גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אמברגו על יצוא? לקוחות בישראל רכשו במאי וביוני כלי רכב מתוצרת טורקיה ברבע מיליארד שקל

על־פי נתוני מסירות הרכב של משרד התחבורה, בחודשים מאי-יוני 2024, נמסרו בישראל כ-2,850 כלי רכב פרטיים ומסחריות מתוצרת טורקיה, בשווי מצרפי משוער של רבע מיליארד שקל ● וגם: הקרוס־אובר הקומפקטי החדש שבדרך לישראל ● השבוע בענף הרכב

מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

בתחילת מאי הטילה ממשלת טורקיה אמברגו על היצוא לישראל, כולל יצוא כלי רכב שמיוצרים בטורקיה. ואולם, מנתונים עדכניים של שוק הרכב נראה שהאמברגו אינו אפקטיבי בשתי המדינות.

מסירות הרכב נחתכו ב-15%, והיבואנים יוצאים בגל הנחות כדי לעורר את השוק
מבחן דרכים | בפחות מ-200 אלף שקל: החשמלית שאי אפשר להתעלם ממנה, לטוב ולרע
במחירים אטרקטיביים: פלח הרכבים שצפוי לעשות קאמבק

על פי נתוני מסירות הרכב של משרד התחבורה, שפורסמו השבוע, בחודשיים האחרונים (מאי ויוני 2024) נמסרו בישראל 2,847 כלי רכב פרטיים ומסחריות מתוצרת טורקיה, בשווי מצרפי של רבע מיליארד שקל (משוער, במחירים לצרכן). רוב כלי הרכב יובאו לפני תחילת האמברגו, אולם ככל הנראה גם היבוא לא הפסיק לחלוטין.

השבוע פרסמה המדיה הטורקית תחקיר, שמראה כי בחודש מאי נרשם זינוק חד ובלתי מוסבר ביצוא מטורקיה ליוון, בהיקף של כ־150 מיליון דולר. בטורקיה מעריכים, שהזינוק נובע מהקמת "נתיב סחר עוקף אמברגו" מטורקיה ליוון, ומשם לישראל. היצוא כולל מגוון סחורות כולל כלי רכב. התחקיר קובע כי הסחורות לישראל מיוצאות מטורקיה עם מסמכים שמציינים כי היעד הסופי הוא מדינת צד שלישי. מאותן מדינות הן מיוצאות מחדש עם מסמכי יצוא חדשים.

יצוין כי על פי נתוני הלמ"ס מחודש מאי נרשמה ירידה חדה ביבוא מטורקיה בסעיף "כלי רכב וחלקיהם", והוא הסתכם ב־14.2 מיליון דולר לעומת כ־40.2 מיליון דולר במאי אשתקד. ואולם, על פי הערכות ייתכן שחלק מהיבוא יופיע בנתוני היבוא חודש יוני של הלמ"ס, שטרם פורסמו, או שהוא נותב ליבוא ממדינות אחרות, ששטרות המטען מופיעים על שמן.

זינוק במסירות כלי רכב מסין

ובתוך כך נראה, שהאדישות של שוק הרכב המקומי להתפתחויות הגיאופוליטיות בעקבות המלחמה אינן ייחודיות רק לזירה הטורקית. על פי נתוני מסירות הרכב, במחצית הראשונה של השנה נרשם זינוק של 16.8% במסירות כלי רכב מתוצרת סין לעומת המחצית הראשונה אשתקד. כלי רכב מתוצרת סין תפסו נתח של 22.3% מכלל מסירות הרכב החדש בישראל, שיעור החדירה הגבוה ביותר של כלי רכב מתוצרת סין בעולם המערבי. לשם השוואה, באיחוד האירופי עמד חלקם של כלי רכב מתוצרת סין על פחות מ־4.5% בחודשים ינואר-מאי.

