המחיר גבוה, אך לרכב הזה יש יכולות שטח מהוללות

הבן האמצעי במשפחת הלנדרובר ממזג היטב נוחות נסיעה ותא נוסעים יוקרתי עם יכולות השטח המהוללות שלו • מחירו ומחיר הסולר מטילים עליו צל • מבחן דרכים

לנדרובר דיסקאברי 5 / צילום: יח''צ
לנדרובר דיסקאברי 5 / צילום: יח''צ

אחרי הרבה תלאות פיננסיות, החלפת ידיים והפסדים כבדים, נראה שלנדרובר הגיעה סוף סוף אל המנוחה ואל הנחלה. הדו"ח הרבעוני שפרסמה לאחרונה מצביע על זינוק מכובד ברווח הנקי לכ-641 מיליון דולר ועל שיפור משמעותית בכמעט כל המדדים הפיננסיים.

השבוע בענף הרכב | משרד הביטחון יוצא במכרז לאלפי מכוניות: לראשונה יכלול דרישות אבטחת מידע
50 אלף כלי רכב בדרך: סין מעלה הילוך בשוק הישראלי ושולחת מסר למערב
משרד התחבורה עדכן את נוסחת המיסוי הירוק. אלו הרכבים שצפויים להתייקר

הנתונים הללו נשענים על מכירות חזקות בשווקים "עשירים" כמו סין, המפרץ הפרסי וארה"ב, שבהם מככבים הדור החדש של הדיפנדר ודגמי ריינג'רובר החדשים. אלה מצליחים לקלוע לטעמם של בעלי ממון מכל מוצא, גיל ומקורות פרנסה. לצד סמלי המעמד הענקיים והמוחצנים הללו ממשיכה לנדרובר לייצר גם כלים תכליתיים ו"משפחתיים" יותר, שיכולות השטח המתקדמות שלהם מיועדות ללקוחות שבאמת יורדים מדי פעם לשטח. אחד מהם הוא הדיסקאברי 5 הוותיק, שעבר לאחרונה עדכון תקופתי.

עיצוב חיצוני

חיצונית הרכב שונה באופן קיצוני מהדיפנדר. את הזוויות החדות והחזות המאיימת של אחיו הצעיר מחליף עיצוב "אורגני", עם קווים עגלגלים ועדינים יחסית. החרטום המעודכן מזכיר כעת את ריינג'רובר "ספורט" החדש בזכות משטח חלקלק והדוק, שממזג ליחידה חזותית אחת את הפגוש, הגריל ופנסי החזית הצרים ומעוצבים. פרופיל הצד הייחודי נשלט על ידי חישוקי ענק וחלון צד אחורי גדול, ורק החלק האחורי פוגם במראה הכולל וגורם לרכב להיראות גבוה וצר באופן לא פרופורציונלי. אבל אפילו כך, הוא שומר על נוכחות מאצ'ואיסטית־יוקרתית שקשה להתעלם ממנה.

פנים הרכב

הכניסה לתא הנוסעים דורשת לא מעט אתלטיות מנוסעים נמוכים יחסית ומילדים. הגישה משתפרת עם הורדת מתלי האוויר למצבם הנמוך ביותר, אבל הפרוצדורה לא מומלצת לביצוע עם חצאית. המושבים הקדמיים תומכים ונוחים בנסיעות ארוכות, הודות לשלל אפשרויות כוונון. המושב האחורי רחב דיו לשלושה מבוגרים גבוהים ובאופן מפתיע, גם המושבים 6 ו-7 בשורה השלישית מרווחים מספיק ואינם מקפחים את מרחב הראש והברכיים.

עיצוב התא שואב השראה מדגמי הדור האחרון של ריינג'רובר ומאמץ קו מינימליסטי, סימטרי ויוקרתי עם משטחי דיפון רכים, ריפוד עור דו־גווני ושימוש מאופק בטקסטורות. אין כאן ניסיון להכריז למרחוק על עושר, כמו במרצדס למשל, אבל השיוך לעולם הפרמיום בהחלט ניכר. גם בידוד הרעשים הוא מהטובים.

האבזור הוא כמקובל בפלח המחיר השאפתני הזה, וכולל גג פנורמי, מתלי אוויר, מצלמות היקפית ומערך בטיחות אקטיבי מתוחכם. עם זאת, הסינים היוקרתיים כבר הרגילו אותנו לצפות ליותר "צעצועים", כמו עיסוי חשמלי ו"מושבי מיטה", במחיר הרבה יותר נמוך. יום יבוא והאירופים יבינו שהם חייבים ליישר קו בכל הנוגע לגישת "הכל כלול".

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד כולל לוח מחוונים דיגיטלי גדול ומסך מולטימדיה חד, שמוטמע בקונסול המרכזי. שניהם מגיבים מהר יחסית ומצוידים בממשק גרפי פשוט להתמצאות, אם כי יש צבעוניים ומושקעים ממנו.

