חובות של 465 מיליון שקל: צו עיכוב הליכים לחברת הנדל"ן של אלכס ספיר

בית המשפט המחוזי בת"א הקפיא את ההליכים נגד חברת ספיר קורפ שבשליטת אלכס ספיר, שנחשב למקורב לדונלד טראמפ • לפי החברה, נותרו לה לפרוע 465 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, ומתקיימים מגעים מתקדמים להסדר חוב עם מחזיקי סדרה י"ח

יו''ר ספיר קורפ, אלכס ספיר / צילום: יח''צ
יו''ר ספיר קורפ, אלכס ספיר / צילום: יח''צ

השופט חגי ברנר מבית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא בסוף השבוע צו עיכוב הליכים לבקשתה של חברת הנדל"ן ספיר קורפ שבשליטת אלכס ספיר. ספיר נחשב למיודד עם דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב לשעבר והמועמד הרפובליקאי לנשיאות 2024, ובעבר פורסם כי השניים אף היו שותפים לעסקי נדל"ן. 

שותף בנדל"ן עם טראמפ ומכר פנטהאוז בקריפטו: הטייקון שמקדם הסדר חוב בתל אביב
עסקת ענק בתל אביב: מבנה תשכיר 25 אלף מ"ר משרדים בחצי מיליארד שקל

מהבקשה שהגישה ספיר קורפ לבית המשפט עולה כי החברה טרם פרעה את הקרן למחזיקי אגרות החוב בשתי סדרות: כ-146 מיליון שקל למחזיקים בסדרת האג"ח י"ח, אשר איתם מנהלת החברה מגעים להסדר חוב; וכ-319 מיליון שקל למחזיקים בסדרת האג"ח י"ט, אשר כלפיהם עומדת החברה בהתחייבויותיה, ולדבריה אין להם עילה להעמדת החוב לפירעון מיידי.

בסך-הכול נותרו לספיר קורפ כ-465 מיליון שקל לפרוע, וזאת מתוך חוב כולל של למעלה מחצי מיליארד שקל למחזיקי האג"ח - אשר חלקו כבר נפרע. 

לפי הנתונים שסיפקה ספיר קורפ לבית המשפט, היא מחזיקה בשני נכסים בארה"ב - האחד הוא מלון בסוהו שבמנהטן אשר בניו יורק, שם זכויותיה מוערכות בכ-43 מיליון דולר; והשני הוא שותפות בקרקע לפיתוח במיאמי, פלורידה, שם טוענת ספיר קורפ כי זכויותיה מסתכמות בכ-19 מיליון דולר. לפי החברה, שווי הנכסים שלה בארה"ב נפגע כתוצאה מעליית הריבית החל מ-2022, ועוד קודם לכן, כתוצאה ממגפת הקורונה שפגעה פגיעה מהותית בפעילות המלונאות שלה.

עוד עולה מהבקשה כי השווי הכולל של נכסי ספיר קורפ מגיע לכ-192 מיליון דולר. מעבר להתחייבויות למחזיקי האג"ח, התחייבויות החברה כוללות גם כ-11 מיליון דולר במסים נדחים וכ-6 מיליון דולר בחובות לספקים, ובסך-הכול כ-141 מיליון דולר. 

"נסיבות אבסורדיות ומקוממות" 

החברה מסבירה כי למרות שסך נכסיה עולה על התחייבותיה, היא לא הצליחה לשלם את החוב התורן למחזיקי סדרה י"ח במועדו המקורי ביולי 2024, וזאת למרות שפעלה למכור נכסים לצורך כך.

ספיר קורפ מותחת ביקורת על הנסיבות שבגללן היא נאלצה לבקש עיכוב הליכים. לפי הבקשה, שהוגשה על-ידי עורכי הדין אמיר ברטוב וניצן כץ, הדבר נעשה למרות שלמעלה מ-99% ממחזיקי האג"ח הצביעו באסיפה שהתקיימה באוגוסט נגד פתיחת הליכים כלפי החברה. למרות זאת, מספר המשתתפים באותה אסיפה לא הגיע למניין הנדרש לפי החוק - 75%. כתוצאה מכך, הנאמן שמונה למחזיקי האג"ח נדרש לפי החוק לפתוח בהליכים נגד ספיר קורפ, והחברה ביקשה לעכב את ההליכים כדי למנוע הליך כזה מצד הנאמן.

ספיר קורפ הגדירה את הנסיבות הללו, שאליהן נקלעה בגלל חוק ניירות ערך, כ"נסיבות אבסורדיות ומקוממות". החברה מדגישה כי בימים אלה מתקיימים מגעים מתקדמים להסדר חוב עם הנושים. 

עסקאות ב-7 מיליארד דולר 

ספיר קורפ נמנית עם חברות הנדל"ן הפועלות בארה"ב, ואשר זיהו זה מכבר את שוק ההון הישראלי כזירה נוחה עבורן להנפקה של אגרות חוב. החברה עברה מספר גלגולים ואף נסחרה כחברה ציבורית בבורסה לניירות ערך בתל אביב, עד שב-2020 הפכה לחברה פרטית בשליטתו המלאה של ספיר. זאת אחרי שמספר שנים קודם לכן רכש ספיר את חלקו של גיסו, רותם רוזן, בחברה המשותפת של שניהם, אשר פעלה אז בשם ASRR.

בגלל האג"ח שהנפיקה לציבור בישראל, ספיר קורפ מוסיפה להיחשב כתאגיד מדווח בבורסה המקומית. גם המבנה התאגידי של ספיר קורפ מורכב, שעה שהיא עצמה רשומה כחברה ישראלית, אך אלכס ספיר שולט בה ומכהן כיו"ר הדירקטוריון שלה, בין היתר, באמצעות תאגיד LLC אמריקאי. לפי הבקשה שהגישה לבית המשפט, ספיר קורפ פועלת באמצעות חברות מוחזקות בענפי הנדל"ן והמלונאות בארה"ב.

ספיר עצמו נחשב לדמות מסקרנת בשוק ההון הישראלי. בנוסף לקירבתו לטראמפ, ספיר מתגאה בכך שהוביל במהלך הקריירה עסקאות בהיקף נכסים כולל של 7 מיליארד דולר. ב-2021 ספיר הדהים את השווקים כאשר מכר דירת פנטהאוז בפרויקט יוקרה במיאמי תמורת 22.5 מיליון דולר ששולמו בקריפטו - עסקה חסרת תקדים במטבעות דיגיטליים.