הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הדולר מזנק מול השקל לשיא של חודש אחרי ניסיון החיסול בביירות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.8% • בין מניות הקלינטק: פינרג'י זינקה בכ-40% • השקל נחלש, 3.79 שקלים לדולר, פריקו ניהול סיכונים: "טרם מוצה פוטנציאל פיחות השקל" • לאחר שקוואלקום הביעה עניין ברכישת אינטל, חברת ההשקעות אפולו גלובל מנג'מנט הציעה להשקיע בה מיליארדי דולרים • בנק לאומי: "הסלמה במלחמה עלולה להוות סיכון על היצע הנפט העולמי"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

19:25

השקל נחלש מול המטבעות הזרים בשעה זו לאור ההתפתחויות הביטחוניות ביניהן דובר צה"ל עדכן כי חיל האוויר תקף באופן ממוקד בביירות. לפי הדיווחים, יעד התקיפה הוא עלי כרכי, מפקד חזית הדרום ומספר 3 בצמרת ארגון הטרור השיעי. כרכי הוא הדמות הצבאית הבכירה ביותר שנותרה בחיזבאללה לאחר חיסולם של פואד שוכר ואיבראהים עקיל. 

בהמשך לכך, הדולר מתחזק בכ-0.3% מול השקל ונסחר סביב 3.79 שקלים, הרמה הגבוהה מתחילת חודש אוגוסט. האירו מתחזק ב-0.4% מול השקל ונסחר סביב 4.21 שקלים.

17:31

יום המסחר בתל אביב ננעל בעליות שערים קלות חרף ההסלמה הביטחונית בצפון. מדד ת"א 35 עלה ב-0.8%, ת"א 90 הוסיף לערכו כ-0.1%. בלטו לחיוב מדד ת"א בנקים 5 שעלה בכ-0.9% ות"א טכנולוגיה שטיפס בכ-0.7%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.7 מיליון שקל.

בלטו לחיוב מניות נכסים ובנין , אלקטריאון , אקרו , קמטק  ופריורטק .

מנגד, איידיאיי ביטוח , שוב אנרגיה , אל על  ונאייקס  ננעלו בירידות.

בשוק החוב המקומי, תשואות האג"ח הממשלתיות ארוכות הטווח עלו ב-5 נקודות בסיס סביב רמה של 5.11%. התשואה לשנתיים ירדה קלות ל-4.44%.

15:59

מניות נכסים ובנין  וגב ים  מזנקות כעת בכ-9% כל אחת לאחר שדווח לפני זמן קצר כי נכסים ובנין מתכננת למכור כ-4.9% מניות גב ים בכ-310 מיליון שקל, על מנת לקדם את הכנסתן של מניות גב ים למדדי המניות המובילים בבורסה ובכללם מדד ת"א 90. 

14:59

המסחר בבורסה ממשיך ומתנהל כעת בעליות שערים. ת"א 35 עולה ב-0.7% ונתמך בעיקר על ידי מניות הבנקים שעולות ב-1.2%, מדד ת"א 90 עולה ב-0.1%. 

בולטות בין 125 המניות הגדולות בשוק: אלקטריאון , אקרו  ונובה , יורדות שוב אנרגיה , איידיאיי ביטוח  ונאייקס 

14:18

קמהדע  חברת הביופרמצבטיקה בעלת פורטפוליו מוצרים מסחריים לטיפול במחלות חמורות ונדירות, ומוצרי הפלסמה מודיעה היום על הרחבת פעילות איסוף הפלסמה שלה עם פתיחת מרכז איסוף פלסמה חדש ביוסטון, טקסס. המרכז החדש, ששטחו כ- 1,115 מ"ר, מופעל על ידי קמהדע פלסמה, חברה בת בבעלות מלאה של קמהדע, ומתוכנן להכיל למעלה מ-50 מיטות תורמים ובעל פוטנציאל כושר איסוף כולל של כ-50,000 ליטר פלסמה בשנה.

בכוונת קמהדע להגיש ל-FDA בקשה להרחבת תיק הרישום הנוכחי של החברה (ה- BLA) לאישור האתר ביוסטון, וכן בקשה לאישור האתר על יד סוכנות התרופות האירופית (EMA), במהלך המחצית הראשונה של 2025. התהליך הרגולטורי לקבלת אישורי ה-FDA וה- EMA למרכז איסוף הפלסמה יכלול ביקורת באתר. במהלך התהליך הרגולטורי לקבלת האישורים האמורים רשאית החברה לאסוף תרומות פלסמה במרכז. קמהדע מעריכה קבלת האישורים בתוך 9-12 חודשים מיום הגשתם.

