פרשת בני שטיינמץ בשוויץ: מבקש לפסול את העד המרכזי בתביעה

שטיינמץ הורשע בשוויץ בפרשיית שוחד עובדי ציבור זרים בגינאה ונדון לשנה וחצי מאסר, לאחר שעונשו הופחת מחמש שנים • בעת שהוא ממתין להכרעה בערעור לבית המשפט הפדרלי בז'נבה - הוא טוען כי גילה שעד המדינה הישראלי, ששימש כעד מפתח במשפט, קיבל טובת הנאה מהרשויות בשוויץ - בניגוד לחוק שם. לכן, הוא מבקש לפסול את עדותו

בני שטיינמץ / צילום: Reuters, Denis Balibouse
בני שטיינמץ / צילום: Reuters, Denis Balibouse

המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ פנה ביום שישי האחרון ללשכה הפלילית לערעורים בז'נבה, שוויץ סביב פרשת השוחד בגינאה, בזמן שהוא ממתין להכרעה בערעורו לערכאה אחרת - בית המשפט העליון הפדרלי. על־פי ידיעה שפורסמה באתר tribune of geneva, מאשים שטיינמץ את התובע בהתנהלות לא חוקית בנוגע לעדות העד.

"מוכר החלומות": פסק דין ראשון נגד עו"ד ששימש נאמן לכספי ההשקעה
קריסת יונט קרדיט: כתב אישום בכפוף לשימוע נגד משה כחלון

איש העסקים טוען, באמצעות סנגוריו השוויצרים, כי בשבוע האחרון, הגיעו לידיו ראיות חדשות, לפיהן עד המדינה הישראלי, ששימש כעד מרכזי במשפט בשוויץ, קיבל טובת הנאה מהרשויות שם בכך שלא יועמד לדין שם. מאחר שבשוויץ, החוק אוסר להסתמך על עדות של מי שקיבל טובת הנאה - נטען כי התובע השוויצרי פעל בניגוד עניינים. לכן, מבקש המיליארדר לפסול את העדות ולזכותו.

איש העסקים פנה לפני שנתיים לבג"ץ, כדי לחייב את המדינה למסור לו את חומרי החקירה שנאספו בנוגע לעד המדינה ששמו נאסר לפרסום בישראל. הוא טען כי הוא נזקק למסמכים להגנתו בשוויץ, לאחר שהפרקליטות סירבה למסור לו את המסמכים, למרות שהחקירה בישראל הסתיימה. בקשתו נדחתה. בתיק השוויצרי לא היה מידע שלימד על קשר בין העד לרשויות בשוויץ. לפי הנטען, ההתפתחות החדשה בערעור מתבססת על ראיות חדשות שהגיעו לידי סנגוריו של שטיינמץ.

שטיינמץ הורשע בשנת 2021, יחד עם נאשמים נוספים, בשוחד עובדי ציבור זרים ובמרמה על־ידי בית המשפט הפלילי בז'נבה. הנאשמים הורשעו בכך ששילמו 8.5 מיליון דולר לגורמים המקורבים לנשיא גינאה לנסנה קונטו, כדי להשיג רישיון כרייה באחד ממכרות עפרות ברזל הגדולים בעולם. לפי פסק הדין, החברה של שטיינמץ - BSGR, שהייתה רשומה בקנטון ז'נבה, פעלה נגד החוק כשהעבירה כספי שוחד לנשיא גינאה ולאשתו ממדי טורה, בתמורה לקבלת הזכויות על המכרה באזור סימנדו, במהלך העשור הראשון של שנות ה-2000.

ערעור שהגיש שטיינמץ התקבל בחלקו במרץ 2023. ההרשעה במתן שוחד לבכירי ציבור זרים נותרה על כנה, ועבירת המרמה וזיוף מסמכי תאגיד - בוטלה. במקביל, הקל בית המשפט משמעותית את העונש מחמש שנים לשנה וחצי מאסר. שטיינמץ הגיש ערעור לבית המשפט העליון הפדרלי בז'נבה, שטרם הכריע בעניין.

לא נמסרה תגובה מטעמו של עו"ד איתן מעוז, המלווה את שטיינמיץ בהליכים בשוויץ.