אפיטומי | ניתוח

מניית תרופות ההרזיה זינקה ב-400% בתוך ימים. האם יש לה סיכוי מול ענקיות התחום?

אישור מה־FDA לגלולת ההרזיה של חברת אפיטומי, הפך אותה בן לילה ממניה בשפל לסנסציה בבורסה בתל אביב • המשקיעים מקווים שהיא תיכנס בסערה לתחום תרופות ההרזיה הלוהט, אבל הדרך להצלחה עוד ארוכה וכרוכה בתחרות קשה מול חברות ענק ובאתגר שיווקי

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה
גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

בימים האחרונים מתפתחת סנסנציה חדשה בבורסה בתל אביב: מניית אפיטומי . חברת הטכנולוגיה הרפואית ופתרונות ההרזיה הודיעה ביום ראשון כי קיבלה את אישור מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לגלולת ההרזיה שהיא מפתחת. ההודעה על הכניסה לאחד השווקים הלוהטים בעולם, כמו גם מצגת משקיעים שנערכה בהמשך השבוע, הלהיבו את המשקיעים, ומתחילת השבוע המניה פצחה בראלי שנדיר לראות במחוזותינו, עם עלייה של יותר מ־400% שמגלמת לחברה שווי של 417 מיליון שקל. רק לפני חודש מניית אפיטומי הייתה בשפל עם ירידה של 93% מההנפקה, כך שהזינוק הנוכחי צמצם את הפער משמעותית, אך רחוק מלסגור אותו, וכעת היא נמוכה ב־64% ממחיר ההנפקה. ביום רביעי היא נסחרה בירידות של כ־3% והיום היא מאבדת 12% נוספים, האם אפיטומי תשמור על ההייפ או שהיא תחזור לשפל?

פסיכולוגיה בלי גרוש: אלה הטעויות הנפוצות שעולות למשקיעים ביוקר
הנתונים מגלים: תסריט האימים של הכלכלנים עשוי להתגשם בישראל

החברה, בהובלת היו"ר שמעון אקהויז והמנכ"ל דן השמשוני, פיתחה כאמור גלולה המתנפחת בקיבה ויוצרת תחושת שובע. המשתמשים נוטלים את הגלולה פעמיים ביום, לפני ארוחה, כדי להפחית את כמות המזון שיצרכו באותה הארוחה. המוצר פועל נקודתית ליצירת שובע במהלך השעות שבהן המזון בקיבה, ולא כרוך בתופעות לוואי מיוחדות ככל הידוע. בניסוי שנערך במשך 24 שבועות, כ־56% מהמטופלים שהשתמשו בגלולה הפחיתו לפחות 5% ממשקלם, לעומת 36% מקבוצת הביקורת; 27% הפחיתו לפחות 10% ממשקלם ו־11% הפחיתו 15% ממשקלם. אחרי סיום הניסוי, מטופלים שכבר חוו ירידה במשקל המשיכו בנטילת הגלולה, ובעוד שלא המשיכו לרדת הם כן שמרו על הירידה למשך עוד 24 שבועות.

עם פרסום תוצאות הניסוי בגאווה גדולה על ידי אפיטומי, לפני מספר חודשים, הגיעו חדשות רעות. חברת נסטלה, השותפה שאמורה הייתה לשווק את התרופה, ביטלה את ההסכם בין החברות. נסטלה טענה כי הניסוי הצליח, אבל שהאפקט לא מספיק גדול כדי לעמוד ביעדיה. באותה התקופה, הגישה בשוק הטיפול בהשמנה הייתה כי תרופות ממשפחת ה־GLP1, שמציעות מנגנון ביולוגי לטיפול בהשמנה, בשונה מהגלולה המכאנית של אפיטומי, צפויות לכבוש את כל השוק ולהוציא משימוש פתרונות אחרים. תוספי תזונה, קבוצות תמיכה, ואפילו אינסולין - החלום של החברות והמשקיעים בתחום הוא להפוך את כל אלו ללא רלוונטים, ולפתור לחלוטין את הבעיות הבריאותיות שכרוכות במשקל עודף גבוה.

אפיטומי מדיקל

תחום עיסוק: פיתוח וייצור גלולות לטיפול בבעיות כרוניות

היסטוריה: החברה הוקמה ב־2005 על ידי היזם שמעון אקהויז, שמכהן היום כיו"ר, ודורון מרקו והונפקה ב־2021

נתונים: החברה מעסיקה 42 עובדים רובם במרכז הפיתוח בקיסריה

אפיטומי תמשיך לבלוט בשוק הלוהט?

ההתלהבות מתרופות ההרזיה עדיין בשיאה והן הפכו למילות באזז שמרגשות משקיעים בכל העולם. אבל מקומה של אפיטומי בשוק הלוהט לא בהכרח מובטח. תרופות הטיפול בהשמנה הביולוגיות, שנכנסו לשוק בשנתיים האחרונות, הן פתרון הרבה יותר דרמטי עבור המטופל מזה שמציעה אפיטומי. האפקטיביות שלהן גם היא גבוהה יותר. כך למשל, בניסוי הקליני של התרופה זפבאונד (מונג'ארו) של אלי לילי ששיווקה החל השבוע בישראל, 91% השיגו ירידה של 5% לפחות, וכ־50% השיגו ירידה של מעל 20%, רמת אפקטיביות שהגלולה של אפיטומי לא הגיעה אליה.

