מסים | פרשנות

ואף מילה על בעלי הדירות להשכרה: מה נותר מחוץ לגזירות האוצר

הכיס של משלמי המסים תחת מתקפה בזמן שלא כולם נושאים בנטל • האוצר ממסגרים את הגזירות כמיסוי על "עשירים", אבל מי שבאמת יישאו בנטל הרב הם אלו שעובדים וחוסכים • ומה נותר מחוץ לחוברת הגזירות

בדרך לגזרות דרמטיות / איור: Shutterstock
בדרך לגזרות דרמטיות / איור: Shutterstock

מההצעה של האוצר עולה כי את שורת הגזירות הארוכה ישלמו בעיקר "עשירים". אבל מי שבאמת יישאו בנטל הרב הם אלו שעובדים וחוסכים. הרי ההצעה בנוגע למיסוי קרנות ההשתלמות לא עוצרת בעשירונים העליונים, והיא תפגע בכלל בעלי החסכונות. וגם המסר בעייתי: במקום לעודד את הציבור להסיט את הכסף לאפיקי חיסכון, יהיו מי שיעדיפו לקבל את הכסף כאן ובמזומן. וזה לא נגמר שם.

הצעד שמתחבא בגזירות האוצר: תתכוננו לשלם אלפי שקלים יותר על מכונית חדשה
האוצר בדרך לגזירות דרמטיות. על הפרק: מיסוי קרנות השתלמות, קיצוץ בפנסיות ושחיקת הנטו במשך שלוש שנים
הפרטת נמל אשדוד ומס חדש על הבנקים: טיוטת חוק ההסדרים נחשפת

באוצר שלפו מהמגרה את התוכנית לקיצוץ דה-פקטו בפנסיות. במקרה זה, הבטיחה המדינה בעשור הקודם מתווה הדרגתי - ככל שהזמן חולף, המיסוי על הפנסיות יקטן. לפי אותו מתווה, השלב הסופי צפוי להגיע בשנה הבאה. אלא שהבטחות לחוד ומציאות לחוד. בממשלה ובאוצר בפרט רוצים שהאדם העובד ישלם יותר ובדרך גם שוברים הבטחות שלטוניות. ניסיון דומה נעשה לפני כשנה וחצי, אך נבלם בשל לחץ ציבורי שסוקר בהרחבה בעיתון זה.

ובכלל, זוכרים שהמדינה ביטלה את האג"ח המיועדות תמורת קרן והבטחה לסגירת הפסדים אם יהיו? אז ההתנהלות של הממשלה משדרת שאולי כדאי לפחד. שביום סגריר ועם גירעון תופח, המדינה לא רק שלא תיתן את ההבטחה המיועדת שנתנה אלא תאפשר לפנסיה שלכם להצטמק עוד.

גם אובדן האמון של המשקיעים בכלכלה הישראלית יהיה אסון

בשורה התחתונה, הכיס של משלמי המסים תחת מתקפה בזמן שלא כולם נושאים בנטל. אין ספק שהבור התקציבי גדול וצריך למצוא פתרונות לגירעון שתופח בקצב מהיר. גם אם אלו פתרונות קשים. אובדן האמון של המשקיעים בכלכלה הישראלית יהיה לא פחות אסון.

אז מה עושים? בואו נדבר על מה שנותר מחוץ לחוברת הגזירות בת 42 העמודים של האוצר. לדוגמה, הקמת מאגר של משכירי דירות וצמצום ההטבות המפליגות שהם מקבלים. על מס ירושה כבר אף אחד לא מעז לדבר, וכך גם לא על שינוי חד של מדיניות הקצבאות שמעודדת אוכלוסיות שלמות להישאר מחוץ למעגל התעסוקה.

כך, שוב חוזרים אל הנוח, אל מסים שניתנים לגבייה בקלות (דומה למע"מ שיעלה בקרוב לכולם בעוד אחוז), במקום לחפש את הכסף איפה שמאתגר מעט יותר, ודאי פוליטית.