ההפסדים שהסבה ביט והמרוץ מול לאומי: מה מחכה למנכ"ל בנק הפועלים החדש

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים הנבחר וחבר ההנהלה הוותיק, החל את דרכו במשרד האוצר לפני 20 שנה ומאז טיפס לצמרת המערכת הבנקאית • כעת, עם כניסתו לתפקיד, הוא צפוי להתמודד עם שורת אתגרים, בהם השלכות המלחמה על המשק • 3 הערות על המינוי

ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי
ידין ענתבי / צילום: תמר מצפי

בתום תקופת חיפושים קצרה, הודיע דירקטוריון בנק הפועלים על הבחירה בידין ענתבי לתפקיד מנכ"ל הבנק. הוא גבר במרוץ לתפקיד המנכ"ל על מספר מועמדים, בהם דלית רביב, המשנה למנכ"ל והממונה על החטיבה הקמעונאית, ורם גב, המשנה למנכ"ל והממונה על החטיבה הפיננסית בבנק. שם נוסף שהוזכר כמועמד הוא אמיר בכר, המבקר הפנימי הראשי של הפועלים והממונה על הביקורת הפנימית בבנק. ענתבי (53) מחליף בתפקיד את דב קוטלר, שהודיע בחודש שעבר במפתיע על עזיבתו, לאחר חמש שנים בתפקיד. 

נער האוצר שהפך למנכ"ל בנק הפועלים: הדרך של ידין ענתבי לפסגה 
דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית
● דוח פניות הציבור: איזה בנק מטפל בתלונות הכי מהר ואיפה תחכו הכי הרבה?

מנכ"ל הפועלים הנבחר נתפס כאדם שקט, אך כמנהל הוא עשה לעצמו שם של פעלתן ויסודי. מי שהכיר אותו בתקופת תפקידו כממונה על שוק ההון במשרד האוצר, מתאר אותו כ"רגולטור אקטיביסט" שלא היסס להוציא תקנות לגופים המוסדיים. ענתבי למעשה עיצב את שוק ההון כפי שאנחנו מכירים אותו כיום, בשנים שלאחר חקיקת רפורמת בכר שהוציאה את ניהול חסכונות הציבור מידי הבנקים. כשמונה לתפקידו באוצר לפני כ־20 שנה, ענתבי היה בן 34 בלבד, מה שיכול היה להצדיק אותו בתור "נער אוצר".

ידין ענתבי

אישי: בן 53, נשוי ואב לשתי בנות
מקצועי: לשעבר ממונה של שוק ההון במשרד האוצר (2005-2009) ומנכ"ל בית ההשקעות דש (2011-2012). מאז 2013 משמש כחבר הנהלת בנק הפועלים וכיום מכהן כמשנה למנכ"ל, ראש חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינ"ל

מבחן שאותו עבר ענתבי בהצלחה בשנת התפקיד האחרונה שלו באוצר היה המשבר הפיננסי העולמי שפרץ באוקטובר 2008. ענתבי, בתור מי שהיה אחראי על הנושא במשרד, היה בין מי שהיו אחראים להשבת אמון המשקיעים בשוק ההון המקומי לנוכח טלטלה חסרת תקדים בעולם. באותה תקופה הושקו מספר תוכניות ראשוניות שכללו הזרמות כספים לשוק ההון במיליארדי שקלים, לצורך השקעה בבנקים ובאג"ח קונצרניות בכדי למנוע מחנק.

לאחר הפרישה ממשרד האוצר, מונה ענתבי לתפקיד מנכ"ל בית ההשקעות דש. הוא כיהן בתפקיד בשנים 2011־2012. כחלק ממיזוג דש עם בית ההשקעות מיטב, פרש ענתבי מתפקידו. מאז 2013, הוא משמש כחבר הנהלת בנק הפועלים ובתפקידו האחרון הוא כיהן בתור המשנה למנכ"ל בנק הפועלים והממונה על חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית (עלות שכרו אשתקד עמדה על 3.6 מיליון שקל).

1 יצמצם הפסדים שגרמה אפליקציית ביט?

