חיזבאללה | שאלות ותשובות

המתקפה החריפה על הצפון. מה אפשר ללמוד מיעדי הטילים של חיזבאללה?

המתקפה הנוכחית הגיעה בעקבות חיסול מפקד יחידת עזיז של חיזבאללה ע"י ישראל • מדובר בפגיעה המשמעותית ביותר של ישראל בחיזבאללה, מאז חיסול מפקד יחידת נאסר ומפקד כוח רדואן • עד כמה המתקפה של חיזבאללה חריגה בהיקפה, וכמה רקטות וכטב"מים יש לארגון הטרור השיעי? • גלובס עושה סדר

חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה / צילום: Associated Press, Hussein Malla
חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה / צילום: Associated Press, Hussein Malla

חיזבאללה הודיעו כי שיגרו הבוקר (ה') כ־200 רקטות וכ־20 כטב"מים לעבר הצפון, כשהאזעקות נעו מרמת הגולן ועד מרחב עין המפרץ ועכו. מהי הסיבה למתקפה הנרחבת? איך צה"ל מגיב? והאם יש קשר למו"מ עם חמאס להפסקת אש? גלובס עושה סדר. 

עסקת הענק האמריקאית עם היריבה של קלע דוד
איטליה תפסה מל"טים סיניים מוסלקים במכולות

מה עומד מאחורי המתקפה?

ישראל חיסלה אתמול (ד') את מפקד יחידת עזיז של חיזבאללה, מוחמד נעמה נאסר (אבו נעמה). זו הפגיעה המשמעותית ביותר של ישראל בחיזבאללה מאז חיסול מפקד יחידת נאסר, טאלב סמי עבדאללה (אבו טאלב), ביוני, ומפקד כוח רדואן וויסאם א־טאוויל בינואר. בצל התגובה על חיסולו של אבו טאלב שהיה מקביל לאבו נעמה, התגובה של חיזבאללה הייתה במידה רבה צפויה.

עיבוד: דובר צה''ל
 עיבוד: דובר צה''ל

מהי יחידת עזיז?

יחידת עזיז אמונה בחיזבאללה על מרחב דרום־מערב לבנון, ואבו נעמה היה מפקד ותיק שצמח במשך שנים רבות במסגרת פעילויות הטרור של חיזבאללה. הפגיעה בו, במיוחד לאחר חיסולו של אבו טאלב, מעידה על היקף איסוף המודיעין של ישראל.

האם התגובה של חיזבאללה מסתכמת בשיגורים לישראל?

לא. חיזבאללה מזהים כי הם מתקשים לשמור על ביטחון שדה, וכי לישראל יש יכולות טכנולוגיות מתקדמות מאוד. לכן, הם הורו לתושבי דרום לבנון להפסיק את השימוש שלהם בטלפונים סלולריים, וכן חיזבאללה שולחים את אנשיהם במסווה של אזרחים אל כפרים בדרום לבנון - בניסיון למצוא משתפי פעולה.

עד כמה המתקפה של חיזבאללה חריגה בהיקפה?

בערוץ אל־מיאדין מדווחים כי זו הייתה המתקפה הנרחבת ביותר של חיזבאללה מאז ה-7 באוקטובר. בערוץ שמקורב לחיזבאללה ציינו כי "הותקפו 12 בסיסים צבאיים", במסגרת מטחים שנמשכו יותר משעה.

כמה רקטות וכטב"מים יש לחיזבאללה?

ב־CIA מעריכים כי לחיזבאללה יש ארסנל שכולל כ־150 אלף טילים ורקטות. כלומר, אם חמאס פתחו את מתקפת 7 באוקטובר בהיקף חסר תקדים של כ־3,000 רקטות ופצצות מרגמה לישראל, חיזבאללה מסוגל להחזיק קצב אש שכזה במשך כחודש וחצי. לצורך ההשוואה, לכל אורך מלחמת לבנון השנייה הוא שיגר לישראל כ־4,000 טילים - רובם קטיושות לטווח של עד 30 ק"מ.

איך צה"ל מגיב למתקפה של חיזבאללה?

צה"ל הגיב מיידית בירי ארטילרי אל מוקדי השיגורים, ולאחר מכן פתח במתקפה נרחבת יותר מהאוויר.

מה ניתן ללמוד מיעדי השיגורים של חיזבאללה?

לפחות לפי הצהרת ארגון הטרור, הם כיוונו ליעדים צבאיים. אולם, מרחב עין המפרץ ועכו, למשל, אינו מאופיין בבסיסים צבאיים משמעותיים. מנגד, אותו מרחב סמוך למתקן אסטרטגי של רפאל "מכון דוד".

האזעקה במרחב משגב מתווספת לשיגורים קודמים למרחב עכו ועין המפרץ, שסמוך למתקן אסטרטגי נוסף של רפאל: מכון דוד. בתקופה האחרונה, חיזבאללה טענו כי פגעו במפעל פלסן בקיבוץ סאסא, שקרוב לגבול לבנון. זהו מפעל שמייצר מיגונים לרכבים צבאיים, כולל בארה"ב ובמדינות נוספות, דוגמת אזרבייג'ן. מעבר לכך, לאחרונה התבצעו שיגורים למרחב דרומית לכרמיאל, שבו נמצא מתקן אחר של רפאל: מכון לשם. 

האם יש קשר בין המו"מ עם חמאס ליממה הסוערת עם חיזבאללה?

"ניתן להעריך כי יש קשר בין הזירות", אומרת לגלובס ד"ר כרמית ולנסי, חוקרת בכירה וראש תוכנית הזירה הצפונית במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אוניברסיטת תל אביב. "בכירי חיזבאללה, בהם שייח' נעים קאסם, ממשיכים להבהיר את הקשר בין רצועת עזה לבין לבנון, שכאשר האש בעזה תיפסק - האש בצפון תעצור. שליחו של ביידן, הוכשטיין, מדלג וכרגע נמצא בפריז, כי הוא מבין שיכול להיות כי תיווצר אפשרות למימוש הסכם". 

דווקא לאחר השקט היחסי בצפון, הגיע חיסול אבו נעמה, ועל כך משיבה ד"ר ולנסי כי "ישנן שתי אפשרויות מרכזיות שבגינן זה קרה כשהמגעים עם חמאס מתקדמים. הראשון, ניצול הזדמנויות אופרטיבי, מתוך הבנה שרוצים לשפר את המציאות הביטחונית, ואבו נעמה היה דמות משמעותית. האפשרות השנייה היא שהולכים לכיוון סגירה של האירוע ועוסקים באקט סיום. לא מן הנמנע שמפנימים כי מרחב הפעילות עשוי להצטמצם ולכן מחפשים את הפינאלה. זה מוקדם לחשוב שהולכים לשם, אבל זו אפשרות סבירה".