בפלח הרכב החשמלי בישראל, עמד חלקם של המותגים הסיניים במחצית הראשונה על כ־65% מכלל המסירות, עוד שיא בקרב המדינות המפותחות. יצוין כי החודש פורסמו בסין נתוני יצוא ומכירות של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין באיחוד האירופי, ומהם עולה, שהמסירות של חלק מהמותגים הסיניים בישראל עולה בעשרות עד מאות אחוזים מהמסירות שלהם בכלל מדינות האיחוד האירופי.

נתוני שיא ל"רישום עצמי"

בסך הכול נמסרו במחצית הראשונה בישראל כ־155 אלף כלי רכב חדשים, ירידה של 11% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בענף מעריכים כי בחודש יוני, שבו נמסרו כ־26 אלף כלי רכב ונרשמה עלייה של כ־5% לעומת יוני אשתקד, מעל 4,000 מסירות היו "ברישום עצמי". כלומר כלי רכב, שהיבואנים נאלצו לרשום על שמם לאחר שלא הצליחו להימכר בתקופה של יותר משנה מאז ייצורם, פלוס הארכה של שלושה חודשים עקב המלחמה. אלו הם נתוני שיא לרישום עצמי, אשר מתבטאים בין השאר בהגדלה משמעותית של היצע כלי הרכב בערוץ השיווק של "אפס קילומטר".

בדרך לישראל: הקרוס־אובר הקומפקטי אופל פרונטרה בגרסה חשמלית, היברידית ובנזין

חברת לובינסקי תתחיל לייבא לקראת סוף השנה את הקרוס־אובר החשמלי העירוני אופל "פרונטרה". אורכו של הרכב 4.38 מ', רוחבו 1.8 מ', גובהו 1.63 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.67 מ' ומצויד בתא מטען בגודל 460 ליטר. הרכב ישווק בכמה גרסאות, וגרסת הבסיס מצוידת במנוע בהספק 113 כ"ס ובסוללה של 44 קילוואט, עם טווח של עד כ־305 ק"מ.

אופל פרונטרה / צילום: יח''צ

דגם זה ממוצב בתור "שובר סיניות" עם מחיר התחלתי של כ־29 אלף אירו בגרמניה, שעשוי להתבטא בפחות מ־150 אלף שקל בארץ בכפוף למיסוי. תהיה גם גרסת "טווח ארוך" עם כ־400 ק"מ. במקביל יושק הרכב גם בגרסה היברידית מלאה עם הספק של 128 כ"ס ובגרסת טורבו־בנזין עם 136 כ"ס.

XPENG נערכת להשקת "מותג עממי" חדש. בשלב הראשון, סדאן תואמת טסלה 3

במהלך השנה הבאה, צפוי לנחות באירופה ובישראל תת־מותג "פרימיום נגיש" חדש של חברת XPENG, שנושא בסין את הכינוי MONA. השבוע נחשף בסין רשמית הרכב הראשון של המותג, מכונית סדאן עם עיצוב אווירודינמי מתקדם ותצורה של סדאן־חמש־דלתות (עם דלת אחורית מתרוממת).

XPENG MONA / צילום: יח''צ

ממדי המכונית דומים לטסלה 3, עם אורך של 4.78 מ', רוחב 1.89 מ', גובה 1.44 מ' ובסיס גלגלים באורך 2.81 מ'. למכונית יש גם תא מטען בנפח חריג לקבוצה, של 621 ליטר. המכונית הוצגה בסין עם מערכת הנעה, שכוללת מנוע בודד בהספק של 190 או 214 כ"ס, בהתאם לגרסה, ועם סוללה מתוצרת BYD, שאמורה לספק טווח של 515 ק"מ, או 620 ק"מ בתקן הסיני.

על פי הערכות בסין המחירים ינועו שם בין 24 ל־27 אלף דולר ויהיו נמוכים מהדגמים המקבילים של טסלה 3. הזיכיון צפוי להיות ככל הנראה בידי קרסו מוטורס והמחירים המשוערים יהיו מתחת ל־200 אלף שקל בכפוף לרמת המיסוי בשנה הבאה.

