הוא חילק לילדים שלו 20% מהעסק. היום הבת שלו היא האישה העשירה בעולם

לפני יותר מ-70 שנה הקים סם וולטון עסק קמעונאות, שיהפוך לרשת וולמארט - אחת מהחברות הגדולות בעולם, עם שווי שוק של כ-650 מיליארד דולר • וולטון קיבל באותה תקופה שתי החלטות גורליות - הוא מינה את ילדיו כשותפים מוגבלים בנכס, והעביר לכל אחד מהם 20% ממניות החברה, וקבע כי כל מכירת מניות תעשה בהסכמת כל המשפחה • היום ילדיו שווים ביחד יותר מאילון מאסק, ונראה כי ההחלטה השתלמה

סם וולטון, 1985 / צילום: ap, DANNY JOHNSTON
סם וולטון, 1985 / צילום: ap, DANNY JOHNSTON

משפחת וולטון, המחזיקה בענקית הקמעונאות האמריקאית וולמארט, שווה כ-330 מיליארד דולר. לשם השוואה, אילון מאסק, שמחזיק בתואר האיש העשיר בעולם, שווה "רק" 250 מיליארד דולר, לפי מדד המיליארדרים של פורבס. את סכומי העתק שיש להם חייבים בני המשפחה להחלטה אחת שקיבל סבם, סם וולטון, לפני 70 שנה.

האם זהות יוצר הביטקוין תיחשף? כך נטען בסדרה תיעודית חדשה של HBO 
חזון הגבולות הפתוחים של אירופה מתערער, ורק במדינה אחת מחככים ידיים בהנאה 

כך מתחיל הסיפור: ב-1953, כשהאימפריה העתידית של המשפחה עוד הייתה רק קומץ חנויות, היזם קיבל את ההחלטה להפוך את העסק לשותפות משפחתית מוגבלת (Family-limited partnerships). כלומר, אדם המחזיק בנכס (בדרך כלל מניות או נדל"ן) יכול למנות את ילדיו כשותפים מוגבלים בנכס, וכך להקנות להם זכאות לרווח או הריבית על הנכס, בלי לרשת שליטה עליו.

כך, סם וולטון נתן לכל אחד מ-4 ילדיו 20% מהחברה הצומחת, בעוד הוא ואשתו החזיקו ב-20% בעצמם. וולטון הסביר את ההטבות של שיטה זו בביוגרפיה שהוציא: "העברת הבעלות על החברה נעשתה מזמן, כך שלא הצטרכנו לשלם מס ירושה או מס אחר", הוא כתב.

רוב, אליס וג'ים וולטון, בכנס המשקיעים של וולמארט, 2012 / צילום: ap, April L Brown
 רוב, אליס וג'ים וולטון, בכנס המשקיעים של וולמארט, 2012 / צילום: ap, April L Brown

וולטון הוסיף כי "העיקרון מאחורי המהלך פשוט: הדרך הטובה ביותר להפחית תשלום מסי עיזבון היא לחלק את הנכסים לפני שערכם עולה". במילים אחרות, כאשר וולטון הוריש 80% מוולמארט לילדיו, הקמעונאית לא הייתה שווה הרבה.

ואם הוא היה מחכה עם הירושה עד מותו? 40 שנה אחרי כן, וולטון מת כמיליארדר, ומס הירושה על מניות הקמעונאית הייתה עולה לילדיו מיליארדי דולרים.

מכירת מניות רק בהסכמת כל חברי המשפחה

בנוסף לשותפות המוגבלת בעסק, חברי המשפחה קיבלו החלטה למכור מניות רק בהסכמת כל חברי המשפחה, וגם לצעד הזה היו השפעות חיוביות על ההון המשפחתי. אחת מהן היא ש"הצעד גרם למשפחה לשמור על עושרה, ולא לפזר אותו לכל עבר כדי לחיות בגדול", כתב אב המשפחה בביוגרפיה. "לא חיינו בעושר ובפאר, וזה היה חלק מהמטרה - כך שמרנו על המשפחה מאוחדת, ושמרנו על איזון".

להחלטה שלא למכור מניות היה גם יתרון עסקי, כך המשפחה שמרה על שליטה בעסק, מנעה ממנו להימכר בחתיכות ונמנעה מהשתלטות עוינת.

בביוגרפיה של וולטון, הוא אשתו הלן סיפרו על ההחלטה לתת לילדים מקום בשולחן, למרות שבאותו זמן ארבעתם היו מתחת לגיל 9. "זו היתה החלטה חכמה עסקית, אך היה לכך צד נוסף - הילדים למדו אחריות אחד כלפי השני, ואין משהו יותר טוב מזה", נכתב.

סם וולטון, 1984 / צילום: ap, DANNY JOHNSTON
 סם וולטון, 1984 / צילום: ap, DANNY JOHNSTON

70 שנה אחרי, ההחלטה השתלמה

סם וולטון פתח את החנות הראשונה שלו בארקנסו, ארה"ב, לפני שבע עשורים. קשה להאמין שהוא חשב שהחנות תהפוך לענקית שמגלגלת מכירות ב-600 מיליארד דולר כל שנה, מעסיקה 1.6 מיליון עובדים (או כ-1% מכוח העבודה בארה"ב), ותהיה אחת החברות הגדולות בעולם - עם שווי שוק של כ-650 מיליארד דולר.

וולמארט הפכה לחברה ציבורית ב-1972, והיא נסחרת בבורסה בניו יורק ב-80 דולר למניה. מתחילת 2024, המניה  זינקה ב-52%, וב-5 השנים האחרונות היא טיפסה ב-107%.

ההחלטה שלו לתת לילדיו 20% מהעסק, השתלמה בגדול. שלושת ילדיו החיים מחזיקים היום בהון של כ-100 מיליארד דולר כל אחד. ואף יותר מכך, רוב ההון עדיין נמצא במניות וולמארט, בהתאם לחזון האב.

כך, בתו אליס וולטון, חזרה לאחרונה להיות האישה עשירה בעולם, והיא מדורגת במקום ה-18 ברשימת המיליארדרים של בלומברג. זאת לאחר שאיבדה את התואר ליורשת חברת הקוסמטיקה והאיפור לוריאל, פרנסואז בטנקור מאיירס, בתחילת השנה. מאז תחילת 2024 שוויה של אליס וולטון צמח בכ-30 מיליארד דולר, בעיקר בעקבות עליית מניית וולמארט, ובכך היא הצטרפה למועדון הסנטימיליארדרים.

גם אחיה, ג'ים ורובסון וולטון לא נותרו מאחור, ושוויים עומד כיום על כ-104 ו-102 מיליארד דולר, בהתאמה. והם מדורגים במקומות ה-14 וה-17 ברשימת המיליארדרים של בלומברג. 

וולטון, שבניגוד למיליארדרים אמריקאים רבים, חי את חייו בצניעות, היה מודע לסיכון שהדורות הבאים יפזרו את העושר המשפחתי על מותרות כמו איים פרטיים, לכן הוא חתם את הביוגרפיה שלו כך: "אחת הסיבות העיקריות לכתיבת הספר היא שנכדיי וניניי יקראו אותו בעתיד ויידעו: אם תעשו דברים טיפשיים, הרוח שלי תרדוף אתכם, אז אל תחשבו על זה".