גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיקם את הלייבור ועושה קידוש כל שישי: המועמד שצפוי להיות רה"מ של בריטניה

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר, צפוי לפי הסקרים לכבוש את השלטון בבחירות בבריטניה מחר ● מהמאבק שניהל נגד הקולות האנטישמיים במפלגתו, ועד להבטחות לטיפול בכלכלה ובשירות הציבורי - כך הצליח המועמד שנחשב "נוקשה ומשעמם" לסחוף את הציבור

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett
מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

קיר סטארמר מאמין בעבודה קשה. מנהיג הלייבור, בן 61, ישן שש שעות בלילה, קם בחמש בבוקר, ושורת מכרים מתקופות שונות בחייו הגדירו את יכולת העבודה שלו כ"פנומנלית", "יוצאת דופן" ואפילו "קצת מעייפת לצפייה". את השקדנות והמשמעת הזו ניצל סטארמר בבית הספר בו הצטיין, באוניברסיטה במהלך לימודי המשפטים ובקריירה של עשרות שנים כעורך דין ולאחר מכן כמשרת ציבור בתביעה הבריטית. "מעולם לא ראיתי משהו דומה", אמרה חברה לשעבר.

פרשנות | גורל מועמדותו של ג'ו ביידן ייחרץ בשבעת הימים הבאים 
"סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

את היכולת הזו הוא לקח גם כדי לשקם את מפלגת "הלייבור", שהיתה על הקרשים אחרי כהונה ארוכה והרסנית של ג'רמי קורבין מהאגף הרדיקלי יותר של השמאל הבריטי, וכעת הוא בדרכו לכבוש את השלטון בבריטניה בבחירות שיתקיימו ביום חמישי, ברוב עצום. הסקרים האחרונים חוזים ניצחון מהדהד ללייבור, אחרי 14 שנים באופוזיציה. אפילו מושבים בטוחים כמו זה של ליז טראס (ראשת ממשלה לכמה שבועות מטעם השמרנים) מתנדנדים. בין 450 ל־500 מושבים חוזים הסוקרים ללייבור, מתוך 650 בסך הכל. אם הסקרים יתאמתו, סטארמר הולך לעמוד בראש ממשלה עם רוב שלא נרשם מזה מאה שנה.

התפקיד שהקנה לו את התואר "סיר"

סטארמר אינו חושש מהאחריות. בימים האחרונים הוא לא היסס להבטיח לאזרחים שיקום כלכלי וחברתי, אחרי שנים של תוהו ובוהו שהובילו השמרנים, אחרי סאגת הברקזיט, משבר האינפלציה, העלאות הריבית והשירותים הציבוריים המקרטעים. אם ייבחר, אמר השבוע, בסוף חמש שנות הכהונה שלו, "האזרחים בבריטניה יהיו במצב טוב יותר מבחינה חומרית, והשירותים הציבוריים ישובו לתפקד".

סוגיית השירות הציבורי היא אחד המאפיינים המרכזיים של מי שצפוי להפוך לראש הממשלה ה־58 של בריטניה ביום שישי. סטארמר מתגאה בכך שנולד למשפחה לונדונית עובדת - אמו היתה אחות ואביו פועל. הוא אף נקרא על שמו של המנהיג הראשון של מפלגת הלייבור. הוא למד משפטים באוניברסיטת לידס ובאוקספורד, ובגיל 25 נכנס ללשכת עורכי הדין.

לאחר שני עשורים של עבודה כעורך דין, שכללו בעיקר התמחות בזכויות אדם, מונה לראש התביעה של אנגליה ו־ויילס, תפקיד אותו מילא בין השנים 2008 ל־2013, ושהקנה לו את התואר הנחשק "סיר". הוא סיפר שהמעבר הזה מתחום זכויות האדם לתביעה הציבורית גרם לו לשנות את גישתו לממסדית יותר. גם שרי משפטים שמרנים תחתם עבד מספרים שהוא עבד במקצועיות רבה, ויש מי שאמרו שנקט בגישה מחמירה יותר מהמקובל כלפי פושעים.

