ההסלמה בין ישראל לחיזבאללה מעוררת את תעשיית הפייקים

ישראל וחיזבאללה נכנסו לשלב חדש בעימות, והפייקים נפוצים לכל עבר • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט ברשת איקס, 17.9.24
מתוך פוסט ברשת איקס, 17.9.24

מאז השבוע שעבר נראה שהעימות בין ישראל לחיזבאללה עלה מדרגה. ישראל פוצצה ביפרים ומכשירי קשר של מאות פעילי ארגון הטרור ולאחר מכן חיסלה שורת בכירים ובראשם מפקד כוח רדואן איברהים עקיל. בחיזבאללה הפעם לא חיכו שבועות כדי להגיב, והשבוע נפתח בירי עשרות רקטות לעומק ישראל, שחלקן פגעו ביישובים וגרמו להרס רב. וכשהתותחים רועמים, יצרני הפייקים שרים. הנה כמה מהבולטים שבהם. 

רבי-מחבלים ומגייסי כספים: הטרוריסטים שארה"ב מוכנה לשלם עליהם מיליונים
פרשנות | בודד וחבול: נסראללה עומד בפני החלטה שתקבע את עתיד חיזבאללה
המהנדסת של כיפת ברזל: "מערכות ההגנה האוויריות עומדות באתגר"

נתניהו לא פצח בשירה. במתקפת הביפרים נפגעו לא רק אנשי חיזבאללה, אלא גם אזרחים ששהו בסמוך אליהם. האם יכול להיות שבישראל חגגו את הפגיעה הזו? "נתניהו חוגג את הפגיעות ההמוניות באזרחים לבנונים בשירה ושריקות", דיווח פוסט ברשת איקס. פוסט אחר סיפר דבר דומה, והזכיר שבין ההרוגים האזרחים הייתה גם ילדה בת 10. לכל הפרסומים האלו התווסף סרטון של נתניהו שורק מנגינה עליזה. אז האם נתניהו אכן עלז לאור הפגיעה בלבנונים רבים?

כמובן, ישראל לא לקחה בשום שלב אחריות באופן רשמי על המתקפה הזו. אבל אולי נתניהו בכל זאת השתמש במשרוקית כלבים? אז כפי שהסבירו בארגון בדיקת העובדות הערבי Misbar, גם זה לא המצב. מדובר בסרטון ישן ממרץ 2021. באותו זמן, נזכיר, התקיימה מערכת הבחירות לכנסת ה-24. בהתאם לרוח התקופה, מה שנתניהו שרק זה המנון הליכוד.

גם הסורים לא חגגו. זה לא סוד שגם בעולם הערבי לא כולם מרוצים מהתנהלות חיזבאללה, שגוררת עוד ועוד חלקים ממנו לתוך העימות עם ישראל. האם יכול להיות ששם חגגו את מתקפת הביפרים? "היום, תושבי (העיר הסורית) א-סווידא חילקו ממתקים כדי לחגוג את מותם של רבים מבני הברית מחיזבאללה", צייץ חשבון פרודי של נשיא סוריה בשאר אל-אסד, לצד סרטון של חלוקת בקלוואות, ריקודים והנפת דגלים. גם חשבונות לא פרודיים פרסמו את הסרטון לצד תיאור דומה.

רק כפי שהסבירו ב-Misbar, גם הפעם מדובר בסרטון ישן. החגיגות הן אכן בא-סווידא, אבל הן מספטמבר 2023, עוד לפני שהמלחמה החלה. מדובר בחלק ממחאה נגד הנשיא אסד, שדרשה את עזיבתו את כס השלטון במדינה.

לאוניברסיטה לא היה מידע מוקדם. לפי מקורות זרים, התזמון להפעלת מתקפת הביפרים מקורו בחשש של מערכת הביטחון שבחיזבאללה החלו לחשוד שיש חומר נפץ במכשירים שלהם. האם יש גורמים שהיה להם מידע של ממש טרם התקיפה? "בית החולים של האוניברסיטה האמריקאית בביירות, לבנון, לקח את כל הביפרים של האחיות והרופאים לפני כעשרה ימים", דיווח פוסט באיקס, "ו'החליף אותם בשל בעיות טכניות', מספרים עובדים. אני תוהה למה". האם מישהו באוניברסיטה האמריקאית קיבל אזהרה מראש?

בודקי העובדות האמריקאים של Lead Stories עשו את מה שאותו צייצן תוהה לא עשה ופשוט בדקו מה יש לאוניברסיטה האמריקאית בביירות להגיד על זה. חשבון האיקס שלה הכחיש את אותן "האשמות חסר שחר" והסביר שמערכת הביפרים בה השתמשה האוניברסיטה הוחלפה באפריל האחרון. לסיום, הפוסט עקץ את אותם מפיצי שמועות ואמר שהאוניברסיטה מטפלת בעשרות פצועים ממתקפת הביפרים וקראו לציבור לתמוך באנשי הצוות שלה. 

תחקיר: אוריה בר-מאיר 

לקריאה נוספת: