גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מערכות בחירות טורפות את הקלפים בבריטניה, בצרפת ובארה״ב וההיפופוטמים עפים

השלטון בבריטניה עובר במהירות ובקלות שמאלה, ובצרפת מתנהל ניסיון נואש לבלום את הימין הקיצוני ● שוקי ההימורים מהמרים על פרישת ביידן ● ההוריקן הראשון של העונה דוהר לעבר טקסס, והמחקר ששם לב שהיפופוטמים בעצם עפים

השבוע בעולם / חומרים: Kirsty Wigglesworth-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / חומרים: Kirsty Wigglesworth-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1דרמות אלקטורליות

הטור הזה נחתם שעות אחדות לפני שנודעו תוצאות הבחירות בבריטניה. הסקרים הסכימו שמפלגת הלייבור באופוזיציה תנחל ניצחון עצום, ואחדים צפו התכווצות חסרת תקדים של המפלגה השמרנית השלטת. ביום שישי בצהריים יהיה לבריטניה ראש ממשלה חדש, קיר סטארמר. לא צריך קואליציה, והשלטון עובר בתוך שעה אחת.

עושה קידוש כל שישי: המועמד שצפוי להיות רה"מ של בריטניה
כותרות העיתונים בעולם | חוקרים מטקסס מאשימים את חיל האוויר הישראלי בשיבושים בשמיים
WSJ | "סוגיית-הגיל" האחרת: בוחרים ותיקים צוברים כוח ברחבי העולם

הצרפתים ייאלצו לחכות עד יום ראשון בערב כדי לדעת מי יעמוד בראש ממשלתם הבאה. השבוע בצרפת עמד בסימן ניסיון טבוע בחותם של חרדה עמוקה ליצור ברית של שמאל מתון, שמאל קיצוני, מרכז וימין מתון כדי למנוע את הימין הקיצוני, הגזעני, האנטי־אירופי, הפרו־רוסי מלהגיע לשלטון.

קיר סטארמר. לא צריך קואליציה / צילום: ap, Phil Noble

למרבה ההפתעה נראה שזה עובד. מועמדים מן הקטגוריות הנ"ל פרשו מן המירוץ כדי להקל על שנואי נפשם, בעלי הסיכויים העדיפים להביס את הימין הקיצוני. עכשיו נראה אם המצביעים ייענו לנוסחה המסובכת הזו.

כמה שהפוליטיקה מסתבכת.

2ביידן או לא

בארה"ב, הר הגעש הפוליטי מעשן, ואולי מתקרב להתפרצות. מי יודע, אולי כאשר נכתוב את הטור הבא, בעוד שבוע, ג'ו ביידן לא יהיה עוד מועמד מפלגתו לנשיאות. מתעצם והולך הלחץ עליו להסיק את המסקנות מחולשתו בוויכוח הטלויזיה עם טראמפ לפני שבוע.

יואב קרני, פרשנות | גורל מועמדותו של ג'ו ביידן ייחרץ בשבעת הימים הבאים

הלחץ רחוק מלהיות כללי וגלוי, אבל קולות בולטים כבר הורמו לטובת הסתלקותו של הנשיא ממועמדותו, לא מנשיאותו; וקולות בולטים עוד יותר התחילו להביע הבנה כלפי הספקנים. הבית הלבן עומד על דעתו שהנשיא לא יפרוש ויהי מה.

השבועון 'אקונומיסט' מפרסם את ההסתברויות בשוקי ההימורים. ב־2 ביולי הוערכו סיכויי ההסתלקות של ביידן ב־25%. ב־3 ביולי הם הגיעו כבר ל־75%. אותו אחוז, 75%, ציין בסקרים את מספר האמריקאים החושבים שביידן זקן מדי וצריך לפרוש. שלושה סקרים הראו השבוע, כמעט בו־זמנית, שיתרונו של טראמפ התייצב על 6%. קשה לראות מי יוכל לשנות את הכיוון הזה חוץ ממישל אובמה. היא מכה את טראמפ בסקרים בהפרש של 11%.

3עפר רגליו

הודו חוותה השבוע אסון מירון משלה. רבע מיליון מאמינים נאספו בשטח פתוח במדינה הצפונית אוטאר־פראדש, כדי להתבשם מסגולות הריפוי של מטיף מקומי, הטוען שהוא מסוגל להקים את המתים לתחייה. הם התחלקו לעזרת גברים ולעזרת נשים. כאשר המטיף עזב, הנשים ניסו לאסוף את עפר רגליו. התפתחה פאניקה, ובהיעדר פיקוח משטרתי הולם, בחום כבד, הנמלטות נדחקו, נדחפו, קרסו ונחנקו. 121 מתו, בנות כל הגילים. המשטרה התירה מלכתחילה את התכנסותם של 80,000, אבל המספר תפח פי שלושה.