 

שנתיים לאחר מכן, בעוד הלייבור עמוק באופוזיציה, נכנס סטארמר לפוליטיקה. המעבר מהתביעה לפוליטיקה נחשב בעיניי רבים לחריג. סטארמר טיפס במפלגה במהלך שנות המהומה הגדולות שגרמה השתלטות של הזרם של קורבין, ושירת בממשלת הצללים שלו. האנטי־ישראליות והאנטי־ציונות המבעבעת של קורבין ורבים מהמחנה שלו, לצד עמדות נוספות השייכות לשמאל הרדיקלי בתחומי העבודה והכלכלה, הביאו לביקורת ציבורית על המפלגה, לביקורת מצד הקהילה היהודית, ותרמו לתבוסה אדירה בבחירות לפרלמנט ב־2019, שהביאה להתפטרות קורבין.

לאחר מכן, סטארמר התמודד על ראשות המפלגה וזכה. אחרי שדו"ח של נציבות ממשלתית ביקר את התפשטות האנטישמיות בלייבור תחת קורבין ולאחר שזה סירב לקבל את תוצאותיו, לא היסס סטארמר להשעות אותו.

במהלך שנות כהונת ג'ונסון כראש ממשלה התקשה סטארמר להתמודד עם הכריזמה וההבטחות חסרות־השחר בדיעבד של העיתונאי לשעבר, אבל מהרגע שג'ונסון הסתבך בשל אי־אמירת אמת, והמפלגה השמרנית קרסה בדעת הקהל, הלייבור צפו בהנאה כיצד המנדטים פשוט נודדים אליהם. מבקריו יגידו כי מדובר במזל. מבחינת בריטים רבים, סטארמר נחשב עד כה ללוח חלק. מחצית מהם אמרו בסקרים כי אינם בעצם יודעים מה עמדותיו. הוא גם נחשב לדמות שקשה להתחבר אליה אישית. "יש מי שיגידו שאתה נוקשה ומשעמם", הטיחה בו מראיינת בעבר. "לחיים", השיב. "אתה רובוט פוליטי", צעק מבקר בכינוס של הלייבור. סטארמר שתק בתגובה.

אבל אחרי נפנופי הידיים של ג'ונסון ושלל הזיג־זגים של סונאק, נראה שהתכונות הללו של סטארמר מצליחות לשדר תחושת יציבות לבריטים. מה שעזר היתה גם העובדה שהוא שבר למרכז הכלכלי עם הבטחות לא להעלות מסים, לחמש את הצבא בשיעור חסר תקדים, להגביל הגירה ולהיות בעד עסקים. "אנחנו פרו־עסקים ופרו־עובדים בו בזמן", אמר סטארמר, "אנחנו המפלגה האמתית של יצירת עושר". גם כעת, הוא מבטיח לפעול באחריות פיסקלית, ולא לרדוף אחרי אידיאלים פרוגרסיביים. וכך, נגד המגמה האירופית, בריטניה עומדת לקבל שלטון מרכז־שמאל.

עומד לצד ישראל, חרף הביקורת במפלגתו

מהבחינה הישראלית והיהודית, כדאי לציין כי הקשר של סטארמר ליהדות הוא עמוק. הוא נשוי לוויקטוריה אלכנסדר (49), עורכת דין ממשפחה יהודית שפגש במהלך עבודתו, ולשניים שני ילדים, שלפי דיווחים בעבר הלכו בין היתר לבית ספר יהודי. בראיון לפני הבחירות חשף כי "כל שישי" (פחות או יותר, לדבריו), המשפחה עושה קידוש, קונה חלה, ומדי פעם הולכת לבית כנסת רפורמי בסיינט ג'ונס ווד. "חצי מהמשפחה יהודית, או כאן בבריטניה או בישראל", אמר בראיון, ו"חשוב לנו מאוד שהילדים ידעו על היהדות".

הקשר הזה הוא גם מה שסייע לו לפתוח בקמפיין לטיהור מפלגת הלייבור משלל הנציגים האנטישמיים והאנטי־ציונים שנכנסו אליה בתקופת קורבין. "אם אתה אנטישמי, אין לך מקום במפלגת הלייבור", אמר עוד כשרץ לראשות המפלגה. הקשר הזה גם עומד מאחורי מופע התמיכה היוצא־דופן שלו בישראל אחרי 7 באוקטובר. "אנחנו עומדים לצד ישראל", חזר והבהיר כמה פעמים, למרות שבתוך המפלגה עמד בפני סכנה למרד פנימי - מצד חברי לייבור מהאגף הרדיקלי יותר, רבים מהם מוסלמים. הם הזהירו אותו כי המפלגה תאבד את הקול המוסלמי אם לא תקרא להפסקת אש. סטארמר סירב. הוא המשיך לנסות ולשכך את המרד גם בחודשים האחרונים.

