לאומי והפועלים שוב מציגים רווחי עתק: עד מתי החגיגה של הבנקים תימשך?

בשבוע שבו הופחת דירוג האשראי של ישראל בשל המלחמה, מציגים שני הבנקים הגדולים רווח רבעוני של כ־2.3 מיליארד שקל כל אחד, בזכות הריבית הגבוהה והפסקת הפרשות להפסדי אשראי • מידרוג: "עם התקצרות 'חבל ההצלה' שסיפקה הממשלה, צפויה שחיקה ברווחיות"

דב קוטלר (פועלים) וחנן פרידמן (לאומי) / צילומים: איל יצהר, גדי דגון
דב קוטלר (פועלים) וחנן פרידמן (לאומי) / צילומים: איל יצהר, גדי דגון

הריבית הגבוהה ועליית המדד שתרמו לגידול בהכנסות המימון שלהם, הובילו את שני הבנקים הגדולים בישראל,  לאומי  והפועלים , להציג רווח נקי עצום של יותר מ־2.2 מיליארד שקל כל אחד ברבעון השני של 2024. בסיכום המחצית הראשונה עמד הרווח המצרפי של שני הבנקים על יותר מ־9 מיליארד שקל - עלייה של 25% לעומת המחצית המקבילה ב־2023.

ביטלו את ההטבות על המינוס: זאת הריבית שתשלמו בכל בנק
המתחרה שמציעה לרכוש את אמריקן לייזר הקורסת
גלטין פוינט מבקשת לרכוש 15% מדיסקונט ניו יורק לפי שווי של מיליארד דולר

הרווח הזה עשוי היה להיות גבוה אף יותר אלמלא הפריש בנק לאומי ברבעון השני 600 מיליון שקל, לירידת ערך מניות בנק ואלי האמריקאי שבו הוא מחזיק. גם כך מסיים הבנק בניהולו של חנן פרידמן את הרבעון עם רווח של 2.27 מיליארד שקל לעומת 2.24 מיליארד שקל בבנק הפועלים (רווח שיא). בהפועלים מדובר בדוח האחרון שעליו חתום המנכ"ל דב קוטלר, שיוחלף השבוע על ידי ידין ענתבי.

בסיכום הרבעון השני הציגו שני הבנקים תשואה דו־ספרתית גבוהה על ההון (16.4% להפועלים ו־15.9% ללאומי). שניהם גם יחלקו דיבידנדים שמנים לבעלי המניות, 645 מיליון שקל בהפועלים ו־681 מיליון שקל בלאומי. מתחילת השנה עלתה מניית בנק לאומי ב־17% (משקפת שווי של 51 מיליארד שקל לבנק) ואמניית הפועלים בכ־11% (שווי של 48 מיליארד שקל). מדד הבנקים כולו עלה בכ־11%, כמעט כפול מעליית מדד ת"א 125 בתקופה זו.

מצבם החזק מתמיד של הבנקים, הנחשבים לאלה שמשקפים את כלכלת ישראל, נראה כעת רחוק ממצבה הכספי של המדינה, שהשבוע ירד דירוג האשראי שלה מטעם סוכנות פיץ' עם אופק שנותר "שלילי", והיא מציגה גירעון של מעל 8% מהתוצר על רקע המלחמה היקרה שמתארכת.

בלימה בהפקדות לפיקדונות נושאי ריבית

שבוע לפני שפרסמו את תוצאותיהם, שיגר המפקח על הבנקים, דני חחיאשווילי, מכתב שבו דרש תוכנית פרטנית להסטת כספים מחשבונות העובר ושב של הציבור לאפיקים נושאי תשואה, כדי למקסם את הריבית הגבוהה (4.5%), למשל בפקדונות נושאי ריבית.

מהדוחות עולה כי בבנק לאומי הגידול בפקדונות הציבור (כולל עו"ש) היה בשיעור כמעט כפול מזה שבהפועלים: זינוק של 8.8% בהיקף הכספי של הפיקדונות לכ־582 מיליארד שקל. הפועלים רשם עלייה מתונה יותר של 4.3% לסך של 552 מיליארד שקל.

בבנק הפועלים 72.8% מהפיקדונות (403 מיליארד שקל) הם נושאי ריבית, וככל הידוע בלאומי השיעור דומה. עם זאת מנתון שהציג הפועלים עולה שמאז סוף 2023 העלייה בהפקדות לפיקדונות נושאי ריבית נבלמה. לצורך ההשוואה, בשנת 2021, בעידן הריבית האפסית עמד שיעור הפיקדונות נושאי הריבית בבנק על 55.2% בלבד מסך פיקדונות הציבור. גם בלאומי מציינים דשדוש בהעברת כספים מהעו"ש ברבעונים האחרונים - כשאחת הסיבות על פי ההערכות היא המלחמה שהובילה ל"ישיבה על מזומן".

