השבוע נפתח עם ההודעה על מטוס אל על שנאלץ לבצע עצירת חירום באנטליה שבטורקיה. לאחר הנחיתה, עובדים מקומיים סירבו לתדלק את מטוס החברה, ברקע המלחמה שהעיבה על יחסי המדינות. השפל ביחסים התבטא גם בתיירות. בשנת 2023, מעל 10% מהנוסעים בנתב"ג טסו לטורקיה, בסך־הכול 2.3 מיליון נוסעים (על־פי נתוני רשות שדות התעופה), רבים מהם בטיסות קונקשן שהפעילה החברה הממשלתית הטורקית טורקיש איירליינס.
● הטיסות בוטלו, המחירים קפצו: ליעד הזה כנראה שלא תוכלו לטוס השנה
● טורקיה וצרפת בחוץ: הישראלים לא רוצים לטוס ליעדים עוינים
● הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו
חברת התעופה הטורקית הפעילה יותר מ־10 טיסות יומיות בקו תל אביב־איסטנבול, עד 7 באוקטובר, אז הפסיקה את פעילותה בנתב"ג. לפני מספר חודשים הודיעה טורקיש איירליינס כי לא תחדש את פעילותה בישראל עד מרץ 2025 לפחות. כיום אין טיסות ישירות לטורקיה, ולפי המל"ל המדינה מוגדרת כמדינה ברמת "איום גבוה", "אין להגיע למדינה זו, ובמקרה של שהייה יש לעזוב את המדינה".
לפי גוגל טרנדס, בחודש יוני האחרון, חלו כמה שינויים מעניינים ברשימת היעדים המבוקשים ביותר בקרב הישראלים, הנובעים מהמצב. לפי נתוני Google Flights, מאז 7 באוקטובר חיפושי הטיסות לטורקיה ומרוקו ירדו ב-75%, וחיפושי הטיסות לאיחוד האמירויות ירדו ב-50%. בוקרשט וטביליסי מחליפות את דובאי ואיסטנבול שהיו בשנה שעברה בצמרת היעדים המועדפים, ולרשימה התברגו השנה גם אתונה ולרנקה, ששימשו במשך זמן רב מתחילת המלחמה כיעדים המאפשרים לישראלים לעלות לטיסות המשך למקומות אחרים בעולם, לצד ניו יורק שנותרה מבוקשת.
הילה הרמולין־רונן, סמנכ"לית שיווק ומכירות בישראייר, מציינת כי "חלה עלייה בכל היעדים הקרובים, ביניהם באקו, בטומי וטביליסי, גם הביקוש למונטנגרו קפץ. הישראלים רוצים להתאוורר לתקופות קצרות יחסית, ועדיין להיות קרובים כדי שאם יקרה משהו יוכלו לחזור".
מחפשים תחליף לטורקיה
כעת, הישראלים מחפשים חלופות לחופשה הפופולרית בטורקיה, וחלקן לא טריוויאליות. אלה שהפתיעו אותנו במיוחד הן אזרבייג'ן ואלבניה. מגוגל עולה כי חלה עלייה של 124% בחיפושים של ישראלים לטיסות לאזרבייג'ן לעומת השנה שעברה. החיפושים לטיסות לאלבניה קפצו ב-81% לעומת אשתקד.
ואכן, חל זינוק במספר התיירים הישראלים המבקרים באזרבייג'ן. מאז חידוש הטיסות בין שתי המדינות באמצע מרץ ועד מאי, ביקרו באזרבייג'ן למעלה מ-8,000 ישראלים, גידול של 50% בהשוואה לשנה שעברה. בשנת 2023 מספר הישראלים שביקרו באזרבייג'ן עמד על מספר דומה בין ינואר למאי, לעומת תקופה של חודשיים וחצי השנה.
הודות למחירים הנוחים, הנוף ההררי וכמובן תדירות הטיסות ומרחק הטיסה הנוח מתל אביב שעומד על כ־3 שעות בלבד - מספר הישראלים שביקרו השנה באזרבייג'ן הוכפל, והמדינה השיעית הפכה בשנים האחרונות ליעד פופולרי עבור ישראלים רבים.
גורמים בלשכת התיירות של אזרבייג'ן בישראל מוסרים כי "אזרבייג'ן היא יעד בטוח עבור ישראלים ויהודים. כמעט ואין הפגנות נגד ישראל או התקפות אנטישמיות. אזרבייג'ן היא מדינה רב־תרבותית וחילונית, ותמיד קיבלו והעריכו את הקהילה היהודית וחיו איתה בשלום".
