הרשת המחתרתית שמגניבה שבבי אנבידיה לסין

חרף ההגבלות של ממשל ביידן, שמטרתן למנוע מסין גישה לשבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה, שוק לא רשמי עוקף את בקרת היצוא של ארה"ב לסין באמצעות "שטחים מתים" בשרשרת האספקה ​​– ובמקרה אחד, במזוודותיו של סטודנט

השבבים של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה
השבבים של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בסתיו בשנה שעברה, ארז סטודנט סיני בן 26 בסינגפור את מזוודותיו כדי לחזור הביתה לחופשה. מלבד הבגדים והנעליים שלו, המטען שלו כלל גם שישה משבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה.

מישהו שהכיר באוניברסיטה ביקש ממנו להביא את השבבים, כי ארה"ב הגבילה את היצוא שלהם לסין. גודלו של כל שבב היה כגודלה של קונסולת משחק Nintendo Switch, והסטודנט לא עורר שום חשד בשדה התעופה.

לא מחזיקים מניית אנבידיה? "הלך עליכם. כל השאר לא משנה" 
בריטניה הולכת היום לבחירות: כל מה שכדאי לדעת 
הנאסד"ק מול S&P 500 ראש בראש: במי עדיף להשקיע? 

לדברי הסטודנט, שילמו לו עם הגעתו 100 דולר עבור כל שבב שנשא, חלק קטן מהשוק המחתרתי.

הסטודנט הוא חלק מרשת לא ממש נסתרת של קונים, מוכרים ושליחים, העוקפים את ההגבלות של ממשל ביידן, שמטרתן למנוע מסין גישה לשבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה, כך מצא הוול סטריט ג'ורנל. השבבים של אנבידיה נחשקים ביותר בזכות יכולתם להתמודד עם החישובים האדירים הדרושים לאימון מערכות בינה מלאכותית, שהן קריטיות ליריבות הטכנולוגית בין סין וארה"ב.

יותר מ-70 מפיצים מפרסמים באופן גלוי באינטרנט את מה שהם טוענים שהם השבבים של אנבידיה שמוטלות עליהם הגבלות, והוול סטריט ג'ורנל יצר קשר ישיר עם 25 מהם. רבים מן המוכרים המאומתים אמרו שהם מקבלים אספקה ​​בהיקף של עשרות שבבי אנבידיה מתקדמים בכל חודש.

זרימת השבבים של אנבידיה יציבה כל כך, עד שרוב המוכרים הללו מקבלים הזמנות מראש ומבטיחים משלוח תוך שבועות, כך מצא הוול סטריט ג'ורנל. חלקם גם מכרו שרתים שלמים - בעלות של יותר מ-300 אלך דולר - כאשר כל אחד מהם מכיל שמונה שבבי אנבידיה מתקדמים.

הסוחרים האלה אינם מוכרים מספיק ממעבדי אנבידיה החזקים כדי לספק את הדרישות של ענקית טכנולוגיה יחידה. אבל עבור סטארט-אפים של בינה מלאכותית או מוסדות מחקר עם צרכים צנועים יותר, הרכש אפשרי. כל שבב של אנבידיה חשוב לסין, שרוצה לשמור על תחרותיות עם ארה"ב במרוץ ה-AI שנראה חיוני יותר ויותר לריבונות הטכנולוגית ולביטחון הלאומי שלהן.

יתכן שהמוכרים הסינים מפרסמים שבבי אנבידיה שאין להם בפועל, או מציעים מעבדים מחודשים ממעבדים ישנים יותר. אבל יהיה זה בלתי אפשרי כמעט ליצור זיופים, הן מבחינה פיזית והן מבחינת ביצועים, לאור הייחודיות של המוצרים המתקדמים של אנבידיה.

הסקירה של הוול סטריט ג'ורנל כוללת אימות רכישות עם קונים סינים שהשתמשו בערוצים המחתרתיים, כמו גם גישה לרישומי עסקאות, רישומי מכס ותמונות של שבבי אנבידיה המוצעים למכירה. מחלקת המסחר של ארה"ב, המפקחת על אכיפת ההגבלות, לא השיבה לבקשות לתגובה.

קשיים בגילוי

אנבידיה העולמית אינה מוכרת את שבבי מרכז-הנתונים החזקים שלה כמוצרים בודדים, או מספקת אותם ישירות ללקוחות ה-AI שלה. אלא היא שולחת אותם לצדדים שלישיים, כגון Dell Technologies ו-Super Micro Computer, המספקים ללקוחות אלה שרתי AI או מערכות AI בנויים במלואם. ספקי ציוד אלה מזמינים לעתים קרובות מספר גדול יותר של שבבי אנבידיה ממה שדרוש להם, למקרה שהביקוש יעלה באופן בלתי צפוי או שייתקלו בבעיות בייצור, לדברי גורמים בתעשייה. הנראות של ספקי הציוד תהיה מוגבלת גם אם הקונה הסופי יבחר לנתב את השרתים - ואת שבבי אנבידיה שבתוכם - למקום אחר, הוסיפו הגורמים.

