״המשבר האנושי הגדול ביותר של זמננו״, ואין ג׳אנק פוד לפני 9

"גזענות" היא הסיבה להתעלמות מסודאן, "המשבר האנושי הגדול ביותר של זמננו" • הבנק המרכזי האמריקאי הביס את האינפלציה • בבחירות בארה"ב קמלה האריס מובילה בסקרים ובשוקי ההימורים • אש אוקראינית עולה לשמיים • ובבריטניה אין שומן או סוכר לפני 21:00 בערב • חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צילומים: AP-Susan Walsh, עיצוב: טלי בוגדנובסקי
צילומים: AP-Susan Walsh, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

1העולם הגזעני

מנהל ארגון הבריאות העולמי (WHO) הכריז השבוע, כי המלחמה והרעב בסודאן הם המשבר האנושי הגדול ביותר של זמננו. 25 מיליון, חצי האוכלוסייה, זקוקים לתמיכה; 12 מיליון בסכנת רעב. טדרוס אדהאנום גבריאסוס, בעצמו אתיופי מחבל טיגרה מוכה המלחמות, הרעב והמגפות, אומר כי ״גזענות״ היא הסיבה שהעולם מתעלם מסודאן.

כותרות העיתונים בעולם | מתקפת הביפרים: בלונדון מדווחים על "סצינות שלקוחות מסרט אימה"
ניתוח גלובס | הסיבות להחלטה ולאן הולכים מכאן? 5 הערות על הורדת הריבית בארה"ב
השבוע בתעשיות הביטחוניות | לסין יש מערכת יירוט חדשה בלייזר, והיא רוצה למכור אותה במזה"ת

הארץ הענקית הזו נקרעת לגזרים במלחמה בין שני פלגים צבאיים, שלכל אחד מהם יש פטרונית עשירה מאוד: הצבא הסודאני מקבל תמיכה סעודית (וגם איראנית), המיליציות היריבות מקבלות תמיכה מאיחוד האמירויות. ״גזע ממלא תפקיד״ ביחסו של העולם כלפי כל הסכסוכים באפריקה, טוען המנכ״ל, ומתלונן על איפה ואיפה בין משברי אפריקה, תימן, אפגניסטן וסוריה למשבר אוקראינה. הוא אינו מציין שבסודאן ערבים הם הרוצחים המוני אפריקאים שחורים זה רבע מאה.

ילדות הולכות עם בקבוקי מים ודגים שתפסו באזור דרום סודאן / צילום: ap, Sam Mednick
 ילדות הולכות עם בקבוקי מים ודגים שתפסו באזור דרום סודאן / צילום: ap, Sam Mednick

2האינפלציה נוצחה

מלחמת הפדרל ריזרב באינפלציה הסתיימה השבוע. הבנק המרכזי של ארה״ב החליט לקצץ את שער הרבית קצרת־המועד בחצי אחוז, בפעם הראשונה מאז משבר הקורונה. בשיאה, האינפלציה עמדה על 8% ויותר. עכשיו היא עומדת על 2.5%. נגיד הבנק, ג'רום פאוול, הכריז במסיבת עיתונאים: ״הכלכלה במצב טוב, היא צומחת בקצב איתן. האינפלציה יורדת. שוק העבודה חזק״. דונלד טראמפ, שמינה את פאוול לפני שש שנים, חרק שיניים. הוא דרש מן הנגיד שיימנע מלהוריד את הרבית לפני הבחירות. בעקבות ההורדה טראמפ אמר, שהיא מעידה על מצב כלכלי גרוע, אף כי פאוול אמר את ההיפך.

3מהמרים על קמלה

השבוע התחיל בניסיון התנקשות שני בדונלד טראמפ. הפעם לא נורו יריות, אבל קנה הרובה כוון לעברו ממרחק של פחות מ־500 מטר. טראמפ הטיל את האחריות על הסתה של יריביו, ושלח מייד פנייה אל תומכיו לתרום למסע הבחירות שלו. עדיין איננו יודעים אם ניסיון ההתנקשות משפיע על הבוחרים.

