חשש באוצר: תוכנית נתניהו לתקציב דו-שנתי עלולה לדחות צעדים כלכליים הכרחיים

במקום לאשר בממשלה את התקציב, כמו שתכננו במשרד האוצר, נתניהו משחרר רעיון חדש-ישן: קידום תקציב דו שנתי • באוצר טוענים כי חוסר הוודאות הביטחוני אינו מאפשר תכנון תקציבי שנתיים קדימה • ואיך יוכל נתניהו להרוויח אם לא יעבור תקציב?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

תקציב המדינה לשנת 2025 אמור היה לעבור אישור בממשלה היום, ה-15 באוגוסט, לפי לוחות הזמנים המקוריים של משרד האוצר. אם לא די בכך שהתקציב רחוק מלהיות מוכן, בסביבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מעבים כעת את מסך הערפל באשר לכוונתו לאשר תקציב חדש בזמן לתחילת השנה. אחרי שדיברו שם על תקציב המשכי והעמדת קופסאות חוץ-תקציביות, נתניהו משחרר רעיון חדש-ישן: קידום תקציב דו שנתי.

הגירעון קפץ, אבל בשווקים מסתכלים בעיקר על תקציב 2025
הטבות המס יקוצצו וגם קצבאות הילדים: הגזירות של האוצר נחשפות
המשנה ליועמ"שית מאיר לוין: "אם מחליטים לא לעשות תקציב, והשיקול הוא רק פוליטי - יכול להיות שאנחנו בדרך לאירוע"

גורמים בכירים במשרד האוצר מתנגדים נחרצות לכוונה וטוענים שמדובר בניסיון נוסף של הדרג הפוליטי לנסות להימנע מאישור תקציב מסודר, שיצריך קיצוצים כואבים והעלאות מיסים לאור עלויות המלחמה הכבדות. לטענתם, החלפת תוכנית התקציב החד-שנתי בדו-שנתי במועד כה מאוחר בלוחות הזמנים עלולה לחסל את הסיכויים האחרונים שנותרו להעברת תקציב ל-2025 עד סוף דצמבר. יתרה מכך, חוששים באוצר מניסיון לדחות את צעדי ההתכנסות המתאגרים מהשנה הבאה ל-2026. ובנוסף, מלינים על כך שחוסר הוודאות הביטחוני אינו מאפשר תכנון תקציבי שנתיים קדימה.

פיזור אוטומטי של הכנסת

קידום תקציב דו-שנתי יעכב את הכנת תקציב 2025. עיכוב זה עשוי לשמש את נתניהו וסמוטריץ' כעילה לדחיית מועד הגשת התקציב, ובכך למנוע את פיזור הכנסת. על פי החוק, אי-העברת תקציב עד 31 במרץ מובילה לפיזור אוטומטי של הכנסת. תיאורטית, המעבר לתקציב דו-שנתי עשוי להרוויח עוד זמן לקואליציה.

אולם כדי ליישם תקציב דו-שנתי, יהיה על נתניהו לתקן את "חוק יסוד: משק המדינה". החוק הנוכחי מגביל את האפשרות להעברת תקציב כזה למצבים מסוימים בלבד. אולם, שינוי זה עלול להיתקל בקשיים משפטיים, בהתחשב בפסיקת בג"ץ בעבר נגד תיקונים דומים. יתכן שהיועצים המשפטיים יתנגדו למהלך, והוא עלול להיפסל בבית המשפט העליון.

כוונה דומה להכנת תקציב דו-שנתי, אגב, כבר עלתה מכיוונו של נתניהו לפני פחות משנה, לאחר פרוץ המלחמה. אז דובר על תקציב לשנים 2024-2025, אבל הרעיון לא התקדם, בין היתר בשל הערכה שהשר דאז בני גנץ יתנגד ויפרק את ממשלת החירום. כעת, כשממשלת החירום כבר אינה קיימת והקואליציה חזרה להרכבה המקורי, ההתנגדות הפוליטית לתקציב דו-שנתי תהיה נמוכה יותר. ההתנגדות המקצועית מצד האוצר, לעומת זאת, עומדת בעינה.

ההצעה החדשה להכנת תקציב דו-שנתי כלל לא שותפה עדיין עם הדרג המקצועי באוצר. בתקופה האחרונה, תוכניות התקציב באוצר ותוכניות התקציב בממשלה הם קווים מקבילים שאינם נפגשים. כפי שפורסם בגלובס, באוצר הכינו תוכנית גיבוי פיסקלית למקרה שהממשלה לא תעביר תקציב במועד, מבלי לשתף בסוד העניינים את שר האוצר בצל סמוטריץ'. ומנגד, סמוטריץ' ונתניהו מקיימים את השיח ביניהם הרחק מאוזני פקידי האוצר, שמוצאים את עצמם אובדי עצות.