אחת ולתמיד: מהי שיטת ההשקעה המנצחת, מניות או מדדים?

השקעה באחת הכוכבות של השוק כמו אפל או אנבידיה הפכה משקיעים קטנים למולטי־מיליונרים, אבל הסיכוי של משקיעים פרטיים, ואפילו מנהלי השקעות מנוסים להכות את מדד ה־S&P 500 קטן מאוד • אז האם כדאי לוותר על החלום לתפוס השקעה מנצחת? • שאלת השבוע

איור: גיל ג'יבלי
איור: גיל ג'יבלי

 אודי לוטנברג, מנכ"ל וידאה ניהול תיקי השקעות מקבוצת לאומי, עונה על שאלת השבוע

בנובמבר השנה יחגגו לזקן מדדי המניות האמריקאי, מדד הדאו ג'ונס, יום הולדת 142. את המדד המציא העתונאי צ'ארלס דאו, אבל לקח כמעט עוד מאה שנה עד שהעולם התוודע לתעודות הסל. מכשירי השקעה שנצמדים למדדים שונים ומחקים את תנודותיהם. ממדדי מניות, דרך מדדי אגרות חוב ולפעמים גם מדדים של מחירי סחורות ועוד. אבל הסוג הפופולרי ביותר של תעודות סל הוא אלה שעוקבות אחרי מדדי המניות הגדולים והבולטים בעולם, שנסחרות בהיקפי מסחר עצומים.

שאלת השבוע | מה עומד מאחורי התרופפות הקשר בין שוק המניות בארה"ב לשער הדולר?
שאלת השבוע | מהן קרנות הפנסיה "ברירת מחדל", והאם הן מתאימות לכם?

בעשורים האחרונים צמחה תעשיית תעודות הסל בצורה מטאורית, בבורסה התל אביבית שלנו מוצעות מאות תעודות כאלה, שבפועל מכונות קרנות סל (משום שהן סוג של קרן נאמנות פסיבית שעוקבת אחרי מדד כלשהו). בהן, לא מעט קרנות סל שעוקבות מדדי המניות המובילים בכל בורסה. בתל אביב יש את מדדי ת"א 35 ות"א 125, שכוללים את המניות הגדולות ביותר בבורסה המקומית במונחי שווי שוק. בוול סטריט מוכר לכולם מדד S&P 500 שבו נכללות 500 החברות הציבוריות האמריקאיות הגדולות ביותר. למדד יש ועדה מסדרת שקובעת איזו חברה אמריקאית יכולה להיכנס בשעריו.

עם הזמן גילו המשקיעים שקשה מאוד לנצח את מדדי המניות. התשואה השנתית הממוצעת של מדד S&P 500, שמשקף למעשה את הכלכלה הגדולה בעולם, הייתה 10% בשלושים השנים האחרונות - מה שהופך אותו לאחת ההשקעות המשתלמות והבטוחות בשוק המניות. אבל משקיעים ברי מזל שהצליחו לזהות מוקדם מניות ענק כמו אנבידיה, אפל או מיקרוסופט, הניבו תשואה גבוהה בהרבה באותה תקופה והפכו למיליונרים ואף למולטי־מיליונרים בעזרת השקעה אחת. אז מהי אסטרטגיית ההשקעה הטובה ביותר? בחירת מניות פרטנית בציפייה למצוא ביצת זהב פנומנלית? או להיצמד למדדים הגדולים? שאלנו את אודי לוטנברג, מנכ"ל וידאה ניהול תיקי השקעות מקבוצת לאומי.

גם משקיעים מנוסים לא מצליחים

"זו שאלה מאוד רלוונטית", אומר לוטנברג. "כשמדברים על מעקב אחרי מדדי מניות אני נוהג לפנות למדד הדגל האמריקאי S&P 500. אנחנו רואים שהשקעות שעוקבות אחריו באופן פסיבי הפכו לעניין יותר נפוץ עם השנים. אם מסתכלים על תשואת המדד בטווחי זמן ארוכים של 20 ו־30 שנה ומעלה, מגלים שהוא מניב בממוצע 10% בשנה.

"תמיד אפשר לבחור מניה בודדת בראייה לאחור. ברור שמי שבחר והשקיע במניית אנבידיה בזמן עשה הרבה יותר. אבל זה מאוד לא פשוט להכות את המדד. היכולת של המשקיע הממוצע להכות את מדד המניות לאורך זמן מאוד נמוכה.