Dell ו-Super Micro אמרו שהן מצייתות לבקרות היצוא של ארה"ב, ופועלות אם מתגלה התנהגות לא חוקית.

אנבידיה אומרת שהיא אינה מוכרת לסין את השבבים המתקדמים שלה, שחלות עליהם הגבלות, בהתאם לפיקוח היצוא של ארה"ב, והיא עובדת בעיקר עם שותפים מוכרים כדי לעמוד בכללים. "אנחנו פועלים בהתאם לאותו הסטנדרט בכל העסקאות, גדולות או קטנות, ומצפים מהשותפים שלנו לעשות את אותו הדבר", אמר דובר אנבידיה.

האכיפה של הגבלות היצוא של ממשל ביידן על שבבי אנבידיה מוטלת ברובה על מחלקת המסחר ועל אינספור החברות לאורך שרשרת האספקה ​​של המוליכים למחצה. ממשלות זרות רבות ותחומי שיפוט רבים אינם נדרשים על פי חוק ליישם את הבקרות של ארה"ב, ומכירות שבבים כאלה לסין אינן נחשבות בדרך כלל עבירה פלילית באותם מקומות, על פי עורכי דין לסחר בינלאומי.

לדוגמה, הסטודנט שהעביר את אותם שבבי אנבידיה לא עבר על שום חוק סינגפורי, לדברי עורכי הדין, מכיוון שהרכיבים הטכנולוגיים אינם כפופים להגבלות יצוא מקומיות.

"קשה מאוד לגלות אם העסקאות אלו מתבצעות באמצעות מפיצים או מתווכים", אמר פרנק קונג, אנליסט ב-TrendForce המתמקדת במוליכים למחצה ובמרכזי נתונים בענן.

הזרימה החופשית של השבבים המתקדמים של אנבידיה בסין החלה להאט בסוף 2022, לאחר שוושינגטון הטילה סבב ראשון של הגבלות יצוא. אנבידיה הציעה גרסאות מתקדמות פחות עבור קונים סיניים, אך וושינגטון הגבילה עוד יותר את הגישה גם לשבבים כאלה באוקטובר. מהלך זה הוביל לביטול של מאות אלפי הזמנות של אנבידיה, בשווי של 5 מיליארד דולר לפחות.

כמה חברות סיניות שקלו פתרונות זמניים שיוכלו לעזור להם לשרוד את ההגבלות של ארה"ב עד שיצרניות שבבים מקומיות כמו Huawei Technologies יהיו מסוגלות ליצור חלופות טובות יותר, אומרים אנשים המכירים את הנושא.

את קנה המידה המדויק של השוק הבלתי פורמלי עבור השבבים המתקדמים של אנבידיה לא היה אפשרי לגלות, אך הסברה היא כי הוא קטן יחסית לשוק הכולל. על פי הערכה אחת, הנגזרת מניתוח של צוות החשיבה Center for a New American Security שבעיר וושינגטון, המספר החציוני של שבבי AI המוברחים מדי שנה הוא 12,500. עם זאת, אנבידיה מכרה ברחבי העולם בשנה שעברה יותר מ-2.6 מיליון שבבי A100 ו-H100, יחד עם הגרסאות המתקדמות-פחות שלהם, לפי חברת המחקר הטכנולוגי Omdia.

כוחו של "האח ג'יאנג"

השבבים שהביא הסטודנט הסיני לסין הועברו ממתווך מסתורי בסינגפור המכונה "האח ג'יאנג", המוכר היטב בקרב מפיצי השבבים והקונים באזור. בריאיונות לוול סטריט ג'ורנל, הוא אמר שהוא יוצר קשר עם ערוצי הפצה ועם משלבי מערכות בדרום מזרח אסיה כדי לעזור ללקוחות סיניים להשיג שבבים ושרתים.

לדבריו, לקוחותיו כוללים חברות בינה מלאכותית, מוסדות מחקר ומשווקי שבבים, שחלקם השתמשו בגופים שהוקמו בסינגפור, מלזיה, וייטנאם וטייוואן כדי לעקוף את ההגבלות של ארה"ב.

לאחר ביצוע ההזמנות, הוא גם עזר לקונים שלו לארגן את הלוגיסטיקה. משמעות תהליך זה עשויה להיות מציאת אדם שיעביר את המוצר, או משלוח מסורתי יותר שבו ג'יאנג עוזר להכין מסמכים להצהרת מכס וליצור קשר עם חברות שילוח.

"אנחנו לא עושים הזמנות גדולות. זה יהיה בולט מדי", אמר המתווך, שלדבריו עובד בתעשיית מחשוב הענן והשבבים במשך יותר מעשור.