אבל בתוך מפלגתו הוא עדיין עומד בפני ביקורת והתנגדות. חבר פרלמנט הבטיח במהלך קמפיין הבחירות השבוע כי ממשלת לייבור "תעצור את אספקת הנשק לישראל", למרות שהדבר אינו נכלל במצע המפלגה. גם גובר עליו הלחץ להכיר במדינה פלסטינית, כפי שהמצע קובע כי יש לעשות עוד לפני תום המשא ומתן על קיומה של אחת. ככלל, מפלגת הלייבור היא הרבה פחות פרו־ישראלית מאשר השמרנים. סטארמר יצטרך להתמודד עם זה. את הדרך הכללית שבה הוא בוחר להתמודד עם אתגרים שבעתיד, ניתן אולי למצוא בדברים שאמר ביחס לאפשרות שהמשפחה תעבור בקרוב לדאונינג 10, כמתחייב מתפקיד ראש הממשלה. "הגישה שלנו כמשפחה היא להתמודד עם הדברים כשהם קורים", אמר.

עוד כתבות

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

בישראל היו שמחים שיפסיד: נשיא איראן הרפורמיסט החדש

בסיבוב השני של הבחירות באיראן ניצח הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן ● כעת נושא העולם את עיניו אל הנשיא החדש, שעשוי להביא תפנית ליחסיה של איראן עם העולם ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס שהתקיים לפני הבחירות

מדוע רוכשי הדירות בישראל משלמים לבנק הרבה יותר / אילוסטרציה: Shutterstock

הממוצע מטעה: כל המספרים מאחורי המשכנתה שהישראלים לוקחים

ההתעוררות במכירת הדירות והתחדשות עליית המחירים, מחזירות למרכז הבמה את ההלוואה הכבדה ביותר של רוב משקי הבית ● כך מורידות הלוואות בפריפריה ולשיפוצים את גובה המשכנתה הממוצעת, שבמרכז הארץ מגיעה כבר ל־2 מיליון שקל ויותר ● וגם: איך קורה שאתם משלמים לבנק יותר מכפול מסכום ההלוואה שנטלתם כדי לרכוש את הדירה, ומה ניתן לעשות כדי לצמצם את ההחזר

אילוסטרציה: Shutterstock

הפסיכולוג שחקר כמה חוויות טובות צריך כדי למחוק זיכרון שלילי אחד

פרופ' רוי באומייסטר שינה את כל מה שאנחנו יודעים על כוח רצון בניסוי הצנונית והעוגיות המפורסם שלו ● עכשיו הוא רוצה לעזור לנו להתגבר על אפקט השליליות, שצובע גם את החוויות הטובות שלנו בשחור

ניר צוק, עופר גונן ועמיר לונדון. הישראליות בוול סטריט / צילום: טל גבעוני, ערן לביא, נטי לוי

אחרי הנפילה: חברת הסייבר הישראלית משלימה זינוק של 31% מהשפל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • מדיוונד קפצה בחדות לאחר דיווחים על הצעת רכישה ● קמהדע קפצה בכ-10% לאחר שקיבלה סיקור חיובי מסטיפל ● ופאלו אלטו השלימה זינוק של 31% מהשפל שרשמה בחודש פברואר

הצוללת. הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם ד''ר גליה לינדנשטראוס / צילום: פרטי

המומחית שמציעה הסבר מפתיע לחרם שהטילה טורקיה על ישראל

שיחה עם ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה ב־INSS ● על הכוחות שמניעים את ארדואן מאחורי הקלעים ושאלת היום שאחריו ועל האינטרס הכלכלי מול איראן ורוסיה ● האזינו

מיכה קליין, עופר פלדמן, דפנה הר לב ודרור פלדמן בפאנל משותף / צילום: תמר מצפי

ליזמי הנדל"ן יש תחזית פסימית לשוק הדיור: "כשל ברמת המדינה"