אבל, כפי שאפיטומי מדגישה במצגת שלה, מדובר בהצעות ערך אחרות. התרופות הקיימות לטיפול בהשמנה, מונג'ארו של לילי או ווגובי ואוזמפיק של נובו נורדיסק המשווקות גם הן בישראל, לא רק משביעות, אלא שכשהן יעילות הן משנות את כל הגישה של המטופל לאוכל. המטופלים מפסיקים להתעניין באכילה, חלקם מדווחים על שינוי פסיכולוגי של ירידה כללית בדחפים וחשקים. לתרופות לפעמים יש תופעות לוואי חמורות של בחילות ושלשולים, ובמקרים אחרים, בגלל אובדן המשקל המהיר נפגעת מסת השריר. מאידך, יש גם תופעות חיוביות מעבר למה שצפוי רק מעצם הירידה במשקל - מניעה או ריפוי של סוכרת, מניעת מחלות לב ועוד.

בצד השלילי, הידע המצטבר בשנה האחרונה מראה כי את התרופות הללו יש ליטול למשך כל החיים, אחרת בסבירות גבוהה מאוד המשקל יעלה בחזרה.

אפיטומי מקווה לשווק את הגלולה שלה לקהל יעד גדול של אנשים שמחפשים ירידה צנועה יותר במשקל תוך השפעה כוללת נמוכה יותר על חייהם. זהו שוק עצום, אבל התחרות בו גבוהה. אפיטומי תתחרה מול פתרונות שלחלקם אפקטיביות מסוימת כמו הפתרון שלה: כל תוכנית ירידה במשקל כמו 'שומרי משקל', עזרים דיגיטליים לירידה במשקל כמו 'נום', תזונאיות קליניות, וגם מול מגוון תוספי תזונה שיעילותם לא הוכחה. הגלולה של אפיטומי ממלאת את הקיבה, אך זו פונקציה שניתן למלא גם באמצעות שיטות מסורתיות יותר.

האתגר השיווקי של אפיטומי יהיה לשכנע את הצרכנים כי היא שייכת לקטגוריה של התרופות נגד השמנה, אבל טובה יותר מהן כי אין לה תופעות לוואי, ואין צורך להזריק אותה. הניסויים הקליניים שלה ואישור ה־FDA הם כלים רבי עוצמה לתמוך בטענה הזו, אך זה עדיין אתגר.

בעבר מסרה החברה בדוחותיה כי היא מתכננת למכור את המוצר במחיר של 80־120 דולר לחודש, אך סביר שהמחיר עוד יעלה. לפי המנכ"ל, יש לה מזומנים המספיקים להשלים את מערך הייצור שלה ולהשיק את המוצר. הגלולה תינתן במרשם רופא, מה שיעזור לגבש תדמית של תרופה, אבל לסבך את תהליך השיווק.

הפיתוח בקנה שהשוק חיכה לו

בשיחה עם המשקיעים שלפה אפיטומי עוד שפן מן הכובע, או יותר נכון הזכירה למשקיעים חלק מהצעת הערך שלה שאולי כבר שכחו: הגלולה המתנפחת שלה מתאימה כבססי גם לקטגוריית מוצרים חדשה. אם מעצבים אותה כך שהיא אינה נשארת בקיבה אלא מגיעה עד המעי, חונה ומתפרקת שם, היא יכולה להשתמש ככלי לשחרור מושהה של תרופות. אפיטומי מכוונת לתרופות שונות, ובראשן תרופות ה־GLP1 עצמן, שכרגע אין אפשרות לתת אותן בגלולה אלא רק בזריקה. מספר רב של חברות ענק מנסות לספק את הטיפול בגלולה במקום בזריקה, בינתיים ללא הצלחה. אפיטומי נמצאת רק בשלבים ראשונים של הפיתוח בתחום הזה, ויש סיכון שחברות אחרות יקדימו אותה או שהפיתוח לא יצליח, אבל זהו ערך נוסף שמוצע למשקיעים וכנראה דוחף מעלה את מחיר המניה.

האתגר: מי ישווק את הגלולה המבטיחה?

אבל המשוכה הגבוהה ביותר שעל אפיטומי לעבור, וזו שככל הנראה תקבע את המשך דרכה של המניה, היא השיווק. אחרי שההסכם עם נסטלה בוטל, לא ברור מי תהיה החברה שתפיץ את המוצר של אפיטומי. החברה אמנם מנהלת שיחות עם מפיצים אחרים, שצפויים לפעול במדינות שונות באירופה ובתקווה יבחר גם מפיץ אחד חזק שישווק בכל ארה"ב. אבל איכות השיווק, וההסכם שייחתם בין הצדדים, יקבעו במידה רבה את גורלה של החברה.