ניצחון לנאמני סטרווד: התביעה נגד המיליארדר בארי שטרנליכט תתברר

ביהמ"ש דחה את בקשתו של איל הנדל"ן האמריקאי-יהודי בארי שטרנליכט, היו"ר והמנכ"ל של ענקית הנדל"ן סטרווד קפיטל, למחוק אותו מתביעה שהוגשה נגדו ע"י נאמני חברת-הבת שגייסה בעבר 910 מיליון שקל בישראל וקרסה כעבור שנתיים • השופט: "נראה לכאורה כי המבקשים היו מעורבים בהחלטה על ההנפקה"

בארי שטרנליכט, יו"ר ומנכ"ל סטרווד קפיטל / צילום: Reuters, MIKE BLAKE
בארי שטרנליכט, יו"ר ומנכ"ל סטרווד קפיטל / צילום: Reuters, MIKE BLAKE

בית המשפט הכלכלי בתל אביב דחה אתמול (א') את בקשתו של איל הנדל"ן האמריקאי-יהודי בארי שטרנליכט, היו"ר והמנכ"ל של ענקית הנדל"ן סטרווד קפיטל, למחוק אותו מתביעה שהוגשה נגדו על-ידי נאמני חברת-הבת, שגייסה בשנת 2018 סכום של 910 מיליון שקל בישראל וקרסה כעבור שנתיים. 

רשות המסים התפשרה על 4 מיליארד שקל מול חברת טבע. איך זה קרה?
"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה

שטרנליכט וחברת-האם שבשליטתו טענו כי גוררים אותם להתדיינות בישראל ללא הצדקה. הם טענו כי לבית המשפט בישראל אין סמכות שיפוט לדון בתביעה נגדם, וכי הם לא היו חתומים על התשקיף שפורסם טרם ההנפקה ולא היו מעורבים בפעילות החברה בישראל. עוד נטען כי ישראל אינה הפורום הנאות לדון בתביעה, מאחר שמדובר במי שמקום אזרחותם, התאגדותם, מושבם ועסקיהם הוא ארה"ב.

מנגד, נאמני חברת-הבת טענו כי בעל השליטה והקבוצה הציגו את עצמם כבעלי גב כלכלי איתן העומדים מאחורי החברה לצורך ההנפקה, נהנו מכספי ההנפקה והכווינו את פעילות החברה אף לאחר מכן. 

השופט קבע כי המבקשים היו מעורבים בהחלטה על ההנפקה

השופט מגן אלטוביה, שדחה את הבקשה, קבע: "נראה לכאורה כי המבקשים היו מעורבים בהחלטה על ההנפקה, ניהול ההנפקה והתנהלות בעלת השליטה ו/או החברה בתקופה הרלוונטית, וככאלה ובהתחשב בעילות התביעה, הם בעל דין דרוש בתביעה".

השופט הסתמך על המצגת שהוצגה לקראת ההנפקה, בה צוין כי שטרנליכט הוא בעל השליטה בקבוצה, וכי חברת-האם היא אחת מחברות הנדל"ן המובילות בעולם ומנהלת נכסים בשווי של 56 מיליארד דולר. בשל שרשרת השליטה קבע השופט כי שטרנליכט והחברות נדרשות לבירור הפעולות שהתקבלו בחברה ביחס להנפקה שבוצעה בישראל. 

גם הטענה כי ישראל אינה הפורום הנאות לדון בתביעה, נדחתה. השופט קבע כי "משאין חולק שההנפקה של החברה ובעלת השליטה בה נעשו בישראל, ונוכח הסכמת החברה ובעלת השליטה בה להכפיף עצמן לסמכות בית המשפט בישראל, ובהתחשב בכך שהמבקשים מצויים במעלה שרשרת ההחזקה התאגידית של החברה ובעלת השליטה - נראה כי בית המשפט בישראל אליו הוגשה התביעה נגד כלל הנתבעים הוא הפורום הנאות". 

בספטמבר 2023 הגישו נאמני חברת סטרווד ווסט לימיטד, עורכי הדין צוריאל לביא ורון הדסי, תביעה על סך 350 מיליון שקל נגד קבוצת סטרווד, בעלת השליטה, בעל השליטה בה בארי שטרנליכט, המנכ"ל לשעבר מיכאל פול גלימצ'ר, חברי הדירקטוריון, רואי החשבון וחברות הביטוח של החברה.

קבוצת סטרווד סטאר ווסט גייסה אג"ח בשוק ההון הישראלי ב-2018 וקרסה שנתיים מאוחר יותר, כשהיא מותירה את מחזיקי האג"ח עם חוב של 842 מיליון שקל. בתביעה נטען כי התשקיף כלל פרטים מטעים, וכי הדירקטורים הפרו את חובותיהם ופעלו בניגוד לטובת החברה.

התביעה כרכה את בעלת השליטה בנימוק כי היא הייתה הגורם שניהל דה-פקטו את פעילות החברה וקיבל את ההחלטות האסטרטגיות ביחס אליה. בתביעה נטען כי לא ניתנו גילויים מתאימים לציבור מחזיקי אגרות החוב ביחס לשווי הקניונים, להלוואה אותה נועדו כספי האג"ח לפרוע ולעובדה שלמעלה מ-30% מתמורת ההנפקה פרעו חוב לגופים הקשורים לקבוצה, לו הייתה ערבה בעלת השליטה. 

את נאמני סטרווד ווסט לימיטד ייצגו עו"ד יעל הרשקוביץ ממשרד גיסין ועו"ד עומר מאירי ממשרד ליפא מאיר. את שטרנליכט ואת בעלות השליטה ייצגו עורכי הדין דוד לשם, ד"ר אלעד פלד ושיראל שוקרון. 

56413-09-23