בנוסף למרכז החדש ביוסטון, החברה החלה בבניית אתר איסוף הפלסמה השלישי שלה בסן אנטוניו, טקסס, שצפוי להיפתח במהלך המחצית הראשונה של 2025. כל מרכז איסוף צפוי לתרום הכנסות שנתיות של 8 עד 10 מיליון דולר ממכירות של פלסמה רגילה בהגעה לתפוקה מלאה.

14:10

השותפות במאגר לוויתן ניו מד אנרג'י , רציו יהש  ושברון התקשרו בהסכם לאספקת גז טבעי עם קבוצת חיפה (לשעבר "חיפה כימיקלים") בהיקף כולל של כ- 0.75 BCM. תקופת ההסכם כ-7 שנים והוא נאמד בכ-150 מיליון דולר. הגז הטבעי שרוכשת קבוצת חיפה מלוויתן נועד לשמש לצרכיה התפעוליים השוטפים וכחומר גלם למפעל לייצור אמוניה המוקם בימים אלו במישור רותם על ידי קבוצת חיפה.

ההסכם יכנס לתוקף עם השלמת הקמת מפעל האמוניה במהלך שנת 2025. זהו ההסכם השני שחותמת קבוצת חיפה עם מאגר לוויתן, כאשר ההסכם הראשון היה לתקופה בת 5 שנים וכעת הוא הוארך עד לכניסתו לתוקף של ההסכם החדש. ההסכם עם קבוצת חיפה מצטרף להסכם לטווח ארוך שנחתם לאחרונה לאספקת גז טבעי מלוויתן לתחנת הכוח אשכול.

13:09

המגמה החיובית בבורסה נמשכת כשמדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ומדד ת"א 90 ב-0.4%. מדד הבנקים מזנק במעל 1%. 

בנוסף גם מניות הגז והנפט עולות היום לאחר שאתמול בעקבות המתיחות שהתלקחה בצפון נסחרו במגמה מעורבת, כשניכר כי ככל שעולים צפונה במפת מאגרי הגז, כך משפיעה לרעה התחממות הלחימה מול חיזבאללה. מדד הנפט וגז עולה כעת ב-0.7% ובולטות בו תומר אנרגיה , מודיעין יהש  וישראמקו יהש 

12:15

התעצמות הלחימה בצפון לא משפיעה על הבורסה המקומית וזו עולה גם היום. מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 עולים ב-0.4% ומדד הבנקים ב-0.7%. מדד הקלינטק בולט היום ועולה ב-1.2%. 

בשוק החוב לאחר העליות בתשואות אתמול, נרשמת היום מגמה מעורבת. תשואת איגרת החוב לשנתיים יורדת ב-3 נקודות בסיס ל-4.34% ותשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים נסחרת ללא שינוי, 5.065%. בשוק האג"ח הקונצרני, מדדי התל בונד, 20, 40 ו-60 עולים כעת בכ-0.1%. 

את החשש האמיתי של המשקיעים מהסלמה והידרדרות המצב הביטחוני והכלכלי ניתן למצוא בשוק אגרות החוב הממשלתיות. תשואת האג"ח הממשלתית של ישראל לעשר שנים עלתה שוב מעל ל־5%, והיא עמדה אתמול על 5.07%. הגבוה ביותר מאז יולי. לפני שנה, עמדה התשואה על האג"ח הממשלתית על פחות מ־4%. פרמיית הסיכון של ישראל מתדלקת את החשש בשווקים: מרווח התשואות בין אגרות החוב של ישראל מול ארה"ב נסק יותר מ־1.7%, זאת גם בשל ירידת התשואות בארה"ב בעקבות הצפי להמשך הפחתות הריבית ע"י הפד. 

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI, ציין כי ישראל התנתקה ממה שקורה בעולם. "אנחנו רואים את ההשפעות החוזרות של המצב הביטחוני. השוק הישראלי מתנהג בשונה מהמגמה העולמית, ואנחנו רואים זאת בכל הפרמטרים". 

