"ברית החלשים": האינטרס של קוואלקום באינטל עובר דרך חיפה

הרבה מכשולים עומדים בפני אפשרות של מיזוג בין קוואלקום לאינטל, ובינתיים גם לא ברור מה תכלול הרכישה הזו • אולם ייתכן שדווקא מרכז הפיתוח של אינטל בחיפה, האחראי על כמה מפעילויות הליבה של שבבי החברה למחשבים, עשוי להיות נכס חשוב שישפיע על ההחלטה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל, וכריסטיאנו אמון, מנכ''ל קוואלקום / צילומים: AP-Seth Wenig, John Locher
פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל, וכריסטיאנו אמון, מנכ''ל קוואלקום / צילומים: AP-Seth Wenig, John Locher

הצרות של אינטל אינן עניין חדש: כבר עשור מתמודדת החברה, שבעבר הובילה את תעשיית השבבים, עם אובדן הובלה טכנולוגית בתהליכי ייצור ועם קושי ניכר לבזר את עסקיה אל מעבר לתחום המחשבים האישיים. כעת היא בעיצומם של קיצוצים, שנועדו להסיט את עיקר משאביה להקמת מפעלי ייצור, שיוכלו לפי התוכנית לייצר עבור מתחרותיה - אנבידיה, AMD וקוואלקום. אלא שגם האחרונה, חברת השבבים מסן דייגו, אינה מלקקת דבש.

בגיל 68 היא הטיסה את המסוק החשמלי הראשון, הפכה לאחת הנשים עם השכר הגבוה בנאסד"ק וכעת מנסה לקדם חיי נצח
השבוע בביומד | שבירת הבצורת בגיוס בביומד? סגירה ראשונה לקרן השקעות 

קוואלקום, שהתפרסמה בזכות מעבד "סנאפדרגון" שעומד מאחורי רוב הטלפונים החכמים המבוססים על אנדרואיד, ונמצא בליבת מכשירי סמסונג, מתקשה גם היא לפרוץ לתחומים חדשים. למרות שהכריזה מלחמה על אינטל בשנה שעברה, עם השקת מעבד חדש למחשבים אישיים בשיתוף עם ארם הבריטית, קוואלקום כמעט אינה משחקת תפקיד בעולמות השרתים והבינה המלאכותית.

אחרי עלייה רצופה במשך רוב שנותיה, קטנו הכנסותיה של קוואלקום בין 2022 ל-2023 ב-19%. קוואלקום מאבדת נתחי שוק מול אפל - שהחליטה לפתח יותר ויותר שבבים שבעבר סופקו לה על ידי קוואלקום, כמו שבבי תקשורת - והולכת ומאבדת את מעמדה אל מול יצרנית השבבים שלה, טייוואן סמיקונקטור (TSMC). "כוח המיקוח שלה מול מפעל הייצור שלה - שהוא בעצם מונופול עולמי - יורד, וייתכן כי קוואלקום מחפשת מנוף שבאמצעותו היא יכולה לאיים בהעברת חלק מהייצור לאינטל", אומר שחר כהן, מנכ"ל קרן ההשקעות לוסיד קפיטל.

אם זה לא מספיק, קוואלקום שקועה עד צוואר במאבק משפטי עם שותפתה העסקית, ארם, לאחר שרכישה שביצעה, זו של חברת נוביאד, ב-1.4 מיליארד דולר, הפרה את התנאים המסחריים שעליה הייתה חתומה עם ארם לטענת האחרונה. אם תנצח ארם במשפט, תיאלץ קוואלקום לגנוז את השבב למחשבים אישיים שהשיקה בהתבסס על נוביאד.

לאינטל יש מה להציע

ה"וול סטריט ג'ורנל" חשף בליל שישי האחרון את כוונתה של קוואלקום לרכוש את אינטל, אך סייג כי המגעים נמצאים רק בתחילתם, וכי לא ידוע כיצד תיראה העסקה, והאם קוואלקום תרכוש את אינטל במלואה - על חטיבות הפיתוח והייצור שלה - או שמא תתמקד רק בחלק מפעילויות הפיתוח שלה. על פי התסריט הסביר ביותר, לאחר שמנכ"ל אינטל חנך בשבוע שעבר תהליך פיצול רשמי בין חטיבת הייצור לפיתוח, נראה שקוואלקום תתמקד באחרונה - הכוללת פיתוח שבבים בתחומי המחשבים האישיים, תקשורת ושרתים.

בכל אחד מהתחומים הללו יש לאינטל מה להציע לקוואלקום, ואף מעבר לכך. קוואלקום השתלטה על שוק מעבדי הליבה לטלפונים חכמים עם מעבד הסנאפדרגון וכן על שוק מעבדי התקשורת הסלולרית - כגון מעבדים לדור רביעי וחמישי. בשנה האחרונה היא מנהלת מהלך דרמטי להיכנס לשוק המחשבים האישיים, שבו שולטת אינטל, בהתבסס על רכישת נוביאד. יחד עם זאת, היא לא השכילה להיכנס לשוק השרתים והבינה המלאכותית. אינטל, מצידה, השיקה מעבדים לתחום השרתים והבינה המלאכותית - אך לא נחלה שם הצלחה בהשוואה לשמות הבולטים בתחום, אנבידיה ו-AMD.

"קוואלקום תראה בחטיבת השרתים של אינטל הזדמנות פז שתאפשר לה להיכנס לעולמות הבינה המלאכותית", אומר כהן. "והיא עשויה להסכים לדרישת אינטל להפוך אותה ללקוח של חטיבת הייצור שלה שעשוייה להישאר עצמאית - אחרי שמעמדה בקרב יצרנית הבית שלה, TSMC, דעך".

יזם השבבים אבי מסיקה, מנכ"ל חברת נאולוגי'ק, סבור שלקוואלקום אין עניין בחטיבות השרתים או התקשורת של אינטל. הוכחה לכך היא העובדה שנוביה (Nuvia) - חברה שקוואלקום רכשה בתחום השרתים - עברה תחת קוואלקום לפיתוח שבבים למחשבים אישיים מבוססי בינה מלאכותית.

"מיזוג מלא של קוואלקום עם אינטל על חטיבות הייצור והשרתים ההפסדיות שלה יהרוג את הרוכשת", הוא אומר. "מצד שני, חטיבת שבבי המחשבים האישיים של אינטל היא חטיבה רווחית, היחידה שצומחת ורכישתה תואמת את הפעילות קיימת של קוואלקום בתחום היוקרתי והצומח של מחשבים מבוססים AI.

"רכישת חטיבה זו על ידי קוואלקום תשמש אותה הן כאמצעי להפוך לשחקן הגדול בעולם בתחום המחשבים האישיים מבוססי AI והן כמנוף להפיג את הלחץ שמפעילה עליה ארם באמצעות תביעה משפטית - שאם ארם תנצח בה עלולה לפגוע קשות במכירות של מעבדי סנאפדרגון של קוואלקום בתחום המחשבים האישיים מבוססי AI".

כיצד תיראה העסקה?

בסוף השבוע שחלף מאז היוודע דבר המגעים בין החברות, עלתה מניית אינטל ב-3.3% במהלך המסחר ובעוד פחות מ-1% במהלך המסחר המאוחר בנאסד"ק. קוואלקום ירדה ב-2.8% במהלך המסחר, ללא תנודות משמעותיות במסחר המאוחר.

כיצד תיראה עסקת מיזוג בין החברות, אם זו תצא לפועל? בהנחה שקוואלקום מעוניינת בחטיבת המחשוב האישי בלבד, ההנחה היא כי אינטל תתנה את מכירתה בשיעור גבוה יחסית לשווי השוק של כלל החברה - זאת מאחר שמדובר בחטיבה הרווחית היחידה והמכניסה ביותר לאינטל. שווייה של קוואלקום כיום כפול מזה של אינטל - 188 מיליארד דולר לעומת 93 מיליארד לאינטל - הפרש שאיננו גדול במיוחד, ומאחר ולרשות קוואלקום 7.8 מיליארד דולר בלבד במזומן (ועוד נכסים נזילים בשווי של 23 מיליארד דולר), ההערכה בשוק היא כי מדובר בעסקה שעיקרה במניות קוואלקום. 

כיצד עשויה לבוא עסקה כזו לידי ביטוי בישראל? חלק הארי של 7,000 עובדי המו"פ של אינטל בחיפה ובירושלים עוסקים בתחומי ליבה בתחום המחשבים האישיים, לפיכך אלה עומדים בסינרגיה עם 700 עובדי הפיתוח של קוואלקום בישראל, הממוקמים לא הרחק ממשרדי אינטל חיפה באותו פארק התעשייה.

יחד עם זאת, אלפים בודדים של עובדים במרכזי פיתוח אחרים, כמו בפתח תקווה, העוסקים בתקשורת, או בקיסריה - העוסקים בבינה מלאכותית - עשויים למצוא את עצמם בסימן שאלה. ייתכן שאינטל תשכיל למכור את החטיבות האלה לחברות אחרות, וייתכן גם שלא.

המעמד של מובילאיי

מסקרן במיוחד יהיה מעמדה של מובילאיי - מתחרה של קוואלקום כיום בשוק שבבי הרכב. מובילאיי איננה משולבת בעסקי אינטל - היא חברה בת בשליטתה - אך ייתכן כי קוואלקום תראה בה נכס שניתן להשתמש בו, או להיפך, מתחרה שניתן להיפטר ממנו. אך תיתכן אפשרות שלישית, שבה הרגולטור לא יאשר מיזוג בין קוואלקום למובילאיי - כפי שלא אישר את רכישת אוטוטוקס הישראלית על ידי קוואלקום מאותה סיבה.

כדי לסגור עסקה שכזו, אפילו של רכישת חטיבה אחת בלבד על ידי קוואלקום, ישנן כמה מגבלות שייתכן שכובד המשקל שלהן יסכל את העסקה כולה. הראשונה היא מתחרה משותפת של שתי החברות: AMD, שחולקת עם אינטל קניין רוחני - טכנולוגיית פיתוח שבבים בשם X86 - מה שגוזר אישור מפורש שלה על מיזוג אפשרי בין שתי המתחרות. אם בעבר אינטל הרתיעה מתחרות מרכישת AMD מסיבה זו, כעת יכולה החברה הקטנה להרתיע כל רוכשת פוטנציאלית של אינטל.

סכנה נוספת היא הרגולטורים בארה"ב, באיחוד האירופי ובמיוחד בסין. במערב עשויים לראות ביצירת מונופול רב-עוצמה בתחום השבבים איום בתחום ההגבלים העסקיים, ואילו בסין עשויים לחסום אותה בגלל תרומתה לעליונות האמריקאית בתחום השבבים. "הסיכוי לעסקה הוא אפסי", אומר כהן. "יותר מדי רגולטורים לא ירצו לאשר אותה".