מי שמנסה לנשוף בעורף הבנקים הגדולים הוא בנק וואן זירו הדיגיטלי, שמעדכן את לקוחותיו על יתרות פנויות בחשבון העובר ושב, ומציע להם פתיחת "חיסכון חכם בנזילות יומית". זאת בריבית משתנה שהיא יחסית גבוהה לנהוג במערכת ועומדת כיום על 2.8% (לעומת בדרך כלל פחות מ־1% על פיקדון יומי ביתר הבנקים).

"נזקי האשראי לא משקפים"

כאמור הריבית הגבוהה והאינפלציה ממשיכות לתמוך בגידול בהכנסות המימון של הבנקים, שצמחו בכ־2% ברבעון לכ־4.38 מיליארד שקל בכל אחד מהם.

נתון אחר ששיחק לטובת הבנקים ברבעון השני הוא הפרשות מסיביות שביצעו בהוראת המפקח על הבנקים ברבעון האחרון של השנה שעברה, והפך כעת להכנסות בסעיף "הוצאה להפסדי אשראי". שני הבנקים שמחקו אשתקד חובות שגבייתם הייתה מוטלת בספק, הצליחו לבצע "ריקברי" בגין רישום הכנסות פרטניות מגבייה וקיטון בהפרשה הקבוצתית בגין ירידה בחובות הבעייתיים. לאומי רשם בסעיף זה הכנסה של 18 מיליון שקל, מול הוצאה של 318 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד. הפועלים רשם הכנסה של 49 מיליון שקל, מול הוצאה של 579 מיליון שקל ברבעון המקביל.

עם זאת, מוטי ציטרין, סמנכ"ל וראש תחום מוסדות פיננסיים ומימון מובנה בחברת מידרוג, אומר לגלובס בתגובה לדוחות כי נזקי האשראי הנמוכים שחווים הבנקים אינם מציגים את התמונה המלאה. לדבריו, הם מושפעים לחיוב "מתשלומי העברה בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים שסיפקה הממשלה לזכאים, כגון מפונים, חיילי מילואים וזכאים נוספים". ציטרין גורס כי "עם התקצרות 'חבל ההצלה' הפיננסי שסיפקה הממשלה, לצד הקלות רגולציה מצד בנק ישראל בדחיית תשלומים, יש להניח כי איתנותם הפיננסית של הלווים תיפגע. אז ניתן יהיה לצפות לפגיעה במוסר התשלומים, שתתגלגל בהתאם לשחיקת הרווחיות במערכת הפיננסית כולה, לרבות הבנקים".

נתון מעניין נוסף שעולה מדוחות הבנקים נוגע להתאוששות בתחום הדיור. בשני הבנקים זיהו עלייה בקצב רכישת הדירות, מה שהתבטא לבסוף בגידול תיק האשראי לדיור (משכנתאות) בשני הבנקים בתום המחצית הראשונה - בלאומי עמד האשראי לדיור על 138 מיליארד שקל (גידול של 10.1%) ובהפועלים גדל סעיף זה ב־2.2% ביחס למחצית המקבילה ל־134 מיליארד שקל.

סה"כ האשראי לציבור נטו שהעמידו הבנקים בתום המחצית הראשונה היה 416 מיליארד שקל בהפועלים (עלייה של 2.2%) ו־434 מיליארד שקל לאומי, גידול של 5.9%.

הצרות באמריקה הן רק "על הנייר"?

מה שהעיב על תוצאות בנק לאומי היתה כאמור מחיקה גדולה נוספת שביצע בגין החזקותיו במניות בנק וואלי (Valley) האמריקאי, לתוכו מיזג את זרוע הפעילות שלו בארה"ב. המיזוג הושלם בחודש אפריל 2022, וכתוצאה ממנו הפך לאומי לבעל המניות הגדול בוואלי (14.2%), שנחשב לבנק "אזורי" בינוני בגודלו הפועל במספר מדינות בארה"ב.

בתחילת השנה שעברה נקלעו הבנקים האזוריים בארה"ב למשבר שבעקבותיו צללו גם מניות וואלי בנק, והובילו להפחתה גדולה ראשונה שביצע לאומי בשווי החזקותיו ברבעון הראשון של 2023, בסכום של 1.1 מיליארד שקל. כעת הופרשו כאמור 600 מיליון שקל נוספים.

שווי השוק של המניות שבידי לאומי עומד כעת על כ־586 מיליון דולר (2.2 מיליארד שקל). למעשה ההפחתה הנוכחית של לאומי בוצעה ביחס לשער מניית וואלי נכון לסוף יוני האחרון, כאשר מאז ועד היום עלתה המניה וב־16%, כך שכרגע החשש מהפחתות נוספות בגין החזקה זו ירד. בסביבת הבנק מציינים כי ביחס לכלל המאזן שלו (700 מיליארד שקל) מדובר בהחזקה לא משמעותית.