ביהמ"ש: בני 70 ומעלה יוכלו לנייד כספים מקופות הגמל של סלייס לקופות אחרות

ההבהרה נעשתה בהמשך להחלטה שניתנה ע"י בית המשפט ב-20 ביוני והתירה להחריג בני 70 ומעלה שכספיהם הושקעו במסלולים המסורתיים מן ההקפאה שחלה על כל נכסי סלייס

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל
רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

בית המשפט המחוזי בתל אביב הבהיר כי בני 70 ומעלה יוכלו לא רק למשוך את כספיהם מקופת הגמל של סלייס, אלא גם לנייד אותם לקופות אחרות. ההבהרה נעשתה בהמשך להחלטה שניתנה על-ידי בית המשפט ב-20 ביוני והתירה להחריג בני 70 ומעלה שכספיהם הושקעו במסלולים המסורתיים מן ההקפאה שחלה על כל נכסי סלייס. הכספים יועברו ללא ריבית פיגורים. 

יראו את הכסף? מכירת הקופות המסלוליות של סלייס יוצאת לדרך
"איבדנו פנסיה של 38 שנה": הנפגעים בהסתבכות הפיננסית החמורה בתולדות המדינה
"פרשת הבנק למסחר על סטרואידים": כשהכנסת גילתה על פרשת סלייס

השופטת סיגל יעקובי, שההליך בעניינה של חברת סלייס מנוהל באולמה, הבהירה כי הטעם למתן האפשרות לאוכלוסיית בני ה-70 לניוד הכספים "הוא בצורך להבטיח את חופש הפעולה של חוסכים בגילאי 70 ומעלה בכספיהם ואת יכולתם לעשות שימוש בכספים לאורך זמן (ככל שמדובר בקרן למטרת קצבה או תוך ניודם לקרן כאמור), אך גם, לעת הצורך, באופן מיידי, כשהם משוחררים מכל מגבלה או תלות הנובעים ממינוי המנהל המורשה או מצווים שניתנו על-ידי בית המשפט, הכורכים את עניינם עם עניינם של יתר העמיתים".

כן הבהירה יעקובי כי ההחרגה תחול מכאן והלאה, קרי על בקשות חדשות שיוגשו, ולא תחול על בני זוג של מי שמלאו להם 70, וזאת מן הטעם שקשה לאמוד את גודל הקבוצה. עם זאת, צוין כי "יש מקום לעדכן את הקריטריונים לשחרור כספי עמיתים בנסיבות מיוחדות, כך שגיל בן הזוג של העמית יהווה פרמטר נוסף (גם אם, כמובן, לא עצמאי) שיהיה על המבקשת לשקול במסגרת בחינת בקשות שחרור כספים בנסיבות מיוחדות, באופן מלא או חלקי".

השופטת הורתה למנהל המורשה בסלייס, רו"ח אפי סנדרוב, לפעול לעדכון הקריטריונים הללו בתוך 10 ימים. 

סוגיית האג"ח בקופות המסלוליות

סוגיה שטרם הוכרעה נוגעת לעמיתים בני 70 ומעלה שכספיהם מושקעים באגרות חוב במסגרת הקופות המסלוליות. רו"ח סנדרוב ביקש שלא לאפשר משיכה וניוד של כספים במסלולים אלה, וזאת בנימוק שהדבר יחייב שימוש בלמעלה מ-40% מהנכסים הסחירים של קופות אלה, באופן שיביא לפגיעה ביתר החוסכים במסלולים אלה. כן נטען כי באחת הקופות הללו (11942) אין די נכסים סחירים לשרת את בקשות הפדיון או הניוד של חוסכים בגילאי 70 ומעלה.

השופטת יעקובי הורתה למנהל המורשה להגיש בתוך שבוע תוכנית מפורטת ליישום הוראות ההחרגה במסלולים הללו, ולאחר מכן תתקבל החלטה קונקרטית ביחס לכך. באותו מועד יגיש המנהל המורשה התייחסות גם לבקשות של עמיתים לעבור בין מסלולי חיסכון בתוך סלייס.

כזכור, בקופת הגמל סלייס יושבים 4.3 מיליארד שקל השייכים ל-105 אלף עמיתים. אלה מוקפאים מאז ינואר האחרון בהחלטת בית המשפט, בעקבות השתלטות חסרת תקדים שביצעה רשות שוק ההון על החברה באמצעות מנהל מורשה, וזאת בעקבות חשדות ל"אי-סדרים חמורים" ולחשדות לפלילים.

בשלב זה ישנם מאות מיליונים מכספי החברה שטרם אותרו. החלטת בית המשפט ביחס לאוכלוסיית בני ה-70, היא הפעם הראשונה שבה מתבצעת החרגה גורפת של הקפאה לאוכלוסייה מסוימת.