שוטרים במקום האסון בהודו. 121 מתו, בנות כל הגילים / צילום: Reuters, Anushree Fadnavis

לרוע המזל, כינוסים פולחניים בהודו מושכים המונים, בתנאים מזעזעים, ללא פיקוח. הם מסתיימים לעתים קרובות באסונות, אם כי זה של השבוע התקרב לשבור שיאים.

4בריל השתגעה

כל שבוע מן השבועות האחרונים זימן שיא חדש באסונות אקלים, המאשרים על פניהם החמרה בלתי פוסקת: חום חסר תקדים בכל חצי הכדור הצפוני (בו העונה כעת היא קיץ), שטפונות חסרי תקדים וסופות חסרות תקדים.

הנזק מסופת בֶּריל, בברבדוס. פינוי האוכלוסייה בטקסס החל / צילום: ap, Ricardo Mazalan

השבוע פוקדת את הים הקריבי, בדרך אל ארה"ב, סופת ההוריקן הקשה ביותר זה עשרות שנים. ניתן לה השם 'בֶּריל', והיא הסופה הראשונה בשלב כל כך מוקדם של עונת ההוריקן, שעוצמתה דורגה ברמה המקסימלית של 5. היא החריבה איים קטנים בלב הקריבי, לפני שנחלשה לרמה 3. אבל היא הוסיפה לדהור על פני ג'מייקה במהירות של 200 קמ"ש. ממשלת ג'מייקה הכריזה עוצר של שבוע. בֶּריל עומדת להגיע ביום שלישי הבא לפנות בוקר (שעון ישראל) אל חופי טקסס, ופינוי אוכלוסייה כבר התחיל.

5היפו מעופף

הרעיון שבעל חיים, השוקל שני טון ויותר, יוכל לעוף, מצריך הרבה דמיון, ושייך לקטגוריה של מיתולוגיה מצוירת, הלוא כן.

לא, לא כן. מחקר מדעי המתפרסם השבוע מראה כי היפופוטם, הידוע במהירות ריצתו, עשוי לרוץ כה מהר עד שכל ארבע רגליו מתרוממות מעל פני הקרקע למשך שלוש עשיריות השנייה. איש לא הבחין בזה עד מחברי המחקר, מאוניברסיטה בריטית.

המחקר נעשה בשמורת טבע בריטית וגם באמצעות וידיאו על יוטיוב, ונבחנו בו 32 היפופוטמים. ספק אם יש איזו משמעות מעשית למחקר הזה. קטן למדי הוא הסיכוי שהיפו מעופפים יחליפו מטוסי תובלה בזמן הנראה לעין.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

בישראל היו שמחים שיפסיד: נשיא איראן הרפורמיסט החדש

בסיבוב השני של הבחירות באיראן ניצח הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן ● כעת נושא העולם את עיניו אל הנשיא החדש, שעשוי להביא תפנית ליחסיה של איראן עם העולם ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס שהתקיים לפני הבחירות

שבי שמר, מנהלת החטיבה הקמעונאית, בנק מזרחי טפחות בוועידת הנדלן של מזרחי טפחות / צילום: תמר מצפי

מנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות: "עלייה של 87% בהיקף נטילת המשכנתאות והמגמה הולכת וגוברת"

שבי שמר, מנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, דיברה בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס על עליית הביקושים למשכנתאות, ומשמעות הדבר על שוק הנדל"ן ● "רוכשי הדירות יודעים שאם הריבית תמשיך לרדת, תהיה התאמה במחירי המשכנתאות, והציפייה שמחזירה אותם לשוק"

ראש ממשלת ארמניה פשיניאן, נשיא רוסיה פוטין ונשיא אזרבייג'ן אלייב. ארמניה נבגדה / צילום: Reuters, SPUTNIK

ארמנים וישראלים לוחמים את מלחמת האבות

נפגשנו רק פעם אחת, לפני 2,100 שנה, על גדות הליטני ● אבל הארמנים הם תאומינו ההיסטוריים, וגם הם שקעו אל משבר קיומי שלושה שבועות לפני השבת השחורה

אמיר אליחי, מייסד ומנכ''ל Carbyne / צילום: מאט קאר

הוא הקים מיזם כשעבד כמאבטח בארה"ב, ואז היה שוד ששינה את חייו

הוא היה אמור להתחיל התמחות, אבל אז נקלע לאירוע שאילץ אותו להעיד במשטרה: "זו הייתה חוויה נוראה" ● אז הוא חשב על כלי שיצליח לייעל את המערכת כולה: "אנחנו תומכים במוקדי 911 מ־120 מדינות בעולם" ● אז למה המשטרה מסרבת לשתף איתו פעולה? ● שיחה קצרה עם אמיר אליחי, מייסד ומנכ"ל Carbyne