המערכת מסתמכת, בין היתר, על ניירת חלקית שיכולה למנוע תשומת לב מיוחדת של הרשויות, אומרים חלק מהמוכרים. בשתי עסקאות במרץ, קיבל סוחר משנזן בסין משלוחים של 20 מעבדי Nvidia GPU מסינגפור ו-40 נוספים מיצואן בטייוואן - מבלי לציין מהם דגמי השבבים, על פי מסמכי המכס שראה הוול סטריט ג'ורנל.

המוכר אמר לוול סטריט ג'ורנל שהשבבים הם מאחד הסוגים המוגבלים ביותר: מעבדי ה-A100 המתקדמים.

"תמיד יש דרך"

המפיצים שמצא הוול סטריט ג'ורנל הפיצו מידע על מוצרים בצ'אטים של קבוצות בתעשייה, בדפי זהב מקוונים של ספקי אלקטרוניקה ובאתרי מסחר אלקטרוני כמו Taobao ו-Idle Fish של עליבאבא. רבים מהם מפעילים חנויות פיזיות במרכזי מחקר הבינה המלאכותית המובילים של סין כמו שנזן ובייג'ין.

משווקים אלה ביקשו בדרך כלל 22,500 דולר עבור שבב A100 ו- 32,400 דולר עבור ה-H100 המתקדם ביותר - מחיר גבוה לעומת העלויות הטיפוסיות של כ- 10,000 דולר ו- 25,000 דולר עבור שני המעבדים, בהתאמה. מחירי השוק המחתרתי כבר ירדו ביותר ממחצית לעומת הקיץ שעבר, מכיוון שההיצע נעשה יציב יותר בזמן ו'קניית הפאניקה' פחתה, אמרו המוכרים.

כמה סוחרים אמרו שיש להם במלאי עד עשרות שבבים בו זמנית, ושהם יכולים לספק הזמנות מוקדמות של כמויות גדולות יותר תוך שבוע עד שבועיים. השבבים מגיעים באריזה הסיטונאית המקורית שלהם, אמרו.

"זה באמת נעשה קשה מאוד, אבל ברור שתמיד יש דרך", אמר מפיץ בבייג'ין, כשנשאל כיצד הצליח להשיג את השבבים. הוא הוסיף שבמהלך החודשים האחרונים הוא קיבל משלוח מדי חודש, של עשרות שבבים כל אחד.

חלק מן המוכרים מציעים תוכנית אבטחת איכות לשלוש שנים, לרבות החלפת מוצרים פגומים ותיקון תקלות - אך מבלי לערב את אנבידיה. קונים אמרו שהם מודאגים מאי-הוודאות שלאחר המכירה, הכרוכה בשירותים לא רשמיים.

לאחר שוושינגטון החמירה את מגבלות היצוא בסוף השנה שעברה, המשיכו מכוני מחקר ואוניברסיטאות סיניות לקנות שבבי AI מתקדמים של אנבידיה בכמויות מוגבלות ממשווקים בסין, על פי מסמכי רכש רשמיים שנבדקו על ידי הוול סטריט ג'ורנל. הרכישות כוללות את H100, מעבד שאנבידיה מעולם לא שלחה רשמית לסין, מכיוון שהגבלות היצוא נכנסו לתוקף לפני שהשבבים יצאו למכירה ברחבי העולם.

על פי המסמכים, היו אוניברסיטת-העילית של סין, Tsinghua, ומעצמת המחקר של המדינה, Chinese Academy of Science, בין הקונים העיקריים של שבבי ה-AI המתקדמים של אנבידיה.

חברות טכנולוגיה סיניות, לרבות Huawei שאושרה על ידי ארה"ב, מנסות לייצר שבבים בעלי יכולות כמו של אנבידיה, אך הן מתמודדות עם צווארי בקבוק של קיבולת וטכנולוגיה, אומרים אנשים המכירים את הנושא. מוסד מחקר בינה מלאכותית מוביל אמר לראש ממשלת סין לי צ'יאנג במרץ, כי אימון של דגמי בינה מלאכותית גדולים עם שבבים מקומיים מועד לקריסות מערכת. כך על פי מצגת שסקר הוול סטריט ג'ורנל.

עד שיופיעו בסין שבבים בני-קיימה מתוצרת מקומית, סביר להניח שהשוק של המוצרים המתקדמים של אנבידיה - ושרשרת האספקה ​​שצמחה סביבם - יישארו יציבים ויסתגלו לנסיבות. הסטודנט הסיני שהביא מעבדי אנבידיה במזוודה שלו אמר שהוא מוכן להעביר שוב את הרכיבים הטכנולוגיים.

"אני שמח שהצלחתי לעשות משהו בשביל המדינה שלי - וגם להרוויח קצת כסף", אמר הסטודנט. "אז למה לא?".