11:29

בשוק המט"ח השקל נחלש מעט מול הדולר ונסחר ב-3.77 שקלים לדולר שמתחזק הבוקר גם מול שאר המטבעות בעולם.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "עליית המדרגה בהסלמה בזירה הצפונית גוררת לביקושי מט"ח ולצמצום החשיפה לשקל, מהלך שמחזק את הדולר אל מעל לרמת 3.78 שקלים. היצעי מט"ח מצד גופים עסקיים, המבקשים לנצל את רמות השערים הגבוהות, ממתנים את עוצמות הביקוש ובולמים בשלב הנוכחי את פיחות השקל אל מעל לרמת 3.8 שקלים. להערכתנו, טרם מוצה פוטנציאל פיחות השקל והדולר עשוי להמשיך להתחזק אל מעל לרמת 3.8 שקלים".

11:06

למרות התעצמות הלחימה בצפון הבורסה המקומית עולה גם היום. מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 עולים ב-0.5% ומדד הבנקים ב-0.7%. מדד הקלינטק בולט היום ועולה ב-1.2%. 

בנוסף לפינרג'י וג'נסל גם אלקטריאון  מזנקת היום אחרי שדיווחה על התקדמויות טכנולוגיות משמעותיות בתחום הטעינה האלחוטית לאוטובוסים ומשאיות. עדכון אודות הביצועים של שתי מערכות טעינה דינאמיות ייעודיות ל-BRT ולכבישים מהירים שמפתחת החברה. בהמשך לדיווחי החברה אודות זכייתה במכרז הראשון בנורבגיה להקמתו של כביש חשמלי ואודות זכייתה במכרז Drive You As Charge בצרפת, להקמתו של כביש חשמלי בדרום מערב פריז.

10:28

חרף ההסלמה הביטחונית בצפון, המסחר בת"א מתנהל הבוקר במגמה חיובית, ת"א 35 עולה ב-0.3%, ת"א 90 נסחר ללא שינוי ומדד הבנקים עולה ב-0.3%. המדד הבולט היום הוא מדד הקלינטק שעולה ב-1% בזכות פינרג'י וג'נסל.

אור פוריה, יו"ר פוריה פיננסים, הסביר אתמול את האפשרות שהבורסה תעלה בכך ש"מאחר שהבורסה צופה פני עתיד ומגלמת את הציפיות, כניסה לשגרת לחימה שכזו דווקא מהווה אירוע חיובי לשוק המקומי, כשהיא מספקת ממד של 'ודאות'. שגרה שכזו עשויה להיות דווקא טריגר לעליות שערים שיובילו לסגירת תמחור החסר בשוק המקומי".

פינרג'י מזנקת הבוקר במסחר לאחר שהודיעה על הגעה לשלב מתקדם במו"מ שמנהלת החברה ופועלת להתקשר בהסכם מחייב עד סוף השנה עם חברת ענן מהגדולות בעולם לפיתוח מערכת גיבוי אנרגיה למרכזי נתונים.

החברה מכפר סבא שייסד אביב צידון ושפיתחה מערכות אנרגיה ירוקה  היא אחת מהחברות שהגיעו לבורסה בתל אביב בגל הנפקות הטכנולוגיה הגדול של שנת 2021, שגרם בדרך כלל אכזבות מרות למשקיעים בו עד היום. 

החברה מציינת שהצדדים הגיעו לשלב מתקדם במו"מ לטובת הפרויקט ונכון למועד זה הם פועלים להתקשר בהסכם מחייב, ולדלג על השלב של מזכר הבנות הבלתי מחייב. פינרג'י מעריכה כי עד סוף שנת 2024 יתקשרו הצדדים בהסכם.

בחברה מציינים שחברת הענן זיהתה את טכנולוגיית האלומיניום-אוויר של פינרג'י כמועמדת מתאימה לספק גיבוי אנרגיה נקייה למרכזי הנתונים שלה מהשאיפה שלה להפחית את פליטת הפחמן בפעילותה. במסגרת הפרויקט, פינרג'י וחברת הענן מתכוונות לשתף פעולה לפיתוח מוצר של מערכת גיבוי על בסיס טכנולוגיית אלומיניום-אוויר של פינרג'י, שיוכל להוות בסיס למוצרים מסחריים המתאימים להטמעה במרכזי הנתונים של חברת הענן.

10:02

המסחר בת"א נפתח  הבוקר במגמה חיובית, ת"א 35 עולה ב-0.3%, ת"א 90 נסחר ללא שינוי ומדד הבנקים עולה  ב-0.3%. 

