למה המנכ"ל ששרד שלושה בעלי בית עוזב מפיננסים לרכב

רון פאינרו ניהל את חברת כרטיסי האשראי מקס במשך 8 שנים מלאות תהפוכות - בהן שתי העברות בעלות • עכשיו הוא בדרך למעבר מפתיע לקבוצת יבוא והשכרת הרכב מאיר

רון פאינרו, מנכ''ל מקס / צילום: הדר דולן
רון פאינרו, מנכ''ל מקס / צילום: הדר דולן

אחרי שמונה שנים בתפקיד מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי מקס, יסיים רון פאינרו (57) את תפקידו ויעבור בתחילת השנה הבאה לתפקיד מנכ"ל קבוצת מאיר, של יעקב שחר ומשפחת קז. פאינרו הוא המנכ"ל הוותיק בקרב חברות כרטיסי האשראי במשק, והמועמדים הבולטים להחלפתו הם טל כהן סמנכ"ל עסקים במקס, ושגית דותן סמנכ"לית לקוחות פרטיים במקס. ועדה מיוחדת בדירקטוריון מקס תתכנס בימים הקרובים ותפתח בהליך סדור לבחינת מועמדים להחלפת פאינרו, כאשר מי שייבחר צפוי לעבור איתו תקופת חפיפה.

האם רשות שוק ההון תעצור את ההתייקרות בביטוחי הרכב?
● חובות של 465 מיליון שקל: צו עיכוב הליכים לחברת הנדל"ן של אלכס ספיר
קונה את בראון? ישראל קנדה תצטרך לעבור קודם בביהמ"ש

1 שלושה בעלי בית שונים. מנכ"ל אחד

בתקופת פאינרו, ההחזקה בחברת כרטיסי האשראי עברה בין שלושה גופים שונים. ב־2016, כשנכנס לתפקיד המנכ"ל, בעל הבית היה בנק לאומי והחברה נקראה "לאומי קארד". בהמשך, עקב ההחלטה להפריד בין הבנקים הגדולים לחברות כרטיסי האשראי, לאומי נאלץ למכור את החברה לידי קרן ההשקעה האמריקאית ורבורג פינקוס. באפריל 2023, מקס שוב החליפה ידיים, הפעם לידי חברת הביטוח כלל. העסקה האחרונה לא הייתה פשוטה כלל, שכן היא הייתה כרוכה במאבק עם בעל השליטה בכלל, אלפרד אקירוב, שכינה את המחיר שהוצע לכלל "הזוי", וניסה כמעט בכל דרך למנוע את העסקה.

ובכל זאת, אחרי שמונה חודשים של מאבק עיקש, אקירוב נאלץ להיכנע וכלל השלימה את העסקה ורכשה 100% ממניות מקס בעסקה שמשקפת לחברה שווי של 2.47 מיליארד שקל. יו"ר דירקטוריון מקס, עו"ד מיה ליקוורניק, התייחסה ליציבות של פאינרו בתקופות העברות הבעלות. "רון השכיל להעביר את הבעלות בחברה פעמיים ולהישאר מנכ"ל מוביל ודומיננטי לכל אורך התקופה שהייתה מרובת אתגרים".

מנכ"ל כלל ביטוח, יורם נוה, אשר הוביל את העסקה לרכישת מקס, מסר כי פאינרו "סייע רבות לקליטה חלקה של כלל כבעלים של מקס ואני מודה לו על כך. אני מאחל לרון המשך קריירה מוצלחת ובטוח שדרכינו עוד תצטלבנה בהמשך". במקרה, או שלא, כלל למעשה נוכחת בשני החלקים של המעבר של פאינרו - גם במקס וגם בקבוצת מאיר, בה מחזיקה כלל כ־6% כגוף מוסדי.