מתוך הסרט ''הקול בראש 2''. מאיים להיות תופעה מסדר הגודל של ''ברבי''

על הקלות שבה "הקול בראש" שינה את חוקי המשחק של דיבוב סרטים

שובר הקופות "הקול בראש 2" חייב את הצלחתו בעיקר לקולם של כוכבים ידועים ● בסרט השני עוררה ההפקה זעם כשהציעה משכורות מופחתות למדבבים שהתנגדו לתרום את קולם ● גם הבינה המלאכותית מאיימת על עתידם של המדבבים

HP סאיטקס -המפעל החדש של HP סאיטקס ,קרית גת / צילום: יח''צ

טלטלה בסאיטקס HP: המנכ"ל הוותיק פרש, היערכות לפרישות נוספות

לגלובס נודע כי בחברה מעלים הילוך בתהליך איחוד החברות, וכעת ישולבו עובדי סאיטקס בתוך אינדיגו ● עד כה שמרה סאיטקס על עצמאותה תחת הנהלת אינדיגו ● כעת מתניעים בחברה מהלך שיכלול מו"מ עם עובדים ותיקים על פרישה מרצון

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

הביטקוין הגיע לשפל של 5 חודשים. למה זה קורה?

תשלומי פיצויים של בורסה שפשטה רגל גורמים לחשש מהצפת השוק במטבעות ביטקוין ● הביטקוין מתערער ויורד לשפל של כחמישה חודשים, וכנהוג גורר איתו את שאר מטבעות הקריפטו המרכזיים ● אבל התחזית צופה שהביטקוין יחזור ויתחזק

סיכום שווקים / צילומים: shutterstock,AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האנליסטים ממליצים: אלה המניות שלא כדאי למכור - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד S&P 500 הניב לחוסכי הגמל במחצית הראשונה של 2024 תשואה כמעט כפולה מהמסלולים המנייתיי - ויותר מפי שלושה מאלה הכלליים ● מנגד, בג'יי.פי. מורגן צופים כי המדד יירד ב-22% עד סוף השנה ● וגם: ניתוח סטטיסטי מנסה לענות על השאלה: באיזה יום הכי כדאי להיכנס לשוק המניות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר

רשות שוק ההון מדרגת את השירות של חברות הביטוח בישראל. אלו המצטיינות

"מדד השירות" השנתי של רשות שוק ההון, שפורסם היום, מדרג את רמת השירות של חברות הביטוח בתחומים שונים ● מי המשתפרות הגדולות בתחום הביטוח לעומת השנה שעברה, ומי מובילות בתחום קופות הגמל?

שלט רחוב של המלך סלמן (מימין) ובנו מוחמד. פער הדורות משתקף ביחס לישראל / צילום: ap, Amr Nabil

"האיראנים מצאו את עצמם עם הגב לקיר": העיתונאי הסעודי שבטוח - זו הסיבה לטבח המזעזע של ה-7 באוקטובר

עבד אל־עזיז אל־חמיס, עיתונאי סעודי מוביל, ניצל את מעמדו וכ־350 אלף עוקביו כדי להביע עמדה ברורה נגד פשעי חמאס ומשטר האייתוללות, וגרף כותרות בכל העולם ● לגלובס הוא מסביר את השיקול האיראני, ומה ישראל צריכה לעשות לטובת נורמליזציה

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: תמר מצפי

החשכ"ל: "אי אפשר להמשיך לקבל את הדרישות של מערכת הביטחון כפי שהן"

החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, דיבר בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס, על מצב החוב של המדינה נוכח המלחמה: "לתת הלוואה למדינת ישראל בריבית של 5%, זה לא סוף העולם"

התרחיש ההרסני: "חיזבאללה יכול להכריע את כיפת ברזל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: לישראל יש הרבה מה להפסיד במלחמה מול חיזבאללה, הפופולריות של מרואן ברגותי מתחזקת אצל הפלסטינים, ומורים פרו-פלסטינים בארה"ב מנסים לקדם תוכנית לימוד נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

שחקני מנצ'סטר סיטי חוגגים אליפות. הכדורגל האנגלי הכניס כ־7 מיליארד אירו / צילום: ap, Dave Thompson

35 מיליארד אירו בשנה: אירופה מאוהבת בכדורגל. דוח חדש מגלה את המספרים

מיליוני צופים דבוקים למשחקי היורו, אבל השיגעון לא עוצר בנבחרות: הסקירה השנתית של פירמת הייעוץ דלויט מגלה כי הצמיחה בכדורגל האירופי הגיעה בעונה הקודמת לשיא הכנסות, עם צפי לעלייה ● איזו ליגה בולטת, איך זה משפיע על ישראל ומתי יפרוץ גם כדורגל הנשים?