בפאנל "איך קונים היום דירות" בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס, נרשם קונצנזוס סביב ההערכות שמחירי הדיור ימשיכו לעלות ● מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים: "אנשים מבינים שהעתיד בשוק יהיה יותר גרוע" ● וגם: הקשיים לקדם התחדשות עירונית בפריפריה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

תקציב המדינה יקוצץ רוחבית למימון המשך פינוי תושבי הדרום והצפון

הקיצוץ יחול על התקציבים החברתיים והאזרחיים, כאשר חלק מהמימון יבוא גם על חשבון יישום הסכם השכר עם מורי התיכונים ● לעומת זאת, תקציבים שמוגדרים ככספים קואליציוניים יוחרגו בחלקם הגדול מהקיצוץ ● ח"כ לזימי: "הממשלה פוגעת בשירותים החברתיים הכי בסיסיים, בזמן שהיא מאשרת מאות מיליונים למשרדים המיותרים ולמקורבים"

אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

הסוד של הפנטהאוז היוקרתי ביפו נחשף: בונקר מפני טילים

תקרות בעובי מטר, בטון מזוין, ריהוט חסין אש ובידוד מפני אטום ● הכירו את האנשים שלא ייתנו למלחמה הבאה להפתיע אותם, גם במחיר של מיליוני שקלים ● "יש לי רשימת המתנה של שכנים שאומרים שאם תהיה מתקפת טילים הם באים אליי"

שלט רחוב של המלך סלמן (מימין) ובנו מוחמד. פער הדורות משתקף ביחס לישראל / צילום: ap, Amr Nabil

"האיראנים מצאו את עצמם עם הגב לקיר": העיתונאי הסעודי שבטוח - זו הסיבה לטבח המזעזע של ה-7 באוקטובר

עבד אל־עזיז אל־חמיס, עיתונאי סעודי מוביל, ניצל את מעמדו וכ־350 אלף עוקביו כדי להביע עמדה ברורה נגד פשעי חמאס ומשטר האייתוללות, וגרף כותרות בכל העולם ● לגלובס הוא מסביר את השיקול האיראני, ומה ישראל צריכה לעשות לטובת נורמליזציה

צומת קפלן השלום נחסם כעת לתנועה / צילום: דנור אהרון Danor Aharon

"עסקה עכשיו": הפגנות ברחבי הארץ, צומת קפלן נחסם לתנועה

חסימות כבישים, הפגנות בצמתים ברחבי הארץ ומול בתי השרים בקריאה לבחירות ● בשעה 6:29 התייצבו פעילי מחאה מול בתיהם של 18 חברי קואליציה בדרישה לפעולה מיידית להחזרת החטופים ולקיום בחירות ● ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו": "תשעה חודשים חלפו מאז אסון ה-7 באוקטובר, ואנחנו עדיין עם אותה ממשלה שבמשמרת שלה התרחש המחדל הבלתי נתפס"

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות, בוועידת הנדל''ן של מזרחי טפחות / צילום: תמר מצפי

משה לארי, מנכ"ל מזרחי טפחות: "הגיעה העת לייצר תוכנית שמתעדפת את חיילי המילואים בתחום הדיור"

מנכ"ל בנק מזרחי טפחות דיבר בפתיחת ועידת הנדל"ן השנתית בשיתוף גלובס על מצבו של הענף בצל המלחמה, ואמר: "ביוני נחצה את רף 8 מיליארד השקל במשכנתאות, ובראייה שנתית נגיע קרוב ל־100 מיליארד שקל"

ההפגנה בקפלן, הערב / צילום: גלעד פירסט Gilad Furst

"עסקה עכשיו": המונים מפגינים ברחבי הארץ בקריאה לעסקת חטופים

אלמוג מאיר ג'אן מדבר בפעם הראשונה: "נולדתי מחדש, מחבק את אימא שלי בכל בוקר"  • עשרות אלפים מפגינים בקריאה לעסקה לשחרור החטופים • הלוחמים הפועלים באזור רפיח איתרו פירים במבני מגורים והשמידו מחסן אמל"ח • דיווח: כטב"ם תקף רכב בעומק לבנון, באזור בעלבכ • עדכונים בולטים

ז'ורדן ברדלה (מימין), מועמד מפלגתה של לה פן לראשות הממשלה ומארין לה פן, באירוע תמיכה / צילום: ap, Thomas Padilla