חברת ג'נסל  (GenCell), המפתחת טכנולוגיה להפקת חשמל ממימן ללא פליטות פחמניות, מדווחת היום כי תספק עשרות מערכות גיבוי אנרגטי מבוססות מימן נוספות לחברת החשמל הפדרלית של מקסיקו בסכום של כ-4.4 מיליון דולר. מדובר בחלק השני של ההזמנה, בסך כולל של 9 מיליון דולר, שקיבל השותף המקומי של ג'נסל וחלקו הראשון סופק בחודש אוגוסט השנה. אספקת יתרת מערכות אלו של GenCell REX, יסופקו ע"י ג'נסל עד לתום הרבעון הרביעי לשנת 2024.

המהלך מתבצע לאחר אספקה מוצלחת ותפעול משביע רצון של עשרות מערכות ג'נסל שסופקו ל-CFE במהלך השנתיים האחרונות. 

08:25

בשוק המט"ח, על רקע התרחבות המתקפה הישראלית בלבנון, השקל נחלש הבוקר ב-0.5% ל-3.78 שקלים לדולר ול-4.22 שקלים לאירו. 

08:07

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר

1. שוק המניות

המסחר בבורסה המקומית צפוי להיפתח הבוקר במגמה מעורבת כשתשומת הלב של המשקיעים תהיה בעיקר אל ההסלמה הבטחונית בצפון. 

אתמול בצל המטחים הכבדים בצפון והרחבת טווח הירי של חיזבללה, נפתח המסחר בבורסה בירידות אך לאחר כשעה עבר לעליות ואף ננעל אחר הצהריים בעליות שערים קלות - מדד ת"א 35 עלה ב-0.8% ות"א 90 עלה בכ-0.6%. מדד ת"א רשתות שיווק בלט לחיוב עם עלייה של כ-1.1%. מנגד, ת"א ביומד ירד ב-2%.

אור פוריה, יו"ר פוריה פיננסים, הסביר את העלייה בשוק בכך ש"מאחר שהבורסה צופה פני עתיד ומגלמת את הציפיות, כניסה לשגרת לחימה שכזו דווקא מהווה אירוע חיובי לשוק המקומי, כשהיא מספקת ממד של 'ודאות'. שגרה שכזו עשויה להיות דווקא טריגר לעליות שערים שיובילו לסגירת תמחור החסר בשוק המקומי".

●  ראיון| הכלכלן האופטימי: לאן הולכים השווקים ואיפה כדאי להשקיע 

חברות הגז הטבעי הציבוריות נסחרו אתמול במגמה מעורבת, כשניכר כי ככל שעולים צפונה במפת מאגרי הגז, כך משפיעה לרעה התחממות הלחימה מול חיזבאללה. השותפות במאגר תמר הדרומי, ישראמקו יהש  ותמר פטרוליום , עלו בכ-0.2% וב-0.8% בהתאמה.מנגד הושפעה לרעה שותפות אנרג'יאן , הבעלים של מאגר כריש הצפוני שסמוך למים הכלכליים של לבנון, מנייתה ירדה ב-2.4%.

אתמול פורסם שאחד המנכ"לים הוותיקים בשוק ההון, אבי יעקובוביץ, יסיים אחרי 12 שנים את תפקידו כמנכ"ל חברת הנדל"ן המניב גב ים  וימונה לסגן יו"ר החברה. נטלי משען-זכאי תמונה למנכ"לית גב-ים. בנוסף, מספר שינויים בדיסקונט השקעות : מנכ"ל דסק"ש הבא הוא ברוך יצחק, המכהן כסמנכ"ל הכספים של דסק"ש ונכסים ובניין. 

פוםוום , העוסקת בפיתוח וייצור מערכת AI לזיהוי תמונות, זינקה אתמול כ-34% בעקבות דווח כי בעל מניות (11%) פנה לדירקטוריון בדרישה לכנס בדחיפות אסיפה כללית במטרה לסיים מיידית את כהונת יו"ר החברה ושני דירקטורים נוספים ומינוי אחרים במקומם.

בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא בסוף השבוע צו עיכוב הליכים לבקשתה של חברת הנדל"ן ספיר קורפ  שבשליטת אלכס ספיר. מהבקשה עולה כי החברה טרם פרעה את הקרן למחזיקי אגרות החוב, כ-465 מיליון שקל.