אייל פסו, מנכ''ל גאוזי / צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc.

למרות החולשה במניה, מנכ"ל גאוזי אופטימי: "זו נקודת אור כשחברה ישראלית, בזמן מלחמה, מנפיקה בנאסד"ק"

את הרעיון להקמת גאוזי, שמייצרת טכנולוגיה לשליטה במעבר אור דרך זכוכיות, קיבל המנכ"ל אייל פסו כשרצה למנוע תצפית מהרחוב לביתו: "רציתי כפתור שיוכל להפוך שקוף לאטום ולהפך" ● לאחר שהנפיק את החברה בוול סטריט, ולנוכח קבלת הפנים הצוננת לה זכתה המניה, הוא טוען כי "כשהמשקיעים יבינו שהטכנולוגיה שלנו היא בבסיס של הרבה שווקים, נוכל לעשות פלאים"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח התעסוקה; הנאסד"ק עלה בכ-0.8%

נעילה מעורבת באירופה ● דוח התעסוקה: 206 אלף משרות נוספו לשוק העבודה האמריקאי; שיעור האבטלה עומד על 4.1% ● נעילה מעורבת באסיה: הניקיי ושנגחאי ננעלו בירידות בעוד שקוספי ושנזן עלו ● ההוצאות של משקי הבית ביפן בחודש מאי ירדו ב-1.8% במונחים ריאליים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד - בניגוד להערכות האנליסטים ● שערי מטבעות הקריפטו ממשיכים לרדת

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הפרקליטות מתנגדת לדחיית עדותו של נתניהו: יש לקבוע לנובמבר

לדברי הפרקליטות, "מדובר בבקשה החורגת מכל קנה-מידה מקובל של ניהול הליכים פליליים, והיא הוגשה בתיק שבו האינטרס הציבורי מחייב לחתור לסיום מהיר ככל הניתן של המשפט" ● עוד צוין כי אם ראש הממשלה טוען כי מילוי תפקידו הציבורי אינו מאפשר ניהול תקין של המשפט כסדרו - עליו להבהיר זאת במפורש

ניר צוק, עופר גונן ועמיר לונדון. הישראליות בוול סטריט / צילום: טל גבעוני, ערן לביא, נטי לוי

הדיווח שהקפיץ את חברת הביומד הישראלית בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • מדיוונד קפצה בחדות לאחר דיווחים על הצעת רכישה ● קמהדע קפצה בכ-10% לאחר שקיבלה סיקור חיובי מסטיפל ● ופאלו אלטו השלימה זינוק של 31% מהשפל שרשמה בחודש פברואר

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ראש המוסד חזר מהשיחות בקטאר, לשכת רה"מ: "יש עדיין פערים"

יו"ר המחנה הממלכתי לרה"מ: ניתן גיבוי מלא לכל מתווה אחראי שיביא להשבת החטופים • צה"ל ושב"כ חיסלו 7 מחבלים בפעילות בג'נין, מתוכם חוליית המחבלים שאחראית למותו של סרן אלון סקאג'יו ז"ל • דיווח: חמאס עדכן את חיזבאללה כי הוא מקבל את ההסכם להפסקת אש • רקטה פגעה בבית בקריית שמונה, אין נפגעים • עדכונים בולטים

ג'וש פריידנברג בביקור ביד ושם במרץ האחרון / צילום: פרטי

בית האופרה של סידני הואר בצבעי כחול־לבן. את מה שקרה אחר כך קשה היה לחזות

ג'וש פריידנברג, בעבר בכיר בממשלת אוסטרליה וכיום יו"ר בגולדמן זאקס, הזדעזע מהאלימות שחוו יהודים בארצו אחרי 7 באוקטובר ● אז הוא יצר סרט תיעודי - שזכה לכותרות בעולם ● בראיון מיוחד הוא מספר על הבורות ביחס לסכסוך הישראלי־פלסטיני ומסביר מדוע דווקא הביקור בארץ עשה אותו אופטימי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

אם הורישה נחלה לבן הצעיר. הבן הבכור יצא למאבק. מה נקבע?

אישה תבעה גניקולוג בתביעה אזרחית לאחר שהורשע במעשים מגונים - ביהמ"ש חייב אותו לשלם פיצוי על נזקים שנגרמו לה, כולל נזק לא ממוני ● אדם סייע לגיסו המנוח לשפץ דירה וטען כי הוא הבטיח לו שיוכל להשכיר חלק מהבית, לפני שנפטר ● וגם: אם הורישה נחלה במושב לבנה הצעיר, והבן הבכור יצא למאבק ● שלושה פסקי דין בשבוע