בשל ניכור הורי: האם מנעה חידוש קשר עם האב ותשלם לו חצי מיליון שקל

בית המשפט חייב את האם להשיב מזונות של ארבע שנים ולשלם פיצויים כבדים • "הורה שמגלגל עיניו וטוען שזה רצון הקטין מועל באופן קשה בחובתו ובתפקידו"

בית המשפט חייב אם להחזיר מזונות לאחר שקבע כי מנעה חידוש קשר בין בנה לאביו / צילום: Shutterstock, Vitalii Vodolazskyi
בית המשפט חייב אם להחזיר מזונות לאחר שקבע כי מנעה חידוש קשר בין בנה לאביו / צילום: Shutterstock, Vitalii Vodolazskyi

בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב פסק לאחרונה באופן חריג כי אם לבן 17 תשלם לבעלה לשעבר כ-530 אלף שקל, לאחר שנקבע כי מנעה את חידוש הקשר שנותק בין האב לבנו. השופט ארז שני חייב את האם להשיב מזונות שקיבלה במשך ארבע שנים ולשלם פיצויים כבדים והוצאות משפט.

האישה דרשה את דמי הכתובה כי הבעל הומו. מדוע קיבלה פחות מחצי?
בית המשפט יכול להורות על פירוק שיתוף בדירה גם בניגוד להסכם הגירושים
10 שנות זוגיות הסתיימו, והאישה סירבה לעזוב את הבית. מה קבע בית המשפט?

הבן ניתק את הקשר עם אביו כשהיה בן 13.5 על עניין של "מה בכך" על-פי בית המשפט. האב ניסה פעם אחר פעם לחדש את הקשר. במהלך השנים ניהלו ההורים עשרות הליכים משפטיים שבמסגרתם נעשו ניסיונות להביא לחידוש הקשר על-ידי בית המשפט, האפוטרופוס לדין שמונה ומטפלות, אך הקטין עמד בסירובו. משכלו כל הקיצין, הגיש האב את התביעות נגד האם - לביטול החיוב במזונות ולקבלת פיצוי.

האב טען כי בנו הוא בן "מרדן" לפי הפסיקה, ולכן יש לפטור אותו ממזונות. הוא ביקש לקבל פיצוי על הנזק שנגרם לו על-ידי גרושתו, שלא נשמעה להחלטות בית משפט שנועדו להביא לחידוש הקשר עם הבן.

האם טענה כי האב התעלל בקטין, הטיל עליו מורא ולא סיפק את צרכיו הבסיסיים.

"תנאים בלתי סבירים"

השופט שני דחה השמצות האם את האב. "לטענות כביכול בדבר היות האב לא אכפתי, אלים, מרעיב וכו' לא נמצא שמץ ראיה", ציין השופט, והוסיף כי "טענות בדבר טיבו של מאכל או נטילה של טלפון או ויכוח על בר-מצווה הם זוטות של מה בכך, והעצמתם לכלל 'אלימות והתעללות' היא מעשה בלתי הגיוני".

נקבע כי אין זה משנה אם סרבנות הבן הנצחית "נובעת מפינוק, היעדר בשלות רגשית או משיתוף-פעולה של הקטין עם אמו", וכי "לאם יש חלק ניכר בסרבנות הקשר בניכור ההורי בדרגה החמורה ביותר ובהסתת הקטין נגד אביו".

השופט עמד על חשיבות התפקיד ההורי לקשר עם ההורה הנוסף: "חובתו של הורה משמורן לפעול כך שהקטין ירגיש נוח בקשר עם ההורה השני. הורה שמגלגל עיניו לשמיים וטוען שזה רצון הקטין, מועל באופן קשה בחובתו ובתפקידו. הורה שלא משתף פעולה עם גורמי טיפול שמונו לצורך חידוש הקשר, מבצע עוולה חמורה לא רק נגד ההורה המנוכר אלא אף נגד הקטין".

השופט קבע כי האם תחזיר מזונות בגובה 4,200 שקל לחודש ובסך-הכול כ-200 אלף שקל, ותשלם פיצוי בגובה 250 אלף שקל הכולל 50 אלף שקל לשנה או חלק ממנה וכן הוצאות משפט בגובה 80 אלף שקל.

האם ייצגה את עצמה. את האב ייצגה עו"ד קטי טל.

1101-04-23 , 1082-04-23