על־פי נתוני לשכת התיירות האזרית, אזרבייג'ן איירליינס הסיעה 21,285 נוסעים מישראל לבאקו במשך 5 החודשים הראשונים של 2023, בעוד שבשנת 2024 הסיעה 19,996 נוסעים בחודשיים וחצי בלבד. כ־50% מהנוסעים לבאקו בוחרים בה כיעד לעצירת ביניים.
כיום, יש 11 טיסות שבועיות בין תל אביב לבאקו, זאת לאחר שחברת התעופה האזרית AZAL השהתה את פעילותה בישראל ושבה לנתב"ג ב־19 במרץ. תחילה החברה הפעילה 9 טיסות שבועיות, ובתגובה לביקוש הגבוה הגדילה את מספרן בחודש יוני.
"הרבה ישראלים בוחרים לטוס איתנו, כי רוסיה ובלארוס הפסיקו לטוס מישראל. כחצי מהנוסעים שבחרו לטוס דרך באקו ממשיכים ליעדים שונים ברוסיה", נמסר מ-AZAL. "כ־25% מהנוסעים ממשיכים לבלארוס, וה־25% הנוספים מתחלקים בין יעדים שונים כמו אוזבקיסטן, קירגיסטן, טורקיה וסין". גם חברת התעופה ישראייר מפעילה 3 טיסות שבועיות ליעד זה.
מה מושך את התיירים הישראלים דווקא למדינות כמו אלבניה ואזרבייג'ן? יוני וקסמן, המשנה ליו"ר אופיר טורס, מסביר כי בין הסיבות למוקדי המשיכה החדשים של הישראלים, "השפעות גאו־פוליטיות וטורקיה עומדת בראשן. טורקיה תמיד הייתה יעד תיירותי מוביל בארץ. מצב המלחמה שאנחנו נמצאים בו והכתף הקרה שמקבלים מטורקיה לעומת היחס החם שאנחנו מקבלים מהמדינות האחרות באזור, בהחלט מעלה את העניין של ישראלים במדינות האלה. גם אזרבייג'ן וגם אלבניה הן מדינות מוסלמיות. הן מביעות תמיכה בישראל, ובמקביל מעוררות עניין תיירותי בזכות מה שיש להן להציע. יש בהן נופים יפים, אין הפגנות עוינות. בנוסף, שתי המדינות התחילו לשווק את עצמן תיירותית בישראל באופן משמעותי מאשר בעבר".
"מזכירה את דובאי"
מזי ארזי, מנכ"לית חברת התיירות Flyeast, מסבירה כי נוצר שינוי בתודעה של הישראלים בנוגע לטיולים באזרבייג'ן. "באקו עד לפני כמה שנים הייתה יעד בעיקר לטיולי שורשים. בגלל האופי שלה שמשלב מזרח מול מערב, וקצת מזכיר את דובאי אפילו, היא יכולה לתת מענה למי שמחפש ווייב דומה. הטיסה מאוד קצרה וישירה, העיר אירופאית לחלוטין, ויש בה את כל המותגים שישראלים היו נוסעים לאיסטנבול בשבילם. העיר עשירה תרבותית, יש בה מוזיאונים מוצלחים. השקיעו הרבה כסף בתיירות בגלל שעתודות הנפט שלהם עומדות להסתיים".
וקסמן מוסיף כי "באזרבייג'ן יש נופים, הרים, אגמים, אוכל מעולה וכל מה שאנחנו רגילים למצוא במדינות אחרות. אלבניה לעומת זאת יותר ים־תיכונית, עם חופים מקסימים והיסטוריה מפוארת, ארמונות ואתרים ארכיאולוגים וגם נופים. היא מאפשרת חלופה זולה ביחס למערב אירופה עבור אלה שמחפשים משהו קצת שונה. למדינות האלה יש אקזוטיות שלא קיימת במקומות אחרים. לא כמו של המזרח, אבל של מדינות אקס־קומוניסטיות שהתפתחו בקצב יחסית מהיר והיום הן משהו בין מדינה מערבית לבין מה שרואים בכפרים, שהוא יותר של פעם".
כיום אין טיסות ישירות לאלבניה, אך ניתן לטוס אליה עם קונקשן או לבצע מעבר קרקעי מיוון. באוקטובר הקרוב צפויות להתחדש הטיסות הישירות לטירנה עם טיסה שבועית, אותן תפעיל חברת התעופה ישראייר.
הרמולין־רונן מוסיפה כי "אלבניה היא מדינה שעיקר הטיולים בה הוא בטבע, מתאימה לאוכלוסייה שטסה לטיסות ארוכות יותר, ועם חידוש צי המטוסים של ישראייר יוחזרו גם הטיסות הישירות לשם".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.