סקרי השבוע נעשו, לפחות חלקית, לפני ההתנקשות. הם מאשרים את מגמת השבועות האחרונים לטובת קמלה האריס, אם כי ההפרשים מוסיפים להיות בדרך כלל קטנים מאוד, בייחוד במדינות־המפתח. האריס עברה ליתרון קטן בשוקי ההימורים (52% לעומת 46% ב־Polymarket) לאחר שטראמפ הוביל בהפרש קטן במשך חודש. המודל המשותף של @DecisionDeskHQ ושל אתר הרשת TheHill.com מעמיד את סבירות נצחונה של האריס על 56%. אנא, אל תהמרו על המשכנתה. כל המספרים האלה משקפים רגע נתון אחד, והניסיון מלמד אותנו שהם יכולים להתבדות על נקלה. הם התבדו בעבר.

דונלד טראמפ עוזב את הפודיום בכנס בלוס אנג'לס לאחר נסיון ההתנקשות השני / צילום: ap, Jae C. Hong
 דונלד טראמפ עוזב את הפודיום בכנס בלוס אנג'לס לאחר נסיון ההתנקשות השני / צילום: ap, Jae C. Hong

4מלחמת הכטב"מים

״ההתקפה האוקראינית הגדולה ביותר על יעד בעומק רוסיה מאז תחילת המלחמה״. כך תוארה השבוע התקפת הכטב״מים האוקראיניים על טורופֶּץ, עיר קטנה במחוז טְבֶר, כ־370 ק"מ צפון־מערבה ממוסקבה. על פי הידיעות, אולי מאה כטב״מים השתתפו בהתקפה על מאגר נשק ותחמושת ענקי. לוויינים בחלל החיצון הבחינו בכדורי-האש ובעשן שהיתמר. מכון סייסמי לא הרחק משם רשם רעש אדמה קטן של 2.8 בסולם ריכטר. בלוג רוסי השווה את ההתקפה עם ״פיצוץ גרעיני״.

האוקראינים מוסיפים לחרוק שיניים לנוכח סירובה של ארה"ב להרשות להם לשגר טילים מתוצרת המערב נגד יעדים צבאיים רוסיים. אבל תעשיית הכטב״מים האוקראינית עושה חיל. הרוסים טענו תחילה שכל הכטב״מים הופלו, והנזק היה תוצאה של רסיסים. זה כמובן לא משנה את התוצאות. לעומת זאת, האוקראינים מוסיפים לסגת צעד אחר צעד בקרבות היבשה במזרח, בחבל דונבאס; ומוסיפים להתבצר בכיס שכבשו בחבל הרוסי קורסק.

מקום פגיעת הכטב''מ בטורופץ, אוקראינה / צילום: Reuters, Social Media
 מקום פגיעת הכטב''מ בטורופץ, אוקראינה / צילום: Reuters, Social Media

5לא תזלול

השר לבריאות הציבור בבריטניה הודיע השבוע, כי החל מאוקטובר 2025 ייאסר על ערוצי הטלויזיה להקרין פרסומות של מה שהאקדמיה ללשון העברית קוראת זלוֹלֶת, או ג'אנק פוד. בבריטניה, 9 בערב היא שעת ההתחלה לשידור חומר "המסכן את בטחונם של ילדים". לפני 9 אסור לפרסם הימורים, אלכוהול ואמצעי מניעה. ממשלת הלייבור החדשה החליטה לכלול בקטגוריה הזו גם מזון עשיר בשומן, במלח ובסוכר. במרכז ההחלטה עומד משבר ההשמנה אצל ילדים. אחד מכל חמישה ילדים בריטיים סובל ממשקל יתר. השיעור הזה גדל לאחד מכל שלושה עד סוף בית הספר היסודי.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר