השרים הופתעו ובנמל לא ידעו דבר: מאחורי כוונת האוצר להפריט את נמל אשדוד

בטיוטת חוק ההסדרים נחשפה כוונת האוצר להפריט את הנמל הממשלתי האחרון, נמל אשדוד • אלא שבמשרד התחבורה וברשות החברות לא הכירו את ההצעה, ומקדמים זמן מה מהלך סותר להנפקת 49% ממניות הנמל • בענף תוהים האם מדובר ב"עז" שנועדה להשפיע על ההנפקה

נמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
נמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

ביום ראשון התקיימה פגישה בין הנהלת נמל אשדוד לבין שרת התחבורה, מירי רגב, והשר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם, הממונה על רשות החברות הממשלתיות. בפני השרים הוצגו עקרונות המהלך המתוכנן להנפקת 49% ממניות הנמל.

בלעדי | היערכות הנמלים למלחמה כוללת: רציפים לנמל המפרץ ועיקוף מוזר ליבואני הרכב
50 אלף כלי רכב בדרך: סין מעלה הילוך בשוק הישראלי ושולחת מסר למערב

במקרה, או שלא, ערב קודם לכן דלפה טיוטת חוק ההסדרים ובה הצעה אחרת לחלוטין שמטרתה הפרטת הנמל, זאת מעל הראש של השרים ושל הנהלת הנמל - אלו כלל לא הכירו את ההצעה ופרטיה.

לפי ההצעה, תוקם ועדה בין־משרדית לקידום הליך מכירת מניות נמל אשדוד כשבראשה יעמוד מנהל רשות החברות, ויהיו חברים בה שני נציגי משרד התחבורה ושני נציגי משרד האוצר. הוועדה תגיש לשר דודי אמסלם המלצה להליך הפרטה בתוך 60 יום. ההצעה מחייבת את השר להביא מתווה בפני ועדת השרים לענייני הפרטה בתוך 90 יום.

בדברי ההסבר להצעת המחליטים נכתב כי "הרפורמה בנמלים המקודמת בשני העשורים האחרונים, הביאה לפתיחת השוק לתחרות על ידי הקמה של שני נמלים חדשים ומכרוזם לגורמים פרטיים וכן על ידי הפרטה. פתיחה לתחרות הביאה לשיפור ברמת השירות והורדת המחיר של שירותי ניטול המטענים". כן הוסבר כי "מוצע כעת לפעול לקידום הפרטת נמל אשדוד וזאת על מנת להביא להתייעלות ולאפשר לחברת נמל אשדוד להוות שחקן מרכזי".

הקלפים ייטרפו?

ברשות החברות הממשלתיות מתחלפים בעלי התפקידים. ממלא מקום מנהל הרשות, ינקי קווינט אמור לסיים את תפקידו בנובמבר, אז ימונה רועי כחלון שנבחר על ידי ועדת האיתור. השניים לקחו חלק פעיל בהפרטת נמל חיפה כשכחלון אף כיהן כסגן מנהל הרשות, לכן סביר שהם תומכים בהפרטת הנמל. ואולם, השרים רגב ואמסלם מתנגדים. בין היתר מהסיבה הזו בהנהלת הנמל החלו בתהליך של הנפקה, אך הצעה להפרטה עשויה לטרוף את הקלפים.

יו"ר הנמל שאול שניידר אמר בכנס התשתיות של גלובס לפני כחצי שנה כי "אירועי ה־7 באוקטובר שינו את התפיסה במדינה והביאו להתעוררות. לא הכל יכול להיות מופרט וכבסיס לתחרות. נמל אשדוד צריך להישאר בשליטת המדינה, אבל זה גוף שזקוק להשקעות ולכספים כדי להיות תחרותי יותר. לכן, יש לנו שתי אפשרויות: אחת, לבצע גיוס חוב - זה פחות אטרקטיבי בגלל הריביות, ואפשר לבצע הנפקה של מניות מיעוט. אנחנו מדברים על זה עם רשות החברות וגם ההסתדרות בתמונה".

עוד אמר שניידר כי "ביצוע הנפקה של 49% מהנמל ישפר את מבנה ההון של החברה ויאפשר לה להתחרות בצורה יותר יעילה. אנחנו במהלך הערכת שווי ראשונה, עוד חודש נקבל אותה. מדובר במספר מיליארדים. צריך לנטרל את המזומנים בקופה ולראות כמה התשתיות שוות למפעילים. נמל חיפה שווה 4 מיליארד, אבל ההצעה השניה הייתה פחות מ־3 מיליארד, זה גם השווי שלנו בנטרול המזומן".

כחלון הוביל כאמור את הפרטת נמל חיפה אשר הושלמה בתחילת השנה שעברה. בינואר באותה שנה הוא אמר לגלובס כי "נמל אשדוד מתפתח למפלצת שאף אחד לא רוצה לגעת בה. בסוף זה יתפוצץ. אתה לא יכול להתנהל עם חברה של 1,400 עובדים ולהתחרות בחברה פרטית, זה צריך להדאיג את כולם. עדיף שזה (ההפרטה - א"ז) יקרה כמה שיותר מהר - כל חצי שנה שעוברת פוגעת בנמל, מקטינה את הכדאיות הכלכלית, מקטינה את התמורה שהמדינה תקבל, ופוגעת בציבור, בנמל ובעובדים", אמר.

עוד הוסיף כי "החשש כרגע הוא שזה לא מעניין אף אחד - ההיצע הנמלי הוא טוב מאוד וגם בקנה מידה בינלאומי המצב הוא טוב. בעבר הורדת השאלטר הלחיצה את המדינה אבל זה כבר לא האירוע. יש פה אירוע אחר ספציפי ובעייתי שמשפיע על נמל אשדוד בעיקר, ולכן המשאבים והאנרגיות לא שם. אני חושש שהעובדים פספסו את הרכבת, אך אסור להרים ידיים".

ואולם, השקפתו של כחלון כפי שבאה לידי ביטוי בהליכים להפרטת נמל חיפה וגם בראיון שהעניק לגלובס היא שההפרטה צריכה לבוא דרך העובדים ודרכם לפוליטיקאים. לעומת זאת, ההצעה הנוכחית מובאת מבלי שהתקיימו דיונים אודותיה.

מנגד, במשרד האוצר יוכלו לטעון שהסכמי הרפורמה בנמלים כבר נחתמו לפני שנים וגם הליך ההפרטה כבר עבר בממשלה קודם לכן, ולכן מדובר רק באשרור החלטות שהממשלה כבר קיבלה. יחד עם זאת, רבים בענף סבורים שמדובר ב"עז" שמטרתה אחרת - השפעה על ההנפקה. במשרד האוצר מתנגדים לתגמול נוסף לעובדים במסגרת הנפקה וזאת משום שלטענתם הסכמי הרפורמה בנמלים כבר כוללים תגמולים אלו.

ואולם, בהנהלת הנמל וברשות החברות סבורים שיש לנהל עם ההסתדרות משא ומתן נפרד על ההנפקה. אישוש נוסף לטענה זו ניתן למצוא במתווה שהתגבש להסדרה בנמלים שבמשרדי האוצר והתחבורה רצו להוציא לפועל, ובמסגרתה רציף 25, הרציף הריק שנמצא באשדוד, אמור היה להינתן לנמל לתקופה של חמש שנים.

הרציף הזה שימש לבניית נמל הדרום המתחרה שמופעל על ידי החברה השוויצרית TIL, ומאז השלמתו נותר ריק כ"שוט" מעל עובדי הנמל כך שאם יסרבו להפרטה, הרציף ימוכרז ויוקם נמל נוסף מתחרה בתוך שטחי נמל אשדוד. הרציף ניתן מתוך הנחה שההפרטה מתרחקת ושבינתיים אפשר לתת לנמל כלים להתמודד עם התחרות, ולהביא אותו להסכים למתן הטבות לנמלים אחרים. כך לא ברור כיצד ניהלו מדיניות שמניחה שלא תהיה הפרטה רק לפני חודשים, וכעת מקדמים אותה במסגרת חוק הסדרים.

ההסכמה: נדרש שינוי

בכל אופן, כפי שניתן לראות, הכל מסכימים על כך שהמצב בנמל אשדוד לא יכול להישאר כמו שהוא. בין אם בהפרטה ובין אם בהנפקה. ובכל זאת, בממשלה יש הסבורים כי הפרטה לא תוכל להתקיים כעת לא רק בגלל עמדת השרים - שמושפעים מוועדי העובדים (ולכן גם עמדתם עשויה להתהפך אם העובדים יזכו להטבות), אלא גם לנוכח הפעילות הביטחונית הערה המתרחשת בנמל וכן לנוכח העובדה כי בשונה מהתקופה שאחרי הקורונה, אז הופרט נמל חיפה בסכום עתק של 4 מיליארד שקלים, ישראל היא לא יעד מועדף להשקעות. גם האינפלציה ושיעורי הריבית הגבוהים מצננים את השוק.