עוד כתבות

ארתור לאפר / צילום: Reuters, Sachs Ron/CNP/ABACA

הכלכלן שלוחש באוזני נשיאי ארה"ב: "אני מעריץ של ישראל כמעט בכל היבט"

הכלכלן המוביל ארתור לאפר, שייעץ לרונלד רייגן ולדונלד טראמפ, עובר על חמשת הסעיפים החשובים המתווים מדיניות כלכלית ומסביר למה לדעתו ביידן נופל מטראמפ בכולם ● גורו הקיצוץ במסים עדיין דבק בעקומת לאפר, שקשקש על מפית נייר והפכה לחלק בלתי נפרד מלימודי מאקרו־כלכלה: "אני תומך נלהב במס שטוח, בלי פטורים ובלי שטיקים"

פנינה אלה, רן קוניק, מיכל רוזנשיין ויעקב אטרקצ'י בפאנל משותף / צילום: תמר מצפי

בעל השליטה באאורה: "בעוד 5-6 שנים, 80% מהבנייה בישראל תהיה בהתחדשות עירונית"

יעקב אטרקצ'י התייחס בוועידת הנדל"ן של מזרחי טפחות וגלובס למצב הענף בצל המלחמה: "אנחנו מדינה משוגעת, בזמן מלחמה וריבית גבוהה אנשים ממשיכים לקנות דירות" • ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק: "מדוע נבחרתי, אם בסוף הוועדה המחוזית היא שקובעת איפה יהיה גן ילדים חדש?"

צומת קפלן השלום נחסם כעת לתנועה / צילום: דנור אהרון Danor Aharon

"עסקה עכשיו": הפגנות ברחבי הארץ, צומת קפלן נחסם לתנועה

חסימות כבישים, הפגנות בצמתים ברחבי הארץ ומול בתי השרים בקריאה לבחירות ● בשעה 6:29 התייצבו פעילי מחאה מול בתיהם של 18 חברי קואליציה בדרישה לפעולה מיידית להחזרת החטופים ולקיום בחירות ● ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו": "תשעה חודשים חלפו מאז אסון ה-7 באוקטובר, ואנחנו עדיין עם אותה ממשלה שבמשמרת שלה התרחש המחדל הבלתי נתפס"

ההפגנה בקפלן, הערב / צילום: גלעד פירסט Gilad Furst

"עסקה עכשיו": המונים מפגינים ברחבי הארץ בקריאה לעסקת חטופים

אלמוג מאיר ג'אן מדבר בפעם הראשונה: "נולדתי מחדש, מחבק את אימא שלי בכל בוקר"  • עשרות אלפים מפגינים בקריאה לעסקה לשחרור החטופים • הלוחמים הפועלים באזור רפיח איתרו פירים במבני מגורים והשמידו מחסן אמל"ח • דיווח: כטב"ם תקף רכב בעומק לבנון, באזור בעלבכ • עדכונים בולטים

שחקני מנצ'סטר סיטי חוגגים אליפות. הכדורגל האנגלי הכניס כ־7 מיליארד אירו / צילום: ap, Dave Thompson

35 מיליארד אירו בשנה: אירופה מאוהבת בכדורגל. דוח חדש מגלה את המספרים

מיליוני צופים דבוקים למשחקי היורו, אבל השיגעון לא עוצר בנבחרות: הסקירה השנתית של פירמת הייעוץ דלויט מגלה כי הצמיחה בכדורגל האירופי הגיעה בעונה הקודמת לשיא הכנסות, עם צפי לעלייה ● איזו ליגה בולטת, איך זה משפיע על ישראל ומתי יפרוץ גם כדורגל הנשים?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