לצד תפריטי המגע יש מתגים פיזיים גדולים לשליטה על מערכות האקלים והקול, כמו גם בורר סיבובי למצבי הנהיגה. מוט ההילוכים מעוצב כמו ג'ויסטיק שמנמן, שדורש לחיצות קצרות בלבד. כגיבוי יש מערכת פיקוד קולי באנגלית, אם כי היא מפגרת עדיין בדור או שניים מאחורי המערכות המקבילות של המותגים הגרמנים והסינים המובילים.

תא מטען

כאשר כל המושבים מאוכלסים, תא המטען מסתפק בנפח די סמלי של 258 ליטר אולם מי שיוותר על הנוסעים מאחור לטובת שינוע מטענים יקבל נפח מסיבי של כ־2,400 ליטר.

מנוע וצריכת דלק

הדיסקאברי מוצע בחו"ל עם מספר אופציות הנעה, אך אלינו מגיע כיום רק עם מנוע טורבו דיזל בעל שישה צילינדרים בנפח 3 ליטר, שמייצר הספק צנוע יחסית של 250 כ"ס אבל מומנט מאסיבי של 60 קג"מ שזמין כבר ב-1,350 סל"ד.

המפגשים שלנו עם מנועי דיזל הופכים יותר ויותר נדירים, ושמחנו לגלות מחדש את הקסם המחוספס של הדיזלים הגדולים. למנוע יש גרגור בריטון עמוק וסמכותי שנותר שקט יחסית אפילו בעת התנעת בוקר קרה. לחיצה על דוושת התאוצה אמנם כרוכה בהשהיה קצרה בטרם נבנה הדחף, אולם לאחר מכן הרכב הכבד מזנק בנחישות של נגמ"ש.

למרות משקל עצמי של כ-2.4 טונה, צבירת המהירות בעליות תלולות מרשימה ועקיפות נמרצות מתבצעות בביטחון. התיבה האוטומטית בת 8 המהירויות מספקת העברת כוח חלקה ומעודנת ברוב התנאים, ועם צריכה ריאלית של כ-12 קילומטר לליטר זה אפילו מנוע חסכונית יחסית. אבל, וזה אבל גדול מאוד, צריך להביא בחשבון את מחירי הסולר בישראל, שאינם מפוקחים. ללא הסדר הנחות וללא דלקן אתם יכולים להידרש לשלם גם 18 שקל לליטר (!). משהו כמו 800 שקל למיכל. אל תשאלו איך גילינו.

על הכביש

הדיסקאברי נעזר במתלי אוויר מתכווננים אלקטרונית, שעושים עבודה טובה בשיכוך זעזועים במהירויות נמוכות ובשטח. אבל מי שינסה לתרגל נהיגה ספורטיבית על כבישים מתפתלים, יגלה שנטיית הגוף משמעותית. להיגוי יש היזון חוזר טוב אבל הוא די כבד ואיטי; בשילוב עם קוטר הסיבוב גדול הוא מקשה על ביצוע תמרונים הדוקים. הבלמים דורשים לחיצה די משמעותית כדי להאט ממהירויות גבוהות.

אי אפשר לכתוב על דיסקאברי מבלי להתייחס ליכולות השטח האגדתיות שלו. עם מרווח גחון מירבי של למעלה מ־28 ס"מ במצב הגבוה, גחון ממוגן היטב ומערכת הנעה כפולה מקצועית ועתירת נעילות דיפרנציאלים, שמייצגת ניסיון של יותר מחצי מאה, זה רכב שמעט מאוד יכול לעצור אותו בשטח. למי שאין מיומנות (או אומץ) לתקל אתגרי אקסטרים, יש גם מערכת קסמים אוטומטית.

מחיר

711 אלף שקל עולה דיסקאברי 5 מאובזר, ובסכום הזה רוב הלקוחות מוותרים על חלק מיכולות השטח לטובת האח היוקרתי "ריינג'רובר ספורט" וגל הגרמניות המובילות. הבודדים שבכל זאת מציבים עבירות לפני אוויר חם יגלו, שאפילו בקבוצת המחיר הזו מעטים הכלים עם שילוב כזה של יכולות כביש־שטח ופינוק לנוסעים. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

טויוטה לנדקרוזר 2025

לדור החדש של הכביש־שטח הפופולרי של טויוטה יש עיצוב רבוע וקשוח ומנוע טורבו־דיזל בנפח 2.8 ליטר עם 204 כ"ס. המחיר המשוער יהיה סביב 500 אלף שקל.

טויוטה לנדקרוזר 2025 / צילום: יח''צ
 טויוטה לנדקרוזר 2025 / צילום: יח''צ

פורד ברונקו ויילד-טראק

523 אלף שקל עולה פורד ברונקו 5 דלתות בגרסת "וויילד־טראק". זהו רכב גדול, עם יכולות שטח מקצועיות. המנוע, V6 טורבו־בנזין בנפח 2.7 ליטר, מייצר 330 כ"ס.

פורד ברונקו ויילד-טראק / צילום: יח''צ
 פורד ברונקו ויילד-טראק / צילום: יח''צ