ענתבי נכנס לתפקיד המנכ"ל של אחד משני הבנקים הגדולים בישראל, בתקופה מאתגרת שבה נמצאת המדינה במלחמה, שההשלכות הכלכליות שלה טרם התבהרו סופית (בין היתר, אי הוודאות משפיעה על מניית הפועלים  שעלתה ב־4% בלבד מתחילת השנה).

לצד זאת, סמוך לכניסתו לתפקיד החדש, המפקח על הבנקים דני חחיאשווילי פרסם טיוטה להערות הציבור שתאפשר גביית עמלות מאפליקציות העברות הכספים הפועלות בישראל, החל משנת 2025 - מהלך שצפוי לסייע בהקטנת ההפסדים שהסבה ביט לבנק הפועלים (שעל פי ההערכות, הצטברו לכ־700 מיליון שקל).

בנוסף, החל מהחודש שעבר, במסגרת רגולציה שקידם בנק ישראל, הציבור יכול לאשר העברות כספים בין אנשים, חברות וארגונים, ישירות דרך חשבון הבנק, במקום דרך כרטיסי האשראי. כך, אפליקציות כמו ביט או פייבוקס יוכלו לחייב ישירות את חשבון הבנק, מה שיוזיל דרמטית את עלות התפעול שלהן.

2 התחרות מול לאומי על צמרת הבנקאות

קוטלר מותיר לענתבי את בנק הפועלים בשווי שוק קרוב מאוד לזה של בנק לאומי (45 מיליארד שקל מול 47 מיליארד שקל), אך עדיין נמוך ממנו. למרות הדשדוד בחודשים האחרונים, בסיכום שלוש השנים האחרונות זינקו מניות שני הבנקים בשיעור של קרוב ל־50%, על רקע הגאות בעסקיהם שנובעת בין היתר מרמת הריבית הגבוהה, התורמת לגידול בהכנסות המימון וברווחים מפעילותם.

עם זאת, בשנתיים האחרונות נראה כי לאומי לקח צעד קדימה במתן אשראי קמעונאי ובמשכנתאות, בזמן שהפועלים צועד בשמרנות יחסית. בסוף הרבעון הראשון של 2024, האשראי לציבור (נטו) שהעמיד הבנק צמח ב־1% תוך שנה ל־411.3 מיליארד שקל לעומת זינוק של כ־6% שרשם בנק לאומי בסעיף זה, ל־428.6 מיליארד שקל.

ככל שהפער במתן האשראי מתרחב בין הבנקים, עשוי להיווצר פער בביצועים בעתיד. בפועלים מן הסתם שבעי רצון מהתשואה הדו־ספרתית על ההון שהציגו ברבעון הראשון (14.6%), אך כעת יצטרך אנטבי להחליט אם להמתין לסיום המלחמה והתבהרות התמונה הכלכלית במשק, בטרם יפעל הבנק במתן אשראי גדול יותר לציבור.

3 עוד על הפרק: מי יהיה היו"ר הבא?

המינוי של ענתבי לא מסיים את החילופים בצמרת הבנק. בפברואר הקרוב יסיים היו"ר הנוכחי, ראובן קרופיק את תפקידו לאחר תשע שנים בתפקיד. לא ניתן להאריך את כהונתו פעם נוספת, ויש לשער שבבנק היו שמחים מאוד אם יכלו להותיר אותו בתפקיד. השינוי הזה ייצר התמודדות מחודשת על התפקיד, כשלא ברור עדיין מי יהיו הדמויות שיבקשו לעמוד בצמרת הבנק.

בין השמות שהוזכרו עד כה היו של המפקחת על הבנקים לשעבר, חדוה בר. בעבר עלתה סוגיה שנגעה לכך שאחיה מכהן כדירקטור חיצוני בחברת כלל ביטוח, שמחזיקה ב־5% ממניות הבנק. לא בטוח עד כמה מדובר בסוגיה שמערימה קשיים. אם בר תגיע לצמרת בנק הפועלים, יהיו אלה שני רגולטורים לשעבר שיעמדו בראש הבנק.