הפרקליטות מתנגדת לדחיית עדותו של נתניהו: יש לקבוע לנובמבר

לדברי הפרקליטות, "מדובר בבקשה החורגת מכל קנה-מידה מקובל של ניהול הליכים פליליים, והיא הוגשה בתיק שבו האינטרס הציבורי מחייב לחתור לסיום מהיר ככל הניתן של המשפט" ● עוד צוין כי אם ראש הממשלה טוען כי מילוי תפקידו הציבורי אינו מאפשר ניהול תקין של המשפט כסדרו - עליו להבהיר זאת במפורש

אביחי שטרן, אלון דוידי, אלי אביסרור ועמיחי בן שלוש בפאנל משותף / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית שדרות: "אם נחכה להחלטה של מישהו - בסוף רק נדבר על שיקום ולא יקרה דבר"

כיצד יש לבנות מחדש את הצפון והדרום של ישראל? ראשי עיריית עכו, קריית שמונה ושדרות, ביחד עם מנכ"ל חברת הבנייה אביסרור, ניסו לענות על השאלה הזו במסגרת פאנל מיוחד שהתקיים בוועידת הנדל"ן השנתית של בנק מזרחי טפחות בשיתוף גלובס

חנות של קרטייה בשאנז אליזה בפריז / צילום: Shutterstock

הנכסים שאפילו הריבית הגבוהה לא יכולה לגעת בהם

התחרות על החנויות הבלעדיות ביותר בעולם היא עזה, למרות הגידול המתון בשכר הדירה ● אפילו בלקסטון להוטה לדריסת רגל בשוק הזה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עליות חדות בבורסה; הסיבות לצניחה בתשואות האג"ח הממשלתיות

המגעים לעסקת חטופים דוחפים את מדדי המניות כלפי מעלה ● מדד ת"א 35 עולה בכ-1.4% ● בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית על כנה מחר ובקבוצת הפניקס מעריכים כי יאותת על הפחתת ריבית אחת בשנה הקרובה ● עונת הדוחות בוול סטריט תיפתח בשבוע הקרוב ● בפוריה פיננסים מתייחסים לשאלה האם זה הזמן להשקיע באג"ח אמריקאיות

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

בישראל היו שמחים שיפסיד: נשיא איראן הרפורמיסט החדש

בסיבוב השני של הבחירות באיראן ניצח הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן ● כעת נושא העולם את עיניו אל הנשיא החדש, שעשוי להביא תפנית ליחסיה של איראן עם העולם ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס שהתקיים לפני הבחירות

שבי שמר, מנהלת החטיבה הקמעונאית, בנק מזרחי טפחות בוועידת הנדלן של מזרחי טפחות / צילום: תמר מצפי

מנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות: "עלייה של 87% בהיקף נטילת המשכנתאות והמגמה הולכת וגוברת"

שבי שמר, מנהלת החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, דיברה בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס על עליית הביקושים למשכנתאות, ומשמעות הדבר על שוק הנדל"ן ● "רוכשי הדירות יודעים שאם הריבית תמשיך לרדת, תהיה התאמה במחירי המשכנתאות, והציפייה שמחזירה אותם לשוק"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בסמוך לשכונה החרדית בנתניה: דירה בלי ממ"ד בבניין ישן נמכרה בכ־2 מיליון שקל

ברחוב הרצוג בנתניה נמכרה דירת 5 חדרים בקומה 4, ב־2.17 מיליון שקל ● היא נמכרה בתוך שבועיים מרגע הפרסום לזוג צעיר ● מעבר לכביש שוכנת קריית צאנז, שכונה חרדית שבשטחה נמצא בית החולים לניאדו ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

ווינסטון צ'רצ'יל זכה בפרס נובל. על מה?

