-2025 ● כותרות העיתונים בעולם

פרופ' בוטונד רוסקה. זכה פרס וולף לרפואה 2024 / צילום: Reuters, Axel Heimken

הוכרזו הזוכים בפרס וולף הנחשב למנבא הזכייה בנובל

פרסי וולף לשנת 2024: הרופאים ששיקמו ראיה בשיטה חדשנית, המתמטיקאים הישראלים שהמציאו מחדש את תחום ההצפנה והחקלאים שפענחו את תעלומות הצמחים

נתיבי איילון / צילום: איל יצהר

למרות ההתנגדויות, המכרז צפוי לצאת לדרך: בקרוב תשלמו על כניסה עם רכב לת"א

גורמים בממשלה מעריכים שהמכרז, שנאמד במאות מיליוני שקלים ובוטל כבר פעם אחת, ייצא לדרך עוד השנה על אף התנגדותה של שרת התחבורה מירי רגב ● אגרת הגודש צפויה להיכנס לתוקף עד שנת 2026, ומוערך שהיא תתרום יותר ממיליארד שקל בשנה לקופת המדינה

שר המשפטים יריב לוין וח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

אושר בטרומית: הצעת חוק להעברת בחירת נציב השופטים לכנסת

ברוב של 54 מול 51 מתנגדים, הכנסת אישרה את הצעת החוק לשינוי בחירת נציב תלונות הציבור על השופטים ● היועמ"שית הודיעה לשר המשפטים לוין כי לעמדתה, התיקון יביא ל"פוליטיזציה של הליך מינוי הנציב, תוך דחיקה החוצה של השיקולים המקצועיים בבחירתו"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

הפרוטוקולים של הפד: הריבית לא תרד עד שנתקרב ליעד של 2% אינפלציה

הנאסד"ק שבר אתמול שוב את השיא, ומדד ה-S&P 500 חצה לראשונה את רף 5,500 הנקודות • יו"ר הפדרל ריזרב: "רוצה לראות צמצום נוסף כדי להוריד את הריבית" ● המסחר בוול סטריט יינעל היום ב-20:00 שעון ישראל

משרדי איביי בישראל. בעיגול: המנכ''ל אמיר די־נור / צילומים: רמי זרנגר, ענבל מרמרי

הפיטורים בישראל חשפו ענקית קמעונאות מנומנמת: מה עובר על איביי?

איביי, שהחלה כמובילה בתחום, מסכמת את גל הפיטורים השלישי בשנה וחצי ● עובדים ששוחחו עם גלובס סיפרו כי החברה פיטרה את "שתי המחלקות הכי מניבות", דבר שמעורר את החשש מסגירה בישראל ● מרכישת פייפאל ועד המתחרות שהצליחו לעקוף: אלו הטעויות שעשתה

השוק מאבד אמון? אג"ח ממשלת ישראל צונחות, והתשואות בשיא של 13 שנים

בימים האחרונים זינקה התשואה על איגרת החוב הממשלתית ל־10 שנים, והיא עומדת על 5.2% ● הסיבה המרכזית: חשש מהתלקחות מלחמה בצפון ● במקביל זינקה פרמיית הסיכון של מדינת ישראל לשיא של יותר מעשור ● פרופיט: "אלה רמות מחירים לא בריאות, אבל אנחנו בתוך המלחמה" ● וגם: האם מדובר בהזדמנות השקעה?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בתל אביב; פוקס עלתה בכ-4%, אלקטריאון ירדה בכ-5%

מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.7%, מדד ת"א 90 רשם עלייה של כ-0.5% ● האג"ח הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת ● רב בריח פורסת מחדש את חובותיה ועומדת להנפיק אג"ח להמרה ● פתאל רכשה את חלקו של פרוספר אמויאל בפרותאל תיירות בתמורה לחצי מיליארד שקל ● בברקליס ממליצים על קבוצת דלק באפסייד של מעל 50%

שמואל דונרשטיין / צילום: איל יצהר

על רקע הקשיים בענף הבנייה: רב בריח פורסת מחדש את החובות לבנקים

רב-בריח מסרה כי ההלוואות לזמן ארוך וקצר שנטלה מהבנקים ייפרסו על פני תקופה ארוכה יותר. לדברי החברה, ההלוואות "יותאמו לפעילות החברה ולהשקעות בה, וזאת בדרך של מיון של כ-70 מיליון שקל מאשראי זמן קצר לזמן ארוך"

אימון של צבא צרפת להתמודדות עם התקפה ביולוגית / צילום: Shutterstock

מדינות העולם משלבות כוחות בצל חשש מהשפעת AI על פיתוח נשק כימי וביולוגי

ועידה בינ"ל במרוקו תדון בסכנות הבינה המלאכותית בפיתוח נשק להשמדה המונית ● ראש הארגון למניעת נשק כימי: "חוסר היציבות הגלובלי הופך את האפשרות הזו ללא רק תאורטית"

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

לא מחזיקים מניית אנבידיה? "הלך עליכם. כל השאר לא משנה"

כשמובילת השוק טסה השנה כ-150%, המניה הממוצעת ב-S&P 500 עלתה בכ-4% ● מדובר בפער הגדול ביותר מאז 1990 לפחות ● מה גורם לפער המופלא הזה, ואיך מגשרים עליו?

שוק ההון / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

האנליסטים בטוחים: המניה שעומדת לזנק ואלו שעולות בקביעות במחצית השנייה של השנה

ב-CNBC עקבו במשך 50 שנה אחר מדד MSCI World index ומצאו 14 מניות גלובליות שמזנקות בקביעות במחצית השנייה של השנה ● ביניהן אחת שוורן באפט נמנע מלגלות את זהותה במשך זמן רב ואחת שמייצרת שבבי בינה מלאכותית

אריאלה רנדלשטיין, בנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

מנהלת המשכנתאות של בנק הפועלים: "רואים התנהגות יותר נבונה של הצרכנים. כבר לא קונים את דירת החלומות"

מנהלת המשכנתאות בבנק הפועלים, אריאלה רנדלשטיין, מדברת על האתגרים של שוק הדיור הפועל תחת מלחמה ולאחר שהמחירים חזרו לעלות ● "אומנם התחלות הבנייה לא ירדו, אבל אנחנו בפער היסטורי של ביקוש מול היצע"

יישום התכנית גורם לחשש אצל ראשי ערים כמו דימונה / צילום: Shutterstock

הקיבוצים יגדלו פי שניים? ההחלטה שמעוררת סערה

התוכנית כוללת הגדלת היישובים הכפריים במאות יחידות דיור, ומעוררת התנגדויות בעיקר בקרב ראשי העיר בפריפריה ● החשש נובע מזליגת אוכלוסייה חזקה ליישובים הכפריים שבסביבה, על חשבון התפתחות עירם