צניחה חופשית של 500 S&P: זה בדרך כלל מה שקורה אחרי היפוך עיקום התשואות 

שבוע המסחר באסיה נפתח הבוקר בעליות,  הניקיי עולה ב-1.7%, שנחאי והנג סנג ב-0.7%, הקוספי ב-0.3%. 

החוזים עתידיים בוול סטריט מצביעים על עליות, נאסד"ק ב-0.6% דאו ג'ונס ב-0.2% ו-S&P 500 ב-0.3%. 

בשישי האחרון ננעל המסחר בארה"ב במגמה מעורבת כשנסד"ק השיל 0.3%, דאו ג'ונס עלה ב-0.1% ו-S&P 500 ירד ב-0.2%. 

על אף המוניטין השלילי של ספטמבר בוול סטריט, "כיול מחדש" של הריבית, כפי שפאוול הגדיר זאת, יחד עם התקווה לנחיתה רכה, הוביל לאופטימיות בשווקים ושבירת שיאים חדשים. בינתיים, ספטמבר הוא חודש חיובי. בסיכום שבועי, מדדי המניות בוול סטריט רשמו עליות שערים כאשר מדד ה-S&P500 עלה ב-1.4%, נאסד"ק עלה ב-1.5% והדאו-ג'ונס עלה ב-1.6%. 

על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל מליל שישי, קוואלקום, ניגשה לאינטל עם הצעת רכישה. אולם, הרבה מכשולים עומדים בפני אפשרות של מיזוג בין השתיים, ובינתיים גם לא ברור מה תכלול הרכישה הזו. אולם ייתכן שדווקא מרכז הפיתוח של אינטל בחיפה, האחראי על כמה מפעילויות הליבה של שבבי החברה למחשבים, עשוי להיות נכס חשוב שישפיע על ההחלטה. 

בנוסף, אתמול בלילה פורסם בבלומברג שחברת ההשקעות אפולו גלובל מנג'מנט הציעה להשקיע מיליארדי דולרים באינטלעל פי הדיווח, אפולו הביעה נכונות להשקיע עד 5 מיליארד דולר באינטל, במהלך שעשוי להתפרש כהבעת אמון באסטרטגיית ההתחדשות של יצרנית השבבים. עוד לפי הדיווח, מנהלי אינטל בוחנים כעת את ההצעה, אך טרם התקבלה החלטה סופית. 

מניות שריכזו עניין בשישי: פדקס  ירדה ב-15% לאחר שדיווחה על הכנסות ורווח נמוכים בהרבה מהצפי ברבעון הפיסקאלי הראשון. בחברה מדווחים על ביקוש חלש מהצפוי בעיקר בשוק המשלוחים המקומי בארה"ב. נייקי  זינקה בכ-7% לאחר הפרסום לפיו ג'ון דונהו, מנכ"ל החברה יפרוש מתפקידו בחודש הבא לאחר כמעט חמש שנים לא מוצלחות במשרה.  קונסטליישן אנרג'י  זינקה ב-22% לאחר שהודיעה שהיא מפעילה מחדש את המפעל הגרעיני Three Mile Island באמצעותו תמכור חשמל למיקרוסופט 

בשישי בנעילה נערך עדכון למדדי S&P השונים. דל  , ארי אינדמניטי  ופלנטיר  יחלו להיסחר היום במדד S&P 500. החשיפה הנלווית להצטרפות למדד מוביל והרכישות הפסיביות של קרנות על המדדים צפויים לתמוך במניות האלה. יצאו מן המדד, אמריקן איירליינס , אטסי  וביו-ראד לבורטוריס 

בשלהי עונת הדוחות יפורסמו השבוע שני דוחות מסקרנים, הדוח של מיקרון  יתן הצצה נוספת על שוק השבבים והדוח של  ענקית הקמעונאות קוסטקו   על הצריכה הפרטית בארה"ב. 