מה השם החדש שניתן למשרד החקלאות, מדוע הופסק משחק הכדורגל בין גרמניה לדנמרק בשמינית גמר היורו, ואיזו מדינה ידועה בתור "המדינה הראשונה"?  ● הטריוויה השבועית

 

השריפות בגליל התחתון בעקבות המטח האחרון / צילום: כבאות והצלה צפון

עשרות שיגורים לגליל התחתון, גבר נפצע קשה מרסיסים

חיזבאללה שיגר 20 רקטות לשורת יישובים, בהם: כפר נהר הירדן, מצפה נטופה, אבטליון, פקיעין וכפר זיתים • במד"א מעדכנים על פצוע אחד באורח קשה שפונה לבית החולים • השיגורים הגיעו בצל החיסול אתמול בעומק לבנון • רויטרס: חמאס ממתין לתשובת ישראל - שצפויה להגיע תוך ימים בודדים • עדכונים בולטים 

התרחיש ההרסני: "חיזבאללה יכול להכריע את כיפת ברזל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: לישראל יש הרבה מה להפסיד במלחמה מול חיזבאללה, הפופולריות של מרואן ברגותי מתחזקת אצל הפלסטינים, ומורים פרו-פלסטינים בארה"ב מנסים לקדם תוכנית לימוד נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מיכה קליין, עופר פלדמן, דפנה הר לב ודרור פלדמן בפאנל משותף / צילום: תמר מצפי

ליזמי הנדל"ן יש תחזית פסימית לשוק הדיור: "כשל ברמת המדינה"

בפאנל "איך קונים היום דירות" בוועידת הנדל"ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס, נרשם קונצנזוס סביב ההערכות שמחירי הדיור ימשיכו לעלות ● מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים: "אנשים מבינים שהעתיד בשוק יהיה יותר גרוע" ● וגם: הקשיים לקדם התחדשות עירונית בפריפריה

אלפא רומיאו סטלביו VELOCHE / צילום: יח''צ

האלפא רומיאו החדשה: עם מחיר שאפתני והתנהגות כביש ללא תחרות

העדכון האחרון שימר את העיצוב החושני והמוכר של ה–SUV הגדול של אלפא ושדרג את הטכנולוגיה ואיכות הייצור ● יש מתחרים יותר מרווחים ומתוחכמים, אבל הקשר למורשת והתנהגות הכביש עדיין ללא תחרות ● מבחן דרכים

שקדי עגל איסקנדר / צילום: אסף קרלה

פאסטל של גל בן–משה היא חוף מבטחים בעיר של טרנדים

השף בעל כוכב המישלן בברלין אמנם לא ממציא את הגלגל בפאסטל, אבל מציג פרשנות אישית למנות ביסטרו מקומיות, עונתיות וטובות

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר. דובר מרכזי בוועידת הנדל''ן השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס / צילום: שלומי יוסף

המגמות והתחזיות לשוק הנדל"ן: הוועידה השנתית של מזרחי טפחות בשיתוף גלובס יוצאת לדרך

הוועידה השנתית של מזרחי טפחות יוצאת לדרך היום (ראשון), במתחם האירוח "גבריאל" בנס ציונה במתכונת משודרגת ובהשתתפות בכירי הענף, מקבלי החלטות, ראשי רשויות ומיטב המומחים של מזרחי טפחות ● היא תעסוק בסוגיות הבוערות ביותר של הענף ובשאלה איך יוצרים ודאות בתקופה של אי ודאות

משה לארי, מנכ''ל בנק מזרחי טפחות, בוועידת הנדל''ן של מזרחי טפחות / צילום: תמר מצפי

משה לארי, מנכ"ל מזרחי טפחות: "הגיעה העת לייצר תוכנית שמתעדפת את חיילי המילואים בתחום הדיור"

מנכ"ל בנק מזרחי טפחות דיבר בפתיחת ועידת הנדל"ן השנתית בשיתוף גלובס על מצבו של הענף בצל המלחמה, ואמר: "ביוני נחצה את רף 8 מיליארד השקל במשכנתאות, ובראייה שנתית נגיע קרוב ל־100 מיליארד שקל"