כך נערכת איראן לאפשרות של מתקפה ישראלית

בצל החשש ממלחמה כלל איזורית, דווח באתר "דיפנס בלוג" כי הוצבו באיראן מערכות הגנה אווירית מסוג AD-08 מאג'יד • המערכת מיועדת להתמודדות עם כטב"מים, טילי שיוט, מסוקים ואיומים אוויריים נמוכים נוספים

מערכת ההגנה האווירית שהוצבה בטהרן / צילום: צילום מסך מתוך הרשתות החברתיות
מערכת ההגנה האווירית שהוצבה בטהרן / צילום: צילום מסך מתוך הרשתות החברתיות

על פי דיווח באתר "דיפנס בלוג", נצפו מערכות הגנה אווירית חדשות בלב טהרן. המערכת שנצפתה, על פי תמונות שפורסמו ברשתות החברתיות היא, ככל הנראה, AD-08 מאג'יד, שפותחה בתעשיה הביטחונית האיראנית עבור איומים קצרי טווח ורוק"ק (רום קרוב לקרקע).

הנפט הזורם מאזרבייג'ן: מנוף הלחץ שארדואן טרם השתמש בו
הטילים והכטב"מים של איראן, ואיך ישראל יכולה להגן על עצמה
פרשנות | ארה"ב ועתיד המזרח התיכון: חלפו הימים של "כל מחיר, כל נטל, כל קושי"

המערכת מיועדת ליירוט איומים בגובה שבין 20 מטרים ל־6 ק"מ ולטווח של בין 700 מטרים ל־15 ק"מ. היא הוצגה לפני כשנתיים וחצי, תוך שציינו כי היא מיועדת להתמודדות עם כטב"מים, טילי שיוט, מסוקים ואיומים אוויריים נמוכים נוספים. בתחילה פורסם כי המערכת מיועדת להתקנה על רכב הטקטי 4X4 המקומי, אראס־2, אך בצילום מטהרן מסתמן כי היא נישאת על גבי משאית קלה.

ה־AD-08 כוללת ארבעה משגרים שמכסים 360 מעלות, וכוללת טכנולוגיה אלקטרו־אופטית שמאפשרת לה לאתר את המטרות ולהנחות את המיירטים. המערכת משתמשת במכ"ם מדגם "קאשף־99".

הפריסה של מערכת ההגנה האווירית בטהרן התבצעה בימים מתוחים מאוד עבור איראן בפרט והמזרח התיכון בכלל. ביום שלישי האחרון הושבע לנשיאות הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך תוך שעות ספורות הוא נאלץ להתמודד עם המבוכה של חיסול ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה עת לן במתקן של משמרות המהפכה.

בכל המזרח התיכון ממתינים לתגובת איראן על חיסול הנייה, ולתגובת חיזבאללה על החיסול שביצעה ישראל של רמטכ"ל ארגון הטרור, חאג' מוחסן.

המתיחות והחשש מהתגובה השפיעה רבות ברמה פנים מדינית בישראל, כולל ירידות חדות בבורסה המקומית, השפעה רבה על שוק המט"ח, וביטולי טיסות של חברות רבות עד הודעה חדשה. בנוסף להשפעה כלל-איזורית, עם אזהרות מסע לישראל, לבנון ואיראן שהוצאו במדינות רבות. עד שהמצב לא יתייצב ויהיה ברור לאן המתיחות הולכת, סביר להניח כי אותן מדינות וחברות זרות לא ישנו את מדיניותן.