הבועה תתפוצץ? המשקיע שטוען - המהלכים של וורן באפט הם סימן לבאות 

2. שוקי האג"ח

את החשש האמיתי של המשקיעים מהסלמה והידרדרות המצב הביטחוני והכלכלי ניתן למצוא בשוק אגרות החוב הממשלתיות. תשואת האג"ח הממשלתית של ישראל לעשר שנים עלתה שוב מעל ל־5%, והיא עומדת כעת על 5.07%. הגבוה ביותר מאז יולי. לפני שנה, עמדה התשואה על האג"ח הממשלתית על פחות מ־4%. פרמיית הסיכון של ישראל מתדלקת את החשש בשווקים: מרווח התשואות בין אגרות החוב של ישראל מול ארה"ב נסק יותר מ־1.7%, זאת גם בשל ירידת התשואות בארה"ב בעקבות הצפי להמשך הפחתות הריבית ע"י הפד. 

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI, ציין כי ישראל התנתקה ממה שקורה בעולם. "אנחנו רואים את ההשפעות החוזרות של המצב הביטחוני. השוק הישראלי מתנהג בשונה מהמגמה העולמית, ואנחנו רואים זאת בכל הפרמטרים". 

בשוק החוב האמריקאי, התשואות בחלק הקצר של העקום ירדו, בין היתר על רקע הפחתת הריבית, ואילו בחלק הבינוני-ארוך נרשמה עלייה. בקבוצת הפניקס, הכלכלן הראשי מתן שטרית ציין כי בכל הנוגע לתמחור הריבית בשוק החוזים, המשקיעים מעריכים כי שיעורה ירד במצטבר בכ-74 נקודות בסיס עד סוף השנה (על פני 2 החלטות) ושב-2025 תרד הריבית בארה"ב בכ-120 נ"ב.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המטבעות בעולם, השקל נחלש הבוקר ב-0.5% ל-3.78 שקלים לדולר ול-4.22 שקלים לאירו. 

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מציין בסקירתו כי "החשבון הפיננסי" של ישראל הצביע על יציאת כספי משקיעים זרים של קרוב ל-10 מיליארד דולר ברבעון השני. לצד זאת, נזכיר כי הגופים המוסדיים הגדילו מאוד את החשיפה למט"ח בתיקיהם מאז תחילת 2023, מהלך שבעצמו 'תמך' בהיחלשות השקל. שפריר מציין כי השקל הציג את הביצועים הנחותים ביותר מתחילת ספטמבר הן ביחס לדולר והן ביחס לאירו, בהשוואה לשאר המטבעות בעולם.

מחירי הנפט נסחרו במגמה מעורבת בסוף השבוע האחרון. מחירה של חבית מסוג WTI עלה ב-0.1% ל-70.3 דולר, ומחיר הנפט מסוג ברנט ירד ב-0.2% ועמד על 74.7 דולר לחבית. בבנק לאומי מציינים ש"הסיכונים הגאופוליטיים ברחבי העולם, ובדגש על המזרח התיכון, מצויים ברמה גבוהה. הסלמה במלחמה באזורנו, והרחבתה לזירות נוספות, עלולה להוות סיכון על היצע הנפט העולמי. זאת, על ידי מניעת היצוא ו/או פגיעה בכ-4 מיליון חביות נפט ליום המיוצרות באיראן וכ-20% מתפוקת הנפט הגלובלית, אשר עוברת דרך המפרץ הפרסי". 

בנוסף, כדאי לשים לב למחירי הזהב שזינק בשישי האחרון לשיא חדש של 2,622 דולר לאונקיה (ספוט), על פי נתוני FactSet, עלייה של 27% מתחילת השנה, יותר ממדד S&P 500 שעלה ב-20%. הזהב בדרך לתשואה השנתית הטובה ביותר שלו מאז 2010, בשנת הקורונה, 2020 עלה ב-25%. הרוח הגבית האחרונה למחיר הזהב היתה הורדת הריבית ברביעי. אבל לא רק המדיניות המוניטרית של ארה"ב תומכת במחיר הזהב, שכן מומחים קושרים את התיאבון המוגבר לזהב לסיכונים גיאופוליטיים ברחבי העולם, הבחירות בארה"ב והמלחמות המתמשכות בין רוסיה ואוקראינה וזו שמזרח התיכון. 

4. מאקרו

בלידר שוקי הון התייחסו לשוק העבודה ההדוק בישראל בסיכומו של חודש אוגוסט, וכתבו כי "לאחר עלייה רצופה במספר המשרות הפנויות מנובמבר 23 ועד יולי 24 (ב-45% במצטבר), בחודש שעבר חלה ירידה מתונה של 2.3%. מסתמנת יציבות בביקוש לעובדים בתעשייה, עלייה נוספת בענף הבנייה וירידה במסחר ושירותים. בענף מידע ותקשורת (שירותי הייטק) חלה ירידה של 3.9% במספר המשרות הפנויות באוגוסט, לאחר יציבות מתחילת השנה.