"זה נכון גם לגבי משקיעים מנוסים. גם הם לא מצליחים להכות את המדד לאורך זמן. מחקרים שבחנו מנהלי השקעות אקטיביים, שניסו לתזמן את רכישת וקניית המניות, הראו שבממוצע רק 30% מהם הצליחו להכות את מדד הייחוס בפרקי זמן של שנים בודדות. כשמרחיבים את הטווח ל־10 שנים, רק 10% מהם הצליחו להכות את מדדי הייחוס".

מחקרים אלה מראים עד כמה מעקב פסיבי אחרי מדדי מניות יכול לנצח את מנהלי ההשקעות המנוסים ביותר. והוא גם משתלם יותר. השקעות אקטיביות דרך מנהלי השקעות כרוכות בדמי ניהול גבוהים יותר בהשוואה למעקב פסיבי מדד S&P 500 שדורשת תפעול פשוט יותר. "בסוף כשמסתכלים על המשקיע, יש להתחשב בשני פרמטרים: תאבון הסיכון שלו, כלומר עם איזו רמת סיכון הוא יכול לישון טוב בלילה. ולא קל לדעת את זה. משום שבתקופות של עליות בשערי המניות, כולם בטוחים שהם ידעו להתמודד עם הפסדים. אבל כשמגיע הזעזוע בבורסה, פתאום היד קצת רועדת.

"והפרמטר השני הוא טווח הזמן של ההשקעה. לכל משקיע יש טווח אחר, ולכן אין תשובה אחת שהיא תמיד נכונה. יש לקוחות שאפשר לבנות להם תיק ב־0% סיכון שמורכב מפיקדון בנקאי או קרן נאמנות כספית. יש כאלה שמתאימים להם שילוב של רכיבי מניות בתיק. למשקיע לא מנוסה, בסוף כדאי לקנות תעודת סל שעוקבת אחרי מדד נרחב כמו S&P 500, או מדד MSCI World (כולל מעל ל־1,400 החברות הגדולות בעולם). פחות כדאי ללכת על טרנדים. היום למשל יש טרנד של השקעה בתחום הבינה המלאכותית (AI). זה מופיע כמעט בכל שיחה של משקיעים. אבל לפני כמה שנים אלה היו אלה השקעות בחברות הקנאביס הרפואי או אחר כך במכוניות חשמליות (טסלה וכו')". שני הטרנדים האחרונים, נזכיר, הסתיימו בהתרסקות של שורה ארוכה של חברות.

בחירת מניות דורשת מעקב תמידי אחרי הטרנד החם הבא, אבל מדד המניות תמיד יתעדכן מדי תקופה ויכלול את המניות הגדולות ביותר, ולכן גם יגלם את הטרנדים הלוהטים ביותר. "בראייה היסטורית אנחנו בנקודה שבה הריכוז של מניות הטכנולוגיה כחלק מדד S&P 500, גדול ביותר. שבע הענקיות בתחום (מיקרוסופט, אפל, אנבידיה, אמזון, מטא, גוגל וטסלה) מהוות נתח של עשרות אחוזים מאותו מדד. אני חושב שאין דרך אינטלגנטית למשקיע לדעת לצפות מה יהיה הטרנד הבא או המניות שיצליחו. אמנם לא מעט פעמים מומחים מסבירים למה זה לא הזמן להיכנס להשקעה במדד S&P 500, אבל לאורך זמן השקעה סבלנית ועקבית הוכיחה את עצמה".

האם יש סף מינימלי להשקעה במניות?
"אני לא רואה סף מינימום של השקעה כדי להיכנס להשקיע במניות באופן פרטני. היום יש גם מגמה של משקיעים צעירים שנכנסים להשקעה במניות בסכומים מאוד קטנים (מאות ואלפי שקלים). זו מגמה מבורכת. משום שזה משפר את ההבנה הפיננסית שלהם. נכון, משקיעים צעירים יכולים לעשות טעויות - אבל הן תהיינה בסכומים יחסית נמוכים".

האתגר הגדול: לא ליפול לטרנדים

לוטנברג מסביר כי האתגר הגדול של המשקיעים הוא לא לרוץ אחרי העדר. "לא ליפול לטרנדים, צריך לדעת להתמודד עם החברים שאומרים בשיחה תקנה את המניה שהרווחתי עליה המון. משום שהיום זאת אנבידיה, פעם זאת הייתה טסלה ומחר אין לדעת. כדאי להיות עקבי ולא להתפתות, ללכת אחרי המדד. ועדיין גם בהשקעה במדד מניות יש רמת סיכון לא מבוטלת, אך מפוזרת יותר".

*** גילוי מלא: שאלת השבוע הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ובנתוניו של כל אדם