2 שינוי המודל העסקי במקס

פאינרו נחשב למנכ"ל מוערך בענף כרטיסי האשראי. למעשה במידה רבה הוא עיצב את מקס ואת שדרת ההנהלה שלה, תחת תהפוכות רבות ורגולטורים שונים. למרות שהסיבה לפרישתו לא ידועה, ככל הנראה מדובר ברצון של פאינרו לגוון בתפקיד חדש.

הוא הוביל לאחד המהלכים הדרמטיים בתולדות החברה: המעבר מתפעול אשראי עבור חברות אחרות, לאספקה ישירה של אשראי ללקוחות פרטיים. כך, הפכה מקס מחברה שחולקת את רווחיה עם חברה גדולה כמו בנק לאומי או שופרסל, לחברת כרטיסי אשראי עצמאית - מה שאיפשר לה גם לגרוף רווחים גבוהים יותר, וגם להעמיד תחרות לאשראי של הבנקים.

בימים אלה כאשר מנורה מבטחים וחברת הביטוח הקטנה ווישור גלובלטק "מתחממות על הקווים" לרכישת חברת ישראכרט, נראה שהייתה זו רכישת מקס שהובילה את גופי הביטוח להבין את האטרקטיביות שברכישת פעילות כרטיסי אשראי. יש לציין עוד שלפי הוראות הרגולציה בנק דיסקונט אמור להיפרד מהחזקותיו בחברת כאל בשנים הקרובות, כך שענף כרטיסי האשראי צפוי לתנודות גם בהמשך.

3 מה מחפש מנכ"ל פיננסי בחברת רכב

קבוצת מאיר, שאותה ינהל פאינרו, עוסקת בפעילות יבוא של רכבי וולוו, הונדה, יגואר ומותגים נוספים. הקבוצה מחזיקה גם בחברת האוטובוסים קווים, בפעילות השכרת רכב וכן במגוון החזקות נדל"ן. הקבוצה היא פרטית ואין מידע ציבורי גלוי על היקפי הפעילות העסקית שלה. אולם לפני שנתיים נפתח צוהר לפעילותה, כאשר חברת הפניקס רכשה 14% מקבוצת מאיר במחיר ששיקף לקבוצה שווי של מעל ל־4 מיליארד שקל.

פאינרו, לפחות על פני השטח מגיע מרקע שונה מאוד מתחום יבוא הרכבים והשכרת הרכב. הוא רואה חשבון בהשכלתו, בעל תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות מאוניברסיטת ת"א, ותואר ראשון בפיזיקה והנדסת חומרים מהטכניון. בעברו עבד במשרד רואי החשבון סומך חייקין, ולאחר מכן כיהן כסמנכ"ל הכספים של חברת הנדל"ן אפריקה ישראל, אז נדרש להיות מעורב באחד מהסדרי החוב שלה, ואותה עזב כשנה לאחר השלמתו.

מנכ"ל מקס היה תפקיד המנכ"ל הראשון שלו. ובמכתב לעובדים, עם ההודעה על עזיבתו, כתב פאינרו: "לא יכולתי לבקש תפקיד טוב יותר לתפקיד הראשון שלי כמנכ"ל". הוא ככל הנראה סירב להצעות להתמנות לתפקיד מנכ"ל אחד הבנקים, בשנים האחרונות, כאשר נפתחו אפשרויות כאלה משום שבשל חוק הגבלת שכר הבכירים בבנקים, משמעות הדבר היה קיצוץ בתנאי העסקתו (בכמחצית ביחס לשכרו בשנת 2023). לכן סביר שהשכר שיזכה לו בקבוצת מאיר (הפרטית) ישדרג אותו.

עלות העסקתו של פאינרו הסתכמה בשנת 2023 ב־7 מיליון שקל, והורכבה משכר של 2 מיליון שקל, תגמול הוני של 2.3 מיליון שקל, בונוס של 1.1 מיליון שקל והפרשות סוציאליות והטבות נוספות של 1.5 מיליון שקל. סך תנאי העסקתו מתחילת כהונתו ועד היום מוערך בסכום של מעל ל־37 מיליון שקל.