"כך שיעור האבטלה ירד ל-2.6% מ-2.7% ביולי". בלידר מציינים עוד כי "שוק העבודה סובל מבעיות היצע חמורות: חסרים כ-100 אלף עובדים ישראלים (בנוסף לפלסטינאים), כולל מפונים, מגויסים ופורשים. היחס בין הביקוש להיצע העובדים הפוטנציאלי נותר יציב על 1.01, רמה היסטורית גבוהה התומכת בלחצי שכר".

לגבי ארה"ב אומרים בלידר: "הורדת ריבית הפד ב-0.5% מעט הפתיעה את חזאי המאקרו. קיים פיגור משמעותי בין השינוי במדיניות המוניטארית וההשפעה על הכלכלה הריאלית, ולכן הפד פועל כדי להקדים ולרכך את ההתקררות בשוק העבודה. הפד לא רוצה 'לאחר את הרכבת' כפי שעשה בהפעלת המדיניות המוניטארית המרסנת ביציאה מהקורונה. גם לאחר הורדת הריבית, עדיין המדיניות המוניטארית מאד מרסנת, והמשך המדיניות תהיה תלויה בנתונים", כותבים בלידר. 

"כמה חששות שלנו: כאשר נוח לו, הפד' מדגיש את סך הכל האינפלציה ולא את אינפלציית הליבה", מוסיפים בלידר. "אינפלציית הליבה ב-CPI נמצאת על 3.2% ועל 2.6% ב-PCE כבר שלושה חודשים. הפד גם מתעלם ממדיניות פיסקאלית מרחיבה אשר צפויה להמשיך לתמוך באינפלציה".

בנוסף, מתברר שלא היתה הסכמה מלאה בין חברי הפד על הורדת הריבית החדה. בעוד שרובם הסכימו עם ההחלטה, חברת הפד, מישל באומן, הבהירה ביום שישי מדוע התנגדה להורדת הריבית של 50 נקודות בסיס. "העדפתי מהלך ראשון קטן יותר. אני רואה סיכון בפעולה המרסנת שיכולה להתפרש כהכרזה מוקדמת מידי של ניצחון על אינפלציה. גישה כזו עלולה להגביר ביקושים. אני מאמינה שמעבר בקצב מדוד לעבר מדיניות ניטרלית יותר תבטיח התקדמות נוספת בהחזרת האינפלציה ליעד של 2%".

בארה"ב יתפרסמו השבוע כמה נתונים: העדכון לנתוני התוצר לרבעון השני - הנתון המקורי שפורסם בחודש שעבר העיד על צמיחה של 3% ברבעון השני, מעל לצפי שהיה לצמיחה של 2.8%, והצפי לעדכון הראשון ביום חמישי השבוע הוא שהנתונים יישארו ללא שינוי.

ביום שישי יתפרסם מדד המחירים לצריכה אישית (PCE) לחודש אוגוסט שנחשב למדד האינפלציה המועדף על הפד. הצפי הוא לעלייה חודשית של 0.2% ולקצב שנתי של 2.5%, ללא שינוי לעומת החודש הקודם.

5. תחזית

שטרית מהפניקס התייחס בסקירתו לסיכונים המרכזיים באינפלציה בישראל: "גורם דומיננטי בסיכון הוא תחום הדיור, שנותר תחת מגבלות היצע ממושכות. בשבוע האחרון פורסמו נתוני התחלות וגמר בנייה לרבעון השני, שלא הותירו מקום לספק - קצב הפעילות בענף במגמת ירידה. בשנה האחרונה הסתכמו התחלות הבנייה בכ-60 אלף יחידות לעומת 63 אלף בתום הרבעון הקודם, בעוד שגמר הבנייה הסתכם בכ-55 אלף יחידות, בהשוואה ל-58 אלף ברבעון הקודם. בחצי השנה האחרונה (במונחים שנתיים) התמונה מתחדדת: התחלות בנייה עומדות על כ-57 אלף, וגמר הבנייה ירדו לכ-50 אלף".

"בהיעדר פתרון נראה לעין למחסור בידיים עובדות", כתב שטרית, "אנו מעריכים כי הלחץ על מחירי הדיור והשכירויות יימשך".