"נער הפוסטר" שעוזר לימין הצרפתי להחליק את התדמית הבעייתית

נער הפוסטר של הימין הצרפתי, ז'ורדן ברדלה, מכונה "משפיען רשת" על ידי מבקריו, שטוענים כי הוא מסתיר מאחוריו את הצד האנטישמי ושונא הזרים של מפלגת "האיחוד הלאומי" ● ביום ראשון הקרוב הוא עשוי להפוך לראש ממשלה ● בהבטחות הבחירות שלו, הוא מציע לקצץ את ההוצאות על המהגרים כדי להיאבק ביוקר המחיה

השר גולדקנופף מבקר באדמות היישוב תילה / צילום: יח''צ

10 קילומטר צפונית לבאר שבע: בשקט בשקט אושרה השבוע הקמת עיר חדשה. למה אף אחד לא רצה קרדיט?

בשקט בשקט הממשלה אישרה השבוע הקמת עיר חדשה בישראל, 10 קילומטר צפונית לבאר שבע, אבל איש לא מיהר לקחת על זה קרדיט ● למה? כי הדרך אל היעד נראית עקומה וסלקטיבית מאי פעם, בזמן שהגוף התכנוני הכי חשוב במדינה הפסיק להקשיב לאנשי המקצוע

''מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בשוק מעריכים: זה הרגע שבו בנק ישראל יתחיל להוריד את הריבית

עפ"י ההערכות בשוק, בנק ישראל צפוי להשאיר גם השבוע את הריבית על רמה של 4.5%, אך עדכון התחזיות יוכל להצביע על הצפי להמשך השנה ● בינתיים, פרמיית הסיכון של ישראל רק מוסיפה לעלות ● כעת בחטיבת המחקר של בנק ישראל צופים להורדה אחת או שתיים בשנה הקרובה

שכונת אילת השחר, בני ברק / צילום: חיים כהן שור

דירה אחת ממחיר למשתכן, השנייה בשוק החופשי. מה פער המחיר?

דירת 3 חדרים בשכונת אילת השחר, במסגרת מחיר למשתכן, נמכרה ב־1.16 מיליון שקל, לעומת דירה בשוק החופשי שנמכרה ב־2.27 מיליון שקל ● ניתוח העסקאות באזור בחודשים אפריל-יוני מעלה כי ההפרש בין דירות השוק החופשי לדירות מחיר למשתכן מגלם פער של 1-1.4 מיליון שקל

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

הביטקוין הגיע לשפל של 5 חודשים. למה זה קורה?

תשלומי פיצויים של בורסה שפשטה רגל גורמים לחשש מהצפת השוק במטבעות ביטקוין ● הביטקוין מתערער ויורד לשפל של כחמישה חודשים, וכנהוג גורר איתו את שאר מטבעות הקריפטו המרכזיים ● אבל התחזית צופה שהביטקוין יחזור ויתחזק

סיכום שווקים / צילומים: shutterstock,AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האנליסטים ממליצים: אלה המניות שלא כדאי למכור - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד S&P 500 הניב לחוסכי הגמל במחצית הראשונה של 2024 תשואה כמעט כפולה מהמסלולים המנייתיי - ויותר מפי שלושה מאלה הכלליים ● מנגד, בג'יי.פי. מורגן צופים כי המדד יירד ב-22% עד סוף השנה ● וגם: ניתוח סטטיסטי מנסה לענות על השאלה: באיזה יום הכי כדאי להיכנס לשוק המניות?

הדמיית העיר החכמה של Woven by Toyota / צילום: Toyota UK

יצרנית הרכב הגדולה בעולם בונה את העיר החכמה הראשונה

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, בונה את העיר החכמה הראשונה בעולם, ביפן • השלב הראשון של הפיתוח מתוכנן להסתיים עד סוף השנה, אבל מה נותר מהחזון שהניע אותו?

מתוך הסרט ''הקול בראש 2''. מאיים להיות תופעה מסדר הגודל של ''ברבי''

על הקלות שבה "הקול בראש" שינה את חוקי המשחק של דיבוב סרטים

שובר הקופות "הקול בראש 2" חייב את הצלחתו בעיקר לקולם של כוכבים ידועים ● בסרט השני עוררה ההפקה זעם כשהציעה משכורות מופחתות למדבבים שהתנגדו לתרום את קולם ● גם הבינה המלאכותית מאיימת על עתידם של המדבבים